Projekt 2012/2013, Bygget premiär vissades på Vallåkras 30års jubileum. I många delar av världen ses S80`in som en stor lyx bil från Volvo. Men i Sverige har modellen fått stämplen "gubb bil". Så jag har skaffat mig en... Visa mer
fan den där maskinen får du visa lite mer utav, såg spännande ut.
Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig]::.. Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Hur går man tillväga när man plastsvetsar? vad beöhver man för prylar och vart får man tag på de?
Hej. Ja den underlättar en massa när man ska skarva ihop bitarna innan svetsning.. Jag använder mig av en vanlig värmepistol och klipper mina "svetstrådar" av gamla stötfångare, tex xc70 som är olackat.. Plasten måste vara ren där man ska svetsa annars fäster det inte ordentligt.. Sen så gör man en "V fog" /sne skär/slipar kanerna som ska svetsas mot varandra.. Själva svetsningen är som att gassvetsa, värmer tråden och ytorna som ska svetsas samman samtidigt som man försiktigt trycker tråden ner i mot ytan/skarven och pistolen som man sakta dra bakåt vart efter man ser att materialen smälter samman.. Tänk på att plast slår sig också precis som plåten när man svetsar.. Bäst är att prova på en bit först så man ser att materialet går att svetsa.. Finns vissa plast spoilers/höljen som bara fräser till och sen luktar det och svider i ögon och hals...(går ej att svetsa). Alltså otroligt farligt att dra i sig.. I alla läggen tänk på ventilationen.. Så gör jag, men det finns nog massa olika ideer om hur man ska göra... Övning ger färdighet...
Hur går man tillväga när man plastsvetsar? vad beöhver man för prylar och vart får man tag på de?
Hej. Ja den underlättar en massa när man ska skarva ihop bitarna innan svetsning.. Jag använder mig av en vanlig värmepistol och klipper mina "svetstrådar" av gamla stötfångare, tex xc70 som är olackat.. Plasten måste vara ren där man ska svetsa annars fäster det inte ordentligt.. Sen så gör man en "V fog" /sne skär/slipar kanerna som ska svetsas mot varandra.. Själva svetsningen är som att gassvetsa, värmer tråden och ytorna som ska svetsas samman samtidigt som man försiktigt trycker tråden ner i mot ytan/skarven och pistolen som man sakta dra bakåt vart efter man ser att materialen smälter samman.. Tänk på att plast slår sig också precis som plåten när man svetsar.. Bäst är att prova på en bit först så man ser att materialet går att svetsa.. Finns vissa plast spoilers/höljen som bara fräser till och sen luktar det och svider i ögon och hals...(går ej att svetsa). Alltså otroligt farligt att dra i sig.. I alla läggen tänk på ventilationen..
Mvh R
Tackar för infon, har lite idder om vad jag ska göra med min front men då behöver jag plastsvetsa. men de verkar ju inte allt för avancerat. Så gör jag, men det finns nog massa olika ideer om hur man ska göra... Övning ger färdighet...
Kommer mer senare... Den är grym...
Du får faktiskt MER än gärna spela in ett filmklipp från början till slut när du använder dig av maskinen så man lär sig! Vad får man ge för en sån där makapär?
När jag kapat bort hjulhus kanten så får man ett mellanrum mellan skärmen och hjulhuset.. Så jag har kapat skärmen högre upp än hjulhuset som jag sedan vikt ut mot skärmen och svetsat ihop för att allt ska vara stadigt igen..
Kommer mer senare... Den är grym...
Du får faktiskt MER än gärna spela in ett filmklipp från början till slut när du använder dig av maskinen så man lär sig! Vad får man ge för en sån där makapär?
Ska försöka hinna med lite mer bilder eller en film... Använde mig den till att skarva ihop "Brinka"s stötfångare här på garaget, och det sparade en massa jobb...
Kostar allt från 3000 - 5000... Kanske inte så billigt men grymt bra hjälpmedel tycket jag...
När jag kapat bort hjulhus kanten så får man ett mellanrum mellan skärmen och hjulhuset.. Så jag har kapat skärmen högre upp än hjulhuset som jag sedan vikt ut mot skärmen och svetsat ihop för att allt ska vara stadigt igen..