2860
Sök

Volvo 745 gle 88b svår startad och hoppig kall !

146 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#21
Drönirettab skrev:
E-motorn är väldigt känslig för tjuvluft. Så fort man upptäcker något ställe där det verkar dra in tjuvluft så bör man fixa till det. smile

okej, men asså den verkar ju inte ändras i varv, den bara slutar gnissla :S

Jag kan springa ut och filma sen så får ni se/höra det smile


146 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#22
Sorry för dubbel post ! Har bara varit dåligt väder så har inte kunnat filma eller skruva hmm Men iaf så har jag märkt en konstig sak med varvräknaren, om man startar och lägger i ettan och slirar lite på kopplingen så får varvräknaren flipp, inte varje gång men typ 2 av 10 gånger ?, den hoppar mellan 0-1500 typ, och likadant om jag drar den över ca 5500 rpm så bara dör varvräknaren och slår i botten tills jag släpper gasen yikes

Kan detta ha något med saken att göra ?

och jag installera 2x12" basar och ett slutsteg som ger 150wattx2, och när jag höjer volymen när jag står på tomgång så börjar bilen hoppa ännu mer och lampan i taket börjar blinka varje gång basen slår, dvs spännings fall, jag har skrapat alla jordpunkter och kollad sladdarna men jag hittar inget konstigt :S och ca 300 watt ska ju inte göra så bilen får spel ?
Senast redigerat av Xytoo (10 augusti 2012)


221 Inlägg
10 augusti 2012
#23
Varvräknaren hoppade i botten på båda mina gle när vavstoppet gick i så de är nog inget fel på din :p


21 761 Inlägg
10 augusti 2012
#24
Xytoo skrev:
Sorry för dubbel post ! Har bara varit dåligt väder så har inte kunnat filma eller skruva hmm Men iaf så har jag märkt en konstig sak med varvräknaren, om man startar och lägger i ettan och slirar lite på kopplingen så får varvräknaren flipp, inte varje gång men typ 2 av 10 gånger ?, den hoppar mellan 0-1500 typ, och likadant om jag drar den över ca 5500 rpm så bara dör varvräknaren och slår i botten tills jag släpper gasen yikes

Kan detta ha något med saken att göra ?

När varvräknaren gör så där kan det ha med tändgnistorna att göra, den får nämligen signaler via tändspolen. Hallgivaren i fördelaren skickar signaler till tändmodulen, som i sin tur skickar till tändspolen. Då kan det vara någonstans i den kedjan som någonting bråkar, inte direkt jätteovanligt med krånglande Hallgivare enligt vad jag har sett i flera trådar.

Att varvräknaren dör vid 5500 varv kan ju bero på varvstoppet i rotorn (finns i originalrotorn på bla B230E), men då ska även motorn "dö" eftersom varvstoppet gör att tändgnistorna bryts. Om inte motorn dör så borde det inte ha med varvstoppet att göra. hmm

Xytoo skrev:
och jag installera 2x12" basar och ett slutsteg som ger 150wattx2, och när jag höjer volymen när jag står på tomgång så börjar bilen hoppa ännu mer och lampan i taket börjar blinka varje gång basen slår, dvs spännings fall, jag har skrapat alla jordpunkter och kollad sladdarna men jag hittar inget konstigt :S och ca 300 watt ska ju inte göra så bilen får spel ?

Har du även tagit bort batterijordkablarna och putsat plåtrent i karossen/motorn?

Passa på att se över båda batterikabelskorna, är det såna som sitter fastpressade i kablarna så kan det vara en massa ärg och trasiga kardeler precis innanför där kabeln går in i kabelskon. Är det på det sättet så rekommenderar jag byte av kabelskor, eventuellt kablarna också.

Kika hur laddkabeln och jordkabeln från generatorn ser ut, ta även loss dessa och rengör ordentligt. Byt ut dåliga kablar. Som du skriver så ska inte ett 300 W slutsteg ställa till såna bekymmer, men det gäller ju att steget inte blir överbelastat. Ett överbelastat steg drar mycket ström. smile

Vilka basar och slutsteg har du monterat in?

146 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#25
jetta_mannen skrev:
Varvräknaren hoppade i botten på båda mina gle när vavstoppet gick i så de är nog inget fel på din :p

Aha kan bro på det smile

Drönirettab skrev:
Xytoo skrev:
Sorry för dubbel post ! Har bara varit dåligt väder så har inte kunnat filma eller skruva hmm Men iaf så har jag märkt en konstig sak med varvräknaren, om man startar och lägger i ettan och slirar lite på kopplingen så får varvräknaren flipp, inte varje gång men typ 2 av 10 gånger ?, den hoppar mellan 0-1500 typ, och likadant om jag drar den över ca 5500 rpm så bara dör varvräknaren och slår i botten tills jag släpper gasen yikes

Kan detta ha något med saken att göra ?

När varvräknaren gör så där kan det ha med tändgnistorna att göra, den får nämligen signaler via tändspolen. Hallgivaren i fördelaren skickar signaler till tändmodulen, som i sin tur skickar till tändspolen. Då kan det vara någonstans i den kedjan som någonting bråkar, inte direkt jätteovanligt med krånglande Hallgivare enligt vad jag har sett i flera trådar.

Att varvräknaren dör vid 5500 varv kan ju bero på varvstoppet i rotorn (finns i originalrotorn på bla B230E), men då ska även motorn "dö" eftersom varvstoppet gör att tändgnistorna bryts. Om inte motorn dör så borde det inte ha med varvstoppet att göra. hmm

Xytoo skrev:
och jag installera 2x12" basar och ett slutsteg som ger 150wattx2, och när jag höjer volymen när jag står på tomgång så börjar bilen hoppa ännu mer och lampan i taket börjar blinka varje gång basen slår, dvs spännings fall, jag har skrapat alla jordpunkter och kollad sladdarna men jag hittar inget konstigt :S och ca 300 watt ska ju inte göra så bilen får spel ?

Har du även tagit bort batterijordkablarna och putsat plåtrent i karossen/motorn?

Passa på att se över båda batterikabelskorna, är det såna som sitter fastpressade i kablarna så kan det vara en massa ärg och trasiga kardeler precis innanför där kabeln går in i kabelskon. Är det på det sättet så rekommenderar jag byte av kabelskor, eventuellt kablarna också.

Kika hur laddkabeln och jordkabeln från generatorn ser ut, ta även loss dessa och rengör ordentligt. Byt ut dåliga kablar. Som du skriver så ska inte ett 300 W slutsteg ställa till såna bekymmer, men det gäller ju att steget inte blir överbelastat. Ett överbelastat steg drar mycket ström. smile

Vilka basar och slutsteg har du monterat in?

Aha, kan man se på något sätt om den är dålig ? för hade tänkt öpnna och rengöra fördelar locket och fördelaren när vi får fint väder och då kan man ju lika bra leta fel smile

----

Har kollat kabelskorna och japp jag skrapa och kolla alla jordpunkter i motorn, dom från batteriet, och båda som är fästa i ventilkåpan och det verka få bra kontakt smile

det är 2 stycken pioneer ts-w301 i en låda som är 100 liter förstor utan basrör ! jag vet inte vad det är för slutsteg, där står inget på det förutom caliber ca-200 men hitta någon stans att det skulle ge ca 150watt rms per kanal smile

http://www.zerotohundred.com/newforums/attachment.php?attachmentid=212568&stc=1

Fick det av min farbror smile så kunde inte säga nej roll
Senast redigerat av Xytoo (10 augusti 2012)


21 761 Inlägg
10 augusti 2012
#26
Hur har du kopplat basarna till steget?

TS-W301 fanns i åtminstone 3 olika modeller (301C, 301F, 301R), men alla ska tydligen vara på 4 Ohm. Steget tål 2 Ohm per kanal, vilket gör att du antingen får koppla en bas per kanal eller så seriekopplar du basarna och bryggkopplar steget. Det sista alternativet är klart bäst, dock blir belastningen samma på steget. Om du har parallellkopplat båda basarna och bryggkopplat steget så överbelastas steget, definitivt inte bra.

Det är viktigt att få reda på om basarna är rätt kopplade, blinkningarna i bilens lampor kan annars åtminstone delvis bero på överbelastat steg.

Angående fördelarlock och rotor så skulle jag själv byta ut de sakerna om jag var minsta tveksam till skicket eller åldern på dem. Där kan jag säga att du lika gärna kan köpa en "vanlig" rotor, dvs utan övervarvsskydd. En sån rotor sitter egentligen original på min 240 GLT, men jag köper bara den vanliga rotorn när jag byter och den funkar precis lika bra. smile

146 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#27
Drönirettab skrev:
Hur har du kopplat basarna till steget?

TS-W301 fanns i åtminstone 3 olika modeller (301C, 301F, 301R), men alla ska tydligen vara på 4 Ohm. Steget tål 2 Ohm per kanal, vilket gör att du antingen får koppla en bas per kanal eller så seriekopplar du basarna och bryggkopplar steget. Det sista alternativet är klart bäst, dock blir belastningen samma på steget. Om du har parallellkopplat båda basarna och bryggkopplat steget så överbelastas steget, definitivt inte bra.

Det är viktigt att få reda på om basarna är rätt kopplade, blinkningarna i bilens lampor kan annars åtminstone delvis bero på överbelastat steg.

Angående fördelarlock och rotor så skulle jag själv byta ut de sakerna om jag var minsta tveksam till skicket eller åldern på dem. Där kan jag säga att du lika gärna kan köpa en "vanlig" rotor, dvs utan övervarvsskydd. En sån rotor sitter egentligen original på min 240 GLT, men jag köper bara den vanliga rotorn när jag byter och den funkar precis lika bra. smile

okej, vet inte vilken modell hmm, jag har kopplat dom vänster bas på vänster +/- och höger bas på +/-, kan inget om ljud men tyckte det va logiskt :$ men tack nu fick jag en liten tankeställare så ska söka upp lite mer om det och kanske förstå vad du mena med seriekoppling m.m big_smile

Okej dom ser inte så nya ut och det det är en tant som har ägt bilen sen 1991 och hon har alltid lämnat på volvoverkstad så vet inte om dom byta då :S den har iaf rullat ca 23 tusen mil !

men ska ta och titta och är jag ser något som inte ser rätt ut så blir det att köpa ny fördelare och rotor smile
Senast redigerat av Xytoo (10 augusti 2012)


21 761 Inlägg
10 augusti 2012
#28
Eftersom du har kopplat en bas till varje högtalarutgång på steget så blir det inte överbelastat, då kan vi nog utesluta den saken iaf. Plocka fram en multimeter och gör några mätningar, då kan du exempelvis få reda på hur det står till med generatorns laddning och om laddspänningen verkligen kommer fram till batteriet.

Låt motorn gå på tomgång och ha endast halvljuset igång (ingen stereo eller annat), mät först nere på generatorn (plusmätpinnen på anslutning B+ och minusmätpinnen på generatorhöljet) och sedan uppe på själva batteripolerna (inte polskorna). Spänningen bör ligga på 14-14,4 V och det ska inte skilja mer än typ 0,2 V mellan generator och batteri.

Helst ska det inte skilja någonting alls, men ofta blir det några hundradelar eller enstaka tiondel i förlust pga flera kabelskarvar.

Om spänningen håller sig inom rimliga gränser så provar du att slå igång stereon och vrida upp volymen så att det börjar blinka i lamporna, mät nu spänningen igen nere på generatorn och på batteripolerna. Skriv vilka mätvärden du får, då kan vi ge mer råd. smile

Förresten, mätningen med motorn på tomgång förutsätter att varvtalet ligger minst 800 varv för att generatorn ska orka hålla någorlunda stabil spänning. Pendlar varvtalet ner till typ 500 varv ibland så orkar inte generatorn ge bra laddning och spänningen sjunker.

Hur stor generator sitter det, 80 A eller liknande?

146 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#29
Drönirettab skrev:
Eftersom du har kopplat en bas till varje högtalarutgång på steget så blir det inte överbelastat, då kan vi nog utesluta den saken iaf. Plocka fram en multimeter och gör några mätningar, då kan du exempelvis få reda på hur det står till med generatorns laddning och om laddspänningen verkligen kommer fram till batteriet.

Låt motorn gå på tomgång och ha endast halvljuset igång (ingen stereo eller annat), mät först nere på generatorn (plusmätpinnen på anslutning B+ och minusmätpinnen på generatorhöljet) och sedan uppe på själva batteripolerna (inte polskorna). Spänningen bör ligga på 14-14,4 V och det ska inte skilja mer än typ 0,2 V mellan generator och batteri.

Helst ska det inte skilja någonting alls, men ofta blir det några hundradelar eller enstaka tiondel i förlust pga flera kabelskarvar.

Om spänningen håller sig inom rimliga gränser så provar du att slå igång stereon och vrida upp volymen så att det börjar blinka i lamporna, mät nu spänningen igen nere på generatorn och på batteripolerna. Skriv vilka mätvärden du får, då kan vi ge mer råd. smile

Förresten, mätningen med motorn på tomgång förutsätter att varvtalet ligger minst 800 varv för att generatorn ska orka hålla någorlunda stabil spänning. Pendlar varvtalet ner till typ 500 varv ibland så orkar inte generatorn ge bra laddning och spänningen sjunker.

Hur stor generator sitter det, 80 A eller liknande?

Okej kan göra det när vi får fint väder med ! smile

Varvet ligger på ca 1200 vid kall start och ca 800 när den är varm smile

Jag har absolut ingen aning faktiskt yikes hur kollar man det ?


21 761 Inlägg
10 augusti 2012
#30
På generatorhöljet ska det sitta en liten skylt där det bla står "14V 80A" eller nåt sånt.

146 Inlägg
10 augusti 2012
Trådstartare
#31
Drönirettab skrev:
På generatorhöljet ska det sitta en liten skylt där det bla står "14V 80A" eller nåt sånt.

aha får kolla det med. tack för all hjälp så länge ! big_smile


6 740 Inlägg
3 september 2012
#32
jaha, hur går det för dej då? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

146 Inlägg
4 september 2012
Trådstartare
#33
Henkix skrev:
jaha, hur går det för dej då? tongue

Oj jo jag har hittat felet smile, det sluta när jag byta insugs packning och o-ringarna i spridarna smile
Senast redigerat av Xytoo (4 september 2012)


6 740 Inlägg
4 september 2012
#34
skönt att de löste sej för dej wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

146 Inlägg
5 september 2012
Trådstartare
#35
Henkix skrev:
skönt att de löste sej för dej wink

ja smile



Sök