3236
Sök

Blev tagen av polisen pga sportluftfilter! -Regbesiktning!

551 Inlägg
6 juni 2012
cheffer skrev:
p12 skrev:
Hool skrev:

Det de gör ju. .   Om de inte ser någon de kan jävlas med.

Forskning från Stefan Holgersson, som jag har haft nöjet att ha som universitetslärare för ett tag sen.

Här är en sammanfattning av resultatet:

* 35 procent aktiviteter inne på polisstation.

* 35 procent aktiviteter i polisbil (bland annat att ta sig till och från en plats)

* 5 procent aktiviteter på brottsplats.

* 4 procent lägeskontroll.

* 18 procent övriga aktiviteter, till exempel delgivning, dödsbud och första hjälpen.

* 1 procent fotpatrullering.

* 2 procent trafikbrott.

påstår inte att resultatet är något att hurra över, fördelningen är skrämmande dålig på sina håll, men att de bara använder 2 % av sin tid till trafikbrott, eller som du kallar det, att jävlas med folk är inte så farligt. Eller vad tycker du?

Vad har han fått den informationen ifrån? Poliser säger ju själva att de lägger stor tid på trafikbrott, både i förebyggande syfte och att ta de som begått brott. att 2 procent skulle stämma tror jag verkligen inte på. Eller ja, ska man räkna in alla pennfäktare som inte är ute på fältet och gör något alls och hela den delen av poliskåren så kan det väl möjligen stämma men då tror jag inte 35% stämmer med bara att ta sig från punkt a till b och motsatt.  Källhänvnisningar innan jag tror på den där statistiken smile Mycket de gör med dessa "trafikbrott" är att jävlas med folk, mig hotade en polis och böjrade tjaffsa om skitsaker och hade dessutom fel. Han påstod att öppen dumpventil och öppen vevhusventilation var samma sak och ville få fram att min bil var helt olaglig. Skulle dumpen agera för vevhusventen skulle mina tryckrör vara rätt kletiga vid det här laget. Det var en nykterhetskontroll men eftersom jag kommer i en sportbil så mätte de alla mina däck trots att det är synligt lagligt mönster på alla, klagade på bullernivån (kan jag förstå, inget fel med det) klagade på min belysning och självklart på att det de hörde att det dumpade innan jag kom fram till kontrollen. Försökte förklara för dem vad dumpen gör men de ville då inte lyssna. För övriga personer tog kontrollen ca 20sek, mig höll de kvar i ca 10minuter för att kunna gå igenom och klaga samt hota och säga "om jag inte ändrar bilen så kommer det få andra konsekvenser nästa gång". De sa också att jag körde med körförbud, vilket jag inte gjorde (hade papper med mig i bilen) och att det där med dumpen ger felaktiga avgasvärden, vilket de skulle kunna haft rätt i men nu har inte jag någon lmm ens och visade också mina papper på att bilen inte berörs av svenska avgaskrav i samma utsträckning som vanliga bilar. Var ett jävla gnällande innan jag fick åka, utan böter dessutom för de hittade inget som var fel. Tipsade dem att gå 30 meter bakåt och ta folk som inte blinkade också för att de ville smita ifrån poliskontrollen och därför tog en annan avfart innan kontrollen men då fnyste de bara trots att jag sa att jag nästan krockade precis innan för en passat bara plötsligt ställde sig på bromsen och svängde, ingen blinkers.

Tycker det är helt rätt att de har nykterhetskontroller, de ska de ha fler av tycker jag också och det är viktigt men de behöver inte bete sig som svin mot alla som har sportbilar eller några få modifieringar på bilar vilket de ofta gör. Satsa den tiden på att ta fast dem som kör fulla istället. Först så tog en polis varsin bil och det flöt på, men när jag kom sket de i alla andra bilar och släppte iväg de 2 som de höll på med och fokuserade bara på mig och vilka fel jag kunde ha, tur nog hade jag alla papper i bilen och är duktig på att tala för mig och har hyffsad koll på lagen. Var absolut inte kaxig, det hjälper ju aldrig men det var däremot polisen. Det hann komma en bil bakom mig också som fick blåsa lite snabbt och sedan bli ivägskickad men sedan var all fokus på mig igen och under den tiden passerade säkert ett 50tal bilar om inte mer. Att man ska bli trakasserad bara för att man har sportbil tycker jag är fel. Satsa pengar på fler nykterhetskontroller, inte göra någon wannabe flygande besiktning på en bil under den viktiga kontrolltiden så kanske de tar de som kör fulla istället för att bara göra folk less och förlora förtroende. Jag har inget emot polisen direkt men vissa är ju bara för dumma för sitt eget bästa...

Synd att du han skriva klart, fixade källa nyss. Polisens ledning är riktigt korrupt och försöker tysta ner dessa rapporter så gott de går. De poliser som verkligen arbetar ute på gatorna anser att forskningen stämmer med verkligheten. se artiklar i mitt förra inlägg och nedan.
http://svt.se/2.27170/1.2550254/poliser … _yttra_sig
http://www.newsmill.se/artikel/2012/04/ … skartj-nst
läs artiklarna så ska du se att du försår.

Haters gonna hate.

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2012
"tonvis med text"

p12 skrev:
Synd att du han skriva klart, fixade källa nyss. Polisens ledning är riktigt korrupt och försöker tysta ner dessa rapporter så gott de går. De poliser som verkligen arbetar ute på gatorna anser att forskningen stämmer med verkligheten. se artiklar i mitt förra inlägg och nedan.

Så...bara en stilla undran (säger inte emot något om sakerna som påpekats här), men, vilka tar polisledningen mutor ifrån? Om det nu är korruption på så hög nivå?

(Korruption; missbruk av ämbete/annan förtroendeställning för egen vinning, främst genom mottagande av mutor eller bestickning)

(Kan däremot köpa att ledningen möjligen skulle vara fördärvad eller skev, men det är väl inte riktigt den främsta synonymen till korruption)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

it_mutt skrev:
"tonvis med text"

p12 skrev:

Så...bara en stilla undran (säger inte emot något om sakerna som påpekats här), men, vilka tar polisledningen mutor ifrån? Om det nu är korruption på så hög nivå?

(Korruption; missbruk av ämbete/annan förtroendeställning för egen vinning, främst genom mottagande av mutor eller bestickning)

(Kan däremot köpa att ledningen möjligen skulle vara fördärvad eller skev, men det är väl inte riktigt den främsta synonymen till korruption)

Hacka inte på P12 när han skriver något vettigt för en gångs skull big_smile  tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Avstängd
10 388 Inlägg
7 juni 2012
RightFront skrev:
it_mutt skrev:
"tonvis med text"

p12 skrev:

Hacka inte på P12 när han skriver något vettigt för en gångs skull big_smile  tongue

Haha, nej, alltså, jag säger inget emot det hela. Jag anser polisen gjort rätt här, att de givetvis inte står o letar sportluftfilter istället för att jaga bankrånare osv osv osv, så det var mer just om den biten.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
7 juni 2012
Alla nyare bilar är inte helbilsgodkända. Skulle älskat om de försökt sig på något sådant på min -06a...  tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

551 Inlägg
7 juni 2012
it_mutt skrev:
"tonvis med text"

p12 skrev:

Roligaste är att du vet vad jag menar men vill bara märka ord av okänd anledning. kan redigera om du stör dig så mycket på det.

Haters gonna hate.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 juni 2012
p12 skrev:
it_mutt skrev:
"tonvis med text"

p12 skrev:

Roligaste är att du vet vad jag menar men vill bara märka ord av okänd anledning. kan redigera om du stör dig så mycket på det.

Tycker även här att rätt ska vara rätt, korrumperad är för mig; ta mutor (mer eller mindre). Och när det gäller forum väljer jag att läsa vad folk skriver istället för att gissa på vad de menar (dock inget illa menat mot dig)

Och jag säger inte emot det du har lagt fram, och ville mest bara få klargjort om du ansåg att polisledningen faktiskt var korrumperad (eller bara ett par jevfla praktarschlen wink )

Och som sagt, igen, säger inte emot det du lagt fram gällande tidsfördelning även om jag gärna hade sett fler undersökningar när det gäller det (för att frambringa validitet och reliabilitet, och med få undersökningar (en eller två?) är inte reliabiliteten sådär galet hög)

551 Inlägg
7 juni 2012
it_mutt skrev:
p12 skrev:
it_mutt skrev:
"tonvis med text"

Tycker även här att rätt ska vara rätt, korrumperad är för mig; ta mutor (mer eller mindre). Och när det gäller forum väljer jag att läsa vad folk skriver istället för att gissa på vad de menar (dock inget illa menat mot dig)

Och jag säger inte emot det du har lagt fram, och ville mest bara få klargjort om du ansåg att polisledningen faktiskt var korrumperad (eller bara ett par jevfla praktarschlen wink )

Och som sagt, igen, säger inte emot det du lagt fram gällande tidsfördelning även om jag gärna hade sett fler undersökningar när det gäller det (för att frambringa validitet och reliabilitet, och med få undersökningar (en eller två?) är inte reliabiliteten sådär galet hög)

Nej ledningen vill bara förvränga bilden av verkligheten, något som ganska tydligt framgår. Skulle nog säga att reliabiliteten är ganska hög på en doktorsavhandling från en stor institution, även om det är omöjligt att få exakta resultat, men det är nog en mycket bra fingervisning. Tror inte att dessa 2% i verkligheten skulle vara 20%, utan kanske max 4%. Även om polisen skulle lägga 4% av sin tid på trafikbrott så är det fortfarande mycket lite att gnälla om.

Personligen så ser jag sällan polisen på vägar, har aldrig blivit stoppad på kontroll, trots att jag ofta kör bilar som väcker uppmärksamhet.

Haters gonna hate.

671 Inlägg
7 juni 2012
en bil som dom inte kan se att den är moddad med sportfilter är iallafall en saab 9-5 för den lär man montera innanför skärmen. så då kan polisen få titta hur mycket dom vill vid en flygande b

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
10 juni 2012
Jakabo skrev:
Oj vilken löjlig diskussion detta verkar vara.
Känns som att den har spårat ur totalt!
Du verkar söka sympati och har lyckats ganska bra för att allt för många hakar på utan minsta eftertanke.

Du har ju tidigare haft massa bilder och info om bilen ute på sidan.
Varför vågar du inte ha kvar det om det ändå bara var filtret som var ändrat…?

Varför har du bara skrivit ett enda inlägg?

~Andy~

Finraggare
2 381 Inlägg
11 juni 2012
Vad är det för bil vi pratar om egentligen? Kan TS scanna föreläggandet och maska bort regnummer så får jag se hur det ser ut?

Jag känner att vi pratar äpplen och päron här

I love being a nobody - because nobody is perfect.

310 Inlägg
11 juni 2012
Var det i Ö-vik detta rättsövergrepp hände? Då måste det ju vara en tröst för Malins som mördades i Husums föräldrar, hon som blev våltagen i Örnparken och familjen till den mördade blomsterhandlaren att snuten inte alltid ligger på latsidan. Hade dom inte stoppat eran kriminella bana kunde ju aktiviteterna lett till grövre kriminalitet. Om några år kunde ni haft glödlampor som inte är EU godkända och då ligger inte dom grova brotten långt borta som blinkande ventilhattar. När vi alla betala skatt får vi inte glömma hur samhellet kunde sett ut om inte luftfilters hulliganerna kunde stoppas? Du gamla du fria!!!!

160 Inlägg
11 juni 2012
Absinthe-Racing skrev:
Var det i Ö-vik detta rättsövergrepp hände? Då måste det ju vara en tröst för Malins som mördades i Husums föräldrar, hon som blev våltagen i Örnparken och familjen till den mördade blomsterhandlaren att snuten inte alltid ligger på latsidan. Hade dom inte stoppat eran kriminella bana kunde ju aktiviteterna lett till grövre kriminalitet. Om några år kunde ni haft glödlampor som inte är EU godkända och då ligger inte dom grova brotten långt borta som blinkande ventilhattar. När vi alla betala skatt får vi inte glömma hur samhellet kunde sett ut om inte luftfilters hulliganerna kunde stoppas? Du gamla du fria!!!!

hahahahhahahahahahahahahhahahaa, vänta hahahahahahahhahaaha . nu måste jag gå ut och montera en olaglig glödlampa. haha. du gjorde min dag!

Varför hatar alla svenssons mig? :)

310 Inlägg
11 juni 2012
Kan en sån snut säga att som dom gör på film? Skulle inte vi rensa upp på gatorna skulle vanligt folk inte våga gå ut! Det är vi som håller buset på plats! Jag riskerar livet varje gång jag sätter på mig uniformen för att vanliga människor ska kunna slappna av osv! Det finns ju inga Beck filmer som handlar om den illegala luftfilterligan, kan det bero på att det inte utgör någon fara och att det sitter för mycket gnällkärringar med makt där dom inte borde sitta?

Absinthe-Racing skrev:
det sitter för mycket gnällkärringar med makt där dom inte borde sitta?

+1

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juni 2012
RightFront skrev:
Absinthe-Racing skrev:

+1

Betyder det att ni är två?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

caromania skrev:
RightFront skrev:
Absinthe-Racing skrev:

+1

Betyder det att ni är två?

Det betyder att jag håller med om det påståendet, tyvärr är Garaget.org efter i utvecklingen och har inte fixat en "gilla"-knapp wink

För Volvo i tiden

Finraggare
2 381 Inlägg
11 juni 2012
Det betyder också att du inte insåg ironin och den rätt väl dolda gliringen...

30 Inlägg
17 juni 2012
Skulle anmäla detta som hets mot folkgrupp ta mig fan... För det första så tror jag du måste bestrida detta! och INTE erkänna brott eller betala böter! = erkännande...Bestrid och begär att det tas i domstol! Sen ses ni i domstol och då får polisen skämmas för sånt här tjafs...tror inte en domstol tycker detta är relevant och polisgöra!  Om du säger att bilen är besiktigad exakt så här och inte påverkar vare sig miljön eller buller gränser som gäller för biltypen så får dom svårt att verkställa en dom. Sen är inte en regbesiktning farlig eller värre än en vanlig besiktning.Dom brukar vara vettiga och har du bara satt dit allt riktigt och du inte har för högt ljud så lär du klara detta galant.jag har själv regbesiktat bilar efter polisens förelägganden och upplevde det tom lättare att ha att göra med han som regbesiktar om man bara har gjort montage och sånt riktigt och följt dom riktlinjer som gäller...tror dom bara lär skratta åt luftfiltret och godkänna det utan problem.Se bara till att ev vevhusgaser leds tillbaka in till insugningsröret så kan det omöjligt finnas nåt dom kan slå ner på...Inte polisen heller!  Lycka till mvh Hasse

Finraggare
2 381 Inlägg
18 juni 2012
men det ÄR olagligt med annat insug på en helbilsgodkänd bil oavsett hur löjligt och småaktigt det må vara.

Sök