Camaro 67 - Protouring "LS 5.3 GT47"

Hej! Välkommen till mitt projekt! Bilen är en Chevrolet Camaro från 1967. Den är svensksåld med 396 bigblock och manuell växellåda och kördes framtill 1978 då den krockades lite lätt vänster bak. Därefter har ett 15 tal olika ägare försökt få ut den på vägarna i olika utföranden men ingen har hittills lyckats! Det tänkte jag försöka ändra på. Jag köpte bilen 24 November 2011 och hoppas att jag kan få ut bilen på gatan 2013-2014.
  • 126 Följare
  • 80 101 Visningar
  • Projektet avslutat 7 januari 2016
Dahlhjelm
18 juli 2012 · 234 Inlägg

Hej!

Välkommen till mitt projekt! Bilen är en Chevrolet Camaro från 1967. Den är svensksåld och kördes fram till 1978 då den krockades vänster bak. Därefter har ett 15 tal olika ägare försökt få ut den på vägarna men ingen har hittills lyckats tråkigt nog! Det tänkte jag försöka ändra på. Jag köpte bilen vintern 2011-2012.

De nuvarande planerna för bilen är:

- Org stuk med lite influens av Protouring.

- 350 SBC 1972, Mussetoppar, Edelbrock 750, "350hk kam"

- TH700 automatlåda.

- Ford 9" bakaxel med LS diff.

- Triangulär fyrlänk i bakvagnen.

- Corvette skivor och bromsok fram och ford explorer ibak.

- Boss 18" - 8.5" i fram och 18" 9.5" ibak.

- Coilovers fram och bak.

- Org inredning men med Corvette ratt.

- Solid röd lack, Svart under och invändigt.

- Painless wiring elsystem.


Framtidsplaner:

- LM7 5.3L V8 gjutjärnsblock från 2001 Silverado.

- GT47 turbo.

- Haltech PS1000 sprut.

- 875cc spridare.

- TH350 förstärkt samt manuellt ventilhus.

- Svea bil kardanaxel.

- Robbz grenrör och anslutningsrör.




Så här såg bilen ut vid inköpt, Framvagnen var då nyrenoverad med nya bussningar och stag. Den är även målad och klar. Bilen saknade golv från förarsätena och bakåt. Någon tidigare ägare hade svetsat i en Compitition bakram då bilen var tänkt att gå på strippen. Bilen saknade alltså bakvagn och golv helt och hållet. Det satt även FÖR stora CE hjulhus som endast var punktade i bakskärmarna.

http://i46.tinypic.com/f4ka2w.jpg

Senast redigerat av Dahlhjelm (19 februari 2014)

Dahlhjelm
18 juli 2012 · 234 Inlägg

Arbetet med bilen tog sedan fart direkt. Jag började med att kapa ur hjulhusen och den dragracing inspirerade bakramen.

http://i45.tinypic.com/20atdas.jpg

Jag bestämde mig rätt tidigt i projektets skede att jag ville ha en lite modernare bakvagn, Parallell fyrlänk i all ära men den tar tyvärr rätt mycket plats i dessa bilar. Vilket gör att baksätet blir svårt att bruka. Jag bestämde mig därför att bygga en triangulär fyrlänk, Även kallad K-länk. Bakvagnen fungerar som så att man har två parallella stag från bakaxeln till karossen, Oftast placerade under bakaxeln längst ut. Sedan har man två diagonala stag från bakaxelklumpen och snett framåt. Dessa förhindrar att bakaxeln flyttar sig i sidled. Man slipper även det femte staget, parallellstaget som vanligtvis förhindrar att bakaxeln flyttar sig i sidled på den traditionella fyrlänken.

Nya ramskenor tillverkade, samt nya mindre hjulhus. Köpte yttre delen och gjorde den inre själv.
http://i45.tinypic.com/iz3w5x.jpg
http://i45.tinypic.com/20qnxj8.jpg
http://i50.tinypic.com/2llj1n6.jpg


När bakvagnen väl var klar så började jag bygga golv och skiljevägg, I köpet fick jag med ett nytt skuffgolv vilket förenklade det hela! smile

http://i46.tinypic.com/15f6s5k.jpg

Senast redigerat av Dahlhjelm (18 juli 2012)

Dahlhjelm
18 juli 2012 · 234 Inlägg

Oldchevysneverdie skrev:
Det här ser kalasfint ut,rått med dom breda fälgarna!smile

Tackar tackar wink Har inte tänkt åka med så brett hela tiden men när man endå bygger så är det ju lika bra att göra plats smile

@Topic: Ikväll kommer det mer uppdatering, Efter det är vi framme i dagens skede.

Dahlhjelm
21 juli 2012 · 234 Inlägg

Oldchevysneverdie skrev:

Dahlhjelm skrev:

Oldchevysneverdie skrev:
Det här ser kalasfint ut,rått med dom breda fälgarna!smile

Tackar tackar wink Har inte tänkt åka med så brett hela tiden men när man endå bygger så är det ju lika bra att göra plats smile

@Topic: Ikväll kommer det mer uppdatering, Efter det är vi framme i dagens skede.

Hur breda är bakfälgarna och vad sitter det för gummi på MT?

Fälgarna på första bilderna är förra ägarens däck, så kan tyvärr inte svara på det.  ;( Förra hjulhusen var dock 24" breda.

Dahlhjelm
21 juli 2012 · 234 Inlägg

pekkysson skrev:
tjena.. ser bra ut och jag tror att ägare nr 16 kommer  att få ut camaron på vägarna.. en fråga när du bygger k-link hur får man ut graderna på dom övre fästena har det nån betydelse hur eller vart dom pekar??

Hehe vi får hoppas på det! wink Det går sakta men säkert framåt och man börjar se ljuset i slutet av tunneln wink

Nu har jag byggt med dom övre stagen triangulära och dom undre raka, man kan även göra tvärt om men detta passade bäst i min bil. Har man en Hotrod ram eller liknande kan det vara bättre att göra tvärtom.

Fästena ska vara vinklade 40 grader eller mer. Har en centrumlinje i bilen och satt bakaxel banjon i jigg i ramen. Sedan är det viktigt att stagen har en viss längd samt vinkel vågrätt så att säga. Övre stagen får gärna vara kortare än dom undre samt luta aningen uppåt när bilen står fjädrad.

Dahlhjelm
21 juli 2012 · 234 Inlägg

Lycan skrev:
Va kul med ännu ett bygge i Pro-Touringstil. Prem lagd. smile

Tackar tackar wink Visst är det kul med lite pro touring jänkare på Garaget wink

Dahlhjelm
21 juli 2012 · 234 Inlägg

Byggde bärarmar av 34mm *2mm rör, Svarvade till urethan bussningar till dessa och lät en svetsfirma svetsa ihop dom. Tyvärr briste det i kommunikationen så dom mig svetsade dom istället för tig. Men det blir nog fint med lite svart färg endå.

http://desmond.imageshack.us/Himg221/scaled.php?server=221&filename=img1604u.jpg&res=landing

Hjälpte en kompis att byta motor för någon månad sedan och fick en fin present efteråt. En helt ny 750 wink Har planer på LS motor och sprut i framtiden men denna duger fint tills dess wink

http://i44.tinypic.com/546gsy.jpg

Just nu sitter karossen i vagga för återstående plåtarbete undertill, närmast på listan står tillverkning av stötdämpartorn. Längtar tills jag sprutar på ca primern och börjar kitta här under! wink

http://i45.tinypic.com/ib9lqx.jpg

Letar även baksäte som en tok, ingen som har ett till övers? Kommer att köra med org inredning så gott det går. Dock annan ratt och framstolar. Vill gärna hitta ett org säte eller ett liknande från annan jänk. Kommer att få bygga om bakdelen iallafall för att passa mot nya hjulhusen så skick spelar mindre roll.

Dahlhjelm
22 juli 2012 · 234 Inlägg

Hehe har sneglat på gen 2 baksäten men eftersom kardantunneln skiljer sitt delen så blir det rätt mycket arbete. Så det är som du säger, mer lönt att leta efter ett nyare säte gjort av skum och sedan klä detta. Har fått nys om att Volvo 240 baksäte från sedaner ska passa storleksmässigt.

Tack endå! wink prem på ditt projekt nu med.

Dahlhjelm
24 juli 2012 · 234 Inlägg

När kommer man kunna lämna bilen på lack då fredde? smile

Du har inte ett supra baksäte över föresten??

Dahlhjelm
26 september 2012 · 234 Inlägg

Tackar wink Det har varit rätt dött i garaget under sommaren tyvärr. Jag jobbar deltid som racingmekaniker och i år har jag varit fullt upptagen med att tävla i STCC. Finalen gick föregående helg på Solvalla och vi lyckades vinna STCC Semcon Cup, dvs privatklassen med en Seat Leon FSI S2000 så nu kan man äntligen börja mecka med Camaron igen!

Har dock lyckats skaka fram lite delar nu under sommaren, Jag har köpt ett original baksäte till camaron som var i helt okej skick. Sedan har jag beställt alla resterande delar som behövs för att sätta ihop bilen. Har säkert glömt något men det visar sig i vår/sommar. smile


Bjuder på en bild från Sturup Raceway när vår förare Niclas Olsson jagar spanjoren Jordi Gené.

http://i46.tinypic.com/316xnqa.jpg

Dahlhjelm
27 september 2012 · 234 Inlägg

Jo det har varit trevligt men slitsamt! wink

K-länken är ett bättre alternativ än 4-länk om bilen skall köras på gatan och svänga runt en bana tex. Skulle jag bygga om en Camaro med org bakvagn skulle jag satsa på att bygga en sådan här bakvagn. De finns att köpa bolt on av tex TCI chassis och av Prodigy G bars. Annars är det ju inte omöjligt att göra delarna själv.

Här visas Prodigy G bar.
http://i328.photobucket.com/albums/l346 … ion035.jpg

Dahlhjelm
3 oktober 2012 · 234 Inlägg

Dags för en uppdatering med lite bilder, Har ägnat några timmar åt golvet och det blir mindre och mindre kvar att göra, väntar på två balkar till bagagegolvet  samt plåten som håller bagageluckelåset och en ny "bakplåt" då tidigare ägare har lyft karossen med band i denna så den är helt krokig och bulig tyvärr.. Sedan kan man börja kitta och grunda undertill big_smile

Tidigare ägare har även lyckats bula till golvet rätt bra samt svetsat halvdåligt så jag kapade ur lite och gjorde två nya plåtar.

Före.
http://i47.tinypic.com/v4ntrc.jpg

Efter.
http://i50.tinypic.com/34febf6.jpg

Sedan kapade jag till två bromsokshållare till Audi A6 bromsoken. Skivorna är Ford Explorer 298mm.

http://i46.tinypic.com/j7ymax.jpg

Morgondagens projekt blir att bygga fästen till bromsslangarna samt klura ut hur man ska para ihop camaro främre handbromswiren och bakre A6 wirarna. Återkommer med resultat smile

Dahlhjelm
23 oktober 2012 · 234 Inlägg

Låter bra det Mange smile Fick svar från Classic industries idag angående balkarna till skuffgolvet och de andra plåtarna, de hade "tappat bort" min order!!... Nu är dom dock på väg iallafall så om 2-3 veckor kan du få lacka golvet och torpeden. wink

@Topic: Efter ca 1 års letande efter baksäte och framstolar så dök det helt plötsligt upp båda delarna på blocket, från olika säljare i var ände av Sverige. Köpte även en Griffin Alu kylare av den ena grabben.

I väntan på delar från Usa har jag under senaste veckan ägnat lite tid åt motorn, Det är en 350 från 1972 som satt i en Camaro. Två bultade vevlageröverfall och de små vevtapparna. Topparna är såkallade "Musse pig" toppar. 291or med 2.02" insugsventiler och 1.64" avgasventiler. 65cc förbränningsrum. Kammen blir: DURATION: 306°/306° LYFT: .447/.447 även kallad "350 hk kammen" Nya hydrallyftare, ventilfjädrar och stötstänger. Bottendelen har fått nya lager, kolvringar, oljepump och packningar. Insuget blir ett Offenhauser dubbelport med en Edelbrock 750 förgasare.

Det får duga en sommar eller tre, sedan är planen att det ska i en nyare LS motor med sprut eller alt en storkubikare. Tänkte även passa på att bygga om framvagnen i den vevan med tubbärarmar, kuggstångsstyrning och en ny subframe.

http://i47.tinypic.com/30kzw4l.jpg
http://i49.tinypic.com/t6xxdx.jpg

Med förarstolen på plats så var det en härlig känsla att provsitta en första gång! passande till stunden donerade min farsan en Corvette 69 ratt!
http://i48.tinypic.com/8vyaol.jpg

Dahlhjelm
26 oktober 2012 · 234 Inlägg

I går kom äntligen de efterlängtade fälgarna! Det blir boss 338 18" - 8.5" i fram och 18" - 9.5" ibak. Lite höjdjustering samt en tunn spacer ibak så blir det nog perfekt! Tusen tack till Jagge för frakt och Kenny för montering av gummi!

Tankarna om lacken har börjat svacka, från att vara helt inställd på att den ska bli solid röd så är jag inte längre helt säker. Funderar på blank svart eller en mörk grå metallic vore även tufft.

Vad tycker ni? tips mottager jag mer än gärna!

http://i48.tinypic.com/300fl94.jpg

Dahlhjelm
27 oktober 2012 · 234 Inlägg

snake4toy: Jo svart ju så satans snyggt, har du sett Rob Dyrdeks nya lack på sin 69a? Den är ju grafitgrå med svarta stripes. Dock har han DC shoes loggor i stripsen.

Juvakka: Tack tack wink Har även varit över på blått ett tag. Det finns en riktigt snygg 67a i Usa som har samma fälgar som jag har köpt. http://external.ak.fbcdn.net/safe_image.php?d=AQD5-ePVQoeRlBDZ&url=http%3A%2F%2Fimg685.imageshack.us%2Fimg685%2F3192%2Fboss338.jpg

Wicca: Det är ju det, Har alltid gillat riktigt röda bilar som har fin lyster i lacken. Passar bra på Camaros också..

Tycker att den denna är riktigt fin, skulle dock kunna vara mörkare också.
http://images.4myride.com/H4c/1968-chevrolet-camaro--gray-ebceiBa4H4c-l.jpg

Idag får jag de resterande delarna till motorn, Oljesticka, Block plate för bränslepumpen, Termostathus, Tempgivare, Oljetrycksgivare, lite pluggar till insuget, Kylarlock och kylarslangar. Det är alltid kul när det kommer nya delar! smile

Dahlhjelm
7 november 2012 · 234 Inlägg

Oldchevysneverdie skrev:
Snygga fälgar!smile

Tackar! smile Är mycket nöjd!

@topic: Har spenderat senaste tiden med att få alla bärarmarna att passa ordenligt, hade stödhylsor mellan fästöronen när jag svetsade för att de skulle dra sig så lite som möjligt. Dock fick jag ta av lite på bussningshylsorna för att det skulle bli perfekt iallafall. Så nu kan man måla bakaxeln!

Motorn är mer eller mindre klar också, måste justera in ministartern men det tar jag när det är dags för i montering av drivlinan i vår wink

Har funderat mycket över om jag ska köra med spoiler i fram och vinge på bakluckan, dvs org delarna eller om jag ska köra utan. Det är ju snyggt både med och utan! vad tycker ni?

Dahlhjelm
7 november 2012 · 234 Inlägg

Tackar allihopa! smile

Blir nog att montera både och, är inte helt säker på vingen men i värsta fall får man väll skaffa en till baklucka. Vingen kräver ju hål för montering vilket är lite tråkigt.

Idag lyckades jag snubbla över en komplett LS1 motor från en C5 corvette. Samt en Tremec T56 växellåda för en vettig peng. Blir nog affär på dom, men för att det ska finnas något hopp om att få bilen på rull i slutet av kommande sommar så blir det att åka med 350n och th700 lådan till att börja med.

Dahlhjelm
28 november 2012 · 234 Inlägg

Tack tackar grabbar wink

Det lutar nog åt Gunmetal gray men samtidigt vill ja ha den i Sunrise red...

Har ägnat den sista tiden åt att svets och slipa, känns som att det aldrig tar slut!

Kapade till ett handbromswire fäste, kommer att använda Audi A6 bakre wirar som kommer att sitta i stuckna i detta fäste. Sedan blir det en fästplatta som förbinder dom två wirarna med den främre wiren som syns på bilden.

http://i49.tinypic.com/33vc2nm.jpg

Sen har jag gjort stötdämpartorn, övre delen är borttagbar från skuffen så att man kommer åt övre bulten till coilovern.

Dahlhjelm
28 november 2012 · 234 Inlägg

Uppskattas! wink Ja det blir nog grått med svarta stripes, Det verkar finnas en hel del olika nyanser på Gunmetal men Nissan verkar ha en som är schysst. Finns tydligen till Skyline R32 GTR?

Letar efter ljuddämpningsmatta till golvet och insida av dörrsidor samt till taket, Finns ju Dynamat och Fatmat i usa tex. Vart köper man liknande i Sverige? Någon som har erfarenhet av dessa? Vill mest få bort skrammel och vägljud.

Missade att ladda upp bild på fjädertornen, lite finlir så är dom klara också.

Siktar på att kunna grunda och lacka den undertill i julhelgen.
http://i47.tinypic.com/2w4e4h4.jpg

Dahlhjelm
29 november 2012 · 234 Inlägg

Tack för tipsen! Silent coat verkar ju helt okej, beställer ett paket imorgon! wink

Shoppade Qa1 coilovers till framvagnen! Bra priser från Summit Racing wink

http://www.texas-speed.com/images/Product/medium/3824.jpg

Sen slog jag till på en B&M växelspak från Summit, denna kommer att sitta i original mittkonsollen så själva fästet kommer inte att synas.

http://www.carid.com/images/brand/b-m/80797.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang