BMW 325 e91i -08 motor N53, hackar och rycker när kall?

mpa
13 oktober 2022 · 1 Inlägg

Hej!
Jag har ett problem med min BMW e91 -08 med motorkod N53 (6 cylindriga motorn med 218hk).
-Bilen går ojämnt och ryckigt vid kallstart, håller inte jämnt varvtal vid jämnt gaspådrag, stannar ibland helt men inte ofta, någon enstaka gång har motorlampan lyst gult. Problemen försvinner i princip helt när bilen blivit varm, går kanske lite slöare på låga varv men knappt märkbart isf.
-Det luktar svagt av avgas/bensin under hela tiden man kör, även när bilen är varm.
-Haft den på verkstad och bytt en tändspole som visade felkod men problemet kvarstår oförändrat.
-Bilen visar felkod NOX-mätare, inga andra felkoder. Hittade ett kvitto från förra ägarna där NOX-mätare byttes för ett år sedan relaterat till precis samma typ av fel. Den verkstaden provtryckte då också avgassystemet utan anmärkning.

Vore tacksam om någon här hade någon idé om vad som kunde vara orsaken till problemen med min kära bil! Som jag ser det borde felkoden på NOX-mätaren vara ett symptom snarare än själva grundorsaken, givet att problemen kvarstod även efter att den byttes för ett år sedan? Spontant känns det som att det borde vara någon form av läckage/tjuvluft som kommer in/ut ur systemet någonstans och som också kan förklara den svaga doften av bensin/avgas i kupén? Eller att det är någon givare som är fel, läste någonstans att det kan vara något strul med automatchoke? Har pratat lite med verkstaden och de vill börja med att byta NOX-mätare igen men det känns lite som att kasta pengarna is sjön givet att det gjordes för ett år sedan och då inte avhjälpte felet/felen.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Emil

Senast redigerat av mpa (19 oktober 2022)

BMWgubbe
1 februari 2023 · 1 Inlägg

Hej!
Jag köpte nyligen en 523i 2010, som jag tror har samma motor.
Jag har också problem med ryckig gång vid start. Det håller i sig en minut eller två. Vid något tillfälle blev det så allvarlig misständning att motorlampan tändes. Mekonomen felsökte och bytte en tändspole. Motorlampan slocknade men den ryckiga gången vid start är kvar.
Ny felkod pekar nu på att uppvärmningen av kvävgassensorerna inte fungerar tillräckligt effektivt. Mekonomens recept på det är att byta de två främre sensorerna. (Finns det verkligen så många avgassensorer?)
Skulle du vilja dela med dig av hur problemet löstes i din 325a?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang