När Volvo-projektet var klart så var vi ganska nöjda. Det är ofta roligt med projekt men det är ju också mycket mer jobb än man trodde innan. När den tidigare mycket vackra prinsessan af Bayern dök upp av en slump vårvintern 2012 så blev det kärlek vid först ögonkastet. Hon stod under en presenning omgiven av flera meter snö på en gård en bit upp i Norrland och att göra en okulär besiktning var inte möjlig utan en rejäl snöskyffel och mycket tålamod. Några veckor gick och våren kom och med den sol och värme. Genom hård bearbetning av snön från dessa element, så tinade "prinsessan" saktliga fram ur sin vinterkokong. Under tiden så hade vi fått ytterligare medlemmar i vår bmw- familj och vi hade inte plats för ytterligare en bil. Prinsessan glömdes bort, men så en höstdag 2012 så dyker en annons upp, jag bestämmer jag mig direkt, prinsessan af Bayern ska bli lika vacker som hon var innan hon ofrivilligt besökte diket 2008, hon lastades på en biltrailer och resan söderut var bara börj
Nu börjar vi med ett nytt projekt och denna gång en riktig bil (läs BMW) vi ska försöka lägga ut bilder kontinuerligt och projekttiden är tänkt att vara minst ett år. Ambitionen är att skapa en riktigt fin bil, för min egen del tror jag att den blir ännu finare då min omgivning påstår att jag är pedant Vi kommer snart att lägga upp lite foton på hur den ser ut nu innan vi börjar och återkommer vartefter med dokumentation om hur projektet fortlöper. Princess of Bayern är projektets namn och hon registrerades i Sverige 29 april 1996.
Absolut Decerto, just nu har vi runt 29 grader luften...25-26 grader i vattnet...i promise g-danne....högsta ambitionen med denna bil också ...nu ska jag vila lite till...i sällskap med ett glas kall malt:)
Tack Dannelito...då var det slut på vilan....förresten jäklar vilken bränna man fick av malten...eller kan det vara av solen ...ska öppna porten till garaget nu och kika vad mina projektmedarbetare har gjort under min semester. Sedan är det väl bara att hugga tag i närmaste verktyg och själv börja arbeta. Varför är det så kallt i Sverige och så varmt i Grekland?
Vi hängde i ett batteri och den startade direkt och spann som en katt
Då har jakten på delar inletts , det som är bra med denna bilmodell är att det finns gott om dem och i varierande skick. Frågan är om man ska kosta på originalprylar eller köpa asientillverkat? Jag tror att det kommer att bli en liten mix faktiskt. I helgen är det Bimmer of sweden vilket blir "görskoj" som kålle säger, kanske hittar man något intressant fynd genom någon.
Har haft fullt upp denna helg men nästa är vigd åt projektet ....har städat ur vårt lilla krypin så nu kan man faktiskt gå runt bilen när den står i garaget. För säkerhets skull har den första investeringen blivit ett nytt batteri När man monterar ett sådant så blir man ju nyfiken att testa alla elektriska funktioner ...allt fungerade till och med larmet...då blir man glad
Det finns alltid en åsikt om rattar, oavsett om de sitter på det motsatta könet eller i en bil ....E 36 är inte den bilmodell där tillverkaren tänkte på just den lilla detaljen. För att maximera intrycket och känslan så behöver vi göra ett rattbyte tror jag.
Har hittat några alternativ här nedan, träratt är också läckert men tanken brottas med att det mer passar i en båt
Halloj ...vad roligt att höra...det är ambitionen som sagt att återställa den i samma fina skick som innan vurpan och om jag känner mig själv så blir det ytterligare ett snäpp
Ok, jag tror också att det funkar,när man läser forum och diverse andra åsikter så handlar det ofta om att justermutter för höjdled rostar fast, detta kommer inte att ska på denna bil eftersom det är en sommarvagn
Du menar om jag byter ratt och jag har airbag i min orginalkringla? ...jag är medveten om det, jag tänkte undersöka om det var ett hinder som gick att ta sig förbi
Low skrev:
Dotzie skrev: Julafton idag......Nu har jag varit ute och fyndat lite ...eller ja..hittat en fin dörr och en skaplig framskärm och en ruta en bakkofångare
Då var det söndag igen...ja eller snart måndag till och med ...har gjort en kort sejour i mitt kalla kallgarage idag och återigen konstaterat att man bor i fel land
Jag var tvungen att kika på vad bilens färg heter, vilket fantastiskt namn eller hur, kopplingen är solklar
Jag tänkte visa lite fler exempel som behöver åtgärdas, här till höger kan man se resultatet av ett stort stenskott...ja eller vad det kan vara utrymmet i skuffen är någon promille mindre i allafall
En bild på rovan, inte så stor men naggade god
Ytterligare ett exempel på vad som behöver åtgärdas...frågan är om det uppstått någon form av vakum i fjäderbenet
Min jätteduktige projektmedarbetare Niclas har idag gjort en roadtrip och hämtat hem lite trevliga grejor som jag har beställt senare i veckan kommer det ännu mer på posten...fan det är roligt det här naturligtvis så kommer alla fynd,små som stora delges er ...det känns riktigt skoj att vara igång med projektet på allvar.
Hej alla läsare ...nu har jag fått hem alla grejor snart och ska hämta lite till i helgen ...i helgen så ska vi också jobba lite hade jag tänkt....är tyvärr för långt ifrån garaget under veckorna men när det blir helg så får man ta igen det
Jag uppdaterar utan foton idag och efter helgen så kommer det desto fler.
Fick tag i en schysst huv också som ska hämtas i morgon .....på samma resa kommer också mina snygga skinnstolar få åka till farbror skinndoktor i Gävle, med lite refresching blir det som nya.
Vi har hämtat en vinterbil till till min projektarbetaren idag och trots att vi åkte tidigt så gick det lite tid på dagens garagetid. Jag fick med lite hjälp dit en framdörr och den bakre sidorutan. Meckligt som fan med kontakten i dörren så det är backjobb på den tills i morgon....jag har rivit ur ytterligare inrednings detaljer för rengöring...rengöring görs i mitt badkar .....
Sedan har jag besiktigat alla delar som jag beställt och jag måste säga att jag är mer än nöjd, hög kvalitet på begagnat-prylarna.