Projekt Draken

Se projekttråden.
  • 190 Följare
  • 54 692 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 november 2013
_Retro_
17 oktober 2012 · 34 Inlägg

En kompis ringde mig i förra veckan och frågade om jag ville följa med honom och titta på en bil han var intresserad av. Sagt och gjort, lördag morgon satte vi oss och inledde den 20 mil långa resan från Stockholm till Örebro. Bilen i fråga var en Chevrolet Corvair från 1965. Efter en provkörning och diverse däcksparkande lämnade ägaren över nycklarna till kompisen och säljaren blev 32000kr rikare. Själv tvingades jag köra hem i den Polo vi hade kommit i med minst 100kg reservdelar i baksätet. Under färden hem tänkte jag för mig själv "att jag kan fan inte vara sämre än polaren...jag måste också ha en kärra"

Vi kommer hem till Stockholm och kompisen står på trottoaren intill hans nya åk och skryter, ser allmänt mallig ut och talar om för mig hur överlägset bra den är=jag måste plocka ner han på jorden och det illa kvickt innan han får storhetsvansinne.

Kvällen kommer och jag sitter och slösurfar på nätet när jag ramlar över en photoshoppad retrodesign på en Saab 96:a med breddad kaross och lite lullull. Jag kunde inte släppa bilden ur tankarna för den satte sig verkligen på näthinnan med sin sköna brutalitet. Tankarna börjar vandra, man kanske ändå skulle kolla vad en sån Saab kostar på blocket tänker jag. Efter ett snabbsök kommer jag underfund med att de var nästintill gratis, men det var en annons som stack ut något alldeles extra och det var inte Saab 96:a som ut annonserades. Utan den mer sällsynta 92:an, som är den första serietillverkade bilen Saab gjorde. Den med den valsvarvade fronten, de svepande taklinjerna och bakhängda dörrarna.

Nästa morgon efter en sömnlösnatt ringde jag till säljaren och frågade om jag kunde komma och titta på bilen. För att jävlas lite extra med kompisen ringde jag upp han i sin sovmorgon och frågade om han skulle med. Jag gav han 15min på sig att springa igenom duschen och kasta i sig en macka innan jag hämtar upp han för vidare färd mot Saaben.

Väl framme tar oss säljaren in på en bakgård där det står hela 4 st 92or, en 93:a och en 96:a. Han säger att jag får välja vilken jag vill ha medans han går in och kokar kaffe. Jag och kompisen börjar gå runt och inspektera objekten vilka visar sig vara riktiga rosthinkar. Men det finns en gråmatt lite bil som står längst in och är halvt övervuxet av ett träd som väcker tankarna om att här kanske det finns mer än bara bojsänken, här kanske ett guldkorn står och gömmer sig.

Efter att säljaren kommer tillbaka och frågar om jag har bestämt mig svarar jag något osäker och tvekande om den lilla grå som står längst in. Han svara att det är den finaste av dem alla, den med "minst" rosthål. Det skulle svida in i själen av att behöva utstå kompisens malliga smile framöver om jag inte gjorde något tänker jag. Därför frågade jag vad han skulle ha för den, 12 sa han. Efter en kort betänketid där kompisen smile togs i beaktning sa jag lite försynt 10. Säljaren pausade titta lite förstrött på bilen och säger okej, vi skakade hand och han säger att han behöver lyfta fram den från hörnet med gaffeltrucken eftersom hjulen var fastrostade efter att ha stått still i minst 30 år. Medan säljaren gör detta åker jag och kompisen till närmsta bankomat och tömde kontot.

När vi kommer tillbaka till säljaren med pengarna i näven står redan den lillagrå på ett bilsläp, "ni kan låna det här" säger säljaren och syftar på släpet "bara ni kommer tillbaka innan kvällen". När kvitto är underskrivet och pengarna är överlämnade påbörjas resan tillbaka till den lillagrås framtida hemort på andra sidan stan.

Här börjar nu projektet, projekt Draken.

Projeknamnet Draken kommer från flygplanet Draken som Saab tillverkade under samma tidsperiod som Saab 92:an, därav valet. Tanken med projektet är att det ska egen tillverkas nya skärmar och kjolar likt den photoshoppade bild jag blev så förälska i tidigare. Ett ramchassi med bur ska finna sin plats i bilen och den 28hk starka frontmonterade tvåtaktsmotorn med framhjulsdrift i orginalbilen ska ersättas med en mittmonterad sporthojsmotor på 180hk och bakhjulsdriftkonventeras. Så håll i hatten nu kör vi!.

//Retro

PS jag är ny på garaget och fattar inte hur man lägger upp bilder så om någon är intressera av bilen så finns den i mitt galleri. Sen om någon kan förklara hur man lägger upp bilder i inläggen vore det ännu bättre för framtida uppdateringar. DS

Senast redigerat av _Retro_ (17 oktober 2012)

_Retro_
18 oktober 2012 · 34 Inlägg

Här kommer några bilder på den photoshoppade inspirationskällan samt råmatrealet projektet ska bygga på. Tanken är att fronten inte ska se ut som de photoshoppade bilderna utan vara mer rund i fronten så att breddningen passar 92:an design bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-ac19f97e2b3598d2632eabd1ff1fe1c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-bd1ba8ff330d96e77fe4ee13b9b4f0aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-70e0568d3f6be7d2ed1e762f15bb4dd9.jpg

_Retro_
21 oktober 2012 · 34 Inlägg

Helg uppdatering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-59ee2dd4db583cd450a127e02c5e87d8.jpg

Eftersom jag endast har möjlighet att skruva på helgerna kommer de flesta uppdateringarna då. Helgens skruvade började med att jag väckte alla sovande grannar med en bomb sent på fredagkvällen. Däcken som satt på bilen när jag köpte den var torrspruckna och vissa hade till och med stora hål i sig, men det fanns ett bakhjul som såg helt okej ut. Då är det klart man måste testa om det fortfarande fungerar efter att ha stått platt i 30 år. Fram med kompressorn och rulla ut hela slangen så att den räcker ut till grusplan bilen står på. Det börjar bra, 1 bar går i, 1,5 bar går i sen BOOOOM. Lock i båda öronen och ett söndersprängt däck med en reva i sig på 15cm. Det tänds lampor i de närliggande husen och silhuetter av människor börjar synas i fönstren. Shit happens tänker jag och går in i garaget.

För att undvika ytterligare pinsamheter vänder jag nu blicken mot de fyra friska extrahjulen jag fick med på köpet av säljarn. Alla verkar funka utan att brisera men ett hjul håller inte tätt. Av med däcket från fälgen och inspektera slangen. Där hittas ett hål, fram med cykellagning satsen från mellanstadiet och fixa slangen som får ligga och mogna under natten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-53841c05df1cfbd94e932e2854d3dad4.jpg
Mclaren Mercedes SLRs luftbroms har inte mycket att hämta mot denna.

Nästa morgon börjar bra, det ösregnar. Efter att ha stått och tittat ut och svurit ett tag över det svenska vädret dras meckarkläderna på. Väl ute är det bara att ta fram domkraften och börja skruva av hjulen och sätta på de nu mer hela hjulen. Yes bilen rullar, trummorna var inte fastrostade som jag först trodde. Med muskelkraft rullas nu bilen upp för den lilla grusbacken in i den torra operationsalen.

Väl inne töms nu hela cockpit från allt bråte och löst rostdamm som finns i den gamla räcern, några navkapslar och en stötdämpare hittas också under allt bråte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-da3c2b061090eff69c603c36f6cb18a7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-48e56fc3994daa268df4f69258ebe18b.jpg

Med dammsugaren i högsta hugg börjar nu golvplåtens konturer komma fram, man känner sig nästan som en arkeolog i en fornminnes utgrävning. Instrumentbrädan i plåt skruvas av och den uppdragningsbara klocka som sitter i instrumenten fungerar och håller tiden fortfarande efter de 59 år som gått sedan bilen var ny, imponerande!.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-79501fac06addec9fc3945d16a8186ce.jpg

Nu är det dax att gå över till motorrummet, huven plockas av, likaså "stötfångaren".

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-e3772f1ae49b573edb6f56f9c3633c40.jpg


Nu är det bara att börja riva. Kylaren som är full av barr och löv åker all världens väg, den vita panelen i plywood som kylaren är monterad åker också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-291006ef36a3b8b08229ae67994eb7a7.jpg

Likaså luftfläktarna och bilens kabelhärva samt lite annat smått och gott. Mera han jag inte med denna helg men nästa helg ska förhoppningsvis motorn ur.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-5d8e0c9ed303f67b49130a2c8b37b4d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-67ffe7eb37d7d8553b57569796ed044c.jpg


/Retro

Senast redigerat av _Retro_ (21 oktober 2012)

_Retro_
22 oktober 2012 · 34 Inlägg

RBBN skrev:
varför föll valet på en hojjmotor ? skulle nog hellre se en jänkeåtta då retro verkar vara målet ! kul projekt i övrigt och ska garanteras följas!

Anledningen är att jag vill ha ett raceigare ljud än en lågvarvig v8. Dessutom väger en v8 som halva bilen så då skulle det inte bil så kul att svänga med den. Dessuton har hojmotorer sekventiell låda som gör det ännu roligare.

_Retro_
28 oktober 2012 · 34 Inlägg

Ännu en helg till ända, denna helg vistades till stor del i garaget. Målet med helgen var att lyfta ur motorn. Men jag stötte genast på ett problem, jag äger ingen motorlyft och jag har inget bra festpunkt i garagetaket för en vinsch. Fredagskvällen spenderades på youtube där jag trilla på ett inspirerande klipp som fick mig att tänka "sjäv är bäste dräng"=muskelkraft ska nog lösa problemet med att få ur motorn.
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=PXHMXn8phM4

Men först lossa allt djävulskap som sitter i vägen för att komma åt alla motorfästen. Hela styrningen var tvungen att demonteras för att komma åt det bakre motorfästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-ecb1d97411a099713be82e44329e893d.jpg

När alla bultar och muttrar var ur vägen och motorn satt lös var det bara till att påbörja dagens träningspass. Spännband fästes i grenröret vidare upp till en föredetta skrivbords rambalk som fick agera bär/hävstång denna dag. Stångens ena ända lades över en bock i lämplig placerad höjd intill ena stänkskärmen. Sen var det bara till att lägga den andra ändan över axeln. Rak i ryggen med ett knäböj som en OS tyngdlyftare började jag lyfta motorn. Det gick faktiskt överaskande bra, lite små justeringar i sidled sen vilade motorn på frambalken halvvägs ur sitt forna hem som den har haft i nästan 60 år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-dc8d1af820a5c58ba9f5424f796f8d89.jpg

Efter en kortare vilopaus där stången fick vila mot garagebänken för att placera några gamla mc-slicks på garagegolvet som motorn kunde landa mjukt på var det dax för en sista kraftansamling för att lyfta ur motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-e422f0a9b7e38d7fe37dd12b03c10134.jpg

Yes nu är den ur, men vad är det för något som har legat under motorn i motorrummet, ett fågelbo!. Fåglarna har nog haft en torr och trivsam hemvist under den gamla 750cc tvåtaktaren i många år.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-3b77be22f1602c75e9ad38d5b388332f.jpg

Äntligen är den ur och det är tid för att rensa bort allt onödigt i motorrummet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-fcb0291e946c3748288c604228e9a982.jpg


Om det är någon som behöver eller vet någon som behöver en Saab 92 motor/låda från 1953 med 7500 mil i sig som går runt och växlarna går i på så är det bara att säga till.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-9cf8d1288c3475ba8900589998491265.jpg


På söndagen kom även polaren ut med sin bil som ledde till detta projekt för lite snabbmeckande. Här har ni den blåa skyldige för denna misshandel av en svensk klassiker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-f2f4eafc30be7969733a4f0f9378fb32.jpg

_Retro_
4 november 2012 · 34 Inlägg

Denna helg demonterades alla skärmar och dörrar. Den blev så lätta att det till och med gick att marklyfta upp bakvagnen så att hjulen lätta nån decimeter med endast muskelkraft och svordomar. Nu återstår bara hjulupphängningen att demontera. Alla små rosthål hoppas jag nu ha hittat så nästa helg ska tigersågen och vinkelkapen få bekänna färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-57798c851af45c5df1e0394ddfc0cc54.jpg

Efter att skärmarna hade kommit av karossen testade jag att montera hjulen bak och fram för att få lite bredd i ekipaget. Det vart ganska coolt men den kommer bli ännu bredare med den nya hjulupphängning som komma skall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-fb932c37d5ee3621dc7226e4bc55066e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-12c88f1f9efc4446b2e47a2b2f48bebd.jpg

I veckan som var fick jag syn på en fram och bakvagn som jag tror kommer passa det här projektet bra. Så det var bara att åka och handla. Valet vart en hjulupphängning från en BMW 530-93. Med denna hjulupphängning kommer bilen när den är klar öka spårvidden från orginal 118 cm till det lite maffigare 149cm. Sen kommer fälgar inhandlas med ett lågt ET mått som gör den ännu bredare.

Lite gott och blandat följde med på köpet av hjulupphängningen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-8ae3845705631038627b8f64ab299dd5.jpg

_Retro_
6 november 2012 · 34 Inlägg

635CSi skrev:
Riktigt coolt! Men nästan lite synd på en 92:a...

Bra impulsköp med BMW-upphängningarna, det finns rätt många olika storlekar av ok och skivor som passar till e34:orna om du vill ha större bromsar. Upp till 340 mm 4-kolv fram och ca 320mm bak om jag inte minns helt fel nu... Ok från e32 7-serie och e31 8-serie passar också bolt on.

Kör hårt!
/Fredrik

Ja det är lite synd på en 92:a men alternativet för den var att fortsätta stå på en uppställningsplats med massa andra lik och rosta sönder fullständigt. Då är det roligare om de kommer ut på vägarna igen, dock i modifierat tillstånd. Nedan hittar ni en bild på den där den har stått och blivit övervuxen i några års tid.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-502e386188468f4b7c008482d61cb292.jpg

Jag har surfat runt lite och skaffat insperation, BMWs nya DTM sattsning har rätt sköna breddningar och vingar. Så nu känns det som att Saaben kommer DTM breddas med skärmvingar och allt. Go extrem helt enkelt liknande nedan BMW DTM.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-384df051ff6403af6cab3d3ff4c63d14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-a7e5783cea91dccb7a08614776829bfc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-d70f74b688929ca6be4eedc054195858.jpg

_Retro_
11 november 2012 · 34 Inlägg

Den här helgen har gått i tig-sågen och planerandets tecken, lördagen började med att leta fram alla möjliga kapningsverktyg som gömmer sig i garaget. Sen var det bara att skrida till verket. All gammal rostäten plåt i trösklar och golv på bilens vänstra sida amputerades illa kvickt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-3ca69eaddd7c6b8689244c53e0c9ff55.jpg
Bara de mest kritiska delarna skonades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-4236765a55288636f6fdc27ecae8d359.jpg

Efter lemlästelsen bars den nya hjulupphängningen in för att få en känsla av hur bred bilen kommer bli. Som det ser ut nu kommer bilen bli ca 50-60 cm bredare än när del rulla ut ny från Saab.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-acfbb0505ac014d18de7bc7e661cd005.jpg
Jag har inte bestämt mig än om jag ska taksänka och sektionera baken på den så linjerna flyter ihop. Målet är ju att få en låg och bred look.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-8669f1e8ad634328147fb82654383001.jpg

I veckan som kommer tänkte jag bege mig till järnhandlarn och köpa de balkar och rör som kommer behövas för att svetsa ihop ramen och buren, nedan ser ni ca hur den kommer se ut och ungefärlig matrealåtgång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-405c932d0bd288822dadd67ffd26fe39.jpg

/Retro

_Retro_
12 november 2012 · 34 Inlägg

Jag är fortfarande i valet och kvalet om jag ska taksänka och sektionera baken på den, det kanske är lika bra och göra det när man ändå är igång. Nedan hittar ni orginal samt hur den kommer sänkas isf.

Orginal
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-8c7eda084907a06cc8cfd697f135dd01.jpg

Sänkt och sektionerad
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-b4b8ee0e9b499e0c8f86234149e001bc.jpg

Sen kommer jag nog inte behålla något av golvet som är kvar utan ett helt nytt sådant kommer svetsas fast på den nya ramen. Vet någon om en bra sida där det finns ram och bur ritningar?.

/Retro

_Retro_
18 november 2012 · 34 Inlägg

Ännu en söndag och det betyder en uppdatering av projektet. I helgen så kapades nästan hela golvet bort och en första milstolpe uppnåddes, nämligen att första rambalken svetsades fast i karossen. Mycket har också inhandlats i veckan. Alla balkar och rör till chassit/buren ligger nu i garaget och väntar. Ett par beggade 18" fälgar har också inhandlats. Nu är det bara tiden som fattas, får köpa en trisslott och hoppas på 25 tusen i månaden i 25 år. Då skulle nog projektet komma ut på vägarna i vår.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-b93d449d7198c971d98fa10a26a6e404.jpg
Lite bredare däck än orginal.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-38295fbc1c615a856e590f2c2b33a0d9.jpg
Första rambalkarna på plats, en riktigt skön milstolpe har passerats!.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-141840f3000dfee8690b66c4f8ad55eb.jpg
De nya bakstänkskärmarna kommer behöva sticka ut ca 15 cm per sida från karossen.

/Retro

_Retro_
20 november 2012 · 34 Inlägg

Jag har funderat lite på olika chassin och kommit fram till att ett Nascar liknande chassi kan nog funka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-e6fe4112a3a77672bad8dbdf83ea2502.jpg

Är det någon som har förslag på andra chassin som kan passa?.

_Retro_
3 december 2012 · 34 Inlägg

delray58 skrev:
nu kan jag inte vänta längre... skulle sitta fint med en liten update!! big_smile

Det har kommit endel i mellan nu i jultider. Bla kom tomten tidigt i år med en 96:a 2t 1965:a i helgen. Därav har det inte blivit något jobb med projektet på en tid. Men i julledigheten hoppas jag få mera tid över till draken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-5cf4d40ea6ba83203d73f8ad1f7ceb2c.jpg

_Retro_
3 oktober 2013 · 34 Inlägg

VonMunkavel skrev:
Lever tråden? sjukt länge sedan det hände något här.....

Ja det var verkligen ett tag sen jag uppdaterade här, både mycket och lite har hänt sen sist. Av någon anledning kom jag inte tillbaka efter juluppehållet...fick aldrig tummen ur helt enkel. Bestämde mig därför att sälja av saaben, dock efter mycket velande fram och tillbaka. Så förra helgen kom en kille och hämtade bilen, han skulle tydligen bygga vidare på bilen men med en tvärställd modern saabmotor placerad bakom förarsätet. Vem vet det kanske dyker upp en tråd här om det bygget.

Men nu till nya tag och nytt projekt. Den här gången är utgångsbilen mer färdigställd, så det blir mer stylig och annat krimskrams denna gång. Fast självklart ska den roliga motorn som var tänkt till saaben in i denna bil istället:). Detta blir "Projekt Lemans Classic"

Här har ni en smygbild på bilen, fler uppdateringar kommer att komma kontinuerligt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-f1ddab81ddf2bf50e03dd7d475f0f942.jpg

_Retro_
4 oktober 2013 · 34 Inlägg

spokenratt skrev:
Trevlig att tråden vaknar igen, synd på Saaben men ser fram emot nyförvärvet ändå!

Ja den nya bilen har riktig potential, tanken är att efterlikna så gott det går en Ferrari p330 med tävlinsdekor. Det roliga med denna bil är att det är en riktig doldis. Tror det inte är många här som vet vad det är för bil? inte gjorde jag det iaf och jag hade aldrig sett en live för änns jag köpte denna. Trots att det är en svensk bil, ni hörde rätt. Detta är ett stycke näst intill okänd svensk motorhistoria. När man googlar på den kommer nästan inget upp.

Enligt den svenska tillverkaren tillverkades mellan 16-17 karosser. Två av dem har ägarna av tillverkaren själva, detta är den tredje jag känner till. Hur många som färdigställdes av dessa få karosser vet jag inte. Men jag tror inte det är alla de 16-17 st utan snarare hälften kanske.

Senast redigerat av _Retro_ (4 oktober 2013)

_Retro_
6 oktober 2013 · 34 Inlägg

spokenratt skrev:

_Retro_ skrev:

spokenratt skrev:
Trevlig att tråden vaknar igen, synd på Saaben men ser fram emot nyförvärvet ändå!

Ja den nya bilen har riktig potential, tanken är att efterlikna så gott det går en Ferrari p330 med tävlinsdekor. Det roliga med denna bil är att det är en riktig doldis. Tror det inte är många här som vet vad det är för bil? inte gjorde jag det iaf och jag hade aldrig sett en live för änns jag köpte denna. Trots att det är en svensk bil, ni hörde rätt. Detta är ett stycke näst intill okänd svensk motorhistoria. När man googlar på den kommer nästan inget upp.

Enligt den svenska tillverkaren tillverkades mellan 16-17 karosser. Två av dem har ägarna av tillverkaren själva, detta är den tredje jag känner till. Hur många som färdigställdes av dessa få karosser vet jag inte. Men jag tror inte det är alla de 16-17 st utan snarare hälften kanske.

Ok.. kul info!!

Ska bli kul och följa detta!

Men du har inte kunnat kontakta tillvärkaren och få mer info om detta, hur många bilar som verkligen blev klara etc?

Det var det jag gjorde, de svarade att de tillverkade 16-17 karosser som de såldes vidare för slutförande. De visste inte hur många som vart slutförda, men som jag vet iaf finns det med säkerhet 3st klara bilar och det är dem jag nämnde ovan.

_Retro_
6 oktober 2013 · 34 Inlägg

Bilen har stått still sedan 1996 så de det var lite att gå igenom innan första provturen.

Bromsslangarna ut till oken var vanliga gummislangar som inte hade mått så bra av att stå still i 17 år, de var helt igenkorkade. Beställde därför några stålomspunna, helgen spenderades med bromsrenovering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-78e5baab225fdf271d0098b861ddf777.jpg

När slangarna var på plats och luftningen var klar återstod bara provturen med org-motorn. Tanken är att få igenom den med org-grejerna först. När allt det är klart börjar ombyggnaden med byte av motor osv. Så man slipper tänka på besiktning i 2 år iaf:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-8e97dcba274868c376d2bba8bf6e4dbe.jpg

Provturen gick bra, men startmotorn behöver få sig en översyn, den orkade knappt dra runt och starta bilen när den var varm.

Laborerade lite med några 18"fälgar jag hade liggandes, får se om jag ska använda dessa eller gå mer old school med 15" med höga däck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-da5812e2c86e3c4e6477f43ca7c12238.jpg

Här har ni inspirationskällor var det gäller framtida dekor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-238bc2cb7ec85150f517d0ac87ca5365.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-d66a10547045f5374da55a098715fcc2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-2cefc3aa2e989a1a219813a7495c6324.jpg

_Retro_
9 oktober 2013 · 34 Inlägg

Timpa1995 skrev:
Vi ska väl ta hand om din gamla Saab 92:a. Jag är brodern till han som köpte den och jag längtar så tills vi kan sätta igång. Projekttråd kommer så fort vi sätter igång!  smile

Det låter bra, ska bli kul att se vad det blir av gamla pärlan:)

_Retro_
14 oktober 2013 · 34 Inlägg

Nu har jag äntligen fått lite tid till bilen, eftersom jag inte har möjlighet att fixa nåt med den i veckorna får man ge järnet på helgerna istället:)

Denna helg fick de fula backspeglarna bytas ut mot ett par mer passande, det fick bli ett par bullet-speglar. Tycker de passar riktigt på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-85a404f3597e29114d06611234ec0690.jpg

Jag tänkte ju köra på ett classic-racing tema på bilen så var jag tvungen att fixa till fälgarna lite. De fick bli mattguldmetallic med de klassiska vita bokstäverna på däcksidorna. Eftersom jag inte har någon däckmaskin fick det bli en nödlösning att lacka fälgarna med däcken på. Det vart ändå ett förvånansvärt bra resultat måste jag säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-bd40cc1480076f48393699a52ac527d8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-e76d9e5218db33a560667d3f0666cb5a.jpg

Några bilder med hjulen på, Nu ska bara bilen sänkas, bakkjolen kapas bort och spacers på så den får rätt look:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-050d8c50b784917a262193b913e1335c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-5871765bb76a063a0b6bc0b7f9e3617d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-772c75f0d84a9701a443afaa2b31e3f5.jpg

Nästa helg måst jag bygga ett nytt elsystem, ägaren innan verkar inte ha varit så duktig med kabeldragning. Ser ut som ett ända stort råttbo under instrumentbrädan just nu:( Men ett nytt system måste på plats om jag ska kunna få den igenom besiktningen innan vintern.

Senast redigerat av _Retro_ (14 oktober 2013)

_Retro_
23 oktober 2013 · 34 Inlägg

I helgen som var påbörjades renovering av elsystemet. Det var ett ända stort råttbo under instrumentbrädan, saker glappade och det sköts säkringar på löpande band.

För detta krävdes att instrumentbrädan togs bort, det behövdes ändå för att kunna gå igenom den och fräscha upp den i allmänhet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-eab18f03fb8a151477b14d04e76ee36a.jpg

Råttbot som det såg ut innan kabeltången sattes i arbete.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-0827495c09b71ab23cea9797e6d7ed1a.jpg

Så här mycket kunde kapas bort utan problem:)
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-62e6f69a94c75426ccab6e1955a042eb.jpg

Något mer strömlinjeformad dragning vart kvar som nu ska kopplas in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-5263e84ac00ef679efb5c35980b7b0e1.jpg

Passade på att lacka om övre delen av instrumentbrädan, primern får torka till kommade helgs lackning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-462adab53f7d9031cce1943da1328e16.jpg

_Retro_
3 november 2013 · 34 Inlägg

Jag fick ordning på elsystemet tillslut:). Så jag fixade till lite andra smågrejer (svetsa dit säkerhetsbältfästen, ny startmotor och div små fix) och åkte till besiktningen. Det gick galant där, men besiktningskillen kunde knappt komma in i bilen eftersom det är ganska trångt ner i den, han snacka nåt om att det skulle va bra med snap-off ratt;). När han skulle iväg för att testa bromsarna ville den inte starta så vi fick putta igång den, den är alltid lite svårarbetad när den är varm för den går alldeles för fett. Men jag orkar inte bry mig om det eftersom motorn ska ur.

Den gick igenom utan problem så nu är det två år till nästa besiktning. På två år kan man göra mycket roligt;). Nu blir det till att riva hela bilen och lyfta av karossen:).

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-af09ee1a0f620a7bc6f1295a54533395.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185771/185771-e3b2a455f297645cfb56fa7c0c63a683.jpg

Senast redigerat av _Retro_ (10 november 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang