Volvo 850 t5-R Smidigare sätt att rengöra vevhusvent? Vad tror ni om mina ideer??

terge
4 november 2012 · 69 Inlägg

Hej! Har precis skaffat en 850 som jag idag upptäckte hade fullt med olja under tändstiftskåpan, som på bilden.. Vad finns det som kan läcka där??? Mvh!
http://forumbilder.se/images/363201295120Pb5ab.jpg

Senast redigerat av terge (6 november 2012)

Marlboroman
4 november 2012 · 8 234 Inlägg

Antingen rinner det från oljepåfyllningslocket pga att packningen är gammal och torr. Elelr så är vevhusventilatione igensatt. Hade börjat med att torka upp oljan och bytt packningen somkostar runt 20:- på volvo.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
terge
4 november 2012 · 69 Inlägg

Ska dit och köpa ny packning imorrn.. Har kommit fram till att det är riktigt skit att rengöra vevhusvent?? Det ska väll gå att se om den är igensatt genom att kolla oljesticksröret, om det blåser/suger där?

Marlboroman
4 november 2012 · 8 234 Inlägg

Att dra ur stickan för att kolla vevhusventilationen talar inte om ett dugg egentligen. Luften pulserar i motorn när den snurrar. Så vill man veta ifall det är igensatt eller inte så är det dags att plocka bort oljefällan och kolla.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Sickan_
4 november 2012 · 945 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/61/60112/60112-5eff3bf63ddf78af2cf9c115f3268f4d.jpg
Jag hade samma problem med min gamla 850 t och det visade sig att det va en liten spricka i hålet där jag ritat ringen.. trodde med det va vevhusvet då jag hade fullt med olja där precis som du.. har du kollat det?  jag löste det men att göra en plugg som pressades ner med lite lim imellan

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
terge
4 november 2012 · 69 Inlägg

Är ett hål i insidan av hålet du har ringat in, det kanske inte ska vara så?

terge
4 november 2012 · 69 Inlägg

ålet ser ut som det spruckit upp ungefär..

Sickan_
4 november 2012 · 945 Inlägg

terge skrev:
Är ett hål i insidan av hålet du har ringat in, det kanske inte ska vara så?

Jag hade ett hål där typ ett 12mm hål sen hade jag en spricka i bottenkanten på det hålet..  ang om själva hålet ska vara där eller inte vet jag faktiskt inte..

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Sickan_
4 november 2012 · 945 Inlägg

terge skrev:
ålet ser ut som det spruckit upp ungefär..

Okej, värt att kolla upp det då kanske.. kommer det för mycket olja i bakkant så börjar det droppa ner på snurran och då rycker det duktigt!

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
terge
4 november 2012 · 69 Inlägg

Jo, det var så jag märkte felet, ganska irriterande.. Någon som vet om det bara är att plugga skiten?

Sickan_
4 november 2012 · 945 Inlägg

terge skrev:
Jo, det var så jag märkte felet, ganska irriterande.. Någon som vet om det bara är att plugga skiten?

Rengör allt NOGA sen mäter du hålet och gör en plugg som är någon tiondel större gör den lite konisk med sen lägger du värmetåligt lim på den och knacka i den mycket försiktigt så inte ventilkåpan spricker.

Så gjorde jag iaf och jag körde med det ett halvår minst 8 mil om dagen innan jag sålde den. Fungerade utan några som helt problem

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
terge
4 november 2012 · 69 Inlägg

tack för svaren:))

terge
5 november 2012 · 69 Inlägg

Har börjat riva bort vevhusventilationen nu för rengöring då jag märkte att det rykte ur oljeröret.. Ska även byta en pacbox till fördelaren som gått på den nya toppen... (suck) Aja..
Har läst att man måste ta bort tråget när man rengör kanalen ner i blocket för att inte skiten ska hamna i motorn, men jag tänkte såhär att om jag rengör dendär med oljetråget på plats då borde ju all skit hamna i oljan, om jag sen tömmer ur all olja och sen sköljer ur röret med ny olja någon gång så borde ju skiten följa med ut?? Eller tänker jag fel??

BOLIN_
6 november 2012 · 2 763 Inlägg

terge skrev:
Har börjat riva bort vevhusventilationen nu för rengöring då jag märkte att det rykte ur oljeröret.. Ska även byta en pacbox till fördelaren som gått på den nya toppen... (suck) Aja..
Har läst att man måste ta bort tråget när man rengör kanalen ner i blocket för att inte skiten ska hamna i motorn, men jag tänkte såhär att om jag rengör dendär med oljetråget på plats då borde ju all skit hamna i oljan, om jag sen tömmer ur all olja och sen sköljer ur röret med ny olja någon gång så borde ju skiten följa med ut?? Eller tänker jag fel??

Hade jag varit du hade jag tagit ner hela tråget! smile

Volvo - For Life
terge
6 november 2012 · 69 Inlägg

Jo jag har sett många som har skrivit så, men känns som jävligt onödigt jobb.. Det måste ju finns nått lättare sätt som funkar lika bra och om man gör som jag beskrev, inte fan borde det fastna massa bös då??

Dagge88
6 november 2012 · 629 Inlägg

Jag gjorde rent fällan och plocka ner tråget på min t5r, kan säga att det var en heldel bös i tråget med!

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
terge
6 november 2012 · 69 Inlägg

Skit som trillat ner vid rengöring eller skit som lagrat sig i tråget? Hur långt hade den gått och allt sånt då?

Dagge88
6 november 2012 · 629 Inlägg

Skit som lagrat sig i tråget... Gått ca 26000 mil, kanske aldrig blivit rengjord, vem vet smile

Mröh
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
terge
6 november 2012 · 69 Inlägg

Okej, Min har gått under 20.. Men har ingen lust o lägga mig under bilen, precis köpt den och tänkte om det gick att lösa lite smidigare.. Men jag vill ju självklart få kanalen till tråget ren. Är det bara en kanal i godset i blocket eller är det en slang som i b230? Vad sitter under inloppet till slangen? Så inte pumpen får allt bös rätt på sig?smile

terge
6 november 2012 · 69 Inlägg

Ändrar rubrik då mina frågor har ändrat sig..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang