Om man kör diesel i en bensinbil på besiktingen

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Hej!

Vi säger att jag har en bensinbil som klarar av fullt riktigt att köra alla bränslen. Jag tankar i t.ex diesel och sen kör på på besiktningen. CO-halten får inte överstiga 3.5 och sen när dem testar CO-halten.

Kommer dem få 0.0 på CO-halt då?
Kommer dem få några misstankar överhuvudtaget? Om JA: vad skulle det vara då? Ryka(kanske bara ryker på slitna motorer?)?, ticka? så segt?

Det är inte olagligt att köra på något annat bränsle då det är lika lagligt att köra på etanol.

Volvofarfar
12 februari 2013 · 1 312 Inlägg

BowserQ skrev:
Hej!

Vi säger att jag har en bensinbil som klarar av fullt riktigt att köra alla bränslen. Jag tankar i t.ex diesel och sen kör på på besiktningen. CO-halten får inte överstiga 3.5 och sen när dem testar CO-halten.

Kommer dem få 0.0 på CO-halt då?
Kommer dem få några misstankar överhuvudtaget? Om JA: vad skulle det vara då? Ryka(kanske bara ryker på slitna motorer?)?, ticka? så segt?

Det är inte olagligt att köra på något annat bränsle då det är lika lagligt att köra på etanol.

Du FÅR inte köra bilen på ett annat bränsle än vad den är tillverkad för gjord för..

SBP kollar röktätheten=sot på en diesel, inte CO/HC/Lambda mm

skulle du köra en bensinbil på diesel och kolla avgaserna så skulle det vara åt skogen

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Volvofarfar skrev:

BowserQ skrev:
Hej!

Vi säger att jag har en bensinbil som klarar av fullt riktigt att köra alla bränslen. Jag tankar i t.ex diesel och sen kör på på besiktningen. CO-halten får inte överstiga 3.5 och sen när dem testar CO-halten.

Kommer dem få 0.0 på CO-halt då?
Kommer dem få några misstankar överhuvudtaget? Om JA: vad skulle det vara då? Ryka(kanske bara ryker på slitna motorer?)?, ticka? så segt?

Det är inte olagligt att köra på något annat bränsle då det är lika lagligt att köra på etanol.

Du FÅR inte köra bilen på ett annat bränsle än vad den är tillverkad för gjord för..

SBP kollar röktätheten=sot på en diesel, inte CO/HC/Lambda mm

skulle du köra en bensinbil på diesel och kolla avgaserna så skulle det vara åt skogen

Jag har hört tvärt om.

Senast redigerat av BowserQ (12 februari 2013)

AreeZ Golf mk3 LOUD
12 februari 2013 · 515 Inlägg

Men hur ska du kunna köra Diesel i en bensinbil då  ?

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
rickylicious Webbutvecklare
12 februari 2013 · 2 369 Inlägg

BowserQ skrev:

Volvofarfar skrev:

BowserQ skrev:
Hej!

Vi säger att jag har en bensinbil som klarar av fullt riktigt att köra alla bränslen. Jag tankar i t.ex diesel och sen kör på på besiktningen. CO-halten får inte överstiga 3.5 och sen när dem testar CO-halten.

Kommer dem få 0.0 på CO-halt då?
Kommer dem få några misstankar överhuvudtaget? Om JA: vad skulle det vara då? Ryka(kanske bara ryker på slitna motorer?)?, ticka? så segt?

Det är inte olagligt att köra på något annat bränsle då det är lika lagligt att köra på etanol.

Du FÅR inte köra bilen på ett annat bränsle än vad den är tillverkad för gjord för..

SBP kollar röktätheten=sot på en diesel, inte CO/HC/Lambda mm

skulle du köra en bensinbil på diesel och kolla avgaserna så skulle det vara åt skogen

Jag har hört tvärt om.

Då har du inte hört det i lagboken i alla fall smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
A_Karlsson
12 februari 2013 · 537 Inlägg

Av vilken anledning kör du en bensinare på diesel? Är bara nyfiken :p

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
mb_pucken
12 februari 2013 · 5 083 Inlägg

de funkar inge bra å köra bensin bil på diesel. provat av misstag å den gick inte alls:-P stiften kladda igen helt och fick tömma å göra rent hela bränslesystemet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
A_Karlsson
12 februari 2013 · 537 Inlägg

Av vilken anledning kör du en bensinare på diesel? Är bara nyfiken :p

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 februari 2013 · 13 673 Inlägg

mb_pucken skrev:
de funkar inge bra å köra bensin bil på diesel. provat av misstag å den gick inte alls:-P stiften kladda igen helt och fick tömma å göra rent hela bränslesystemet.

man får så klart välja en lagom blandning av diesel

20%diesel fungerar om än bilen spikar och är slö som f-n så hade jag inga problem att köra iallfall

40% då var den bra grinig men gick

var en 89:Ans golf mk2 med 90hk motorn smile

den gick fin fint på e85 i tanken

starta och gick oavsätt vad man gjorde med den
men bra gick den ej

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
12 februari 2013 · 5 083 Inlägg

Growe skrev:

mb_pucken skrev:
de funkar inge bra å köra bensin bil på diesel. provat av misstag å den gick inte alls:-P stiften kladda igen helt och fick tömma å göra rent hela bränslesystemet.

man får så klart välja en lagom blandning av diesel

20%diesel fungerar om än bilen spikar och är slö som f-n så hade jag inga problem att köra iallfall

40% då var den bra grinig men gick

var en 89:Ans golf mk2 med 90hk motorn smile

den gick fin fint på e85 i tanken

starta och gick oavsätt vad man gjorde med den
men bra gick den ej

när ja tog fel dunk å fick diesel i min bensinare så ville de inte blanda sig. den gick fint i 10 mil sen börja den spika å sen dog den :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

Ingen som har lagboken?

666_Beast
12 februari 2013 · 1 863 Inlägg

Vad vill du med den här frågan? En motor är konstruerad efter ett visst bränsle, simple as that.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

666_Beast skrev:
Vad vill du med den här frågan? En motor är konstruerad efter ett visst bränsle, simple as that.

Men man får köra på etanol och biogas, propan, butan i en förbränningsmotor enligt lag.
Diesel är också en förbränningsmotor.

666_Beast
12 februari 2013 · 1 863 Inlägg

BowserQ skrev:

666_Beast skrev:
Vad vill du med den här frågan? En motor är konstruerad efter ett visst bränsle, simple as that.

Men man får köra på etanol och biogas, propan, butan i en förbränningsmotor enligt lag.
Diesel är också en förbränningsmotor.

Jamen, det går ju inte att köra diesel i en bensinbil! Sen får du läsa lagar och regler hur du vill, det går bara inte.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
rcy
12 februari 2013 · 1 705 Inlägg

Det är inte lagligt att köra en bensinbil på diesel eftersom tillverkaren avgascertifierat bilen med ett specifikt bränsle.
Ska du lagligt tanka diesel i en bensinbil måste du alltså själv avgascertifiera fordonet för just det bränslet och se till att det klarar gällande lagar och krav, något som inte är praktiskt möjligt för en privatperson att göra.

Pavva
12 februari 2013 · 1 215 Inlägg

Man får inte bra värden på en motor som går dåligt.
En bensinare går inte bra om du ger den diesel.

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

666_Beast skrev:

BowserQ skrev:

666_Beast skrev:
Vad vill du med den här frågan? En motor är konstruerad efter ett visst bränsle, simple as that.

Men man får köra på etanol och biogas, propan, butan i en förbränningsmotor enligt lag.
Diesel är också en förbränningsmotor.

Jamen, det går ju inte att köra diesel i en bensinbil! Sen får du läsa lagar och regler hur du vill, det går bara inte.

Men lagen säger att det gör inget om man tankar i diesel i en bensinbil och vrider nyckeln så cylinder får tändning?
Jag bryr mig inte OM det fungerar. Jag bryr mig vad lagen säger.

BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

rcy skrev:
Det är inte lagligt att köra en bensinbil på diesel eftersom tillverkaren avgascertifierat bilen med ett specifikt bränsle.
Ska du lagligt tanka diesel i en bensinbil måste du alltså själv avgascertifiera fordonet för just det bränslet och se till att det klarar gällande lagar och krav, något som inte är praktiskt möjligt för en privatperson att göra.

Jag tror det inte stämmer för enligt lagen så spelar det ingen roll vilket bränsle du har i förbränningsmotorn. Så länge det är skattat och så länge bilen klarar avgaskraven.

Jag undrar vad lagen säger om diesel i bensinbil om lagen säger exakt samma sak med etanol i bensinbil.

simlar
12 februari 2013 · 5 516 Inlägg

Som det är sagt tidigare i tråden, det är inte lagligt att köra på annat bränsle än det bilen är avgascertifierad för. Den enda orsaken till att flexifuel-bilarna är lagliga är för att dessa motorer är certifierade för både bensin och E85.
Det är egentligen inte ens lagligt att köra på E85 i en bensinbil om den inte är registrerad med det.

Hörde för något år sedan att det står i lagen att man måste köra bilen på det miljövänligaste bränsle som bilen går att köra på, om det stämmer eller inte vet jag inte eftersom jag själv ej läst det utan bara något en bekant berättade för mig.


Den egentliga frågan är om bilprovningen bryr sig om vilket bränsle man har i tanken så länge avgasvärdena ser bra ut och inget läker?

Och om jag tolkat TS rätt så är dennes fråga helt hypotetisk så jag förstår inte varför så många lagt tiden på att berätta att det inte går/går dåligt att köra diesel i en bensinare.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
BowserQ
12 februari 2013 · 121 Inlägg

simlar skrev:
Som det är sagt tidigare i tråden, det är inte lagligt att köra på annat bränsle än det bilen är avgascertifierad för. Den enda orsaken till att flexifuel-bilarna är lagliga är för att dessa motorer är certifierade för både bensin och E85.
Det är egentligen inte ens lagligt att köra på E85 i en bensinbil om den inte är registrerad med det.

Hörde för något år sedan att det står i lagen att man måste köra bilen på det miljövänligaste bränsle som bilen går att köra på, om det stämmer eller inte vet jag inte eftersom jag själv ej läst det utan bara något en bekant berättade för mig.


Den egentliga frågan är om bilprovningen bryr sig om vilket bränsle man har i tanken så länge avgasvärdena ser bra ut och inget läker?

Och om jag tolkat TS rätt så är dennes fråga helt hypotetisk så jag förstår inte varför så många lagt tiden på att berätta att det inte går/går dåligt att köra diesel i en bensinare.

Är det inte?  yikes
Vart kollar man upp det? Jag hittar det inte i lagboken.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang