Köpråd till okunnig förstabilsköpare

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2013 · 17 559 Inlägg

LottaFred skrev:
http://www.blocket.se/gavleborg/Mercedes_C200_NY_BES_45833646.htm?ca=5&w=1

Den då?

Hmm. Varför heter säljaren "Mercedes"? Fransman?

EURO-NCAP baserar sina uppgifter på hur stor bilen är. En Fiat kan få 3 stjärnor och en stor Mercedes kan få likadant. Trots att Mercan säkert är mycket säkrare...

Folksam:
En Corolla kan få bra betyg för de framförs kanske av "Farbror Bosse" som mejar ner brevlådor eller bucklar till postbilen och klarar sig oskadd. De hamnar dock i statistik. En Volvo 940 kan få lägre betyg för de kanske har en 18-årig herre bakom ratten som barkar åt helvete i 140 km/h och hittar ett träd. Samma statistik...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2013 · 17 559 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Mercede … 11&w=1

Som Evildan tipsade om. Vet inte om det är problem men nog såg den fin ut...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LottaFred
21 mars 2013 · 170 Inlägg

Evildan skrev:
mazda som du tidigare varit sugen på..

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 11&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/Mazda_3 … 11&w=1

Ja!! Ringer på dem imorgon!

LottaFred
21 mars 2013 · 170 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_C180_45591715.htm?ca=11&w=1

Som Evildan tipsade om. Vet inte om det är problem men nog såg den fin ut...

Ringer på den med! Kamkedja på dem va?

LottaFred
21 mars 2013 · 170 Inlägg

Kristian_V skrev:
Bil för max 10'000 kr. Det är en "no brainer"...
En Golf-3, kanske till ock med en Golf-4 idag?
Med minsta motorn, 1,6 liters.

1. Bensinsnål
2. Billig i försäkring. (Viktigt punkt för en med nybakat körkort.)
3. Lättkörd (Skapligt pigg upp till 3000rpm.)
3. Billiga delar, finns i massor.

Gillar Golf också!

Evildan
21 mars 2013 ·

Dieselsmurfen skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_C180_45591715.htm?ca=11&w=1

Som Evildan tipsade om. Vet inte om det är problem men nog såg den fin ut...

Problembil för att jag hittade den? roll Jo, tack du, din din din.....böcklingsrökande sötvattenspirat big_smile

Men, jo visst får man ett seriöst intryck, ser inte "bombad" ut med en massa skräp liggandes invändigt och i det mediokra ljuset bra exteriör.

LottaFred
21 mars 2013 · 170 Inlägg

Vad ska man tänka om rosten på den vita Mazdan, skönhetsfel eller tecken på att den kan ha rostangrepp som kan leda till större problem?

Evildan
21 mars 2013 ·

LottaFred skrev:

Dieselsmurfen skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_C180_45591715.htm?ca=11&w=1

Som Evildan tipsade om. Vet inte om det är problem men nog såg den fin ut...

Ringer på den med! Kamkedja på dem va?

Kamkedja på alla MB.

Dom tror inte på gummiremmens berättigande till ngt så kritiskt som att dra runt en knölig stålpinne under ventilkåpan  wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2013 · 17 559 Inlägg

Evildan skrev:

Dieselsmurfen skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_C180_45591715.htm?ca=11&w=1

Som Evildan tipsade om. Vet inte om det är problem men nog såg den fin ut...

Problembil för att jag hittade den? roll Jo, tack du, din din din.....böcklingsrökande sötvattenspirat big_smile

Men, jo visst får man ett seriöst intryck, ser inte "bombad" ut med en massa skräp liggandes invändigt och i det mediokra ljuset bra exteriör.

Självklart. Du hittar=skitbil. Nej, den såg bra ut. Mazdan skulle jag även kollat på. Kan vara bra. Trevliga bilar, så länge man inte krockar. Men billigt går de! Undrar varför...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LottaFred
21 mars 2013 · 170 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

LottaFred skrev:
http://www.blocket.se/gavleborg/Mercedes_C200_NY_BES_45833646.htm?ca=5&w=1

Den då?

Hmm. Varför heter säljaren "Mercedes"? Fransman?

EURO-NCAP baserar sina uppgifter på hur stor bilen är. En Fiat kan få 3 stjärnor och en stor Mercedes kan få likadant. Trots att Mercan säkert är mycket säkrare...

Folksam:
En Corolla kan få bra betyg för de framförs kanske av "Farbror Bosse" som mejar ner brevlådor eller bucklar till postbilen och klarar sig oskadd. De hamnar dock i statistik. En Volvo 940 kan få lägre betyg för de kanske har en 18-årig herre bakom ratten som barkar åt helvete i 140 km/h och hittar ett träd. Samma statistik...

Ja, statistik har en tendens till att bli missvisande när det är så många parametrar inblandade... Men ändå, skulle inte kännas bra i magen att köpa en bil som inte klarat sig så bra i verkliga olyckor, men det är klart att det kan vara en falsk säkerhet att gå på den statistiken.

LottaFred
21 mars 2013 · 170 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Dieselsmurfen skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Mercedes_C180_45591715.htm?ca=11&w=1

Som Evildan tipsade om. Vet inte om det är problem men nog såg den fin ut...

Problembil för att jag hittade den? roll Jo, tack du, din din din.....böcklingsrökande sötvattenspirat big_smile

Men, jo visst får man ett seriöst intryck, ser inte "bombad" ut med en massa skräp liggandes invändigt och i det mediokra ljuset bra exteriör.

Självklart. Du hittar=skitbil. Nej, den såg bra ut. Mazdan skulle jag även kollat på. Kan vara bra. Trevliga bilar, så länge man inte krockar. Men billigt går de! Undrar varför...

Inte bra trots storlek?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2013 · 17 559 Inlägg

Uppmaning till TS: Du får inte en ny bil för 10-12 tkr. Acceptera vissa fel. Tjejen ville ha en ny bil för 100000:- det fick bli en Polo. Den är fin men trots allt en liten bil och vi (jag) fick fixa bakrutetorkare... Ju mindre bil ju bättre får man. Fransk eller Italiensk ger mest valuta för pengarna. Jag hade inte räknat bort Xantian...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
21 mars 2013 ·

LottaFred skrev:
Vad ska man tänka om rosten på den vita Mazdan, skönhetsfel eller tecken på att den kan ha rostangrepp som kan leda till större problem?

Bägge bakre skärmkanterna är bättrade, det är dom i regel alltid på denna sida om 20000kr strecket för en 323 från slutet av -90 talet.
Men den är ju nybes.

Bilar från desa årtal och pengar är oftast lite smårostiga, har ngn bula, saknas ngn lyktspolning, list eller dyl kosmetiskt, hitta ett felfritt toppex inbegriper mkt tid en hel del runtresande till diverse mindre bra objekt och oftast mkt bra kontaktersom tipsar.
Jag till exempel har hållt ögonen öppna i 4år (sedan jag dumt nog sålde min rostfria Corolla -90) tills jag hittade min Corolla -88, så pärlor växer inte på träd.

Nu går denna gubbe och lägger sig, hoppas på tur i akten i morgon.
Jag dyker upp (om inte Glenfiddich anser att jag ska vara lite morgontrött) rätt skapligt här....ändå hemma och snyter näsan sad

LottaFred
21 mars 2013 · 170 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Uppmaning till TS: Du får inte en ny bil för 10-12 tkr. Acceptera vissa fel. Tjejen ville ha en ny bil för 100000:- det fick bli en Polo. Den är fin men trots allt en liten bil och vi (jag) fick fixa bakrutetorkare... Ju mindre bil ju bättre får man. Fransk eller Italiensk ger mest valuta för pengarna. Jag hade inte räknat bort Xantian...

Jag är beredd att acceptera vissa fel och väntar mig ingen ny bil, jag vill ha en som funkar och som jag med någorlunda gott samvete kan packa in min dotter i... Jag ska läsa på lite om Xantian, det verkar som att den förbättrats under åren men att den var rätt bristfällig säkerhetsmässigt när den kom? Ska kolla om 00:an hör till de förbättrade varianterna...

Kristian_L
21 mars 2013 · 1 893 Inlägg

LottaFred skrev:

Kristian_V skrev:
Bil för max 10'000 kr. Det är en "no brainer"...
En Golf-3, kanske till ock med en Golf-4 idag?
Med minsta motorn, 1,6 liters.

1. Bensinsnål
2. Billig i försäkring. (Viktigt punkt för en med nybakat körkort.)
3. Lättkörd (Skapligt pigg upp till 3000rpm.)
3. Billiga delar, finns i massor.

Gillar Golf också!

Jag hade en Golf-3 i tre år, Bensinpumpen gav upp en vinter, det var det enda haveriet.
Annars bytte jag olja o filter ibland. Hällde i bensin och körde.

Tråkig bil. Tråkig prestanda, tråkig inredning. Absolut inte spännande någonstans. Men...
Finns massor med styling (om man vill?)
Lätt mekad, behöver inte märkesverkstad.

När soppa pumpen la av mitt i natten, mellan Stockholm o Göteborg, bogserades den till VAG i Jönköping. Min sambo som var ute med bilen, fick beskedet att det var batteri, soppa pump m.m. kostnad 9000:-...
När hon ringde mej, skrek jag, STOPPA DOM!!!
Jag tog våra stora bil, hyrde kärra och hämtade hem den, bytte pump för 700:- Klart!
Så mycket kan märkesverkstäder som VAG om bilar. Den rullade två år till i min ägo.
Köpte bilen för 8500kr, sålde den efter drygt tre år för 7000kr.
Det är billigt ägande !
Inte spännande, men billigt!

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2013 · 17 559 Inlägg

LottaFred skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Evildan skrev:

Problembil för att jag hittade den? roll Jo, tack du, din din din.....böcklingsrökande sötvattenspirat big_smile

Men, jo visst får man ett seriöst intryck, ser inte "bombad" ut med en massa skräp liggandes invändigt och i det mediokra ljuset bra exteriör.

Självklart. Du hittar=skitbil. Nej, den såg bra ut. Mazdan skulle jag även kollat på. Kan vara bra. Trevliga bilar, så länge man inte krockar. Men billigt går de! Undrar varför...

Inte bra trots storlek?

Menar Mazda. Liten bil som går billigt mot Halvstor tysk som drar lite mer. Vad tror du själv?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2013 · 17 559 Inlägg

LottaFred skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Uppmaning till TS: Du får inte en ny bil för 10-12 tkr. Acceptera vissa fel. Tjejen ville ha en ny bil för 100000:- det fick bli en Polo. Den är fin men trots allt en liten bil och vi (jag) fick fixa bakrutetorkare... Ju mindre bil ju bättre får man. Fransk eller Italiensk ger mest valuta för pengarna. Jag hade inte räknat bort Xantian...

Jag är beredd att acceptera vissa fel och väntar mig ingen ny bil, jag vill ha en som funkar och som jag med någorlunda gott samvete kan packa in min dotter i... Jag ska läsa på lite om Xantian, det verkar som att den förbättrats under åren men att den var rätt bristfällig säkerhetsmässigt när den kom? Ska kolla om 00:an hör till de förbättrade varianterna...

Japp, utan tvekan. Fast du borde nog ha med dig någon som kan dessa bilar om man ska vara ärlig. Inte någon som "tror sig veta" utan nån som faktiskt har haft någon Xantia. Men det är bra bilar. Hur jag nu ska få dig att tro på mitt ord är svårt. "En random snubbe som gillar Xantia" Hade varit tveksam själv...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LottaFred
21 mars 2013 · 170 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

LottaFred skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Självklart. Du hittar=skitbil. Nej, den såg bra ut. Mazdan skulle jag även kollat på. Kan vara bra. Trevliga bilar, så länge man inte krockar. Men billigt går de! Undrar varför...

Inte bra trots storlek?

Menar Mazda. Liten bil som går billigt mot Halvstor tysk som drar lite mer. Vad tror du själv?

Det är ju just för att jag inte vet så mycket (någonting) om bilar som jag frågar er... Mazdabilarnas säkerhet har inte diskuterats tidigare så jag har utgått helt och hållet från folksams statistik, måste ju ha något att hålla mig i smile.

LottaFred
21 mars 2013 · 170 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

LottaFred skrev:

Dieselsmurfen skrev:
Uppmaning till TS: Du får inte en ny bil för 10-12 tkr. Acceptera vissa fel. Tjejen ville ha en ny bil för 100000:- det fick bli en Polo. Den är fin men trots allt en liten bil och vi (jag) fick fixa bakrutetorkare... Ju mindre bil ju bättre får man. Fransk eller Italiensk ger mest valuta för pengarna. Jag hade inte räknat bort Xantian...

Jag är beredd att acceptera vissa fel och väntar mig ingen ny bil, jag vill ha en som funkar och som jag med någorlunda gott samvete kan packa in min dotter i... Jag ska läsa på lite om Xantian, det verkar som att den förbättrats under åren men att den var rätt bristfällig säkerhetsmässigt när den kom? Ska kolla om 00:an hör till de förbättrade varianterna...

Japp, utan tvekan. Fast du borde nog ha med dig någon som kan dessa bilar om man ska vara ärlig. Inte någon som "tror sig veta" utan nån som faktiskt har haft någon Xantia. Men det är bra bilar. Hur jag nu ska få dig att tro på mitt ord är svårt. "En random snubbe som gillar Xantia" Hade varit tveksam själv...

Modellen fick ett lågt betyg i Euro NCAP:s test när den kom 97 såvitt jag förstår, har den sedan inte testats igen?Efter förbättringarna? Om jag skulle ta med Xantian i räkningen igen skulle det vara handledarens pappa som varit bilmek i ett tidigare liv som skulle provköra den, vilket känns tryggt. Tror dessvärre inte att han haft någon Xantia, låter som han är en volvo-snubbe!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang