Köpråd till okunnig förstabilsköpare

LottaFred
18 mars 2013 · 170 Inlägg

Hur är denna? http://www.blocket.se/stockholm/Vw_golf … 11&w=1

Har ringt på Toyotan men det var inget svar...

Evildan
18 mars 2013 ·

Golf:
Inte ngn dålig bil, kan ha småstrul med spakarna runt rattstången, blir som ett fräsande, det märker du direkt när du provar blinkers och torkare (haft det syndromet på två GolfIII)

-toppskick- ser inte högra framdörren bättrad ut? eller en spegling?

rullat lite, det är bra, kolla dock kopplingen om den är gubbkörd.
(kör upp i fart 70-80km/h, tryck ned kopplingspedalen, varva upp motorn och släpp snabbt kopplingspedalen, bilen ska inte slira på koppingen då, gör den det är det bytesdax.)

är inte så jkl rolig bil att köra men gör sitt jobb och är billig i drift.

nybes, men kolla ändå så det är gjort i besperioden, vissa kör in bilen utanför perioden och köparen går på niten och får bes snart ändå.

när kommer skatten? står inget om det i annonsen så det är säkert snart wink

ett krocksäkrare val än en äldre Corolla, då golf har airbag och abs samt en modernare konstruktion.

LottaFred
18 mars 2013 · 170 Inlägg

Nu har jag pratat med corolla-ägaren och han sa följande:

Bilen kommer inte besiktigas innan köp, han tänker att han skulle gå upp i pris om den gick igenom utan anmärkning. Bilen ägs av killens mamma som köpte den 2007, då hade den gått 9500 mil. Dessförinnan ägdes den av en vän till familjen som var mek på Toyotaverkstad. Bilen har enligt transportstyrelsens info ha haft 4 ägare totalt. Det har funnits en del rost på bilen men runt 2011-2012 fick de hjälp av en vän till familjen att rostlaga den, det var främst kring hjulhuskanter, bakskärm och lucka som rosten fanns men det åtgärdades. Undertill finns en del rost men inget "jätteallvarligt", för några år sedan hade de efter besiktning bytt/åtgärdat sidobalkar efter att varnats men inte fått en anmärkning som jag förstod det. Det finns ingen servicebok och inga kvitton på det som är gjort på bilen. Hur låter detta?

silversnurran
18 mars 2013 · 773 Inlägg

LottaFred skrev:
Nu har jag pratat med corolla-ägaren och han sa följande:

Bilen kommer inte besiktigas innan köp, han tänker att han skulle gå upp i pris om den gick igenom utan anmärkning. Bilen ägs av killens mamma som köpte den 2007, då hade den gått 9500 mil. Dessförinnan ägdes den av en vän till familjen som var mek på Toyotaverkstad. Bilen har enligt transportstyrelsens info ha haft 4 ägare totalt. Det har funnits en del rost på bilen men runt 2011-2012 fick de hjälp av en vän till familjen att rostlaga den, det var främst kring hjulhuskanter, bakskärm och lucka som rosten fanns men det åtgärdades. Undertill finns en del rost men inget "jätteallvarligt", för några år sedan hade de efter besiktning bytt/åtgärdat sidobalkar efter att varnats men inte fått en anmärkning som jag förstod det. Det finns ingen servicebok och inga kvitton på det som är gjort på bilen. Hur låter detta?

Åk dit observera bilen noga kvitton e skit samma om det är bra gjort för det syns om det är skit svetsar etc

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Richtenb
18 mars 2013 · 1 365 Inlägg

Om Sidobalkarna rostlagats så syns det tydligt om du kryper ner och lyser med en ficklampa.

Annars är det alltid ett lotteri med bilar som inte är besiktade. Vill man spara pengar är det ju en fördel att kunna meka själv.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
LottaFred
18 mars 2013 · 170 Inlägg

Det är ju inte så dyrt med en besiktning, skulle man kunna besiktiga den och köpa om den går igenom? Hur funkar det isf, måste skatten betalas, försäkring tecknas för att man skulle kunna köra den dit?

silversnurran
18 mars 2013 · 773 Inlägg

LottaFred skrev:
Det är ju inte så dyrt med en besiktning, skulle man kunna besiktiga den och köpa om den går igenom? Hur funkar det isf, måste skatten betalas, försäkring tecknas för att man skulle kunna köra den dit?

allt inom bilägande måste betalas skatt försäkring

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
DasAuto
18 mars 2013 · 2 751 Inlägg

Hade själv en mazda som första bil, hade den i ett år, var bara att tanka o köra, väldigt underhållsfri bil. Byta olja o filter bara smile Inte massa elektronik som kan gå sönder. Första bil skall köpas med hjärnan inte med hjärtat smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Andromeda Rumpmas
18 mars 2013 · 3 860 Inlägg

LottaFred skrev:
Det är ju inte så dyrt med en besiktning, skulle man kunna besiktiga den och köpa om den går igenom? Hur funkar det isf, måste skatten betalas, försäkring tecknas för att man skulle kunna köra den dit?

Det är ju inte för att det är dyrt eller krångligt att rulla in bilen på Bilprovningen som en obesiktad bil nästan är osäljbar, utan för att köparen tar en mycket stor risk. Säljaren kan ju faktiskt dölja ett fel denne vet med sig finns, t ex att bilen inte kommer att klara avgasvärdena för att den drar olja, ojämna bromsvärden som är svårt att upptäcka vid provkörning, fula bromsrör etc. Man tar en onödig risk om man köper en bil som omgående msåte besiktas.

Man måste alltid fråga sig; varför har inte säljaren besiktat bilen innan den lades ut på annons så att han kan sälja den snabbare och för ett högre pris?
Svaret blir i 99 fall av 100 att han/ hon vet att den inte klarar en besiktning.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
LottaFred
18 mars 2013 · 170 Inlägg

Andromeda skrev:

LottaFred skrev:
Det är ju inte så dyrt med en besiktning, skulle man kunna besiktiga den och köpa om den går igenom? Hur funkar det isf, måste skatten betalas, försäkring tecknas för att man skulle kunna köra den dit?

Det är ju inte för att det är dyrt eller krångligt att rulla in bilen på Bilprovningen som en obesiktad bil nästan är osäljbar, utan för att köparen tar en mycket stor risk. Säljaren kan ju faktiskt dölja ett fel denne vet med sig finns, t ex att bilen inte kommer att klara avgasvärdena för att den drar olja, ojämna bromsvärden som är svårt att upptäcka vid provkörning, fula bromsrör etc. Man tar en onödig risk om man köper en bil som omgående msåte besiktas.

Man måste alltid fråga sig; varför har inte säljaren besiktat bilen innan den lades ut på annons så att han kan sälja den snabbare och för ett högre pris?
Svaret blir i 99 fall av 100 att han/ hon vet att den inte klarar en besiktning.

Det är ju därför jag tänker att jag skulle vilja besiktiga den innan ett ev köp, undrade kring hur man praktiskt går tillväga eftersom besiktningsterminen gått ut vilket väl innebär att bilen har körförbud? Står som i trafik på transportstyrelsens hemsida, borde inte ett körförbud stå med där förresten?

Andromeda Rumpmas
18 mars 2013 · 3 860 Inlägg

LottaFred skrev:

Andromeda skrev:

LottaFred skrev:
Det är ju inte så dyrt med en besiktning, skulle man kunna besiktiga den och köpa om den går igenom? Hur funkar det isf, måste skatten betalas, försäkring tecknas för att man skulle kunna köra den dit?

Det är ju inte för att det är dyrt eller krångligt att rulla in bilen på Bilprovningen som en obesiktad bil nästan är osäljbar, utan för att köparen tar en mycket stor risk. Säljaren kan ju faktiskt dölja ett fel denne vet med sig finns, t ex att bilen inte kommer att klara avgasvärdena för att den drar olja, ojämna bromsvärden som är svårt att upptäcka vid provkörning, fula bromsrör etc. Man tar en onödig risk om man köper en bil som omgående msåte besiktas.

Man måste alltid fråga sig; varför har inte säljaren besiktat bilen innan den lades ut på annons så att han kan sälja den snabbare och för ett högre pris?
Svaret blir i 99 fall av 100 att han/ hon vet att den inte klarar en besiktning.

Det är ju därför jag tänker att jag skulle vilja besiktiga den innan ett ev köp, undrade kring hur man praktiskt går tillväga eftersom besiktningsterminen gått ut vilket väl innebär att bilen har körförbud? Står som i trafik på transportstyrelsens hemsida, borde inte ett körförbud stå med där förresten?

Men varför ska du besikta bilen åt säljaren och eventuellt köpa den sedan? Säg till säljaren att antingen åker han in och besiktar bilen eller så skiter du i det.

Senast redigerat av Andromeda (18 mars 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
LottaFred
18 mars 2013 · 170 Inlägg

Andromeda skrev:

LottaFred skrev:

Andromeda skrev:

Det är ju inte för att det är dyrt eller krångligt att rulla in bilen på Bilprovningen som en obesiktad bil nästan är osäljbar, utan för att köparen tar en mycket stor risk. Säljaren kan ju faktiskt dölja ett fel denne vet med sig finns, t ex att bilen inte kommer att klara avgasvärdena för att den drar olja, ojämna bromsvärden som är svårt att upptäcka vid provkörning, fula bromsrör etc. Man tar en onödig risk om man köper en bil som omgående msåte besiktas.

Man måste alltid fråga sig; varför har inte säljaren besiktat bilen innan den lades ut på annons så att han kan sälja den snabbare och för ett högre pris?
Svaret blir i 99 fall av 100 att han/ hon vet att den inte klarar en besiktning.

Det är ju därför jag tänker att jag skulle vilja besiktiga den innan ett ev köp, undrade kring hur man praktiskt går tillväga eftersom besiktningsterminen gått ut vilket väl innebär att bilen har körförbud? Står som i trafik på transportstyrelsens hemsida, borde inte ett körförbud stå med där förresten?

Men varför ska du besikta bilen åt säljaren och eventuellt köpa den sedan? Säg till säljaren att antingen åker han in och besiktar bilen eller så skiter du i det.

Ja, det var väl mest för att jag vet att säljaren inte kommer göra det (han sålde den åt sin mamma och verkade inte så intresserad av om den blir såld eller inte) och jag inte vill köpa den obesiktigad och samtidigt tyckte att den verkade bra med allt som var bytt och lagat, de låga milen + att den såg fin ut...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars 2013 · 17 630 Inlägg

LottaFred skrev:

Andromeda skrev:

LottaFred skrev:

Det är ju därför jag tänker att jag skulle vilja besiktiga den innan ett ev köp, undrade kring hur man praktiskt går tillväga eftersom besiktningsterminen gått ut vilket väl innebär att bilen har körförbud? Står som i trafik på transportstyrelsens hemsida, borde inte ett körförbud stå med där förresten?

Men varför ska du besikta bilen åt säljaren och eventuellt köpa den sedan? Säg till säljaren att antingen åker han in och besiktar bilen eller så skiter du i det.

Ja, det var väl mest för att jag vet att säljaren inte kommer göra det (han sålde den åt sin mamma och verkade inte så intresserad av om den blir såld eller inte) och jag inte vill köpa den obesiktigad och samtidigt tyckte att den verkade bra med allt som var bytt och lagat, de låga milen + att den såg fin ut...

En besiktigad bil är "osäljbar" Så har en svag känsla av att du kan pruta duktigt... Fast var det inte hans bil så så kan det vara svårt? Lägg ett skambud och se vad han säger och chansa? Man lever bara en gång.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LottaFred
18 mars 2013 · 170 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

LottaFred skrev:

Andromeda skrev:

Men varför ska du besikta bilen åt säljaren och eventuellt köpa den sedan? Säg till säljaren att antingen åker han in och besiktar bilen eller så skiter du i det.

Ja, det var väl mest för att jag vet att säljaren inte kommer göra det (han sålde den åt sin mamma och verkade inte så intresserad av om den blir såld eller inte) och jag inte vill köpa den obesiktigad och samtidigt tyckte att den verkade bra med allt som var bytt och lagat, de låga milen + att den såg fin ut...

En besiktigad bil är "osäljbar" Så har en svag känsla av att du kan pruta duktigt... Fast var det inte hans bil så så kan det vara svårt? Lägg ett skambud och se vad han säger och chansa? Man lever bara en gång.

Jag är helt jäkla usel på att pruta...

LottaFred
19 mars 2013 · 170 Inlägg

Ok, om jag släpper Toyotan då, lite motvilligt för det ni sa lät så bra, hur är då polo? Som denna; http://mobil.blocket.se/stockholm/VW_Po … htm?ca=11?

LottaFred
19 mars 2013 · 170 Inlägg

DasAuto skrev:
Hade själv en mazda som första bil, hade den i ett år, var bara att tanka o köra, väldigt underhållsfri bil. Byta olja o filter bara smile Inte massa elektronik som kan gå sönder. Första bil skall köpas med hjärnan inte med hjärtat smile

Mazda ligger fortfarande bra till, är 626 och 323 likvärdiga? Är det något särskilt motoralternativ som är bättre?

Försöker verkligen köpa med hjärnan men börjar samtidigt bli desperat, vill komma igång med körningen!

Clintan66
19 mars 2013 · 2 011 Inlägg

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mo … 11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Renault … 11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mo … 11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Mo … 11&w=1

En del jag hade tittat på i dina kläder. Renault Clion första valet. Mamma hade sådan för några år sedan som pendlarbil och hon var jättenöjd med den. Nackdel med denna är endast 2 dörrar. Tänker då på ditt barn, men sen skrev du 5 år och de hoppar ganska lätt in och ut i den åldern.

Har själv en Opel Astra som vinterbil och är kanon nöjd med den. Visst! Skavanker finns på karossen pga ålder, men den startar ta mig fan i alla väder wink.

Tycker själv inte alls om Ford, men några har dem på jobb och de är nöjda med dem.

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
Richtenb
19 mars 2013 · 1 365 Inlägg

På motorsidan är de inte likvärdiga. 626 kör bara med DOHC motorer

323 har den ultimata motorn 1.8 SOHC där man kan byta kamremmen med lillfingret. (billigt på verkstad också)
drar riktigt lite och har bra utväxling samtidigt som den är relativt pigg.

1.8 DOHC i 323 är riktigt pigg med 130hk men har katastrofal utväxling och varvar runt 4000 vid 120




LottaFred skrev:

DasAuto skrev:
Hade själv en mazda som första bil, hade den i ett år, var bara att tanka o köra, väldigt underhållsfri bil. Byta olja o filter bara smile Inte massa elektronik som kan gå sönder. Första bil skall köpas med hjärnan inte med hjärtat smile

Mazda ligger fortfarande bra till, är 626 och 323 likvärdiga? Är det något särskilt motoralternativ som är bättre?

Försöker verkligen köpa med hjärnan men börjar samtidigt bli desperat, vill komma igång med körningen!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
LottaFred
19 mars 2013 · 170 Inlägg

Richtenb skrev:
På motorsidan är de inte likvärdiga. 626 kör bara med DOHC motorer

323 har den ultimata motorn 1.8 SOHC där man kan byta kamremmen med lillfingret. (billigt på verkstad också)
drar riktigt lite och har bra utväxling samtidigt som den är relativt pigg.

1.8 DOHC i 323 är riktigt pigg med 130hk men har katastrofal utväxling och varvar runt 4000 vid 120




LottaFred skrev:

DasAuto skrev:
Hade själv en mazda som första bil, hade den i ett år, var bara att tanka o köra, väldigt underhållsfri bil. Byta olja o filter bara smile Inte massa elektronik som kan gå sönder. Första bil skall köpas med hjärnan inte med hjärtat smile

Mazda ligger fortfarande bra till, är 626 och 323 likvärdiga? Är det något särskilt motoralternativ som är bättre?

Försöker verkligen köpa med hjärnan men börjar samtidigt bli desperat, vill komma igång med körningen!

Så om jag kollar på mazdor är det 323 jag helst vill ha? Byta kamrem med lillfingret låter ju perfekt! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang