1829
Sök

Skoda Octavia RS - 600hk

Den här tråden handlar om min väg till att försöka bli Sveriges snabbaste Skoda.

33 439 Visningar
Uppdaterades senast 26 september 2020
42 Inlägg
20 augusti 2013
Trådstartare
#21
MKarlsson skrev:
Fan du har kvar den fortfarande alltså.

Freddan då, åker han bara jänkare och glassar?

Yes, klart att jag har den kvar! smile


Nej han har sålt jänkaren och samlar vuxenpoäng genom att åka en snikskoda! big_smile


42 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#22
Tänkte att det var dags för en uppdatering kanske

Dock så har det inte hänt nånting faktiskt sedan Björkvik i maj.

Vi fick veta vad som inte höll (kopplingen). Vi fick veta att det fortfarande var problem med oljereturen så den tryckte ur olja genom kullagren med härlig vit rök som resultat....

Och när vi kom hem så hittade vi även ett bränsleläckage.

Vi lade ner mycket tid på att leta kopplingslösningar med vi fastnade helt på om vi skulle fortsätta med FWD eller gå över till 4WD, Så vi bordlade ämnet och tog semester istället.

Nu lutar det dock mot att vi fortsätter med FWD lite till iaf, så nu kan vi sätta oss ner och göra upp planer för vintern.

Det ska vi ska kolla på är:

*Bränslesystemet
*Koppling
*Svänghjul
*Diff
*Oljereturen

Bonusspår

*Ny drevsats?
*Ny turbo?

Som synes på bilen så har vi mest gått på funktion före styling. Då jag tävlade i bilstyling med en likadan bil fast svart så fick den ärva lite delar. Därav den tvåfärgade kulören.

Vi har funderat på att lacka den helt gul, lacka den svart under list, lacka den gul med svart tak och bakklucka.  Huven är kolfiber så den får vara som den är.  Under en ölstinn garagekväll så var även tjeckisk polisdesign uppe på kartan. big_smile

Ideér och tips mottages gärna.


42 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#24
Uppdatering:

Diff beställd och även en ny fuelrail ligger och väntar i garaget.

Koppling och svänghjul beställes inom kort när vi bestämt vad vi ska ha. smile Ella ja alltså hur mycket den ska tåla.  Ska vi vara lite ekonomiska  eller ska vi tänka framåt och ta den som pallar 1040Nm direkt? hmm

Och så har vi börjat ändra utseendet lite också.

Tips mottages gärna på lätta fälgar. Helst 17" eller  18" men även 16" och 19"  går bra.


Tunnelmaster
348 Inlägg
30 mars 2014
#25
skodakungen skrev:
Uppdatering:

Diff beställd och även en ny fuelrail ligger och väntar i garaget.

Koppling och svänghjul beställes inom kort när vi bestämt vad vi ska ha. smile Ella ja alltså hur mycket den ska tåla.  Ska vi vara lite ekonomiska  eller ska vi tänka framåt och ta den som pallar 1040Nm direkt? hmm

Och så har vi börjat ändra utseendet lite också.

Tips mottages gärna på lätta fälgar. Helst 17" eller  18" men även 16" och 19"  går bra.

Vill du ha rotafälgar så har jag en bra kontakt på det.
Ska bilen förbli gul eller är det färgbyte på g?

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

42 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#26
Den blir gul i fortsättningen med. Just nu iaf.  Vår ambition är mest att den inte ska sticka ut som en finne i röven big_smile

Märke är inte så viktigt bara priserna är bra. Det är ju Skoda och då ska det ju vara förnuftiga priser. wink


42 Inlägg
27 april 2014
Trådstartare
#27
Uppdatering:

Det rullar på sakta men säkert.  Tanken var att åka på Emmaboda men som det ser ut nu så hinner inte nya diffen komma men än så länge så håller vi tummarna!

Vi har vi gett länkarmarna översyn och satt dit nya powerflexbussningar och nya spindelleder

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161952/161952-fce4d5413296743efda550586c67f841_large.jpg


42 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#28
Dags att uppdatera lite kanske.

I helgen så var det dags att skruva lite igen.  Nu ska växellådan väck för att få en ny diff i sig och kopplingen och svänghjul ska bytas.

Börjar med att lossa  allt runt omkring såsom slangar, kablar växellänkade, etc, etc:
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150605_212756_zpshvzek1gn.jpg


Och så lossa växellådan. Lite trångt.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150605_212814_zpsi1llfvyy.jpg

Drivaxlar ska släppas med såklart.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150605_223836_zpsjfdwx0nr.jpg


Lådan på väg bort.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150605_231816_zpsd8cjen8d.jpg


Lådan ur
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150605_231830_zps4law7279.jpg


Det är en original 02J-låda
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150605_232015_zpsctjuavtm.jpg

Där brukar det skita sig när lådorna säger upp sig, Här var det dock  fint och ingen början till spricka eller nåt sånt. Urtrampningslagret verkade dock lite trött så det får bli ett nytt.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150605_231934_zpsn8mnurf2.jpg

Dålig närbild
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150605_231954_zpsoobzpz1t.jpg

Här har det gått varmt och slirat en del.  Är väl kanske inte bortom räddning men måste väl skos om iaf. När den kopplingen gjordes så fanns det liksom inga färdig kit att köpa till skodan som pallade effekt. Allt det här, koppligen, förstärkt tryckplatta, större oljeretur samt svetsat svänghjul gjorde Österlunds motorsport i Linköping. Tror tyvärr att gubben där gått bort...

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150605_232951_zpsdzo26hk9.jpg


42 Inlägg
9 juni 2015
Trådstartare
#29
Det var 3:e gången som vi skruvar bort lådan, trror vi. Det tar några timmar, är lite pilligt men men det var ju knappast så vi stressade, vi hann ju med några garageöl med.


Nu ska lådan iväg för att få en ny diff monterad, svänghjulet ska bort och  ett nytt kopplingskit och svänghjul ligger ungefär tre veckor bort.

Kanske hinner man till Mantorp? smile


42 Inlägg
18 juni 2015
Trådstartare
#30
Igår blev lådan hämtad.

Vi tömde ur oljan ur den och den såg fortfarande fin ut, vi ska prova att lägga i en magnet och se om vi fångar några spån. smile

Eftersom den har hållt över förväntan så ska allt mätas, dokumenteras och kollas noga, sen ska alla slitna delar i lådan bytas samt diff stoppas i.

Nya oljan blir troligen en omegaolja, mest för att vi glömt bort vad vi hade för olja första gången, hehe. smile


däcksparkare
1 046 Inlägg
20 juni 2015
#31
Fränt! smile
Ni får filma nästa gång ni kör!

Motor utan turbo suger >.>

42 Inlägg
2 juli 2015
Trådstartare
#32
Jaha, då var kopplingskittet och svänghjulet hemma.

Det blev en enskivig sachskoppling som ska klara 830Nm. Samtliga delar är från DLi Teknik.

Svänghjul
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150701_213641_zpszibgv2ki.jpg

4-puckat smile
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150701_213823_zpsvfy5ztmp.jpg


Distansring
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150701_213859_zpsn3v9jm7q.jpg


Fint ska det va

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150701_213949_zpskz45sxpb.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150701_213959_zps8zrc3oyu.jpg



Och här är receptet för de som vill prova hemma
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_20150702_114206_zpsaa6fxadt.jpg


Gamla svänghjulet tog vi bort idag och det klockade in på 10,4 kg Totalt med kopplingen 14.8kg

Nya kitet komplett med svänghjul klockar in på 6.3kg Varav svänghjulet vägde 3.02kg. Lite skillnad. smile


Lådan blir klar imorron och här är väl egentligen den riktigt goda nyheten.  Han som plockar isär den och monterar nya diffen var helt lyrisk över  vår olja som vi haft i lådan för den var i nyskick. Inget slitage någonstans och magneterna som sitter i lådan var helt rena. Han skulle mäta och kolla lite mer idag innan han monterade ihop allt igen

Han hade spridit ut hela lådan på två bord, tyvärr fick vi ingen bild på det.


42 Inlägg
16 juli 2015
Trådstartare
#33
Nu har vi lite bilder när lådan gås igenom och diffbytet.

På inrullning. smile
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_0307_zpsp6l8z72i.jpg


MOnterad i ställning.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_0306_zpsxpfbi1ae.jpg


Dags att plcoka isär.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_0304_zpsmtwaa6qq.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_0302_zpspcrlyl1l.jpg

http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_0295_zpssm3bpjom.jpg

Original VS. Peloquin smile
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_0301_zpsfdlkiman.jpg

Det blev lite grejer! Gamla och nya diffen till höger i bild.
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/IMG_0300_zpspw0cwz5g.jpg


Det var ett litet axplock av bilderna som togs under det ingreppet.

Lådan är på plats, liksom nya svänghjulet och kopplingen. Bärarmarna är ditsatta med nya powerflexbussningar och nu är hela chassikittet från H&R monterat.

Vi har börjat pillat lite på nya fuelrail och lite sånt.

Oljereturen från turbon kvarstår men det lutat mot uppstart  till helgen om allt flyter på bra.


Tunnelmaster
348 Inlägg
16 juli 2015
#34
Vad ni står i, är Action Meet målet att köra?

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

42 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#35
ACE fälgarna som sitter på bilen  på de flesta bilderna är till salu.

18x8.5". Nyskick på dem och däcken är fräscha.


42 Inlägg
23 juli 2015
Trådstartare
#36
MKarlsson skrev:
Vad ni står i, är Action Meet målet att köra?

Yes, det är målet. Troligen uppstart imorron. Vi fick lite bekymmer med hjul. Fälgarna passade helt platsligt inte efter att vi monterat chassikittet. smile

Som tur är så hade jag lyckats lokalisera och köpa tillbaka mina gamla svarta 19" som jag hade på min subaru. De är lite skrapade och vi måste byta däcken men de passade iaf. Efter vi köpt nya spacers. cool

/Fredrik


42 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#37
Jaha, då var Action Meet avklarat.

Vi försökte in i  det sista att få på slicksen men det vills vaa inte passa.  Vi  måste jobba lite mer på det.  Så istället fick det bli en dag med 402 meter hjulspinn på vanliga gatdäck.

Sjukt dåliga tider när det går på hjulspinn på fyran innan mål. smile Men det blir iaf lite körtid och man fick lägga lite roliga börnisar och tjoffa och smälla lite. smile

Foto från Bilsport
http://i106.photobucket.com/albums/m253/kalle_pet/kungen_zpse6pjemmg.jpg


42 Inlägg
2 augusti 2015
Trådstartare
#38
Jaha,  såhär dagen efter så märkte vi lite tråkigheter när vi gick igenom bilen.

Resultatet av en dag fylld med  402 meter hjulspinn så  har grenröret spruckit.

Ett nytt ska tillverkas men kommer troligen inte att hinna bli klart till Kjula nästa helg.


42 Inlägg
25 augusti 2015
Trådstartare
#39
Nu är nya grenröret från TM Racing i Katrineholm, klart och det det blev hur bra som helst! Och igår så hämtade jag ut nya intercoolern också.

Troligen blir det lite skruvat i helgen och sen ska det mappas om. Vill ju gärna spräcka 600hk på  hjulen. big_smile Troligen så kommer det nya och mycket bättre grenröret och den nya större ic´n att hjälpa till en del och så ska det upp och laddas lite mer. Tänkte köra med 2.0 i grundtryck, idag peakar det på 2 och laddar 1,8 konstant.


Återkommer med bilder på både IC och grenrör!


Tunnelmaster
348 Inlägg
25 augusti 2015
#40
Låter som man får ställa på Caddyn lite då.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771


Sök