2310
Sök

Köpråd audi quattro vs volvo awd

2 763 Inlägg
13 juni 2013
#61
Xuri skrev:
matteeee skrev:
Xuri skrev:

Nu får vi höra vad volvo hade kunnat tänkas ha för uppgraderingar ? de här lät intressant.
Så länge du har fräscha grejer klarar volvos nyare awd hyffsat med kräm.

Läs igen - volvo tillåter inga eftermarknadsuppgraderingar, alltså säljs det inte. Tyvärr inte ens av dem själva (jag tycker ju att de kunde sälja detta under Polestar-varumärket, men...)

vad för uppgraderingar pratar du om ?

Till haldexen... Till vag-bilarna med haldex kan man köpa olika uppgraderingar som gör att haldexen inbjuder till mer aktiv körning!

Volvo - For Life

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juni 2013
#62
BOLIN_ skrev:
Xuri skrev:
matteeee skrev:

Läs igen - volvo tillåter inga eftermarknadsuppgraderingar, alltså säljs det inte. Tyvärr inte ens av dem själva (jag tycker ju att de kunde sälja detta under Polestar-varumärket, men...)

vad för uppgraderingar pratar du om ?

Till haldexen... Till vag-bilarna med haldex kan man köpa olika uppgraderingar som gör att haldexen inbjuder till mer aktiv körning!

slå av antispinnen å den driver fullt ut ? ser inga skäl till att de ska behöva uppgraderas.
den ger kraften på eller av. spekar de så driver alla 4a.... vad skulle dom sålt för uppgradering här ?
iofs går de inte på senare årsmodeller.


Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
13 juni 2013
#63
Xuri skrev:
slå av antispinnen å den driver fullt ut ? ser inga skäl till att de ska behöva uppgraderas.
den ger kraften på eller av. spekar de så driver alla 4a.... vad skulle dom sålt för uppgradering här ?
iofs går de inte på senare årsmodeller.

Nej, den är mer komplicerad än så. Den växlar dynamiskt från nästan ingen drivning alls till full drivning - efter behov. Både Volvo och VAG har valt en lite "defensiv" karaktär på beteendet i drivningen vilket främjar säkerhet men begränsar hur kul man kan ha - enkelt förklarat. Uppgraderingen till VAG-bilarna förändrar detta till det bättre om man vill ha kul med bilen smile Det passar bättre för aktiv körning helt enkelt.

/Mattias

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 juni 2013
#64
matteeee skrev:
Xuri skrev:
slå av antispinnen å den driver fullt ut ? ser inga skäl till att de ska behöva uppgraderas.
den ger kraften på eller av. spekar de så driver alla 4a.... vad skulle dom sålt för uppgradering här ?
iofs går de inte på senare årsmodeller.

Nej, den är mer komplicerad än så. Den växlar dynamiskt från nästan ingen drivning alls till full drivning - efter behov. Både Volvo och VAG har valt en lite "defensiv" karaktär på beteendet i drivningen vilket främjar säkerhet men begränsar hur kul man kan ha - enkelt förklarat. Uppgraderingen till VAG-bilarna förändrar detta till det bättre om man vill ha kul med bilen smile Det passar bättre för aktiv körning helt enkelt.

du pratar nog nyare haldex än vad jag har i min kärra för den driver då alltid på framhjulen å vid behov på bakhjulen. den suger iväg jävligt bra i alla fall utan en enda tendens till framhjulspek.


212 Inlägg
14 juni 2013
#65
Xuri skrev:
matteeee skrev:
Xuri skrev:
slå av antispinnen å den driver fullt ut ? ser inga skäl till att de ska behöva uppgraderas.
den ger kraften på eller av. spekar de så driver alla 4a.... vad skulle dom sålt för uppgradering här ?
iofs går de inte på senare årsmodeller.

Nej, den är mer komplicerad än så. Den växlar dynamiskt från nästan ingen drivning alls till full drivning - efter behov. Både Volvo och VAG har valt en lite "defensiv" karaktär på beteendet i drivningen vilket främjar säkerhet men begränsar hur kul man kan ha - enkelt förklarat. Uppgraderingen till VAG-bilarna förändrar detta till det bättre om man vill ha kul med bilen smile Det passar bättre för aktiv körning helt enkelt.

du pratar nog nyare haldex än vad jag har i min kärra för den driver då alltid på framhjulen å vid behov på bakhjulen. den suger iväg jävligt bra i alla fall utan en enda tendens till framhjulspek.

Har du testat att köra lite mer aktivt, dvs full bredsladd runt en parkering eller dyligt? Den haldex jag hade betedde sig som sagt skumt, understyr och överstyr om vartannat, dvs väldigt svårt om inte omöjligt att få bra kontroll över bilen. Rakt fram var inga större problem då drev det på bra, kommer inte ihåg riktigt men var möjligt att antisladdsystemet inte gick att koppla ur helt heller vilket kan ha påverkat.

Därav populärt med uppgraderingar, har dock aldrig testat en sån bil.


Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
14 juni 2013
#66
Xuri skrev:
matteeee skrev:
Xuri skrev:
slå av antispinnen å den driver fullt ut ? ser inga skäl till att de ska behöva uppgraderas.
den ger kraften på eller av. spekar de så driver alla 4a.... vad skulle dom sålt för uppgradering här ?
iofs går de inte på senare årsmodeller.

Nej, den är mer komplicerad än så. Den växlar dynamiskt från nästan ingen drivning alls till full drivning - efter behov. Både Volvo och VAG har valt en lite "defensiv" karaktär på beteendet i drivningen vilket främjar säkerhet men begränsar hur kul man kan ha - enkelt förklarat. Uppgraderingen till VAG-bilarna förändrar detta till det bättre om man vill ha kul med bilen smile Det passar bättre för aktiv körning helt enkelt.

du pratar nog nyare haldex än vad jag har i min kärra för den driver då alltid på framhjulen å vid behov på bakhjulen. den suger iväg jävligt bra i alla fall utan en enda tendens till framhjulspek.

Nej, jag pratar om alla Haldex-generationer. De fungerar i stort på samma sätt, med mindre förbättringar eller "förenklingar". Din äldre Haldex har en mekanisk pump som drivs av varvtalsskillnaden mellan fram och bakaxel. Därför finns inget ackumulerat hydraultryck som kan pressa samman lamellpaketen från stillastående - då är bilen 100% framhjulsdriven i nån millisekund. Det är detta som gör att folk felaktigt tror att Haldex är 100% framhjulsdrivet till någon sekund efter det börjar spinna.
När du kör normalt finns det en varvtalsskillnad mellan fram och bakaxel vilket skapar hydraultryck nog att pressa samman lamellpaketen. Dock görs det visserligen med hjälp av hydraultrycket, men datorn (ECUn) bestämmer när och hur mycket det ska ske beroende på ett antal parametrar. För att spara bränsle för man över minimalt med kraft till bakhjulen när det inte finns något behov. Eftersom hydraultrycket finns hela tiden är överföringen extremt snabb och sömlös. De som påstår att de "märker när bakhjulen kopplas in" (felaktigt uttryck) ljuger eller har något fel i sin bil.

På nyare Haldex-bilar är pumpen elektrisk, vilket medför att så fort du har startat bilen så finns hydraultryck att pressa samman lamellerna med - du kan i teorin ha 50-50 split (helt sammanpressade lameller och fullt grepp på alla hjul) från stillastående om styrenheten hade varit programmerad så, men det är den inte för det är väldigt opraktiskt när man kör sakta och ska svänga osv.

/Mattias

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
14 juni 2013
#67
JohanW skrev:
Har du testat att köra lite mer aktivt, dvs full bredsladd runt en parkering eller dyligt? Den haldex jag hade betedde sig som sagt skumt, understyr och överstyr om vartannat, dvs väldigt svårt om inte omöjligt att få bra kontroll över bilen. Rakt fram var inga större problem då drev det på bra, kommer inte ihåg riktigt men var möjligt att antisladdsystemet inte gick att koppla ur helt heller vilket kan ha påverkat.

Därav populärt med uppgraderingar, har dock aldrig testat en sån bil.

Nja, omöjligt är det absolut inte. Visst är det lite inkonsekvent när det blir överstyrt, men det är inte alls svårt att köra en lång bredsladd på snö, eller ställa upp bilen i en sväng. Även med original ECU.

/Mattias

2 763 Inlägg
14 juni 2013
#68
matteeee skrev:
Xuri skrev:
matteeee skrev:

Nej, den är mer komplicerad än så. Den växlar dynamiskt från nästan ingen drivning alls till full drivning - efter behov. Både Volvo och VAG har valt en lite "defensiv" karaktär på beteendet i drivningen vilket främjar säkerhet men begränsar hur kul man kan ha - enkelt förklarat. Uppgraderingen till VAG-bilarna förändrar detta till det bättre om man vill ha kul med bilen smile Det passar bättre för aktiv körning helt enkelt.

du pratar nog nyare haldex än vad jag har i min kärra för den driver då alltid på framhjulen å vid behov på bakhjulen. den suger iväg jävligt bra i alla fall utan en enda tendens till framhjulspek.

Nej, jag pratar om alla Haldex-generationer. De fungerar i stort på samma sätt, med mindre förbättringar eller "förenklingar". Din äldre Haldex har en mekanisk pump som drivs av varvtalsskillnaden mellan fram och bakaxel. Därför finns inget ackumulerat hydraultryck som kan pressa samman lamellpaketen från stillastående - då är bilen 100% framhjulsdriven i nån millisekund. Det är detta som gör att folk felaktigt tror att Haldex är 100% framhjulsdrivet till någon sekund efter det börjar spinna.
När du kör normalt finns det en varvtalsskillnad mellan fram och bakaxel vilket skapar hydraultryck nog att pressa samman lamellpaketen. Dock görs det visserligen med hjälp av hydraultrycket, men datorn (ECUn) bestämmer när och hur mycket det ska ske beroende på ett antal parametrar. För att spara bränsle för man över minimalt med kraft till bakhjulen när det inte finns något behov. Eftersom hydraultrycket finns hela tiden är överföringen extremt snabb och sömlös. De som påstår att de "märker när bakhjulen kopplas in" (felaktigt uttryck) ljuger eller har något fel i sin bil.

På nyare Haldex-bilar är pumpen elektrisk, vilket medför att så fort du har startat bilen så finns hydraultryck att pressa samman lamellerna med - du kan i teorin ha 50-50 split (helt sammanpressade lameller och fullt grepp på alla hjul) från stillastående om styrenheten hade varit programmerad så, men det är den inte för det är väldigt opraktiskt när man kör sakta och ska svänga osv.

Mycket bra och utförlig förklaring!

Volvo - For Life

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 juni 2013
#69
JohanW skrev:
Xuri skrev:
matteeee skrev:

Nej, den är mer komplicerad än så. Den växlar dynamiskt från nästan ingen drivning alls till full drivning - efter behov. Både Volvo och VAG har valt en lite "defensiv" karaktär på beteendet i drivningen vilket främjar säkerhet men begränsar hur kul man kan ha - enkelt förklarat. Uppgraderingen till VAG-bilarna förändrar detta till det bättre om man vill ha kul med bilen smile Det passar bättre för aktiv körning helt enkelt.

du pratar nog nyare haldex än vad jag har i min kärra för den driver då alltid på framhjulen å vid behov på bakhjulen. den suger iväg jävligt bra i alla fall utan en enda tendens till framhjulspek.

Har du testat att köra lite mer aktivt, dvs full bredsladd runt en parkering eller dyligt? Den haldex jag hade betedde sig som sagt skumt, understyr och överstyr om vartannat, dvs väldigt svårt om inte omöjligt att få bra kontroll över bilen. Rakt fram var inga större problem då drev det på bra, kommer inte ihåg riktigt men var möjligt att antisladdsystemet inte gick att koppla ur helt heller vilket kan ha påverkat.

Därav populärt med uppgraderingar, har dock aldrig testat en sån bil.

Jo om jag stänger av dstc HELT. inte till reducerat läge. då går de å köra den som vilken fyrhjulsdriven bill som helst, bara lika å åka helt på tvären, med dstc i reducerat läge kommer den å ligga å använda bromsarna för att försöka räta upp bilen igen,  säkert de du var ute för.


bara äldre awd bilar fram till ca 04 som de går att stänga av på helt.


One Man Clan
4 287 Inlägg
14 juni 2013
#70
matteeee skrev:
Xuri skrev:
matteeee skrev:

Nej, den är mer komplicerad än så. Den växlar dynamiskt från nästan ingen drivning alls till full drivning - efter behov. Både Volvo och VAG har valt en lite "defensiv" karaktär på beteendet i drivningen vilket främjar säkerhet men begränsar hur kul man kan ha - enkelt förklarat. Uppgraderingen till VAG-bilarna förändrar detta till det bättre om man vill ha kul med bilen smile Det passar bättre för aktiv körning helt enkelt.

du pratar nog nyare haldex än vad jag har i min kärra för den driver då alltid på framhjulen å vid behov på bakhjulen. den suger iväg jävligt bra i alla fall utan en enda tendens till framhjulspek.

Nej, jag pratar om alla Haldex-generationer. De fungerar i stort på samma sätt, med mindre förbättringar eller "förenklingar". Din äldre Haldex har en mekanisk pump som drivs av varvtalsskillnaden mellan fram och bakaxel. Därför finns inget ackumulerat hydraultryck som kan pressa samman lamellpaketen från stillastående - då är bilen 100% framhjulsdriven i nån millisekund. Det är detta som gör att folk felaktigt tror att Haldex är 100% framhjulsdrivet till någon sekund efter det börjar spinna.
När du kör normalt finns det en varvtalsskillnad mellan fram och bakaxel vilket skapar hydraultryck nog att pressa samman lamellpaketen. Dock görs det visserligen med hjälp av hydraultrycket, men datorn (ECUn) bestämmer när och hur mycket det ska ske beroende på ett antal parametrar. För att spara bränsle för man över minimalt med kraft till bakhjulen när det inte finns något behov. Eftersom hydraultrycket finns hela tiden är överföringen extremt snabb och sömlös. De som påstår att de "märker när bakhjulen kopplas in" (felaktigt uttryck) ljuger eller har något fel i sin bil.

På nyare Haldex-bilar är pumpen elektrisk, vilket medför att så fort du har startat bilen så finns hydraultryck att pressa samman lamellerna med - du kan i teorin ha 50-50 split (helt sammanpressade lameller och fullt grepp på alla hjul) från stillastående om styrenheten hade varit programmerad så, men det är den inte för det är väldigt opraktiskt när man kör sakta och ska svänga osv.

nej de där vet jag, haldexen låser kopplingen även utan ström påkopplat.
Men som min bil är så märker jag aldrig när de kopplar in/ändrar. den driver för mig alltid lika dant.
kanske lite vassare programvara på R-bilarna ? kontrollerat 4hjulshäng är inga som helst problem i alla fall smile


12 086 Inlägg
14 juni 2013
#71
BOLIN_ skrev:
Mycket bra och utförlig förklaring!

Har du gått 100 poäng rövslickeri? Det är det ända du kläckt ur dig i den här tråden..

212 Inlägg
14 juni 2013
#72
Xuri skrev:
JohanW skrev:
Xuri skrev:

du pratar nog nyare haldex än vad jag har i min kärra för den driver då alltid på framhjulen å vid behov på bakhjulen. den suger iväg jävligt bra i alla fall utan en enda tendens till framhjulspek.

Har du testat att köra lite mer aktivt, dvs full bredsladd runt en parkering eller dyligt? Den haldex jag hade betedde sig som sagt skumt, understyr och överstyr om vartannat, dvs väldigt svårt om inte omöjligt att få bra kontroll över bilen. Rakt fram var inga större problem då drev det på bra, kommer inte ihåg riktigt men var möjligt att antisladdsystemet inte gick att koppla ur helt heller vilket kan ha påverkat.

Därav populärt med uppgraderingar, har dock aldrig testat en sån bil.

Jo om jag stänger av dstc HELT. inte till reducerat läge. då går de å köra den som vilken fyrhjulsdriven bill som helst, bara lika å åka helt på tvären, med dstc i reducerat läge kommer den å ligga å använda bromsarna för att försöka räta upp bilen igen,  säkert de du var ute för.


bara äldre awd bilar fram till ca 04 som de går att stänga av på helt.

Beror på, är en VAG jag pratar om. Golf R tog det väl till 2011-2012 innan man kunde stänga av alla hjälpmedel helt wink


Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
15 juni 2013
#73
Xuri skrev:
matteeee skrev:
Xuri skrev:

du pratar nog nyare haldex än vad jag har i min kärra för den driver då alltid på framhjulen å vid behov på bakhjulen. den suger iväg jävligt bra i alla fall utan en enda tendens till framhjulspek.

Nej, jag pratar om alla Haldex-generationer. De fungerar i stort på samma sätt, med mindre förbättringar eller "förenklingar". Din äldre Haldex har en mekanisk pump som drivs av varvtalsskillnaden mellan fram och bakaxel. Därför finns inget ackumulerat hydraultryck som kan pressa samman lamellpaketen från stillastående - då är bilen 100% framhjulsdriven i nån millisekund. Det är detta som gör att folk felaktigt tror att Haldex är 100% framhjulsdrivet till någon sekund efter det börjar spinna.
När du kör normalt finns det en varvtalsskillnad mellan fram och bakaxel vilket skapar hydraultryck nog att pressa samman lamellpaketen. Dock görs det visserligen med hjälp av hydraultrycket, men datorn (ECUn) bestämmer när och hur mycket det ska ske beroende på ett antal parametrar. För att spara bränsle för man över minimalt med kraft till bakhjulen när det inte finns något behov. Eftersom hydraultrycket finns hela tiden är överföringen extremt snabb och sömlös. De som påstår att de "märker när bakhjulen kopplas in" (felaktigt uttryck) ljuger eller har något fel i sin bil.

På nyare Haldex-bilar är pumpen elektrisk, vilket medför att så fort du har startat bilen så finns hydraultryck att pressa samman lamellerna med - du kan i teorin ha 50-50 split (helt sammanpressade lameller och fullt grepp på alla hjul) från stillastående om styrenheten hade varit programmerad så, men det är den inte för det är väldigt opraktiskt när man kör sakta och ska svänga osv.

nej de där vet jag, haldexen låser kopplingen även utan ström påkopplat.
Men som min bil är så märker jag aldrig när de kopplar in/ändrar. den driver för mig alltid lika dant.
kanske lite vassare programvara på R-bilarna ? kontrollerat 4hjulshäng är inga som helst problem i alla fall smile

Nej, utan ström till ECUn är din bil 100% FWD (prova ryck säkringen...). Och nej, samma mjukvara i R-bilarna.

/Mattias

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
15 juni 2013
#74
Germax skrev:
BOLIN_ skrev:
Mycket bra och utförlig förklaring!

Har du gått 100 poäng rövslickeri? Det är det ända du kläckt ur dig i den här tråden..

Nej, han har tillfört mer. Läs igen och var lite ödmjuk när du råkar ha fel..

/Mattias

18 Inlägg
15 juni 2013
#75
det hade varit kul med uppgradering till haldexen MEN jag har inga problem att slänga ut min xc70 -08 på lite roliga slängar på en snöfylld parkering.


33 Inlägg
15 juni 2013
#76
matteeee skrev:
Germax skrev:
Jag har en Passat 4motion (quattro) och den konstanta fyrhjulsdriften är underbar på vintern. En volvo kommer alltid småspinna och tugga i snön medans en quattro bara möljer på!

Men du verkar inte vilja ha fyrhjulsdrift för att komma fram på vintern verkar det som? tongue

"Konstanta fyrhjulsdriften" är ett roligt uttryck. Hissa upp framhjulen (eller bakhjulen, går också bra) på din bil och försök köra iväg lol

På en riktig quattro är det bara till att slänga i diffarna!


370 Inlägg
15 juni 2013
#77
Escargot skrev:
matteeee skrev:
Germax skrev:
Jag har en Passat 4motion (quattro) och den konstanta fyrhjulsdriften är underbar på vintern. En volvo kommer alltid småspinna och tugga i snön medans en quattro bara möljer på!

Men du verkar inte vilja ha fyrhjulsdrift för att komma fram på vintern verkar det som? tongue

"Konstanta fyrhjulsdriften" är ett roligt uttryck. Hissa upp framhjulen (eller bakhjulen, går också bra) på din bil och försök köra iväg lol

På en riktig quattro är det bara till att slänga i diffarna!

så sant så sant! cool

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

12 086 Inlägg
15 juni 2013
#78
matteeee skrev:
Germax skrev:
Jag har en Passat 4motion (quattro) och den konstanta fyrhjulsdriften är underbar på vintern. En volvo kommer alltid småspinna och tugga i snön medans en quattro bara möljer på!

Men du verkar inte vilja ha fyrhjulsdrift för att komma fram på vintern verkar det som? tongue

"Konstanta fyrhjulsdriften" är ett roligt uttryck. Hissa upp framhjulen (eller bakhjulen, går också bra) på din bil och försök köra iväg lol

Jag fick faktiskt tillfälle att testa det igår kom jag på. Jag hade hissat upp bakändan på bilen, la i 1an och släppte upp kopplingen sakta. På tomgång så snurrade bakhjulen bara, men vid minsta gas så började framhjulen driva. Är det fel på min bil då?

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
15 juni 2013
#79
Troligtvis inte. Vad är det för årsmodell och bil?

/Mattias

12 086 Inlägg
15 juni 2013
#80
matteeee skrev:
Troligtvis inte. Vad är det för årsmodell och bil?

Det är en Passat 1,9tdi 4motion -00


Sök