Amazon-Peter skrev: nu jävlar i mig har det hänt grejer. jag väntar med spänning på hur skärmarna kommer att bli när du ska gjuta egna. jävligt bra gjort av dig måste jag säga. okej att det har tagit lång tid men resultatet är det som räknas o detta ser förbannat bra ut.
Man tackar man tackar. Jo det tar tid men nu får jag allt bli klar innan man går i graven. Har gjort en intresseanmälan till Bilsportseventet till påsk nästa år att ställa ut bilen. Får se om jag kommer med och hur långt jag har hunnit med projeketet. Jobbar på alla fronter just nu för att hålla jämna steg med tidplanen.
Dörrarna är största orosmomentet just nu. Får inte till det men har en plan för det. Kan bara hoppas jag hinner i tid med allt. Hade vart så skoj att ställa ut den för första gången.
de fixar du utan problem. har du kommit så här långt så är resten inga problem för dig. men som sagt de har tagit tid men de blir fan så bra. de e bara den biten med att köra på bana med bilen sen som blir lite jobbig att se. hade de vart min bil o nån råkade köra på mig så hade ja jagat den fan till världen ände. sån e ja.
Stackars den personen ;-) Tror mest det blir ett misstag av mig och man åker av baklänges in i en barriär. Bra blir det absolut. Nu skall jag bara städa i köket sedan ut i garaget igen å köpa på.
Blev att hänga på originaldörren och anpassa in den mot bakskärmen. Målet är att gjuta av yttersidan och limma fast på en plastdörr. Lite fogskum och spackel sedan är man biff.
Helgens arbete avklarad. Börjat med att anpassat dörren mot bakskärmens form. Skall gjuta eget ytterskin på dörren och sätta dit på en original plastdörr som går att få tag på.
Har även fått hem ett insug att prova om det passar i mitt motorrum. Skall testmontera imorgon så kommer mera bilder då.
texas5020 skrev: Kan du malla upp ena sidan för att få det liksidigt eller hur gör du ?
Var svårt att få till mallar. Gjorde några försök men ögat är det bästa instrumentet. Sedan ser man ju inte direkt hög och vänster sida samtidigt. Det är tillräckligt för att inte kunna se skillnaden om man inte anstränger sig. Kommer alltid finnas skillnader om man inte gör formarna i datorn förstås.
texas5020 skrev: Sant, ögat och känslan är nog det viktigaste när man "fribygger". Imponerande jobb du gör !
Ja precis så är det. Man får ta det lugnt och ta sig tid att gå ifrån bilen lite då och då för att kolla med ögonen att det ser lika ut. Jag tycker att det var mest roligt att forma fogskumet för att få till formerna. Sen spacklingen är mest bara tidsödande och man känner sig aldrig riktigt klar. Men bra blir det tror jag i alla fall. Kommer säkert bli en fin liten bil.
För ett tag sedan la jag på gellcote på bakre backen. Får väll se när man kan börja gjuta glasfiber igen. Har fått slut på platsen så måste försöka fixa fram lite mera. Typ 20L.
Då är våren här och det är lite varmare ut. I helgen så tog jag lös formarna för bakskärmarna. Den bakre delen satt fast så fick kapa lite i den på ovan sidan för att få lös den. Lärde ju sig nått i allafall. Att ha sådana långa sidor och komplex geometri som bakdelen är skall man gjuta i fler backar.
Kom inte med på mässan i påsk vilket var tråkigt men samtidigt skönt. Nu skall formarna poleras upp sedan gjutas av. Innan det så är planen att kapa bort bakskärmarna och börja förstärka upp bakvagnen. Göra i ordning motorrummet och fästen för batteri och tank. Blästra karossen och sedan måla invändigt. Borde vara klart slutet maj.
Nu är snart alla formar klara. Bara splittern kvar men den tänkte jag göra klart när skärmarna är klara. Håller på med att reparera formarna för att kunna gjuta i dem så kommer inte uppdatera så frekvent tills det är klart. Det är så pilligt och långtråkigt.
under tiden kommer jag nog få hem motordelarna från Farsan och ett packet med slang och kopplingar. Även tanken borde jag kunna beställa snart. Måste bara lacka chassit först.
Oskar_Thompson skrev: Jäkligt fräckt bygge, jag håller själv på men en liten ombyggnad av en amazon 67a. Ska bli kul och se hur breddningen kommer att se ut, det är inte lätt att bredda en amazon och få det att bli snyggt, har själv samma dilemma med mitt bygge nämnligen.
Ja det är tidsödande arbete kan man lugnt säga. Ville ha kvar "formerna" och inte bulta fast köpta skärmbreddare. Tycker det såg snyggt ut där pluggen var gjord. Får bara hoppas att skärmen blir lika dan när det skall gjutas.
amazunk skrev: Ja det är tidsödande arbete kan man lugnt säga. Ville ha kvar "formerna" och inte bulta fast köpta skärmbreddare. Tycker det såg snyggt ut där pluggen var gjord. Får bara hoppas att skärmen blir lika dan när det skall gjutas.
Det blir nog riktigt snyggt, påminner mig om ett bygge på stancework som jag hittade när jag letade inspiration inför mitt bygge, tillslut så valde jag själv att gå med vanliga skärmbreddare dock då jag inte litar tillräckligt på mig själv för att investera så många timmar i det. Ifall man inte skulle tycka om slutresultatet.
Den där amman har jag inte sett innan. Grymt frän den är.
Mina framskärmar blev av då jag inte fick till original skärmkant mot den breddningen jag hade gjort. Gick inte att svänga. Hade velat ha kvar original skärmkanten och form men blev en rak istället pga att det såg konsitigt ut när skärmen fick form. Back spacklades med glasfiberspackel och finspackel för att få till formerna. Sedan är det gjord en gjutform på det som jag håller på med just nu.
Då har det gått en sommar till och hösten väntar. Har börjat på att köpa på mig diverse saker här under sommaren och toppen börjar på att bli klar. Idag var toppen inne på flödestestning och väldigt nöjd med resultatet. Dock inget flödesmonster men väldigt brett flödesregister ändå vilket jag gillar. Flödar ca 275cfm vid maxlyft på kammen. Argaste profilerna från Köhler på standard storlek på tryckare borde vi kunna nå effektmålen och vridmomentsmålen.
Det som är kvar på motorn är borrning, balansering och en adapter från spjällen till insuget. Här sitter vi och funderar kring svängningsdämpare, svänghjul och hur vi skall lösa 9500rpm utan ras. Blir nog att tänka om lite grann och flytta torrsumpsdrivningen till mellanaxeln och titta på svängningsdämparen fram. Eventuellt köpa nytt svänghjul med trigger alternativt om det går att modifiera det jag redan har.
Karossen har jag inte gjort så mycket med här under sommaren mer än att jag håller på och reparerar formarna till skärmarna. De är i uruselt skick men går att reparera med lite kärlek. Bak är snart klara för gjutning och framskärmarna skall jag börja med där efter. Mera spackel...slipa...spackel...slipa och ja lite mera slipa :-)
Många bollar i luften samtidigt men hoppas att nästa säsong skall jag kunna starta bilen och göra några varv.
Kommer börja uppdatera lite mera frekvent nu här under hösten och vintern.