Tips på kombi runt 20k

Fimp3n Random
25 augusti 2013 · 480 Inlägg

Behöver en ny bruksbil till Mor min. Har dock inte så stor koll på kombis i allmänhet, så behöver lite tips.

Krav hon har är:

Kunna få plats med 2 st hundburar i bagaget. Kommer vara ganska stora burar då det är 2st Schäfrar som ska sitta där.
Hyfsad motor, Över 120hp iallafall. Så man kan göra en någorlunda omkörning.
Bra utrymme i baksätet. 2 barn i familjen (3 och 6 år). Båda sitter i barnstol så behövs lite extra plats för det.
Dragkrok.
Automat / Manuell spelar ingen roll.
Spelar inte heller någon roll hur den driver (FWD,RWD etc)

Hon kör väl mellan 1000-1500 mil / år.
Pris runt 15-20 000kr.

Så driftsäker man kan få en bil i den prisklassen. Gillar inte att mecka i onödan med bilar. Dom ska bara rulla med minimalt med service i princip.

Det som dyker upp i mitt huvudet rent spontant är ju Saab 95, Volvo v70 (Andra gen), VW Passat, Bmw 3-serie/5-serie.

Men vet inte hur det är med bagaget i någon av dom bilarna. Får man plats med en dubbel hundbur utan problem? Vilka modeller av respektive bil rekommenderar ni?

Senast redigerat av Fimp3n (25 augusti 2013)

FLindgren
25 augusti 2013 · 5 089 Inlägg

I mitt huvud är en v70 det självklara valet. Är nog inga problem med hundburarna där.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
IceEyes Varningar: För många..
25 augusti 2013 · 2 552 Inlägg

Mercedes E-klass har ett oerhört stort bagageutrymme, och är dessutom väldigt komfortabla med slitstark mekanik.

BMW 3-serie bör du dock undvika då utrymmena är i minsta laget.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
caromania Forummoderator
25 augusti 2013 · 9 296 Inlägg

Jag tänker också spontant Volvo men skulle nog lägga manken till och leta upp en fin 940.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
OpelP1
25 augusti 2013 · 1 412 Inlägg

Jag håller med caromania, en fin 940 känns bäst.

Skippa bmw i den prisklassen.

Knugcab
25 augusti 2013 · 5 111 Inlägg

IceEyes skrev:
Mercedes E-klass har ett oerhört stort bagageutrymme, och är dessutom väldigt komfortabla med slitstark mekanik.

BMW 3-serie bör du dock undvika då utrymmena är i minsta laget.

Stämmer, då är det bara det att W124 är väldigt gammal och W211 ganska dyr, då återstår W210 med extrema rostproblem.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
RannerKing www.LynxTalk.se
25 augusti 2013 · 420 Inlägg

VW Passat får du in 2hundar i skuffen och 2 barnstolar i baksätet utan problem.
Välj från 1998 årsmod och någon av 1.8liters bensinmotorerna. Service, oljebyte en gång per år vid den körsträckan.

Håller bra, går bra och rätt billigt ägande.

Kollade själv på V70 tidigare, men fick kväljningar av interiören i dessa.
BMW håller jag mig ifrån så kan ej uttala mig.
SAAB har jag tyvärr ingen koll på.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
Fimp3n Random
25 augusti 2013 · 480 Inlägg

Ok tack för tipsen. Mercedes går bort, Samt 940. Tycker den känns lite för gammal när du kan få till exempel en Saab 9-5 2.0T 2002 för under 20k. Krocksäkerhet osv.

Volvo v70 (2nd Gen) verkar vara svårt att hitta under 20k. Dom har oftast gått alldeles för långt.

Ska kika lite mer på Passat och Saab 9-5. Verkar vettigast för under 20k. Nå speciell motor / modell på respektive bil man bör välja? Typ Passat 1.8T eller Saab 95 2.3T / 2.0T?

joH900
25 augusti 2013 · 414 Inlägg

En välskött 9-5 med bra servicehistorik är nog mest bil för pengarna. Finns hur många som helst (en sökning på blocket på 9-5 1998-2005 ger ca 1200 träffar) så delar dräller det av om nånting skulle gå sönder.

Nybergrobin
25 augusti 2013 · 2 378 Inlägg

joH900 skrev:
En välskött 9-5 med bra servicehistorik är nog mest bil för pengarna. Finns hur många som helst (en sökning på blocket på 9-5 1998-2005 ger ca 1200 träffar) så delar dräller det av om nånting skulle gå sönder.

Skulle passa mig för saab runt 98 däromkring tack vare att 1200 av dessa så har 1100 motorras (nästan iaf) big_smile

ne men oilsludge är ett obehaglig problem som drabbar saab i allt för stor utsträckning och därför bör man passa sig för lite äldre saabar :S  Är det vid 03 eller 04 som det fixas ordentligt?

Hade hellre köpt en v70 glt eller liknande

trubbelturbo
25 augusti 2013 · 1 459 Inlägg

För dem pengarna hade jag utan tvekan valt en 9-5a! Fina bilar som inte kostar allt för mycket

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
unsuspected
25 augusti 2013 · 203 Inlägg

Kollat Skoda Octavia kombi? Lite mindre bil men med enormt bagageutrymme.

AVC
25 augusti 2013 · 401 Inlägg

Passat?

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34
Skoda Octavia 1,6 "AVU" (2002)
Hasselstrom
26 augusti 2013 · 796 Inlägg

Ingen som nämnt det mest självklara valet??

Opel Omega.

Större skåp än en v70, tystare, billigare i drift, otroligt bekväm, billigast i inköp, utsedd till bästa dragbilen ja vet inte hur många år i rad, rwd. Och köper du en 2, 0gl så får du en skottsäker motor som är förvånansvärt pigg och går att köra väldigt billigt i förhållande till vikten.

Se dock upp med rosten. Men för 15-20 tusen får du en nyare (00-03) som har faceliften och bättre rostskydd än dom första.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
Tagg3N Konsult
26 augusti 2013 · 1 247 Inlägg

Nybergrobin skrev:

joH900 skrev:
En välskött 9-5 med bra servicehistorik är nog mest bil för pengarna. Finns hur många som helst (en sökning på blocket på 9-5 1998-2005 ger ca 1200 träffar) så delar dräller det av om nånting skulle gå sönder.

Skulle passa mig för saab runt 98 däromkring tack vare att 1200 av dessa så har 1100 motorras (nästan iaf) big_smile

ne men oilsludge är ett obehaglig problem som drabbar saab i allt för stor utsträckning och därför bör man passa sig för lite äldre saabar :S  Är det vid 03 eller 04 som det fixas ordentligt?

Hade hellre köpt en v70 glt eller liknande

Vill inte vara den som är den, men det problemet drabbar endast bilar (även andra tillverkare är drabbade) där vevhusventilationen inte är åtgärdad eller blev åtgärdad för sent.
I dagsläget bör det inte finnas allt för många saabar kvar med gammal vevhusventilation, men det är väldigt enkelt att kontrollera på plats utan att demontera något.

Om du ska kika på 9-5 så kan jag rekommendera att läsa på lite här: http://9-5.se/koprad/
Mitt råd är att undvika de allra tidigaste 9-5orna (98-99) och sikta helt på 00 och uppåt.

RannerKing www.LynxTalk.se
26 augusti 2013 · 420 Inlägg

Skoda Octavia är mindre än Passat samt har mycket sämre kvalitetskänsla.

Mitt förslag är att du kollar på Passat med 1.8 (125hk) eller 1.8T (150hk) motor. Framförallt på 1.8T ska du se till att service sköts ordentligt, då är allt grönt. Årsmod 1998 och nyare.

Kom och köp bort min.

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!
Skoda Octavia II 4x4 "Scoutig..." (2005)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
26 augusti 2013 · 2 972 Inlägg

Varför dubbelbur? Själv har vi två större hundar och det gör att bur är lönlöst (hundarna får inte plats i en dubbelbur som får plats i någon kombi). Vi kör på grindar istället, och då behöver man inte ha så överdrivet stor bil. En bur käkar MASSOR av plats.

Vi får in båda hundarna i en Ford Focus kombi -05 och hade tidigare en Renault Megane kombi -01. Och våra är större än schäfrar..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
lasse_sjoblom .
26 augusti 2013 · 197 Inlägg

Vw passat 1,9 tdi röstar jag ppå

Audi s6 "urs6 avant 2.2t" (1996)
Ovesund
26 augusti 2013 · 143 Inlägg

Kolla även på Ford mondeo, gärna GHIA då får du en rejält fin bil med skinnsäten och riktigt stora o rymliga säten mm.
V6an är skottsäker som bara den, den andra har jag ingen koll på.

Fimp3n Random
26 augusti 2013 · 480 Inlägg

Tagg3N skrev:

Nybergrobin skrev:

joH900 skrev:
En välskött 9-5 med bra servicehistorik är nog mest bil för pengarna. Finns hur många som helst (en sökning på blocket på 9-5 1998-2005 ger ca 1200 träffar) så delar dräller det av om nånting skulle gå sönder.

Skulle passa mig för saab runt 98 däromkring tack vare att 1200 av dessa så har 1100 motorras (nästan iaf) big_smile

ne men oilsludge är ett obehaglig problem som drabbar saab i allt för stor utsträckning och därför bör man passa sig för lite äldre saabar :S  Är det vid 03 eller 04 som det fixas ordentligt?

Hade hellre köpt en v70 glt eller liknande

Vill inte vara den som är den, men det problemet drabbar endast bilar (även andra tillverkare är drabbade) där vevhusventilationen inte är åtgärdad eller blev åtgärdad för sent.
I dagsläget bör det inte finnas allt för många saabar kvar med gammal vevhusventilation, men det är väldigt enkelt att kontrollera på plats utan att demontera något.

Om du ska kika på 9-5 så kan jag rekommendera att läsa på lite här: http://9-5.se/koprad/
Mitt råd är att undvika de allra tidigaste 9-5orna (98-99) och sikta helt på 00 och uppåt.

Tack, Bra info om 9-5. Är inte så orolig över oil sludge.

RannerKing skrev:
Skoda Octavia är mindre än Passat samt har mycket sämre kvalitetskänsla.

Mitt förslag är att du kollar på Passat med 1.8 (125hk) eller 1.8T (150hk) motor. Framförallt på 1.8T ska du se till att service sköts ordentligt, då är allt grönt. Årsmod 1998 och nyare.

Kom och köp bort min.

Lite långt att åka för en sån dussinbil :p Bor i Södra Sverige.


matteeee skrev:
Varför dubbelbur? Själv har vi två större hundar och det gör att bur är lönlöst (hundarna får inte plats i en dubbelbur som får plats i någon kombi). Vi kör på grindar istället, och då behöver man inte ha så överdrivet stor bil. En bur käkar MASSOR av plats.

Vi får in båda hundarna i en Ford Focus kombi -05 och hade tidigare en Renault Megane kombi -01. Och våra är större än schäfrar..

Har ni grind med skiljevägg då? Den buren vi har kollat på säger dom att den utan problem ska få plats i en Passat eller 9-5. Liknar den här fast är en dubbel: http://www.djurkompaniet.se/aluminiumbu … c-182.aspx

Måtten är: 92x92x68cm. Borde väl få plats utan några större problem i tillexempel  en Passat eller 9-5?

Ovesund skrev:
Kolla även på Ford mondeo, gärna GHIA då får du en rejält fin bil med skinnsäten och riktigt stora o rymliga säten mm.
V6an är skottsäker som bara den, den andra har jag ingen koll på.

Är ingen Ford fan. Så går bort.

Senast redigerat av Fimp3n (26 augusti 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang