Kylskåp som ej kyler

RichiB
27 augusti 2013 · 1 866 Inlägg

Vad kan felet vara?
Har köpt ett Stort Falcon Kylskåp med glasdörrar o belysning mm.
Men det kyler knappt/inte....
Från fläkten kommer bara ljummen luft o efter ca 1timme är det 19 grader (utanför är det 24 grader ).
Kylskåpet jobbar eftersom det låter en del från det.

Vad kan felet vara?

Murvald Knegare
28 augusti 2013 · 718 Inlägg

HUr transporterades det till dig?

William 2009-02-20
RichiB
28 augusti 2013 · 1 866 Inlägg

Murvald skrev:
HUr transporterades det till dig?

liggandes på ryggen/baksidan!
Jag lät det stå upprätt i ca 1 timme innan jag startade det.

RichiB
28 augusti 2013 · 1 866 Inlägg

nu efter ca 10timmar är ölen faktiskt riktigt kall men termometrarna visar 15,4 grader!
skumt...
har läst mig till att standard temp i drickakylar ligger på ca 8 grader. Kan oftast ställas in på 6-18 grader.
Har nu hittat ett vred, misstänker att det är tempen man ställer med det. Jag vred det nu max moturs o hoppas på att det blir kallare....

AD_ Biltokig ingenjör
28 augusti 2013 · 1 159 Inlägg

Ofta brukar dom rekommendera att det står upprätt i dubbla rekommenderade tiden innan start, om man transporterat liggandes. Men 4-5 timmar brukar jag låta det stå. Nu kanske skadan redan är skedd, men om du låter det va och sen drar igång det på nytt?

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
RichiB
28 augusti 2013 · 1 866 Inlägg

AD_ skrev:
Ofta brukar dom rekommendera att det står upprätt i dubbla rekommenderade tiden innan start, om man transporterat liggandes. Men 4-5 timmar brukar jag låta det stå. Nu kanske skadan redan är skedd, men om du låter det va och sen drar igång det på nytt?

ok jag provar.... har det avstängt tills imorgon bitti :-) blir typ 10tim
hoppas det hjälper :-)

Murvald Knegare
30 augusti 2013 · 718 Inlägg

Att det ligger ner och sedan sätts igång direkt ska inte påverka kylförmågan utan framkallar bara ett "irriterande ljud"..

William 2009-02-20
matteeee Ingen himmel är så blå som min
30 augusti 2013 · 2 972 Inlägg

Murvald skrev:
Att det ligger ner och sedan sätts igång direkt ska inte påverka kylförmågan utan framkallar bara ett "irriterande ljud"..

Det irriterande ljudet kan komma av dålig smörjning om oljan inte är på rätt ställe, vilket medför risk att kompressorn skär, och det påverkar i sin tur kylförmågan ganska ordentligt.
Men visst, kortsiktigt så gör ju ett missljud ingenting såklart.. Fast har man otur varar det bara sekunder eller minuter smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
30 augusti 2013 · 835 Inlägg

Prova att bygla termostaten så märker du fort om den är problemet.
Jag har en Cola-kyl som termostaten strulade på, fast åt andra hållet, den frös ner det mesta.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
RichiB
30 augusti 2013 · 1 866 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Prova att bygla termostaten så märker du fort om den är problemet.
Jag har en Cola-kyl som termostaten strulade på, fast åt andra hållet, den frös ner det mesta.

det låter intressant.... hur byglar man? Är nybörjare på det området :-(

Swedenrockers Living life on two wheels.....
30 augusti 2013 · 835 Inlägg

Är det bara två kablar till den så är det bara att koppla ihop dessa och testa.

RichiB skrev:

Swedenrockers skrev:
Prova att bygla termostaten så märker du fort om den är problemet.
Jag har en Cola-kyl som termostaten strulade på, fast åt andra hållet, den frös ner det mesta.

det låter intressant.... hur byglar man? Är nybörjare på det området :-(

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Murvald Knegare
30 augusti 2013 · 718 Inlägg

matteeee skrev:

Murvald skrev:
Att det ligger ner och sedan sätts igång direkt ska inte påverka kylförmågan utan framkallar bara ett "irriterande ljud"..

Det irriterande ljudet kan komma av dålig smörjning om oljan inte är på rätt ställe, vilket medför risk att kompressorn skär, och det påverkar i sin tur kylförmågan ganska ordentligt.
Men visst, kortsiktigt så gör ju ett missljud ingenting såklart.. Fast har man otur varar det bara sekunder eller minuter smile

Absolut men det "bubblande" ljudet som uppstår 9/10 ggr vid frakt liggandes är kylvätskan som inte "sjunkit".

William 2009-02-20
RichiB
31 augusti 2013 · 1 866 Inlägg

tempen har börjat gå ner nu :-) Igår var det ca 13 grader på morgonen och på kvällen var jag nere på 11,5 grader och nu idag 9 grader :-)
Så förhoppningsvis ordnar det sig :-)
Dock är det mycket känsligt när man öppnar dörren.... har man den öppen i kanske 30sekunder så  ökar tempen några grader....

RichiB
31 augusti 2013 · 1 866 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Prova att bygla termostaten så märker du fort om den är problemet.
Jag har en Cola-kyl som termostaten strulade på, fast åt andra hållet, den frös ner det mesta.

Hur är dina dörrar på din cola kyl?
Min ena dörr fjädrar tillbaka som den skall men den andrar fjädrar inte alls!
Vad är det som felar? hur åtgärdar man detta lättast?

RichiB
31 augusti 2013 · 1 866 Inlägg

RichiB skrev:
tempen har börjat gå ner nu :-) Igår var det ca 13 grader på morgonen och på kvällen var jag nere på 11,5 grader och nu idag 9 grader :-)
Så förhoppningsvis ordnar det sig :-)
Dock är det mycket känsligt när man öppnar dörren.... har man den öppen i kanske 30sekunder så  ökar tempen några grader....

hmmm tryckte in 2 flak läsk i kylen för typ 3tim sedan och nu har tempen gått upp från 9 till 11 grader....

matteeee Ingen himmel är så blå som min
31 augusti 2013 · 2 972 Inlägg

RichiB skrev:

RichiB skrev:
tempen har börjat gå ner nu :-) Igår var det ca 13 grader på morgonen och på kvällen var jag nere på 11,5 grader och nu idag 9 grader :-)
Så förhoppningsvis ordnar det sig :-)
Dock är det mycket känsligt när man öppnar dörren.... har man den öppen i kanske 30sekunder så  ökar tempen några grader....

hmmm tryckte in 2 flak läsk i kylen för typ 3tim sedan och nu har tempen gått upp från 9 till 11 grader....

Låter helt normalt ju...?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
RichiB
31 augusti 2013 · 1 866 Inlägg

matteeee skrev:

RichiB skrev:

RichiB skrev:
tempen har börjat gå ner nu :-) Igår var det ca 13 grader på morgonen och på kvällen var jag nere på 11,5 grader och nu idag 9 grader :-)
Så förhoppningsvis ordnar det sig :-)
Dock är det mycket känsligt när man öppnar dörren.... har man den öppen i kanske 30sekunder så  ökar tempen några grader....

hmmm tryckte in 2 flak läsk i kylen för typ 3tim sedan och nu har tempen gått upp från 9 till 11 grader....

Låter helt normalt ju...?

ok så det är normalt att det går upp 2 grader? men hur länge ska det stå på 11 grader? har ju stått så i några timmar nu! tycker det borde börja sjunka snart igen!?

matteeee Ingen himmel är så blå som min
31 augusti 2013 · 2 972 Inlägg

Beror ju på hur länge du hart dörren öppen (kylan smiter ut och värmen utanför smiter in) och tempen på läsken du la in (ju varmare desto mer går tempen upp)..
Tiden det tar beror ju på hur effektivt skåpet är, svårt att säga exakt.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
31 augusti 2013 · 835 Inlägg

Jag har slide-dörrar på min och en av dom går inte hela vägen tillbaka, men den dörren 'hänger' lite grann. Har för mig att dessa står på hjul som blir lite ovala när det kommer in grus i bottenskenan på dörrstyrningen.
Jag kan prova att dra igång den och kolla tempen, den ska kyla ganska snabbt och dessa drar ström som en gud så jag brukar bara köra den när det finns behov.
Jag har inte lagt nån större möda på att fixa dörren utan ser till att den blir stängd.
Det kan vara så att din kyl har för lite kylmedia i sig och då sjunker effektiviteten samt att du kanske ska kika på förångaren för min var riktigt dammig efter att ha stått på OKQ8 i många år.

RichiB skrev:
Hur är dina dörrar på din cola kyl?
Min ena dörr fjädrar tillbaka som den skall men den andrar fjädrar inte alls!
Vad är det som felar? hur åtgärdar man detta lättast?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
RichiB
31 augusti 2013 · 1 866 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Jag har slide-dörrar på min och en av dom går inte hela vägen tillbaka, men den dörren 'hänger' lite grann. Har för mig att dessa står på hjul som blir lite ovala när det kommer in grus i bottenskenan på dörrstyrningen.
Jag kan prova att dra igång den och kolla tempen, den ska kyla ganska snabbt och dessa drar ström som en gud så jag brukar bara köra den när det finns behov.
Jag har inte lagt nån större möda på att fixa dörren utan ser till att den blir stängd.
Det kan vara så att din kyl har för lite kylmedia i sig och då sjunker effektiviteten samt att du kanske ska kika på förångaren för min var riktigt dammig efter att ha stått på OKQ8 i många år.

RichiB skrev:
Hur är dina dörrar på din cola kyl?
Min ena dörr fjädrar tillbaka som den skall men den andrar fjädrar inte alls!
Vad är det som felar? hur åtgärdar man detta lättast?

Har dammat av min med tryckluft i hela maskineriet :-)
förångaren? var sitter den o hur ser den ut? :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang