Ja en bil som skall bli i betydligt bättre skick än vad den är nu =) och komentera gärna vad ni tycker =) ska man renovera helt orginal eller ska man uppdatera med vissa grejer som kan användas från 9000 tex eller bara 900 grejer???
Nu när jag kommer att renovera hela motorn så funderar jag på vad man ska göra om man nu skulle vilja trimma lite... typ till 200-220 HK då bränsleförbrukningen inte har så stor betydelse då jag inte kommer att köra mer än några hundra min/år med bilen sen när den är klar... någon som är hemma på t8 motorer och har några bra förslag??? Tacksam för tips... vet att det finns dom som kan och vet vad man ska göra Skicka gärna PM ang detta
Ett tips: Om du har tillgång till högtrycksluft så blås igenom alla rör (ser 2st där detta är relevant). Det kan fastna rester från ytbehandlingsprocessen invändigt som, om man har otur, leder till korrosion på rörets insida. Det är inte alla ytbehandlare som renblåser eller tvättar bort detta.
Om du funderar på att behålla dem i detta utförande på bilen så kan det också vara bra att veta att de klarar ca 1,5 veckor till vitrost och en bit över 6 veckor till rödrost. Detta vid test i skåp med saltvattendimma vilket motsvarar "worst case" men i och med vårt klimat kan det vara bra att veta.
Good work i alla fall
Kan ju va bra att veta men dom gjorde ett fel vid ytbehandlingen.... det blev blå cromaterat först och sen så körde dom om det med gul cromatering så det ligger dubbelt
Ett tips: Om du har tillgång till högtrycksluft så blås igenom alla rör (ser 2st där detta är relevant). Det kan fastna rester från ytbehandlingsprocessen invändigt som, om man har otur, leder till korrosion på rörets insida. Det är inte alla ytbehandlare som renblåser eller tvättar bort detta.
Om du funderar på att behålla dem i detta utförande på bilen så kan det också vara bra att veta att de klarar ca 1,5 veckor till vitrost och en bit över 6 veckor till rödrost. Detta vid test i skåp med saltvattendimma vilket motsvarar "worst case" men i och med vårt klimat kan det vara bra att veta.
Good work i alla fall
Kan ju va bra att veta men dom gjorde ett fel vid ytbehandlingen.... det blev blå cromaterat först och sen så körde dom om det med gul cromatering så det ligger dubbelt
la de den gula ovanpå den blå? de sa inte att de omytbehandlade dem? vanligtvis etsar de av den första innan de läggar på en ny.
Hur som så ser det ju bra ut
Efter vad dom sa så la dom den gula på den andra... sen om det stämmer det vet jag ju förstås inte
Senast redigerat av 9000Griffin (23 februari 2014)
Jaha då hade man hoppats på att man hade hittat en donator bil med bra golv til mitt projekt.. Glad ihågen kl 12 igår fredag så åkte jag och hyrde en kärra för att få hem bilen åker till Jkpg för att få papprena på bilen och han skrev under och jag åker vidare mot Ulrisehamn och kommer då på men kanske skulle ha nycklen till bilen oxå... bara vända och åka tebax till killen fick nycklen och åker vidare mot Uh... funderar på hur detta skall gå... då ägaren inte hade någon bild på bilen och han sa att det va en ganska bra bil...
Jag hade annonserat att jag sökte en 900 sedan 87-93 och det enda jag ville skulle va bra va golvet hur svårt ska det va att förstå kan man ju undra
Kommer fram till bilen och var får man se tror ni.... ja nog är det en saab 900 fast den lyckan varade inte länge fan det va en cc.. men va är det med folk som inte ens vet vad dom har för modell på bilen....
Ringde till säljaren och frågade vad han sysslade med... förklarade ett och annat för han men det slutade med att jag tog med mej bilen iallafall
Och så idag så kollade jag på besiktnings pappret... många fel på bilen var det... fast inte enligt säljaren....
Ja det kommer upp några bilder på den i morgon så får ni se hur den ser ut... men lite grejer för dom 600 jag till slut behövde betala för bilen finns det ju att plockamen det blev inte alls som jag hade tänkt mej...
Bara att konstatrea att mycke konstigt folk finns det..
michael1 skrev: vad ska du göra med den röda saaben?
Ja den va ju tänkt som donator bil till den svarta om du läser lite längre upp så kan du läsa om just denna bil och resa för att hämta den
Vad jag gör med den tar det som är jag har användning för sen bilr det skroten.. ganska mycke rost under på denna bil och mycke fel på senaste besiktningen...
Vad säger ni ang front på bilen... orginal eller en annan... Har nämligen en front från Johanssons motorsport liggande i glasfiber till just 900 Laddar upp bild på den i morgon
Trekmeister skrev: Va ett og900-projekt jag missat? Men en 2-dörrars dessutom! Går inte för sig!
Tror tyvärr du får svårt att hitta en med helt golv, det verkar vara bland det första som tar stryk. Jag har sett det på alla mina og900... Du kan alltid trösta dig med att det är ganska enkelt att lappa med vanlig plåt, något jag också gjort ett par gånger.
Jasså ja det va ju trevligt att du tycker så Ja du är så välkommen så
Jo men som du ser så är det hela bak kanten under bakljusen och mellan dom oxå.. lite jobbigt att lappa det... ja det skulle ju funka även med en 90 för det är ju samma bak på dessa som på 900 men gör det ju inte lättare för det
Saab_2takt skrev: Fet kofångare! Kör på den! Kan ju bara bli bra om du lackar den samt resten av kåporna i svart eller den dära ljusgrå färgen
Ja det kommer att bli den antracitgrå färgen ska göra om lite där hålen till dim/extra ljusen kan sitta och sätta i 9-5 -04 dimljus tänkte jag dom runda
Saab_2takt skrev: Fet kofångare! Kör på den! Kan ju bara bli bra om du lackar den samt resten av kåporna i svart eller den dära ljusgrå färgen
Ja det kommer att bli den antracitgrå färgen ska göra om lite där hålen till dim/extra ljusen kan sitta och sätta i 9-5 -02 dimljus tänkte jag dom runda
Kommer bli gör fint med den lacken o modsen
kan ju hoppas det och under nummer plåten blir det att ta bort en ribba och öppna och sätta nätgaller