Skyltar utan EU symbol snart ett minne blott...

OpelP1
14 december 2013 · 1 412 Inlägg

caromania skrev:
Ser inte hysterin. Dessutom är min främre original skylthållare lång och eu-skylten är det enda som passar. För övrigt röstade jag i eu-valet för 20 år sedan. Jag röstade nej och jag tycker därmed jag gjort vad jag kunnat i frågan. smile

Nej, jag förstår inte heller hysterin. Jag kunde inte bry mig mindre om regskyltarna har en EU-symbol eller inte.

jetta16v
14 december 2013 · 1 534 Inlägg

Om man kör utan EU-symbol fram och med EU-symbol bak så är bilen "laglig" att åka utomlands med, då man måste kunna se vilket land bilen kommer ifrån..

Kan man då slippa böter/avgifter när man blir fotad framifrån(utomlands alltså), då det säkert finns andra länder som har liknande system som här i Sverige?

Bara en fundering..


Edit, med system menar jag tex. ABC 123

Finland har ett liknande, typ ABC-123 fast istället för streck så är det en punkt.

Såg någon bil från Litauen eller Lettland(minns inte exakt) och det såg precis ut som en svensk skylt, bortsett från eu-märkningen då..

Senast redigerat av jetta16v (14 december 2013)

Brådhis * Voff voff *
17 december 2013 · 10 279 Inlägg

Jungmar skrev:

Brådhis skrev:
Jag ogillar starkt detta eftersom texten på personliga plåtarna inte längre blir centrerad om skylten har EU-märke.

//Brådhis

Det är ju det den blir Brådhis? Idag så hamnar inte mittersta bokstaven i mitten av skulten, vilket gör att det ser heltokigt ut att köra med EU-skult och personligt registreringsnummer:
http://www1.garaget.org/archive/12/11034/282596/282596-2785894.jpg

Nu är jag inte alls med på hur du menar... Texten på personliga plåtar med EU-symbol är idag centrerad utifrån det vita fältet och inte utifrån skyltens ytterkanter. Det gör att man antigen måste sätta skylten off från mitten och få texten rätt eller sätta skylten mitt på bilen men få texten fel.

Jag mailade dock Transportstyrelsen om detta och svaret blev, enligt ritningarna på dom nya skyltarna, att man i framtiden centrerar personliga plåtarnas text utifrån yttermåtten vilket ju är bra.

//Brådhis

EDIT: Tror jag fattar nu... Det jag menade från början, men skrev lite luddigt, var ju att texten blir off på skyltar med EU-märke, vilket den inte blir om man saknar(!) märket idag. Men nu visade det sig ju att man kommer börja centrera texten ändå.

Senast redigerat av Brådhis (17 december 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jungmar
17 december 2013 · 847 Inlägg

Brådhis skrev:
Nu är jag inte alls med på hur du menar... Texten på personliga plåtar med EU-symbol är idag centrerad utifrån det vita fältet och inte utifrån skyltens ytterkanter. Det gör att man antigen måste sätta skylten off från mitten och få texten rätt eller sätta skylten mitt på bilen men få texten fel.

Jag mailade dock Transportstyrelsen om detta och svaret blev, enligt ritningarna på dom nya skyltarna, att man i framtiden centrerar personliga plåtarnas text utifrån yttermåtten vilket ju är bra.

//Brådhis

EDIT: Tror jag fattar nu... Det jag menade från början, men skrev lite luddigt, var ju att texten blir off på skyltar med EU-märke, vilket den inte blir om man saknar(!) märket idag. Men nu visade det sig ju att man kommer börja centrera texten ändå.

Precis, så med de nya skyltarna blir texten centrerad i den svarta rektangeln, så en klar förbättring på de personliga EU skyltarna. Sen lite tråkigt att de vanliga utan försvinner sad

Brådhis * Voff voff *
18 december 2013 · 10 279 Inlägg

Jungmar skrev:

Brådhis skrev:
Nu är jag inte alls med på hur du menar... Texten på personliga plåtar med EU-symbol är idag centrerad utifrån det vita fältet och inte utifrån skyltens ytterkanter. Det gör att man antigen måste sätta skylten off från mitten och få texten rätt eller sätta skylten mitt på bilen men få texten fel.

Jag mailade dock Transportstyrelsen om detta och svaret blev, enligt ritningarna på dom nya skyltarna, att man i framtiden centrerar personliga plåtarnas text utifrån yttermåtten vilket ju är bra.

//Brådhis

EDIT: Tror jag fattar nu... Det jag menade från början, men skrev lite luddigt, var ju att texten blir off på skyltar med EU-märke, vilket den inte blir om man saknar(!) märket idag. Men nu visade det sig ju att man kommer börja centrera texten ändå.

Precis, så med de nya skyltarna blir texten centrerad i den svarta rektangeln, så en klar förbättring på de personliga EU skyltarna. Sen lite tråkigt att de vanliga utan försvinner sad

Just precis, då är vi överens. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TimeJudge
7 april 2014 · 183 Inlägg

Tydligen så kan inte trängselskatt kameran läsa dom nya då bokstäver och siffror sitter för tätt
Dom liknar dom est å lv skyltarna.
Har dock inte testat än.

Det är inte laddet som dödar.
Funkiee Saab älskare!
7 april 2014 · 4 597 Inlägg

oj vilket trådlyft tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Squidspeed #GoodToBeBad
7 april 2014 · 856 Inlägg

TimeJudge forget to judge Time And Relative Dimensions In Space [TARDIS] ? big_smile

Senast redigerat av Squidspeed (7 april 2014)

TimeJudge
9 april 2014 · 183 Inlägg

Squidspeed skrev:
TimeJudge forget to judge Time And Relative Dimensions In Space [TARDIS] ? big_smile

Kolla här
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.228 … ya-skyltar

Det är inte laddet som dödar.
Squidspeed #GoodToBeBad
9 april 2014 · 856 Inlägg

Du läste inte hela texten själv tror jag.

TimeJudge skrev:
Kolla här
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.228 … ya-skyltar

"- Men vi justerar avläsningsutrustningen nästan fortlöpande för att undvika missar. Vi missar även de gamla, vanliga registreringsskyltarna ibland."

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang