Volvo 855 T-5 -94 | Nya dioder i klarglasen

Diverse småfix av min första bil, en Volvo 855 T-5 -94. Byggs i princip på studiebidrag och kommer därmed inte gå med världens fart
  • 34 Följare
  • 21 296 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 maj 2014
mcollstam
13 oktober 2013 · 51 Inlägg

Tänkte slänga upp en projekttråd på min bil, har enbart kollat andras projekt tidigare för att få lite inspiration men har nu blivit sugen på en egen tråd.

Marcus heter jag och är 17 år, köpte i slutet av Juni en vinröd Volvo 855 T-5 automat från 1994. Då jag ej har körkort än så rullar inte bilen alls nu, men fyller 18 i Mars så då ska väl allt vara fit for fight!

Värt att nämna är att min enda inkomst i princip är studiebidraget (1050 :- /mån), så allt kommer inte på en gång. Det var även anledningen till att jag köpte bilen 9 månader innan jag tar körkort, så man har tid på sig att fixa ev. fel.

Bilen har gått ungefär 32 000 mil, och är i min åsikt i väldigt fint skick för att vara 19 år samt ha gått en bit. Är lite rost på höger bakskärm samt domkraftsfästena på båda sidorna har rostat sönder.
https://db.tt/5y9wbeyv
Första bilden, här lastad på trailer

Följde med 17" Titan fälgar (Något kantstötta) på mindre bra däck, så nya ska införskaffas fram mot Mars 2014
Sänkt 40/40
R-front med dimljus

** Att göra **
[ ] = Ej påbörjat     [/] = Inköpt/påbörjat    [x] = Färdigt
[x] - Rengöra vevhusventilationen
[x] - Koppla in bromsljuset i vingen
[x] - Justera handbromsen
[x] - Konvertera instrumentbräda samt knappar till LED (Röda)
[x] - Byta torkarmotor till bakluckan
[x] - Klarglaslyktor
[x] - Stylingbakljus
[x] - Xenonkonvertera helljuset (4300k, 55W)
[x] - Plocka bort extraljusen
[x] - Laga domkraftsfästen
[x] - Byta topplockspackning
[x] - Byta kamrem
[x] - Byta ut fjärrlåset
[x] - Gå genom bromsarna
[x] - Renoverad PNP-switch
[x] - Nya dioder till klarglasen
[  ] - Laga rost kring bakskärmen
[  ] - Ny bakrutetorkararm (V90/960)
[  ] - Stylingblinkers alternativt USA-blinkers
[  ] - Stylinggrill
[  ] - LEDlampor till dimljus


Listan uppdateras kontinuerligt när jag kommer på vad mer som saknas

Tyvärr har jag ej dokumenterat allt som är gjort fram tills nu, men hädanefter ska jag det. Här kommer iaf de bilder jag har samt lite text

https://db.tt/DF5pvYNz
Hemma och nytvättad


Fick tag på ett par begagnade klarglas-lyktor på tradera för cirka 700 :- inklusive stylingblinkers. Tyvärr hade blinkersens plast gulnat så det var snyggare med originalblinkers, på jakt efter några andra stylingblinkers nu.
https://db.tt/MSwNLKUe
Här ser man de gulnade blinkersglasen

Ett tag senare fick jag även tag på stylingbakljus på tradera. Vann auktionen för 450 :- inkl. frakt. I auktionen stod det att lyktorna var i lite olika färg och hade en del repor. Var inte alls så mycket repor tyckte jag, och den delen som var annan färg hade någon försökt sig på att tona.

Tog våtslippapper och började nöta ner den tonade ytan, efter ett tag tyckte jag att det inte verkade som att det hände så mycket mer. Märkte lite senare att insidan av plasten var täckt med ett tunt lager smuts vilket gav lyktan en mörk ton. Efter diverse försök att få bort smutsen med vatten + diskmedel så fick jag bort i princip allt genom att hälla i lite finkornig sand och skaka runt så det kom åt överallt. Kanske låter knasigt men fungerade iallafall.
Lackade sedan utsidan med klarlack, maskerade sedan själva lyktorna och lackade sidorna i bilens färg (färgkod 418) då jag tycker det är fult med den svarta/silvriga kanten man ser så många 855/v70s med stylingljus ha. Resultatet blev hur grymt som helst!
https://db.tt/c4ix7qXt
Mycket snyggare när sidorna är lackade i bilens färg
https://db.tt/Ms3WR39i
Nightshot

Då jag ville ha röd instrumentbelysning men tyckte att priserna återförsäljare här i Sverige tar var lite väl dyrt för ett gäng dioder så beställde jag ett kit med 100 st dioder + motstånd från Ebay för runt 40 :-, så det räckte och blev över. Plockade ner knapparna och lödde själv in dioder + motstånd, och för det priset kan jag inte klaga iallafall.
https://db.tt/Nc1XALP1

Beställde även ett gäng röda dioder med sockel T10 (Instrumenthus) och några med sockel T5 (Färddator). Priserna på dem var som det mesta på Ebay - snorbilligt. Gick väl på en cirka 20 :- big_smile
https://db.tt/SRNFZ6Rd
Mätarhus + färddator, bilden gör sig inte riktigt rättvis

Det här var allt för mig den här gången. Som sagt så byggs bilen på studiebidrag och kommer därmed inte uppdateras lika ofta som en del andra projekt här, men ska försöka hålla mig så aktiv som möjligt.


Kom gärna med tips och idéer!

Senast redigerat av mcollstam (12 april 2014)

mcollstam
14 oktober 2013 · 51 Inlägg

Sådär, nu fungerar bilderna också!

mcollstam
27 oktober 2013 · 51 Inlägg

Har bytt båda bussningarna idag vid "armen" på ovansidan av motorn som förhindrar motorn från att röra sig för mycket. Var skönt att få det gjort då tidigare ägare av någon anledning plockat bort den :S

https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/IMG_20131027_141248.jpg
Pressade i bussningen med hjälp utav gängstång, hylsor, brickor samt två nycklar för att jämna ut trycket

mcollstam
7 november 2013 · 51 Inlägg

Har idag varit på invigningen av Biltema Norrtälje. Köpte bland annat ett nytt batteri då mitt gamla av någon anledning fick kortslutning inuti batteriet.. yikes
Köpte även en burk röd bromsoksfärg samt kromade blinkerslampor till bakljusen

Over and out

mcollstam
7 november 2013 · 51 Inlägg

mercaa skrev:
Vad var det för dioder och motstånd du köpte till knapparna? smile

Länk till dioderna
http://www.ebay.com/itm/100-pcs-2pins-3 … 1c335ef3fc

Länk till motstånden
http://www.ebay.com/itm/100-pcs-560-Ohm … 1c347227b4

Bör gå på ca 30 SEK totalt. De små hållarna filade jag ner för att få ljuspunkten lite längre bak då det är en relativt smal ljusbild.

Om det är något mer du undrar är det bara att fråga smile

mcollstam
8 november 2013 · 51 Inlägg

TBergsten skrev:
Schysst 855, gillar din idé där med bakljusen, hatar den svarta kanten, går ju bara ihop på svarta bilar tongue Skulle dock ha suttit finare med originallyktor samt usa-blinkers på om man frågar mig... Men den blir bara finare och finare, inget som går att neka! Kika gärna in i mitt projekt på S70'n om du har lust till det.

Lycka till med allt, följer* smile

Lofarn skrev:
Ser fint ut! Dock skulle jag själv behållt originalyktorna samt köpt usa-blinkers. Men det är väl kul att alla inte tycker likadant! Kolla gärna in mina bilar samt mitt projekt smile

Nej klarglas går inte riktigt ihop med original blinkers. Kommer troligen köpa dessa (http://www.vparts.se/se/volvo-850/volvo … 0-855.html) och köra på det tag och se hur det ser ut.

Kollade in era projekt, båda två. Schysst big_smile Gillar resultatet på lackad grill Lofarn, ska nog göra likadant på min fram tills man skaffar ny grill.

mcollstam
8 november 2013 · 51 Inlägg

TBergsten skrev:

mcollstam skrev:

TBergsten skrev:
Schysst 855, gillar din idé där med bakljusen, hatar den svarta kanten, går ju bara ihop på svarta bilar tongue Skulle dock ha suttit finare med originallyktor samt usa-blinkers på om man frågar mig... Men den blir bara finare och finare, inget som går att neka! Kika gärna in i mitt projekt på S70'n om du har lust till det.

Lycka till med allt, följer* smile

Lofarn skrev:
Ser fint ut! Dock skulle jag själv behållt originalyktorna samt köpt usa-blinkers. Men det är väl kul att alla inte tycker likadant! Kolla gärna in mina bilar samt mitt projekt smile

Nej klarglas går inte riktigt ihop med original blinkers. Kommer troligen köpa dessa (http://www.vparts.se/se/volvo-850/volvo … 0-855.html) och köra på det tag och se hur det ser ut.

Kollade in era projekt, båda två. Schysst big_smile Gillar resultatet på lackad grill Lofarn, ska nog göra likadant på min fram tills man skaffar ny grill.

Menar ju då att du skulle slita bort klarglasen... wink

Äsch jag gillar stilen så låter dem sitta kvar, men som sagt, smaken är som baken smile

mcollstam
9 november 2013 · 51 Inlägg

Sitter och pysslar med fönsterhiss-knapparna just nu. Har precis plockat isär enheten och ska prova löda dit röda dioder.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/IMG_20131109_133937.jpg

Wish me luck!

Senast redigerat av mcollstam (9 november 2013)

mcollstam
9 november 2013 · 51 Inlägg

Var inte alls så krångligt som jag först trodde, effektiv tid var nog max en timme.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/F%C3%B6nsterhiss/DSC_0004.JPG
Blev väldigt snyggt, nu återstår endast ECC:n sen är allt grönt utbytt mot rött big_smile

TBergsten skrev:
Kan gott gratulera dig, det såg 20 gånger lättare ut än på x70... Lycka till smile

Är det mycket som skiljer förutom att knapparna sitter i dörrpanelen?

mcollstam
17 november 2013 · 51 Inlägg

Skulle vända på bilen idag och tyckte att ventilerna knackade väldigt mycket. Lyfte på locket där man fyller på olja och möts av det här :
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/IMG_20131117_105438.jpg
Det ryker även avgaser både genom oljestickan och hålet där man fyller på olja. Det sitter även små små vattendroppar på oljestickan när motorn börjar svalna.
Yippie! Topplockspackningen måste bytas mad

Ska beställa delar nu i veckan, under tiden ska jag måla bromsoken röda samt ett domkraftsfäste ska svetsas.

mcollstam
30 november 2013 · 51 Inlägg

Har varit ett tag sen sist men här kommer iaf en liten update:

Toppen lyftes av i början av veckan. Planen var från början att enbart byta topplockspackning men eftersom att sotningssatsen jag köpte även innehöll nya ventiltätningar så kändes det som att det var lika bra att byta dem när toppen ändå är av. Sagt och gjort började jag kolla hur man kunde göra det och efter det så införskaffades en ventilfjäderbåge från Biltema. Såg direkt när man kom hem att det inte passar på toppen till en 850 eftersom att ventilerna sitter i en lutning. Var på väg att lämna tillbaka verktyget och komma på nån annan lösning men det slutade med att svetsa fast två bitar plattjärn för att förlänga den delen som trycker ner brickan för att man ska kunna plocka ur knastren.
Fungerade alldeles utmärkt och har nu bytt 12 av 20 tätningar, tar resten imorgon.. Började bli för mörkt och kallt nu. sad

Bjuder på två bilder
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/IMG_20131130_140212.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/IMG_20131130_140233.jpg
Här ser man hur den är modifierad.

Passar även på att fräscha upp lite i motorrummet och har lackat insuget och ventilkåpan mattsvart. Har tyvärr inga bilder men fixar några sen när allt är monterat igen. Tanken är att temat ska bli svart tillsammans med detaljer i bilens färg.

mcollstam
1 december 2013 · 51 Inlägg

Har både bra och dåliga nyheter just nu, men jag börjar med de bra.

Alla ventiltätningar är nu på plats så toppen kan snart lyftas på plats.
Blåste väldigt mycket ute idag så jag och min far höll till på verandan på andra sidan huset. När vi höll på med den sista ventilen och precis skulle lägga tillbaka knastren så hör vi en smäll och något som låter som en massa glasflaskor krossas så vi går därför och kollar vad det var för något. När vi kommer till framsidan ser vi en bil stå parkerad bakom min bil och glassplitter på marken...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/IMG_20131201_132234.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Krockskador%20Volvo/DSC_0001.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Krockskador%20Volvo/DSC_0003.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Krockskador%20Volvo/DSC_0004.JPG

Nog för att den är sänkt men jag tycker den ser lite väl låg ut..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Krockskador%20Volvo/DSC_0006.JPG

Och här ser man anledningen = Bilen har stått på pallbock eftersom att hjulet varit av när man nollat vevaxeln. Bilen har skjutits ca. en meter framåt och har därmed glidit av pallbocken och landat på bromsskivan.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Krockskador%20Volvo/DSC_0007.JPG

Det fanns ungefär en meters arbetsutrymme mellan fronten på bilen och väggen. Såhär ser det ut nu.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Krockskador%20Volvo/DSC_0008.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Krockskador%20Volvo/DSC_0012.JPG
Pallbocken som har vält.


Nu återstår bara att vänta och se vad försäkringsbolaget säger

mcollstam
1 december 2013 · 51 Inlägg

JimBo__ skrev:

mcollstam skrev:
Har både bra och dåliga nyheter just nu, men jag börjar med de bra.

Alla ventiltätningar är nu på plats så toppen kan snart lyftas på plats.
Blåste väldigt mycket ute idag så jag och min far höll till på verandan på andra sidan huset. När vi höll på med den sista ventilen och precis skulle lägga tillbaka knastren så hör vi en smäll och något som låter som en massa glasflaskor krossas så vi går därför och kollar vad det var för något. När vi kommer till framsidan ser vi en bil stå parkerad bakom min bil och glassplitter på marken...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … 132234.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … C_0001.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … C_0003.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … C_0004.JPG

Nog för att den är sänkt men jag tycker den ser lite väl låg ut..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … C_0006.JPG

Och här ser man anledningen = Bilen har stått på pallbock eftersom att hjulet varit av när man nollat vevaxeln. Bilen har skjutits ca. en meter framåt och har därmed glidit av pallbocken och landat på bromsskivan.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … C_0007.JPG

Det fanns ungefär en meters arbetsutrymme mellan fronten på bilen och väggen. Såhär ser det ut nu.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … C_0008.JPG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/145 … C_0012.JPG
Pallbocken som har vält.


Nu återstår bara att vänta och se vad försäkringsbolaget säger

Men fyfan vad tråkigt. sad Det är så onödigt att något sådant ska kunna hända ens. mad Vad sa ägaren till den bilen som rullade in i din?

Han sa att det var en olycka och skrev sedan papper och sånt. Det framgår ej på bilderna men vägen han kom på är en nerförsbacke med en kurva åt vänster, och hela vägbanan var täckt med is så han hade kanat 9 meter innan min bil stod i vägen.

Har hissat upp bilen och kunnat inspektera framvagnen, och som tur var verkar inget ha tagit skada.

mcollstam
28 december 2013 · 51 Inlägg

Liten uppdatering!big_smile
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/IMG_20131228_141643.jpg

Nu sitter toppen på plats med ny packning. Ska åka till biltema imorgon för att köpa lite tvingar så att ventilkåpan kan monteras, sen är det bara kamrem + serpentinrem & sen återmontering av alla grejer runt omkring!big_smile

mcollstam
30 december 2013 · 51 Inlägg

Hallå!
Idag har jag monterat kamrem & serpentinrem. Känns skönt att börja få ihop grejerna nu igen!

mcollstam
4 januari 2014 · 51 Inlägg

Tjena! Har nyss startat upp den igen! Går jättefint men fortfarande blandas vatten och olja samt att den ryker som satan. Undrar därför om det är någon som har någon idé om vad som är fel?

Det som är gjort:
* Topplockspackningsbyte
     - Dragen med rätt moment (Först 20 nm, sen 60 nm och sen 130 grader)
     - Ventilkåpan är limmad med volvos dyra lim (cirka 365 kr) och sen dragen till rätt moment (17 nm)
     - Ventiltätningar byttes under tiden toppen var av.
     - Olja + filter byttes precis innan uppstart
     - Glykol fylldes även på precis innan uppstart

Motorn går jättefint och startar direkt. Oljetryck finns.
Det har även försvunnit en hel del olja under kanske 5 minuter när den stod igång. Innan den startades var oljenivån mellan MIN och MAX, och nu är nivån vid MIN.

Toppen är ej planad men vad jag förstått är det bara en onödig grej som egentligen inte behövs göras (Med andra ord, om toppen är så skev att den behövs planas är den redan skrot?).

Finns det någon packning i turbon som separerar olja och vatten? Den är ej nerplockad så den är i samma funktion sen innan bytet. Inget fel på laddtrycket heller. 

Om någon har någon idé om var man ska börja så dela gärna med er.

Senast redigerat av mcollstam (11 januari 2014)

mcollstam
4 januari 2014 · 51 Inlägg

CurvaN skrev:
Har en helt ny v90 torkare till salu om det är intressant

Lite tight om stålar just nu och vill få den att rulla innan jag köper styling-grejer, men om den finns kvar när motorn är frisk igen och priset är rätt är det självklart intressant.
___________________________________________________________________________________________

Ska göra kompressionstest imorgon, om det är positivt har jag två teorier om vad felet kan vara:
#1. Läckage i kylaren
Jag har vetat om att det är ett litet läckage i kylaren då man har sett att det droppat lite då & då. Misstänker därför att det kanske även är läckage i oljekylaren och vatten & olja blandas i kylaren.

#2. Dålig turbo
Det ryker (Vit rök) ganska mycket ur avgasröret men luktar inte så mycket olja. Kollar man ovanifrån motorn så ryker det från flätan vid flex-delen på downpipen, men det luktar inte avgaser eller olja där. (Skulle nog höras om det var läckage på downpipen).

Vilket tycker ni låter mest rimlig?

mcollstam
5 januari 2014 · 51 Inlägg

Alexlindblad skrev:
Jag skulle ha planat toppen om jag vore dig dock är ju de lite sent nu kanske tyvärr men hade du gjort de hade du ju kunna varit rätt säker på att de inte va toppen som jävlades hmm

Har  gjort komptest nu med följande resultat:

Cylinder =          1         2        3          4          5
Komp (bar) =  11,8   11,9    11,8     12     11,9

Kompet ska enligt Haynes ligga mellan 11 &  13 bar och får diffa 2 bar mellan två cylindrar så toppen är det inget fel  på, däremot så vet jag varför olja förbränns.. Lossade downpipen och hittar en pöl med olja inuti avgashuset på turbon. Med andra ord så måste turbon bytas, ska ta reda på om vatten och olja kan blandas i turbon eller om det bara är i själva motorn och i kylaren.

Är iallafall skönt att veta att arbetet jag gjort med toppen är korrekt utfört och att själva motorn går som den ska. Mindre roligt är dock alla dessa utgifter som kommer nu.

Jag har en 15g-turbo med rakt konat avgashus, är det någon som har koll på vilka turbos som passar rakt på eller om man måste byta downpipe för att få på en annan?

mcollstam
5 januari 2014 · 51 Inlägg

Såhär såg det ut i kompressorhuset:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/IMG_20140105_170003.jpg

Och en pöl sånt här låg i avgashuset:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/145039557/Projekttr%C3%A5d%20Garaget/IMG_20140105_152339.jpg

Turbon glappar rätt rejält också. Enligt förra ägaren så "är turbon nerplockad och genomgången och den är okej". Jo tjena!

Undrar fortfarande över om någon vet om olja & vatten kan blandas inne i turbon. Om någon har sprängskisser så vore det skitbra.

mcollstam
5 januari 2014 · 51 Inlägg

Extrazz skrev:
Jag är inte expert men på 940 så är de ganska vanligt att vevhusventilationen pressar ut lite olja i systemet och kan ge en rätt bra pöl i turbon. Rev en IC för ett par år sedan och hävde nog ur 2-3dl olja! Alla tryckrör mm var rätt kletiga på insidan men rätt rena runt turbon.

Efter att ha fixat vevhusventilationen så var det sen inga problem med olja för min del.
Att man finner lite lite olja i tryckrör är normalt.

Jo det där med tät vevhusventilation vet jag om, rev ner allt i Augusti och tvättade rent slangar + oljefälla då, sen har bilen knappt rullat något (Här snackar vi alltså om en bil som har rullat 3-4 mil under tiden jag ägt den sen slutet av juni).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang