Volvo 740, från GL o sunk till snygg o Turbo!

Syftet med detta projekt är att lära mig mer om bilar, skruva med mer avancerade prylar än tidigare och att bli mer hemma på olika maskiner och verktyg. Är speciellt intresserad av bilvård så det går i första hand. Jag är bilens ägare nr 8 och tidigare ägare var en tant som hade bilen som vinterbil. Från början skulle detta bli en vinterbil men det har blivit ett projekt som har spårat ur lite, och nu kör jag med en av de finare Volvos som finns i trakten. Hoppas att ni trivs med projektet, jag ska göra så gott jag kan!
  • 74 Följare
  • 50 004 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 april 2014
Jiiimmie
28 januari 2014 · 1 830 Inlägg

golfmk_3 skrev:

Jiiimmie skrev:

golfmk_3 skrev:
Jaså! Nej dom listerna struntar man oftast i! Jag ska inte heller ha dom isåfall smile

hehe ^^ men blir det inte snyggare om man har helt enhetligt? OM man nu byter.

Men hade jag vart du så hade jag kört utan lister och försökt hålla en clean look smile

Njae jag har aldrig sett en 740 med de listerna längst bak, så jag undrar hur det skulle se ut smile

Jag skulle vilja ha svarta lister, och även lackera mitten på fronten och baken svart, tycker att röd o svart passar så bra ihop smile

Skulle det vart jag så skulle jag haft likadana lister hela vägen wink
Mjo rött o svart går ju bra ihop, men frågan är ju om det skulle bli bra också. wink Alla bilar ska inte ha två färger, även fast färgerna passar så kanske de inte passar på bilen om du förstår vad jag menar smile

golfmk_3 Putsnörd!
28 januari 2014 · 277 Inlägg

Jiiimmie skrev:

golfmk_3 skrev:

Jiiimmie skrev:

hehe ^^ men blir det inte snyggare om man har helt enhetligt? OM man nu byter.

Men hade jag vart du så hade jag kört utan lister och försökt hålla en clean look smile

Njae jag har aldrig sett en 740 med de listerna längst bak, så jag undrar hur det skulle se ut smile

Jag skulle vilja ha svarta lister, och även lackera mitten på fronten och baken svart, tycker att röd o svart passar så bra ihop smile

Skulle det vart jag så skulle jag haft likadana lister hela vägen wink
Mjo rött o svart går ju bra ihop, men frågan är ju om det skulle bli bra också. wink Alla bilar ska inte ha två färger, även fast färgerna passar så kanske de inte passar på bilen om du förstår vad jag menar smile

Jo det förstår jag, men du får gärna visa en bild på en 744 med listerna längst bak också smile
Helrött blir inte så snyggt enligt mig, bilen var ju röd o svart från början och det var riktigt vackert!
Har än sålänge inte sett en 744 med 960 "kit" (front, lister och bakkjol) där mittdelen varit svartlackad, så jag ska minsann prova! big_smile

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
Jiiimmie
29 januari 2014 · 1 830 Inlägg

golfmk_3 skrev:

Jiiimmie skrev:

golfmk_3 skrev:

Njae jag har aldrig sett en 740 med de listerna längst bak, så jag undrar hur det skulle se ut smile

Jag skulle vilja ha svarta lister, och även lackera mitten på fronten och baken svart, tycker att röd o svart passar så bra ihop smile

Skulle det vart jag så skulle jag haft likadana lister hela vägen wink
Mjo rött o svart går ju bra ihop, men frågan är ju om det skulle bli bra också. wink Alla bilar ska inte ha två färger, även fast färgerna passar så kanske de inte passar på bilen om du förstår vad jag menar smile

Jo det förstår jag, men du får gärna visa en bild på en 744 med listerna längst bak också smile
Helrött blir inte så snyggt enligt mig, bilen var ju röd o svart från början och det var riktigt vackert!
Har än sålänge inte sett en 744 med 960 "kit" (front, lister och bakkjol) där mittdelen varit svartlackad, så jag ska minsann prova! big_smile

hittar jag en så länkar jag ! ^^
Mjo man kan ju inte annat göra än att prova smile Bara hoppas på det bästa big_smile

golfmk_3 Putsnörd!
3 februari 2014 · 277 Inlägg

Så en liten update!

Nu i helgen har det handlats godis till 740:in!

Jag har fixat ett "prylbord" i garaget
Köpt nya mattor (R-design)
Inhandlat 960 addon-läpp
Nytt oljefilter och diverse packningar, från Volvo såklart
Lite polermedel och ett schysst carnaubavax från Meguiars!

Har även påbörjat en polering och städat bilen ordentligt invändigt.
Utöver det så har motorn läckt en hel del olja när den har stått i garaget, så motorn ska ut igen..

Lite dåliga mobilbilder:

Prylbordet!
http://forumbilder.se/DBRN2/img-1296.JPG

R-matta smile
http://forumbilder.se/DBRN2/img-1323.JPG

Har tyvärr ingen bild på 960 addonet då det finns i Göteborg, så en kompis till mig har det hemma hos sig..
Ha en bra vecka allihop!

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
fille_142
3 februari 2014 · 269 Inlägg

Riktigt snyggt jobbat, tur du räddade bilen för den är grymt snygg nu när du bytte front och polerade upp han o sen med mim juventus fälgarna och turbomotorn så står han i byxorna big_smile jag har ju mina 100+ fälgar med lågprofil som ja ska ha på min 940 turbo i sommar men lite större fälgar hade inte skadat, men 100+ duger bra smile)

Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
golfmk_3 Putsnörd!
3 februari 2014 · 277 Inlägg

fille_142 skrev:
Riktigt snyggt jobbat, tur du räddade bilen för den är grymt snygg nu när du bytte front och polerade upp han o sen med mim juventus fälgarna och turbomotorn så står han i byxorna big_smile jag har ju mina 100+ fälgar med lågprofil som ja ska ha på min 940 turbo i sommar men lite större fälgar hade inte skadat, men 100+ duger bra smile)

Tack så mycket, ja räddat har jag väl inte gjort egentligen, tanten som hade den innan tog väldigt väl hand om den, fullservad på Volvo och hon hade handlat nya saker för runt 20.000kr till den de senaste 2 åren, allting från Volvo.

Det enda Som inte sköttes var väl lacken, och inredningen var väl inte i toppskick heller...

Men i min ägo så får den all kärlek den behöver, och visst har den blivit snyggare wink
Jag hade 100+ phoenix på den innan, men sen skaffade jag Mim och sålde alla 100+ jag hade smile

Jag tackar för alla positiva kommentarer, och lycka till med din egen bil!
// Micke

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
fille_142
3 februari 2014 · 269 Inlägg

golfmk_3 skrev:

fille_142 skrev:
Riktigt snyggt jobbat, tur du räddade bilen för den är grymt snygg nu när du bytte front och polerade upp han o sen med mim juventus fälgarna och turbomotorn så står han i byxorna big_smile jag har ju mina 100+ fälgar med lågprofil som ja ska ha på min 940 turbo i sommar men lite större fälgar hade inte skadat, men 100+ duger bra smile)

Tack så mycket, ja räddat har jag väl inte gjort egentligen, tanten som hade den innan tog väldigt väl hand om den, fullservad på Volvo och hon hade handlat nya saker för runt 20.000kr till den de senaste 2 åren, allting från Volvo.

Det enda Som inte sköttes var väl lacken, och inredningen var väl inte i toppskick heller...

Men i min ägo så får den all kärlek den behöver, och visst har den blivit snyggare wink
Jag hade 100+ phoenix på den innan, men sen skaffade jag Mim och sålde alla 100+ jag hade smile

Jag tackar för alla positiva kommentarer, och lycka till med din egen bil!
// Micke

ja menade att du räddade den där vid krocken och de smile

ja men de blev toppen efter en polering av den smile men ja den har blivit mycket snyggare smile
ja funderar på att sälja mina 100+ me men då vill ja va säker på att ja får tag i några andra fälgar först smile

Tackar, ja har ju lite skavanker och klarlacksläpp på min men de ska lösa sig till sommarn då de är lite för kallt ute än o ja har ingen plats i garaget för där står 140n tongue

Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
golfmk_3 Putsnörd!
3 februari 2014 · 277 Inlägg

fille_142 skrev:

golfmk_3 skrev:

fille_142 skrev:
Riktigt snyggt jobbat, tur du räddade bilen för den är grymt snygg nu när du bytte front och polerade upp han o sen med mim juventus fälgarna och turbomotorn så står han i byxorna big_smile jag har ju mina 100+ fälgar med lågprofil som ja ska ha på min 940 turbo i sommar men lite större fälgar hade inte skadat, men 100+ duger bra smile)

Tack så mycket, ja räddat har jag väl inte gjort egentligen, tanten som hade den innan tog väldigt väl hand om den, fullservad på Volvo och hon hade handlat nya saker för runt 20.000kr till den de senaste 2 åren, allting från Volvo.

Det enda Som inte sköttes var väl lacken, och inredningen var väl inte i toppskick heller...

Men i min ägo så får den all kärlek den behöver, och visst har den blivit snyggare wink
Jag hade 100+ phoenix på den innan, men sen skaffade jag Mim och sålde alla 100+ jag hade smile

Jag tackar för alla positiva kommentarer, och lycka till med din egen bil!
// Micke

ja menade att du räddade den där vid krocken och de smile

ja men de blev toppen efter en polering av den smile men ja den har blivit mycket snyggare smile
ja funderar på att sälja mina 100+ me men då vill ja va säker på att ja får tag i några andra fälgar först smile

Tackar, ja har ju lite skavanker och klarlacksläpp på min men de ska lösa sig till sommarn då de är lite för kallt ute än o ja har ingen plats i garaget för där står 140n tongue

Ah jaså det var det du menade! smile
Tror jag har polerat bilen 5-6 gånger sen jag köpte den, röd lack är nåt mög haha.
Ja leta lite på blocket, välj gärna tjusiga Polaris eller nåt smile  Annars är ju 100+ phoenix lätt de snyggaste 15" fälgarna som finns till Volvo! wink

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
fille_142
3 februari 2014 · 269 Inlägg

golfmk_3 skrev:

fille_142 skrev:

golfmk_3 skrev:

Tack så mycket, ja räddat har jag väl inte gjort egentligen, tanten som hade den innan tog väldigt väl hand om den, fullservad på Volvo och hon hade handlat nya saker för runt 20.000kr till den de senaste 2 åren, allting från Volvo.

Det enda Som inte sköttes var väl lacken, och inredningen var väl inte i toppskick heller...

Men i min ägo så får den all kärlek den behöver, och visst har den blivit snyggare wink
Jag hade 100+ phoenix på den innan, men sen skaffade jag Mim och sålde alla 100+ jag hade smile

Jag tackar för alla positiva kommentarer, och lycka till med din egen bil!
// Micke

ja menade att du räddade den där vid krocken och de smile

ja men de blev toppen efter en polering av den smile men ja den har blivit mycket snyggare smile
ja funderar på att sälja mina 100+ me men då vill ja va säker på att ja får tag i några andra fälgar först smile

Tackar, ja har ju lite skavanker och klarlacksläpp på min men de ska lösa sig till sommarn då de är lite för kallt ute än o ja har ingen plats i garaget för där står 140n tongue

Ah jaså det var det du menade! smile
Tror jag har polerat bilen 5-6 gånger sen jag köpte den, röd lack är nåt mög haha.
Ja leta lite på blocket, välj gärna tjusiga Polaris eller nåt smile  Annars är ju 100+ phoenix lätt de snyggaste 15" fälgarna som finns till Volvo! wink

hehe ja har hört att rött är vanligt att de blir blekt tongue min 940 är ju mörkblå metallic så de är ju inte så känsligt för att bli matt men ja lider av klarlacksläpp tongue

Ja Polaris är grymt snygga så ja hade inte sagt nej till sånna, men ja fick mina 100+ gratis av morfar men då var dem inte i de bästa skicket men ja fixade dem så nu är dem i nyskick så kanske kan gå att få tag i ett par andra om ja säljer dem smile

Volvo 142 "Just Real Power" (1970)
Volvo 940 ltt "Blåmesen" (1995)
golfmk_3 Putsnörd!
4 februari 2014 · 277 Inlägg

UPDATE!

Så kunde jag inte hålla mig längre, motorn ska som sagt lyftas ur, och det är lite tidspressat att få ihop det igen då jag ska byta garage i mars.

Så ikväll har jag börjat skruva av allting från motorn! smile

http://forumbilder.se/DBRQ7/img-1330.JPG

http://forumbilder.se/DBRQ7/img-1331.JPG

Snurran avplockad
http://forumbilder.se/DBRQ7/img-1332.JPG

En god bit på vägen smile
http://forumbilder.se/DBRQ7/img-1335.JPG

Allt för ikväll, nu ska motorfästena lossas och växellådan skruvas loss.
http://forumbilder.se/DBRQ7/img-1345.JPG

Tröttnade på reservhjul fram...
http://forumbilder.se/DBRQ7/img-1346.JPG

Sådär ja
http://forumbilder.se/DBRQ7/img-1347.JPG

Ni får ha en bild på mina nya snygga mattor också wink
http://forumbilder.se/DBRQ7/img-1327.JPG

// Micke

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
Radeby
5 februari 2014 · 50 Inlägg

de tar sig som pyromanen sa när kåken började ryka...

blev grannt med mattorna smile

glöm inte avv putsa upp låneturbon nu när den ändå är avplockad wink

Volvo 945 (1995)
Jiiimmie
6 februari 2014 · 1 830 Inlägg

mörkt o fint innuti bilen ! Som det ska va ^^
Att ta ur motorn tar ju inte så lång tid, det är ju snarare att sätta i en som tar tid tongue

golfmk_3 Putsnörd!
6 februari 2014 · 277 Inlägg

Radeby skrev:
de tar sig som pyromanen sa när kåken började ryka...

blev grannt med mattorna smile

glöm inte avv putsa upp låneturbon nu när den ändå är avplockad wink

Jajamen, vi tar väl ett ryck imorgon? smile

Har fixat lite rengöringsprylar till turbon, och även nya kopparbrickor smile
Ska bara in om Hydroscand o fråga om pressad slang till returen wink

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
golfmk_3 Putsnörd!
7 februari 2014 · 277 Inlägg

Jiiimmie skrev:
mörkt o fint innuti bilen ! Som det ska va ^^
Att ta ur motorn tar ju inte så lång tid, det är ju snarare att sätta i en som tar tid tongue

Ja jag har satsat på helsvart, även innertaket är svart som natten smile
Tänkte först på att få mattorna färgade svarta, men det passade riktigt bra med grått tyckte jag! smile

Nej ta ut motorn gör man på en kväll egentligen, men jag hade inte alla verktyg på plats så jag tar ett ryck i helgen så den kommer i så snart som möjligt igen wink

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
golfmk_3 Putsnörd!
9 februari 2014 · 277 Inlägg

Nu har jag en liten fråga..

Volvo har inte alla packningar till motorn så jag tänkte beställa en hel sotningssats på nätet, men vilken sida har de bästa packingarna? Har hört att det kan skilja en hel del i kvalité. Topplockspackning köper jag separat.
Ska alltså ha sotningssats + kompletteringssats (alla packningar i motorn).
Funderar på tex KG Trimning.

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
pim_pim
9 februari 2014 ·
golfmk_3 Putsnörd!
9 februari 2014 · 277 Inlägg

pim_pim skrev:
http://folkraceshop.se/

Funderade på det, men en kompis till mig sa att kvalitén på de packningarna inte är den bästa...

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
pim_pim
9 februari 2014 ·

golfmk_3 skrev:

pim_pim skrev:
http://folkraceshop.se/

Funderade på det, men en kompis till mig sa att kvalitén på de packningarna inte är den bästa...

Jaha okej.. har själv köpt sotningssats + kompletteringssats till en b230fk där ifrån, fungerade kanon för mig i allafall.

Surric
9 februari 2014 · 695 Inlägg

Jag köpte min sotningssats på kl. Har inte hunnit få ihop motorn ännu men sakerna såg hela och fina ut. Hade tänkt köpa en kompletterinngssats och det gör jag nog på kl igen smile

golfmk_3 Putsnörd!
9 februari 2014 · 277 Inlägg

pim_pim skrev:

golfmk_3 skrev:

pim_pim skrev:
http://folkraceshop.se/

Funderade på det, men en kompis till mig sa att kvalitén på de packningarna inte är den bästa...

Jaha okej.. har själv köpt sotningssats + kompletteringssats till en b230fk där ifrån, fungerade kanon för mig i allafall.

Ja jag kan inte påstå nåt annat själv, ville bara ha lite åsikter smile
Bytte du alla packningar då eller du lämnade nån? smile

Det man inte vet, har man inte en aning om
Kolla gärna in min Volvo 740 Turbo och lägg en röst! :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang