Är det möjligt att leva på att bygga custom bilar i sverige?

Hagelind
8 december 2013 · 177 Inlägg

Funderar på om det skulle vara möjligt att ha ett företag med 2-3 anställda och bygga custom bilar antingen på beställning eller bygga och annonsera? Tänker mig mest typ jänkare och äldre bilar i första hand. Är detta möjligt öht i sverige? Finns det nån dylik firma i sverige?

Janneutanb
8 december 2013 · 7 271 Inlägg

Jodå nog finns det några firmor som gör det.
Problemet är att kundkretsen är så sjukt liten eftersom dessa bilar blir väldigt dyra så det blir väldigt svårt för en ny firma att ta kunder från dom äldre med bra rykten.

Wicca
8 december 2013 · 886 Inlägg

Jag har funderat på samma sak. Har en del schyssta idéer jag tror att folk skulle kunna tänka sig att betala för.

Däremot så tror jag att det är väldigt svårt att komma igång. Man måste ha något att visa upp om folk ska våga lämna sina bilar till dig. Ett gott rykte är a och o i sammanhanget! Min tanke är att börja försiktigt på kvällar och helger och bygga en demobil till att börja med. Sen kan man köpa nått vrak och renovera och försöka sälja. Ska man däremot börja ta beställningar så förväntar sig kunderna att få tillbaka bilen klar snart och då är det svårt att fixa det utanför arbetstid om det ska bli klart inom normala tidsramar.

Till en början får man nog vara nöjd om man lyckas gå plus minus noll totalt sett, när man sedan känner att folk efterfrågar ens tjänster kan man satsa på heltid(eller kanske deltid till att börja med om din arbetsgivare går med på det).

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
lillskott Fiskförädlare
9 december 2013 · 108 Inlägg

Det är väl det att de flesta skruvar å fixar sina bilar själv, är ju lite mer "status" också.

Chevrolet Silverado 2500 "John Deere Cheven" (1991)
valle22 Smidd i rostigt stål
9 december 2013 · 933 Inlägg

Sverige är för litet tror jag för detta och som sägs i tråden vill de flesta göra det själv, kanske för att "lära" sig själv och se det som en utmaning. Kan se lite själv på mitt bygge, är mekaniker i grunden(för några år sedan dock) men alltid viljat lära mig plåt/karosseri vilket jag fått möjlighet till nu.

Som sagt för liten marknad och dyrt i förhållande till inkomst är min tanke

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Marlboroman
9 december 2013 · 8 233 Inlägg

För liten kundkrets och få som vill betala för såna tjänster. Räcker ju med att kolla runt här på trådar om att lackera en bil så börjar folk prata om att det är för dyrt att lämna bort.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
xorox_88 Smack that ass!!
9 december 2013 · 2 953 Inlägg

säger nej, sån liten marknad sen har man sett enheldel custom firmor gå i konkurs

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Dotzie
9 december 2013 · 486 Inlägg

Det låter som en lysande idé tycker jag, inget är oöverstigligt,du får göra en marknadsanalys och börja imindre skala = mindre omkostanader....satasa på marknadsföring och gör bara kvalitetsjobb så kommer framgång till slut....Gunde sa alltid...ingenting är omöjligt och han har så rätt. Lycka till

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang