Ett projekt på min e91 LCI, läs om allt ifrån led-konverteringar till stötfångarbyten! Förvänta er även en del poleringsinlägg med produkttester och före/efter bilder.
Tänkte starta upp en projekt tråd för att visa vad jag har för mig på min nyinköpta 320. Har lite små planer för mig och så kommer det bli en hel del rekond då jag bara tycker det är riktigt kul!
Det som jag har planerat är följande:
M3 front LED Angeleyes Tona framrutorna 19" fälgar till sommaren
Ett jättepaket från Pingens är även beställt så mycket bilder utlovas från bland annat poleringen och resterande jobben.
Här är bilen iallafall! (Bilderna är tagna dagen efter jag hämtade hem den, härligt med snö!)
Och direkt fick man börja pilla lite! Angeleye lampan på vänster sida hade gjort sitt så då var det en självklarhet att byta direkt. Kändes tungt att åka runt med endast en sida som lyste
Självklart började man riva i hjulhuset då det verkade vara ett måste på e91 innan faceliften, men det visade sig vara väldigt onödigt då H8-lampan satt väldigt lättåtkomligt till! lärorikt dock när man ändå ska dit snart igen och byta till LED lamporna som förövrigt är beställda
Det är ingen därute som har tackräcken till e91 som kan tänka sig att sälja dom? //Adam
Mycket smått och gott från Pingens! Jag gick över bilen lite snabbt invändigt med interior clean & borste och planerar att göra utsidan imorgon då 50/50 bilder utlovas! Men som sagt, interiören är gjord och jag blev kanon nöjd med resultatet! Svårt att fånga något resultat på bild då bilen var väldigt ren inuti men det lämnade en väldigt matt och fräsch yta!
Sen fick jag även mina LED angel eyes. Dessvärre så gav ena lampan upp efter max 1h användning så då blir det reklamation och få nya!
Här nedan ser ni den lilla luckan till angel eye lampan, bilden är tagen snett från motorrummet på vänster strålkastare.
50/50
Blev väldigt nöjd med resultatet, exakt som jag var ute efter och den lampan lös även upp dom yttre ringarna bra i dagsljus. Så nu hoppas jag bara att reklamationen på lampan går fort så jag kan sätta i dom igen
Idag har jag putsat på utsidan för fullt! Inte helt lätt måste jag säga men resultatet blev hur bra som helst och jag är riktigt riktigt nöjd! Så här kommer ett gäng bilder med lite förklaringar:
Såhär såg lacken ut på huven innan jag drog igång. Även fast jag köpte den från en firma och den redan var rekondad så tycker jag inte att dom hade gjort ett helhjärtat jobb. Men dom ska väl bara ha den fin för försäljning förstår jag.
Jag använder mig av en vanlig hederlig Biltema maskin, som första steg så använde jag Menzerna FG400 med optipad trissor och höga varv på maskinen. Försökte göra en 50/50 bild men det var svårt att få till någon ordentlig bild. Men de grövre skadorna försvann helt och hållet.
Som steg två och tre så använde jag PF2500 och SF4000 som slutkläm. Det var först när jag använde PF2500 som de stora framstegen började synas. Bilden nedan är tagen när jag var klar med PF2500. Medium trissa (gul) och relativt höga varv användes.
Tillsist gick jag på med mjuka trissor tillsammans med Polish & Sealant, här var det låga varv som gällde. Och h*lvete vilket resultat det blev. Riktigt nöjd och blev ett lyft på bilen nu under vintermörkret!
Och imorn blir det nya tag då jag har fått hem toningsfilmen till framrutorna... DET om något ska bli spännande. Ni får hålla tummarna för att jag gör det bra så det blir en schysst uppdatering.
Okej, den här gången måste vara den sista gången jag försöker mig på att tona rutorna själv. Som tur var har jag en kompis som är en riktig jävel på sånt. Så jag levererar rutorna till honom på tisdag så ska det bli tiptop. Ser fram emot det
Och jag har fått mina nya angel eyes, med mycket omflyttande så verkade det som jag fick alla lamporna att fungera. Väldigt konstigt, men nu funkar lamporna som sagt och jag håller tummarna för att det ska fortsätta så! Bilder kommer
Rutorna sitter i bilen igen och jag är sååå nöjd som vanligt så levererade Niklas ett topp resultat på toningen som jag aldrig skulle vara i närheten av! Riktiga bilder utlovas då jag bara hade tillgång till mobilen idag. Så håll ut
Som utlovat så kommer det bilder på toningen fram, oturligt nog så tog jag inga bilder att jämföra med men jag tror ni har en aning ändå! Vindrutan är inte tonad så man kan ju kolla där också En väldigt lätt toning men jag gillar det
Här har det stått still, det som är planerat till nästa månad är att införskaffa en m3 front. Har äntligen hittat en bild på en LCI med den fronten så jag kan jämföra! Tror det kommer bli tokfett!! och lite eget eftersom jag inte sett en facelift modell med den fronten utan bara de som har m3 konverterat hela "frampartiet".
Original vs. M3 front
Har även beställt lite mer saker från pingens, ska testa deras degreaser PRO i det äckliga vädret. Så jag uppdaterar med bilder från det.
Idag har jag testat lite nya produkter när jag tvättade bilen, och vilket resultat!
Tidigare när jag bara tvättat av bilen med svamp och sedan torkat av så har bilen fortfarande känts skitig och sträv speciellt på bakluckan och nedre dörrsidorna. Så jag kände att det var dags att testa pingens Degreaser PRO, och redan efter första duschen med medlet och sedan svampat med wash & gloss så försvann allt!! klockrent, och även fälgarna blev riktigt rena från asfaltstänk etc.
Bilden är tagen efter jag torkat av bilen.. len som en barnrumpa! Det som var negativt med medlet är att väldigt mycket gick åt och att det var drygt att sprida ut. Lite som att spraya prickbort men lite mer stänk än dusch om ni hänger med Det lämnade även enstaka prickar utspridda på bilen som man var tvungen att polera bort. Frågan om den gör det varje gång eller om det bara var tillfälligt. Återstår att se..
Men medlet är grymt rekommenderat!!
Här ovan ser ni vilka medel jag använder mig av när jag går över bilen ordentligt, förklaring sett från vänster:
*Leather Care för att bevara lädrets skick och förebygga att det spricker *PF2500 är andra steget (sista) för poleringen *SF4000 för att få den extrema putsen (sista steget på poleringen vid behov) *FG400 det grövre och första steget för polering *Interior Clean använder jag först när jag putsar på bilen invändigt för att få bort all skit och få en matt och fräsch yta *Degreaser PRO *Polish & Sealant är waxet eller lackskyddet som jag lägger på sist när bilen är färdig polerad
aadm skrev: Idag har jag testat lite nya produkter när jag tvättade bilen, och vilket resultat!
Tidigare när jag bara tvättat av bilen med svamp och sedan torkat av så har bilen fortfarande känts skitig och sträv speciellt på bakluckan och nedre dörrsidorna. Så jag kände att det var dags att testa pingens Degreaser PRO, och redan efter första duschen med medlet och sedan svampat med wash & gloss så försvann allt!! klockrent, och även fälgarna blev riktigt rena från asfaltstänk etc.
Bilden är tagen efter jag torkat av bilen.. len som en barnrumpa! Det som var negativt med medlet är att väldigt mycket gick åt och att det var drygt att sprida ut. Lite som att spraya prickbort men lite mer stänk än dusch om ni hänger med Det lämnade även enstaka prickar utspridda på bilen som man var tvungen att polera bort. Frågan om den gör det varje gång eller om det bara var tillfälligt. Återstår att se..
Här ovan ser ni vilka medel jag använder mig av när jag går över bilen ordentligt, förklaring sett från vänster:
*Leather Care för att bevara lädrets skick och förebygga att det spricker *PF2500 är andra steget (sista) för poleringen *SF4000 för att få den extrema putsen (sista steget på poleringen vid behov) *FG400 det grövre och första steget för polering *Interior Clean använder jag först när jag putsar på bilen invändigt för att få bort all skit och få en matt och fräsch yta *Degreaser PRO *Polish & Sealant är waxet eller lackskyddet som jag lägger på sist när bilen är färdig polerad
En snabb skriftlig uppdatering får det bli! Har funderat på vilka fälgar det blir att beställa hem snart och det lutar åt antingen BBS LM eller BBS LM-r (Replicor) och troligtvis 19x8.5 fram och 19x9.5 bak. Så nu är egentligen bara frågan om jag ska fixa fälgarna först eller om jag är mer sugen på fronten.. Återstår att se
aadm skrev: En snabb skriftlig uppdatering får det bli! Har funderat på vilka fälgar det blir att beställa hem snart och det lutar åt antingen BBS LM eller BBS LM-r (Replicor) och troligtvis 19x8.5 fram och 19x9.5 bak. Så nu är egentligen bara frågan om jag ska fixa fälgarna först eller om jag är mer sugen på fronten.. Återstår att se
Fälgar om jag får tycka, det brukar göra betydligt större förändring på bilen än en front. Hur ser dina befintliga sommarfälgar ut?
Bra tänkt! men frågan är om man kommer kunna använda fälgarna direkt då eller om man får vänta ytterligare en månad Nuvarande är riktigt tråkiga 17"
Nu känner man att våren är här på rikigt! Och polaren ville ha sin bil ren och fin så jag gick över den med polermaskinen! Riktigt bra blev det. Som vanligt med vita bilar så drabbas dom av flygrost som syns väldigt bra. Lyckades få bort nästintill allihopa utan problem men det var några få som var svåra att komma åt ordentligt med maskin, lera skulle göra susen för att få bort allt men det hade jag inte tillgängligt!
Men resultatet vart strålande!
Några före bilder:
och på resultatet:
Lacken är nu ohyggligt len och fin, kommer bli så mycket enklare att tvätta när smutsen bara rinner av.
Produkterna som användes var som vanligt: Degreaser Pro Kallavfettning Wash&Gloss FG400 med optipad trissor PF2500 med medium trissor Polish&Sealant med mjuka trissor
Mer än så behövs inte för att få ett grymt bra resultat!
Idag testade jag Biltemas berömda fälgrengöring som det talas så gott om överallt. Blev helt klart imponerad hur den tog bort de gula hinnorna som man lätt får på vinterhjulen av all skit. Fälgarna blev kanonfina! Synd att den inte reparerar fälgskrap
Såhär såg fälgen ut innan jag gick lös med mirakelmedlet.
Sprayade på ordentligt med medel och lät det sitta i några minuter. Sedan var det bara att tvätta av fälgen med en svamp väldigt lätt och spola av. Hur bra som helst!
Då var bilen hos dahlbäcks racing för en liten uppiggning. Ska bli väldigt intressant att testa påväg hem från jobbet ikväll! Det sägs bli runt 440nm så nog blir det bra. Dahlbäcks hjälpte mig tidigare med min audi, så behöver ni optimera bilen eller kanske bara serva den så är dom starkt rekommenderade!
Nya bilder på bilen ligger även ute så kika in på profilen och lägg en röst