Som rubriken så bygger jag en drifting/busbil utav en Volvo 745 TIC -88. Tanken är att få en bil som kommer gå både drifting på bana och samtidigt vara en rolig och ilsken gatbil
Toppen också tvättad, här ser man också lite av portningen jag har gjort, ( Det är portat i hela kanalen bara att jag kört med stålborste längst ut, därför det ser konstigt ut. ) får se hur det funkar sen
I veckan så blir det att slipa in ventilerna i toppen och montera ihop den, måla blocket och sen bara vänta på att få hem nya vevlager som beställs på tisdag
Senast redigerat av EmilFredriksson (14 mars 2014)
Blev lite skruv sugen så fixa lite med toppen nu ikväll Så nu är ventilerna inslipade och det mesta är ihop satt. Det som är kvar på toppen är att sätta dit några nya pinnbultar och lägga i kamaxeln som sitter i min 745 turbo just nu. Kanske borde nämna att det är i den bilen som motorn kommer att sitta i när den är klar, 745 Turbo med motronic sprutet, funderar även på att köra på etanol?
Min pappa visste om någon som sålde en slungdiffad bakaxel med sprillans nya handbromsbackar och sköldar som låg i förpackning för 400spänn. Tyckte det lät billigt så han fick åka iväg och köpa den. När vi öppna på locket för att kolla lite på den så tyckte vi det såg konstigt ut, inte alls som på bilderna jag sett på olika slungdiffar. Så jag googla och kom fram till att det var en lamelldiff! Att ge 400 för en komplett bakaxel med lamelldiff och nya backar och sköldar tycker iaf jag är ett jävla bra köp! Så det kommer att sitta på 745an sen
Senast redigerat av EmilFredriksson (24 februari 2014)
danjac skrev: Det var MYCKET billig bakaxel rena rama fyndet ju Blir bra detta
Ja en så billig bakaxel med lamelldiff är nog inte det lättaste att hitta! Hoppas den funkar bra sen bara, har sökt men inte hittat vad folk tycker om dom
EmilFredriksson skrev: Min pappa visste om någon som sålde en slungdiffad bakaxel med sprillans nya handbromsbackar och sköldar som låg i förpackning för 400spänn. Tyckte det lät billigt så han fick åka iväg och köpa den. När vi öppna på locket för att kolla lite på den så tyckte vi det såg konstigt ut, inte alls som på bilderna jag sett på olika slungdiffar. Så jag googla och kom fram till att det var en lamelldiff! Att ge 400 för en komplett bakaxel med lamelldiff och nya backar och sköldar tycker iaf jag är ett jävla bra köp! Så det kommer att sitta på 745an sen
det är väldigt bra axlar fast den diffar bara upp till max 40km/h men du kan svetsa fast vikterna i diffen så diffar den 100% när det spinner.
Nej du tänker på slungdiff, det här var en lamelldiff, väldigt svåra att få tag på. Så jag hade bara tur att han som sålde den inte visste vad det va för något
Senast redigerat av EmilFredriksson (26 februari 2014)
det är väldigt bra axlar fast den diffar bara upp till max 40km/h men du kan svetsa fast vikterna i diffen så diffar den 100% när det spinner.
Nej du tänker på slungdiff, det här var en lamelldiff, väldigt svåra att få tag på. Så jag hade bara tur att han som sålde den inte visste vad det va för något
det är väl samma? trodde bara volvo gjorde bara 1 sorts diff bakaxlar? isf vad heter axeln? 1041?
Volvo gjorde 2 axeln är 1031 med dana lamelldiff, bakaxel.se säljer sådana för precis under 11.000kr! Var tillval på 7/900 serien tror jag så dom är inte vanliga 1041 är egentligen en 1031 bara att dom heter 1041 när dom fick en slungdiff
danjac skrev: Biltemas röda motorlack är grymt bra så förstå inte varför du använder bromsoksfärg =P Men det borde hålla som den tål bromsolja och värme =P Målat oken på chevan med den färgen grymt bra för att vara billigt =P
Jo jag använde biltemas röda motofärg på mitt andra block men ville testa att pensla blocket, hade dock blivit bättre och gått fortare med motorfärg eftersom den sprayas på
det är väl samma? trodde bara volvo gjorde bara 1 sorts diff bakaxlar? isf vad heter axeln? 1041?
Volvo gjorde 2 axeln är 1031 med dana lamelldiff, bakaxel.se säljer sådana för precis under 11.000kr! Var tillval på 7/900 serien tror jag så dom är inte vanliga 1041 är egentligen en 1031 bara att dom heter 1041 när dom fick en slungdiff
Lamell diff satt original på tex Televerks bilar osv
Ja det kan nog stämma! nu när du säger det så tror jag att jag har läst det någonstans
lewwan skrev: Angående överladdningen! Tar du oljan från ett T-kosr från oljetrycksgivaren eller har du något annat sätt? Hur stor retur ska du köra med? Premlagd!
Japp hade tänkt ta oljan genom ett t kors till givaren! Oljereturen vet ja inte riktigt än, Blir väl ungefär lika stor som original skulle ja tro
Var ute ikväll och stoppade i mina nya vevlager som kom idag, dom gamla var ju inte allt för fina kan jag säga Imorgon blir det nog att borra oljeretur, skruva fast tråg och topp och fixa lite små grejer Ska försöka komma ihåg att ta mycket bilder också!
lewwan skrev: Fick mitt lilla paket idag också! Blev velvager där med! Ta gärna mycket mycket kort på när du borrar osv!
Alltid lika kul att få paket, finns ju dock roligare paket än vevlager Borrningen blev inte klar, hade inte så stort borr som jag behövde, men jag lovar att slänga upp bilder när jag fått tag i borr
Fick lite skruvat idag men blev inte så mycket bilder... Det som gjordes var att laga ett "hål" i toppen med stål-epoxi, byta tätningar till röret som går mellan oljepump och blocket, monterat vattenrör med ny tätning, monterat remhjul, vattenpumpshjul, kamdrev, mellandrev och toppen Jag började borra hålet för oljereturen men hade inte tillräckligt stora borr för att fortsätta med det så bilder på det får vänta Här kommer dom bilderna som togs !
Hålet som lagades med stål-epoxi. Glömde självklart ta bild på när det var lagat
Bild på motorn med remhjul, vattenpumpshjul och mellanaxeldrevet monterat.
Och en bild på när toppen kom på plats ! Hade även en A-kam liggandes så jag provar den först och ser hur det blir, blir jag missnöjd har jag en VX-kam i motorn som sitter i 745an nu
lewwan skrev: hahah joo men fick även lite packningar och lite smått å gott som jag har väntat på! hur är det med A-kammen måste du köpa till något till toppen för att den ska passa eller passar den bara rakt på? Ser ju riktigt bra ut!
Japp, den passar rakt på, sitter på b230et original så det är bara lägga i den och mäta upp ventilspelet så det blir rätt jo den börjar ju se ut som en motor nu
_Performance_ skrev: Kan säga att A-kammen är 10ggr bättre än vx
Jag hade ju A-kam i 740n först men tyckte den var så död på lite högre varv, kan ju vart för ha körde med så liten turbo också, blir något större agg till den här motorn hoppas jag på