Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 638 503 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 januari 2020 · 1 301 Inlägg

Commer skrev:
Wow, sträckläst ditt fantastiska bygge. Otrolig finish och listiga klurigheter.
Är nästan klar med mitt Commerbygge och planerar att bygga en -31 Sedan med eget chassie.
Jag kan däremot inte se bilderna före sida 26...
Något som går att fixa?

Wow... hur orkar du tongue

Commer, är det en sån där udda pickis eller byggda dom annat också? Jag såg en Commer på Elmia ifjol men det är nog den enda som jag minns att jag har upplevt i verkligheten.

Va kul! Då kommer vi ha mycket att prata om tongue Jag har massor med idéer du INTE ska prova!

Gällande bilderna så är det photobucket som strular. Dom håller massa bilder gisslan mot betalning för tillfället och jag försöker lösa det.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 januari 2020 · 1 301 Inlägg

Commer skrev:
Ok, jag har liknande Photobucketproblem...
Jo, det var jag som visade mina ”stolleprov” på Elmia i påskas.
Byggtråden ligger på Sävarturbo’s forumsida.
Knasigare än ditt bygge men inte lika vackert utfört.   :o)

Jasså det var du som hade den? tongue Världen är liten.

Men nog tyckte jag det var en jävla klass på den alltid! Va det någon Audi-8’a du hade under flaket, eller hur var det?

Då kanske du såg min med? Vi stod i samma hall tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 januari 2020 · 1 301 Inlägg

Commer skrev:
Om du såg en massa våta fläckar runt ditt bygge, var det jag som dreglat runt...!

Stämmer med motorn. Audi V8 med Vems styrning. -92:an har hederliga fördelarlock i kortänden på topparna vilket fick en del att ropa "-Kolla, en Ferrarimotor".

Jag flinade och höll käften!

Jaha det var du som fick Aaron Kaufmann att halka och stuka skägget när han var förbi tongue

Jaså, det hade jag ingen aning om. Rätt dålig koll på Audis 8’or men det är alltså dubbla fördelare då? Fränt tongue Sa dom det om Ferrarin med Cheva-motorn som stod bredvid dig också kanske? tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 januari 2020 · 1 301 Inlägg

God kväll!

Ikväll är det söndag... typ. Det är tisdag, men jag jobbar första dagen efter julledigheten imorgon, så det är det per definition söndag. Och på söndagar försöker jag uppdatera den här tråden i vanlig ordning.

Jag har pysslat vidare med allt under instrumentbrädan sen sist. Jag har kopplat upp vakuum klart till bromsservo, styrsystem och växellådan, pinnat klart styrsystemets nya handske på torpeden, fyllt glykol, toppat upp lådan med lite mer olja osv. Massa småsaker som tar tid och som inte är så mycket att visa.

Men eftersom värmepaketet sitter på plats så tyckte jag det var lite kul att prov hur det blev. Jag var till Kuntze idag och handlade lite slang och kopplade mina "luftmunstycken".

https://i.imgur.com/2ZaR4ey.jpg

https://i.imgur.com/WBicncI.jpg

Värmepaketet har ju 4 utgångar och för stunden kommer 2 vara pluggade, men det finns planer på att dra slang och få värme även bak i bilen på sikt. Men det verkar ju faktiskt funka big_smile

https://www.garaget.org/video/155531



Flåsar på riktigt bra både i lägsta och högsta läget. Mer än väl vill jag påstå.

Sen som jag nämnde innan så måste en tilt-rattstång på plats. Jag lyckades få tag i en från en Cadillac -65'a som jag tänkte försöka använda.

Ratten var rätt slut... eller ja, helt jävla slut. Fattar inte att den satt ihop tongue Men resten verkar vara ok. Och både tilt och teleskop-funktion verkar lira.

https://i.imgur.com/ui4cuNG.jpg

https://i.imgur.com/ipZ9Igf.jpg

https://i.imgur.com/ZiXkKnf.jpg

Efter lite kämpande så fick jag loss både ratt och alla fästen.

https://i.imgur.com/itw2Pr5.jpg

https://i.imgur.com/hZThsgh.jpg

Rattväxeln vill jag få bort helt, men jag vet inte om det är värt att ge sig på att pressa isär allt gammal. Jag tror jag lägger igen hålet för spaken bara och låter allt annat sitta kvar innanför. Men utan allt extra så blev den rätt smäcker. Den ska kortas något och det ska anpassar för styrknutarna i nederkant, men det känns som att det borde bara rätt straight forward.

Det var ju det där med ratten däremot... Jag vill ju ha min OMP-ratt, även om det på sikt blir något egenbyggt... men ett standard-nav med 6-bultad infästning av ratt känns ju lockande för att få frihetsgraden. Och det har INTE 60-tals Cadillac tongue Men jag har börjat skissa på lite grejer.

https://i.imgur.com/ktIfPeY.jpg

https://i.imgur.com/6l0Jhvq.jpg

Förhoppningen är en relativt enkel svarvad alu-adapter där Cadillac-rattens centrum pressas i. Sen blir det att snida till en centrumknopp också. Teleskop-funktionen låses med rattcentrument nämligen. Blir spännande.

Jag återkommer med mer...

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
12 januari 2020 · 1 301 Inlägg

Hej hopp!

Ytterligare en söndag. En lite mindre uppdatering den här gången, men förhoppningsvis av intresse ändå.

Jag har snickrat lite på rattstången sen sist. Jag insåg att den ska kortas redan från början, men jag behöver få på en ratt i rätt storlek på den för att kunna få bra grepp om hur mycket. Så det där rattnavet jag skissade på fick till och bli verkligen.

Allt börjar ju förstås med en alu-bit i vanlig ordning... Och i den svarvades en grop.

https://i.imgur.com/Aca5O6W.jpg

Sen svarvade jag ner det urkapade Cadillac-centrumet till presspass och pressade i det i alu-stycket. Sitter stumt förstås, men det kommer bli antirotation-stift också för att vara på säkra sidan.

https://i.imgur.com/Q1Ay71z.jpg

Osså snurra ner det slätt.

https://i.imgur.com/wWFMJoy.jpg

I teleskopfunktionen så sitter det en fjäder. Den klickas från början fast i ratten och fungerar sen som en förlängning på släprings-kontakten till tutan. Den ville jag förstås ha kvar, så jag fick svarva fram motsvarande form som Cadillac-ratten hade.

https://i.imgur.com/P2XfMun.jpg

https://i.imgur.com/2yvEF2c.jpg

https://i.imgur.com/xAiWkDd.jpg?1

So far so good... ena sidan på navet mer eller mindre klart. Bara att vända på steken och upp i metallcentrifugen igen.

https://i.imgur.com/D9LYqtQ.jpg

Och en stund och några kilo spån senare så börjar det blir klart.

https://i.imgur.com/Q8YN7BP.jpg

Jag fick borra några hål på baksidan av navet för att kunna skruva dit teleskop-kåpan.

https://i.imgur.com/mCeCpvC.jpg

https://i.imgur.com/4oUlrlO.jpg

Och sen ett obligatoriskt möte med polerhjulet förstås. Det gick att få imponerande glans i det 55 år gamla Cadillac-kromet. Skillnad på kvalitet jämfört med dagens prylar.

https://i.imgur.com/ewNxM9W.jpg

Och voila... förutom dom 6 stycken hålen som ska borras och gängas för ratten så är det klart. Så nu i veckan så blir det att börja kortningen av rattstången. Mer om det det nästa helt förhoppningsvis.

Och just det... en liten grej till. Jag provkörde åbäket idag!

https://www.garaget.org/video/155540



Jag kom inte så långt dock... halvvägs ut på gatan slutade lådan att driva. Jag har kommit fram till att det är för lite olja i den. Det var bra nivå innan provkörning, men det är ganska mycket som ska fyllas upp. Bara kylaren och ledningarna dit är säkert 1,5 liter. Så nu ska jag modda min ej så optimala oljesticka så jag kan fylla lådan med motorn igång.... som man egentligen ska göra.

Men men, mer om det nästa gång.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
13 januari 2020 · 1 301 Inlägg

turbo57 skrev:
Måste vara härligt även med en kort provtur, snyggt jobb som vanligt med rattnavet smile

Det var lite bitterljuvt tongue Hade gärna tagit mig gatan ner och vänt i alla fall.

hugger69 skrev:
Jämarns igen vilken fint jobb du gjorde med rattaxeln där, grattis! big_smile

...å d där med lite olja i lådan känner jag igen själv från mitt konverter-byte...det är mycket mer olja än man tror i dom men efter att du når rätt nivå så kommer lådan att gå klockrent!
Eler så ger den lila smablockren inte mer effekt än så där! tongue

Har föresten uppdaterat lite i min flytande Corvette-tråd, om du nu av någon helt outgrundlig anledning skulle ha missat den! wink
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=321685

Ser verkligen fram emot dina uppdateringar här i tråden

Ja, jag tror rattstången kan bli riktigt bra. Ger lite bättre möjligheter till vettig förarställning.

Jo, dom verkar sluka olja. Jag har haft i 8 liter nu om jag inte minns fel tongue Och det lär gå i åtminstone 2 liter till om man ska tro stickan nu efter kontroll. Och lillblockar'n lär nog orka dra mer än tillräckligt... En annan har ju inte 2 ton amerikanskt stål att släpa runt på tongue

Jag har faktiskt inte missat din Chris Craft... däremot så hade jag inte prenumenerat på den tråden innan... det är fixat nu.

MR_T skrev:
Den ser så jädrans frän ut, du har lyckats få en fin stil på bilen. I med mer olja nu och dra några svarta spår smile

Jag gillar verkligen stuket själv tongue Jag kommer handla olja på vägen hem idag, jag lovar.

Tallifjant skrev:
Stilfullt! Hatten av för snyggt jobb. Vad jobbar du med om man får fråga? Härligt med första turen!

Tackar! big_smile Jag jobbar på Scanias motorutveckling i Södertälje.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 januari 2020 · 1 301 Inlägg

Hej hej igen!

Kort uppdatering den här söndagen. Väldigt kort... Men hoppas den ska glädja några iallafall.

På med ljudet!

https://www.garaget.org/video/155547



Va tror ni... kan det bli bil av det här måntro?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 januari 2020 · 1 301 Inlägg

roke skrev:
Häftigt!

Tackar smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
19 januari 2020 · 1 301 Inlägg

jarleb skrev:
Herlig bil !!!!   smile

Kan nog bli åtminstone:)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 januari 2020 · 1 301 Inlägg

MR_T skrev:
Fan vad kul att se den röra på sig och snygg är den. Hur var upplevelsen?

Tänker du sover gott i natt big_smile

Ja det var riktigt roligt tongue Dock rätt blåsigt utan rutor tongue

Cuefa skrev:
Den låter för jävla mysigt, o ser ännu mysigare ut! smile
Grymt jobb!

Tackar smile

hugger69 skrev:
Underbart att se och den sitter jävligt gött! tongue
...låter som en arg liten small block! wink

Argare lär den låta den faktiskt går som den ska under last tongue

Low skrev:
Snyggt!!!smile

Tackar smile

Streetfreak skrev:
så frän och snyggt stuk, lagom muller!

Tack! Ja, den är rätt lagom tyst nu med både ljuddämpare och katalysatorer... Sen finns ju spjällen i dämparna om man vill höra mer av maskien tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 januari 2020 · 1 301 Inlägg

Söndag igen och dags för ny uppdatering. Lite mer text den här gången, men tyvärr ingen film.

Eftersom bilen både backades ut, kördes runt kvarteret och kördes in i garaget igen för egen maskin, så kände jag att det fick vara färdigkört ett tag. Så innan dygnet var slut så hade jag rivit ur rattstången igen, och gjort det omöjligt att köra igen förrän nya grejerna är på plats.

Cadillac-rattstången har fått sig en rejäl make-over nu. Jag tog mig i kragen och bestämde mig för att få bort rattväxel-bitarna helt och hållet, och inte bara täcka hålen efter spaken som jag tänkte från början. Rattstågen är en "stång i rör i rör"-variant. Själva styrstången är i centrum, utanför går ett rör som följer växelspaken och längst ut är själva höljet.

Så jag gick loss och kapade helt enkelt bort höljet... och sen även växel-röret.

https://i.imgur.com/B0Sh99f.jpg

https://i.imgur.com/ecLHu8Y.jpg

Sen gjorde jag en högst provisorisk infästning av rattstången och hängde den på plats för att få lite grepp om hur stor skillnad det blir mot Volvo-rattstången som satt innan. Och ja... teleskop och tilt ger mycket större förutsättningar för att sitta ordentligt smile

https://i.imgur.com/pxcpIVX.jpg

https://i.imgur.com/75mC7Yt.jpg

https://i.imgur.com/zyIibda.jpg

https://i.imgur.com/eFINDNu.jpg

Med ratten fullt uppåt och utdragen en bit så får jag in benen under ordentligt, vilket inte var riktigt fallet innan. Sen är det en liten bil.... väldigt liten, så någon modern åk-komfort lär knappast uppnås, även om detta blir mycket bättre än innan.

För att få mina styrknutar att passa mot Cadillac-stången så behövdes en fix göras. Stången är 3/4. precis som korsen, men korsen är gjorda för DD-axel så hela rattstången fick åka upp i fräsen en snabbsväng.

https://i.imgur.com/WNKV1tq.jpg

https://i.imgur.com/iHkkWll.jpg

https://i.imgur.com/vkmpDdB.jpg

Sen tyckte jag att det nästan 3" grova rattstångsröret kändes overkill nu när inre röret var borta, och som sagt.... plats finns inte i överflöd så jag konade ner och gjorde ett nytt ytter-rör i 40mm för att spara plats runt fötterna.

https://i.imgur.com/TavBxQ8.jpg

https://i.imgur.com/VFa16aX.jpg

Sen behövdes en lagring av något slag i änden. Jag svarvade till en teflonbussning lite snabbt, bara för att se om det funkar. Det blir nog bra, men jag ska göra en ny med invändig O-ring som skyddar mot att smuts och vatten kommer in.

https://i.imgur.com/USZyh0C.jpg

https://i.imgur.com/vmOYlbs.jpg

Sen satt jag igårkväll och skissade på ett nytt mer ordentligt rattstångsfäste. Jag tror det här kan bli bra, och minskar behovet för massa lampor i instrumentbrädan.

https://i.imgur.com/zWKGOf8.jpg?1

https://i.imgur.com/1FnDKZt.jpg

https://i.imgur.com/mqcmxoC.jpg

Jag tänker man kan ha blinkers-indikatorer och helljus-indikator där nere, så sätter jag laddning och oljetrycks-lampa mer i blickfånget någonstans. Jag ska se om jag hittar material imorgon, så kan jag fräsa till det där fästet så kan rattstången få komma på plats ordentligt under veckan.

Jag har börjat kolla på infästning av nya stolarna också. Men det är vansinnigt bökigt att klättra runt inne i bilen med stolarna på plats, och att malla upp en fästplåt för stolarna skulle vara snudd på omöjligt att lyckas med.

Lösningen blev att ta med golvet ut ur bilen och jobba på garagegolvet istället. Jag hade ett par spillbitar med plywood liggandes, så jag kapade till dom så att dom stämde överens med utrymmet på golvet som är tillgängligt att fästa stolarna i.

https://i.imgur.com/AiqYBBC.jpg

Sen kunde jag lyfta ur plywood-bitarna och malla stolarna på dom istället, med gott om plats.

https://i.imgur.com/j7yM3wV.jpg

https://i.imgur.com/QCCQ8iV.jpg

https://i.imgur.com/QInlgMM.jpg

https://i.imgur.com/OndchoW.jpg

Och ja, det verkar kunna gå. Eventuellt kommer jag få flytta på knapp-panelen på stolarna, men det kan jag leva med. Nu ska jag fundera ut hur jag ska bygga mina fästen bara, så blir det att bulta fast stolarna och provköra igen med bättre förarställning smile

Jag öser vidare så kommer det en ny uppdatering nästa vecka igen.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 januari 2020 · 1 301 Inlägg

hugger69 skrev:
Det där blir mysigt och rattstången är ju klockren för dig! big_smile

Ja, den sitter verkligen som en krocket-klubba i skenbenet!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
27 januari 2020 · 1 301 Inlägg

Commer skrev:
Smart o snyggt!
Var kommer stolarna från?

Tackar!

Stolarna är från nån gammal SAAB 9-3 cabriolet. Verkar lämpliga smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 januari 2020 · 1 301 Inlägg

Mattilacken skrev:
Grymt jobbat! Är mäkta imponerad av dina skills, påhittighet och drivkraft!

Du är väl inte helt åhänt du heller? tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
2 februari 2020 · 1 301 Inlägg

Söndag igen... Undra hur många söndagar man suttit här nu, i fillingar och T-shirt, framför TV'n med laptopen i knät? tongue Säkert fler än vad många skulle kalla sunt.

Sen sist har jag pysslat vidare med nya stolarna. Det underlättade kopiöst att kunna malla bulthålen på plywoodskivan utanför bil kan jag säga. Och med bulthålen uppmallade så var det en smal sak att lägga tillbaka plywood-skivan och spraya lite med vit färg och vips så hade jag en väldigt bra aning om vart fästen skulle byggas.

https://i.imgur.com/WifhgVj.jpg

https://i.imgur.com/7nluBKq.jpg

Med dessa vita punkter byggde jag sen stolsfästen... och det blev helt osittbart! :p

Ni har ju sett mitt golv innan... Jag har en puckel på passagerarsidan som finns där för att jag gav mig fan på att bakvagnen skulle sitta med vettiga geometrier och med bra möjlighet till justering. Ett val jag står för. Men det gör helt enkelt att passagerar-stolen inte kommer gå att få lika långt bak som förarstolen MÅSTE vara för att jag ska kunna köra bilen.

Detta innebär alltså att framstolarna kommer fästas in olika i längsled. Men såhär i efterhand så är det ganska bra. För hade passagerarstolen hamnat på samma ställe som förarstolen så hade man istället inte kunnat köra fram den långt nog för att kunna klättra in i baksätet. Så happy accident eller vad man ska kalla det tongue

Hur eller hur... efter 3-4 försök och punktade fästen så blev det såhär.

https://i.imgur.com/0Nt6sj5.jpg

https://i.imgur.com/zw41GyW.jpg

https://i.imgur.com/qTDoIuJ.jpg

https://i.imgur.com/2RPtbmf.jpg

Jag är faktiskt riktigt nöjd med detta. Man sitter bra, både i förar och passagerarstol, så länge man inte är längre än 185cm, och det anser jag är ok. Och jag (185cm och 90kg) tar mig in i baksätet utan att behöva vrida något ur led. Barnen som ska sitta där kommer kunna skutta in tongue

Sen sist har jag också fyndat lite. Jag snubblade över en annons om ett företag som håller på att tömma ut för att lokalen skulle rivas. Ett gammalt möbelsnickeri tydligen. Så jag handlade på mig billig MDF i alla möjliga format, även sån som är spårad och går att böja. Detta kommer gå åt när det ska byggas dörrsidor, mittkonsol och baksoffa.

https://i.imgur.com/ni6EExK.jpg

Sen fanns det hela ställage med alu-profiler. Och där hittade jag dom här.

https://i.imgur.com/ZP4qk7n.jpg

Jag vet inte vad dom kallas, men används för att montera skärmväggar och draperier i. Och jag som går i tankar om att bygga eget "Sliding ragtop" eller canvas-tak, tänkte att dom blir perfekta även för det. Dom passade perfekt på taket.

https://i.imgur.com/OiFxHJv.jpg

Och på tal om taket... Bytet av stolar och rattstång gör jag i åk-komfortens namn. Men det ingår ett par till åtgärder i det paketet. Dels så bygger jag om både broms och gaspedal för att dom är onödigt högt placerade nu, så där kan jag vinna ett par centimeter i benrum. Men sen så kommer jag bygga om min huvudbåge.

Jag bestämde tidigt att jag ville ha en ordentlig rullbåge i fall att man skulle få för sig att vurpa någon dag. En plastkaross är inte mycket att ha då. Och jag lämnade bort rör-vikningen till en som hade riktig utrustning och det blev bra... riktigt bra. Men det är svårt att friradie-bocka rör så att dom går helt tight mot taket, så huvudbågen blev rak i ovankant, och det stjäl onödiga centimeter i takhöjd. Tyvärr också mitt över huvudet där den behövs.

Nu blir det ändring. Såhär ser det ut idag.

https://i.imgur.com/fNspwgK.jpg

Och idag åkte min röda domedags-maskin fram och knäckte till ett par nya bitar.

https://i.imgur.com/CBAKlOS.jpg?1

https://i.imgur.com/kFlULJ5.jpg?1

https://i.imgur.com/sFjGrH7.jpg

https://i.imgur.com/DKg6A15.jpg

Dessa rör är bara 25mm istället för 45mm, så nej det blir inte lika stadigt. Men dom är välvda hela vägen och det är två av dom, så helt klena blir dom inte. Och detta hade aldrig blivit en regelrätt bur i vilket fall. Och jag tror att med denna lösning så är det minst lika illa att rulla med en orginal plåtbil.

Sen tänker jag mig något sånt här...

https://i.imgur.com/lLk3SC4.jpg

Vi får se vart det här bär iväg tongue Återkommer med mer i vanlig ordning.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
3 februari 2020 · 1 301 Inlägg

hugger69 skrev:
Kreativt ingenjörsarbete, uppskattas som vanligt! smile
Skjutbart tygtak är både stiligt och praktiskt, tumme upp!

Ja canvas-tak känns som det kan bli sjysst big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
9 februari 2020 · 1 301 Inlägg

Då kör vi igen!

Den här veckan har varit otroligt körig måste jag erkänna. CE-kortsutbildning, mycket på jobbet, födelsedagskalas och släktbesök har inneburit väldigt lite garage-tid. Det är egentligen bara idag som jag har hunnit släpa mig ut till bilen. Men lite har jag fått gjort åtminstone... jag bjuder på lite bilder från dagens framfart.

Arbetet med rattstången fortsätter. Inte så mycket kvar egentligen, men änden behövde en lagring så jag svarvade till en bussning av en bit lagerplast jag hade liggande. Presspass mot röret och 5 hundradelar i spel mot axeln verkade lämpligt.

https://i.imgur.com/2dC5qeC.jpg

https://i.imgur.com/dFnAxY0.jpg

https://i.imgur.com/qYh5TIC.jpg

https://i.imgur.com/vyFH06P.jpg

Sen har jag snickrat till ett nedre fäste för rattstången också. Jag kände att det inte räckte med att bara fästa i plastkarossen. På en plåtbil kan man enkelt svetsa förstärkningar för nedre fästet och lagra direkt i karossen men för mig kändes det tryggare att fästa i stålskelettet.

https://i.imgur.com/ClUBCvo.jpg

https://i.imgur.com/iW3Rz12.jpg

https://i.imgur.com/eawAAmx.jpg

Inte det snyggaste jag byggt, men fullt funktionsdugligt. Nedre fästet har sugpassform och en lätt konisk plastbussning, så det behövs inga verktyg för att skjuta dit rattstången. Men det behövs förstås ett ordentligt övre fäste också. Och fram till nu har jag hängt upp rattstången med lim-tving och det duger inte riktigt i längden. Jag jag slängde ihop den här.

https://i.imgur.com/H01KH2a.jpg

Jag har tyvärr dåligt med bilder på hur jag gjorde den, men det innefattade fräs, delningsapparat, svarv, bandsåg, pelarborr, bandslip, våtslip och polermaskin. Inga konstigheter tongue

https://i.imgur.com/vUNu01g.jpg

https://i.imgur.com/H8CXKXp.jpg

https://i.imgur.com/zCKmVCb.jpg

Jag tycker det var ganska smart faktiskt. Jag har inte sett något sånt här till salu någonstans, så man kanske är helt ensam med den här lösningen?

Så nu med rattstången på plats så fick förarstolen ta plats igen för ytterligare en provsittning. Och den här gången måste jag säga att ÄNTLIGEN så sitter jag riktigt bra. Moddade pedaler, stolsinfästningar, rattstång och huvudbåge har verkligen gjort skillnad. Det finns rent av justermån kvar och det är gott om plats för benen.

https://i.imgur.com/IVtXocC.jpg

https://i.imgur.com/V9eUcIY.jpg

Och just det... huvudbågen. Den är jag också klar med... åtminstone för stunden.

https://i.imgur.com/znI5a7x.jpg

https://i.imgur.com/ENck6VK.jpg

Jag tycker fackverket knyter ihop bygget rätt bra, då det kopplar ihop chassie-temat. Det finns en tydlig röd tråd. Och den här huvudbågen kommer vara synlig när canvastaket öppnas, vilket jag verkligen gillar. Det andas dessutom lite race över den.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 februari 2020 · 1 301 Inlägg

hugger69 skrev:
Underbart att se och din blinkers/helljus-mackapär är ju som köpesgjort....fast bättre! tongue

Tackar! Köpes är tråkigt tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
10 februari 2020 · 1 301 Inlägg

Tallifjant skrev:
Galet så duktig du är på att få fram bättre material än vad många av oss följare kunna tänka oss!  Kommer det bli mer lampor till instrumentpanelen eller är den så gott som klar?

Bättre och bättre vet jag inte... men annorlunda iaf tongue

Det blir fler lampor. Oljetrycket och laddning hamnar mer centralt då dom är viktigare. Men så mycket mer än så är det inte tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
23 februari 2020 · 1 301 Inlägg

Hej alla ni som inte har något bättre för er än att sitta på garaget och slöa!

Förra veckan blev det inget inlägg alls och för det så ber jag om ursäkt. Jag har helt enkelt behövt prioritera andra saker än garaget sista veckorna. Förutom hushållssysslor, skol och dagis-rutiner, magsjuka och jobb så har jag haft påhälsning av den här apparaten.

https://i.imgur.com/CHN6dYT.jpg

Jag håller på med att röja lite på tomten. Och det går mycket fortare att röja med 20-tons grävare än med spade tongue Jag har haft ganska smal infart, och trångt och jävligt för släpvagn. Och eftersom jag dessutom köpte husvagn i somras så behövde det bli ändring på det... sen är det ju alltid bra med plats för extra bilar om man skulle råka köpa något fränt.

16 meter djup blir nya delen av uppfarten.

https://i.imgur.com/HgqA9Fl.jpg

https://i.imgur.com/OVSryKn.jpg

Innan grävaren kunde komma så har jag behövt gräva upp den nyligen installerade fibern och dessutom fälla lite träd, så detta har tagit alldeles för mycket tid tyvärr. Men nu börjar det bli klart. Ett lager grus till sen får det duga för stunden.

Men ni känner mig... även när det står still så står det inte riktigt still.

Jag behöver ju ha en ny växelspak. En som inte tar i instrumentbrädan när man lägger i Park.

Jag tänkte mig nåt sånt här.

https://i.imgur.com/TZbq7k7.jpg

Från papper till aluminium.

https://i.imgur.com/dLFhwwE.jpg?1

Och från aluminium till ek.

https://i.imgur.com/dliBIMi.jpg?1

" Spak i ek, hur fan tänkte han nu" frågar ni er... ja, den som lever får se. Återkommer på den punkten.

Vad har jag pysslat med mer?... Ja just det. Jag gjorde en sån här också.

https://i.imgur.com/oqix6yC.jpg?1

Kanske inte helt självklart vad det är, men detta är reglaget i rattcentrum med vilket jag låser teleskopfunktionen på rattstången.

Sen fick jag faktiskt en stund över i eftermiddag efter stenläggningen var klar. Den stunden spenderades med att vika några rör. Och ja, jag skrev vika, men det är bara för att min rörbockare är så talanglös så jag kan inte med gott samvete kalla det för att bocka.

Rören är dom sista bitarna till buren i karossen. Jag tyckte det var dags nu, och dom behövs nu för att dörrsidor och bälten ska ha något att sitta i.

https://i.imgur.com/j6hBJQf.jpg?1

https://i.imgur.com/LIlnqc8.jpg

https://i.imgur.com/nVPx1JQ.jpg

https://i.imgur.com/cLEUFri.jpg

Sen har jag faktiskt hunnit fila till två stycken rektanglar i vinkeljärn också. En rektangel som ska utgöra basen till sitsen på mitt kommande baksäte. Den ramen bultas genom golvet och ner i ramen och agerar därmed även karossinfästning.

Den mindre rektangeln ska få hålla batteriet på plats.

https://i.imgur.com/xHhRPZK.jpg

https://i.imgur.com/BYOYEWR.jpg

Batteriet är tänkt att hamna bakom ryggstödet på baksätet, tillsammans med baslåda och slutsteg. Och ja, det lär bli trångt. Just nu funderar jag på om jag ska byta till ett AGM eller Gel-batteri så jag kan luta det bakåt och tjäna några centimeter för ryggstödet, vilket kan behövas. Återstår att se hur det blir.

Nu blir det macka och säng och hoppas på att ryggen funkar imorgon efter allt stenbärande!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang