2355
Sök

Lagning av rost volvo 240.

496 Inlägg
18 maj
Trådstartare
#1
Köpt ny volvo 240 för 1500. 1988. Hål golv höger och vänster fram samt höger golv bak.


Vad säger bes om man kapar och svetsar dit 2mm plåt. Golvet kommer skifta i höjd lite då jag inte kommer bocka några avancerade former.

Gör även nya ändar för ramen som går under förarstolen och passagerarstolen då dessa är helt ruttna. Tänkte svetsa dessa som original men ansluta dom till plåten under dörrarna. Ok enligt bes?

Professionell hatare

Fri fart för ett fritt folk!
13 877 Inlägg
19 maj
#2
Det mesta finns i plåtväg finns färdigt att köpa går dr ordentligt eller inte alls  börjar bli ovanliga

Kör fort så hinner inget hända...

496 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#3
Growe skrev:
Det mesta finns i plåtväg finns färdigt att köpa går dr ordentligt eller inte alls  börjar bli ovanliga
Hade velat göra det ordentligt men finns inte plåt för exakt det här. Hade behövt kapa extra plåt oavsett. Har inte heller lust att vänta några veckor på leverans

Professionell hatare

496 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#4
Har köpt mer plåt och tänker fortsätta med planerna av att återkonstruera ramen samt täta alla andra hål. Kommer nog att bli en projekt-tråd om bilen. Målet är att besikta den!

Professionell hatare

2 258 Inlägg
19 maj
#5
Bess brukar inte bry sig om det ser ut som original eller inte, så länge det är ordentligt gjort (=håller). Så det ska inte vara några bekymmer. smile


2 297 Inlägg
20 maj
#6
Bes bryr sig inte hur det ser ut, så länge det ser någorlunda vettigt ut. Dvs det ser svetsat ut, och inte ser ut som snorkråkor som hjälpligt sitter fast.
Alla mina bilar är lagade med den plåt som fanns/finns till hands. 945ans batterihylla/hjulhus är lagat med mestadels 0.8mm plåt, fast där är 1.0-ish orginal. En balk på V70in är lagad med 2.5mm plåt, fast orginal är 2mm... 944an kommer få en härlig blandning av olika plåtar tongue

Rent krasst kan man säga att om den rostiga delen är bärande(typ, balk) så bör man inte använda tunnare material än där är orginal.
Men visst, behöver man byta 1cm3 eller liknande av en balk är det väl inte hela världen om man råkar ta t ex 1.5mm istället för 2.0mm plåt, den lilla biten är knappast avgörande för hurvida bilen kollapsar eller ej :p


2 391 Inlägg
20 maj
#7
Finns ekonomiplåt till golvet på vparts för lite och ingenting. Gör de riktigt och kapa bort och stoppa dit en ny plåt smile    Behöver inte ta så jäkla mycket extra tid och det blir otroligt mycket bättre


496 Inlägg
20 maj
Trådstartare
#8
Nybergrobin skrev:
Finns ekonomiplåt till golvet på vparts för lite och ingenting. Gör de riktigt och kapa bort och stoppa dit en ny plåt smile    Behöver inte ta så jäkla mycket extra tid och det blir otroligt mycket bättre
Ny plåt hade kostat 1500kr totalt så hade jag ändå behövt kapa ut från annan plåt för att fylla i.

Sidobalk är dålig och har nu kapat och svetsat dit den igen med 2mm plåt. Org verkar vara 1.6mm.

Var nog också tur att jag svetsade innifrån och ut för det ser inte fint ut haha. Ska försöka göra så det ser prydligare ut inför bes med fina streck.

Professionell hatare

496 Inlägg
20 maj
Trådstartare
#9
Lucif3r skrev:
Bes bryr sig inte hur det ser ut, så länge det ser någorlunda vettigt ut. Dvs det ser svetsat ut, och inte ser ut som snorkråkor som hjälpligt sitter fast.
Alla mina bilar är lagade med den plåt som fanns/finns till hands. 945ans batterihylla/hjulhus är lagat med mestadels 0.8mm plåt, fast där är 1.0-ish orginal. En balk på V70in är lagad med 2.5mm plåt, fast orginal är 2mm... 944an kommer få en härlig blandning av olika plåtar tongue

Rent krasst kan man säga att om den rostiga delen är bärande(typ, balk) så bör man inte använda tunnare material än där är orginal.
Men visst, behöver man byta 1cm3 eller liknande av en balk är det väl inte hela världen om man råkar ta t ex 1.5mm istället för 2.0mm plåt, den lilla biten är knappast avgörande för hurvida bilen kollapsar eller ej :p
Med tanke på att balkarna jag kapade av inte satt fast i bilen så tror jag inte dessa är så pass bärande. Därför jag vägar på mig att svetsa själv.

Professionell hatare

7 347 Inlägg
20 maj
#10
Beträffande ekonomiplåtbitar, har du kollat med Klokkerholm?
Därifrån köpte jag förut ekonomiplåtbitar till flera olika bilar.
Passformen är väl lite sisådär, men priserna var hemula.

496 Inlägg
20 maj
Trådstartare
#11
Svetsningarna kommer inte att vinna något pris. Men har nästan lyckats täppa igen golvet vid passageraren och ramen är utbyggd. Absolut inget professionellt arbete men det är första gången jag gör någonting sånt här.

Vad säger bes om diverse mindre rosthål? Ingenting bärande men exempelvis att en tröskel har lite hål i sig.

Kämpar även med domkraftsfästet och hur jag ska göra detta på ett smidigt sätt. Får inte in rondellen för att kapa all dålig plåt i en lätt form att återskapa.

Professionell hatare

2 297 Inlägg
20 maj
#12
Trösklar kan ge anmärkning, likaså hjulhus. Det anses som en del av den bärande konstruktionen.
Men allt "över det", i princip allt som är lackat och synligt(dörrar, skärmar, huv, tak...), ska det mycket till för att man ska få anmärkning på.


496 Inlägg
20 maj
Trådstartare
#13
Lucif3r skrev:
Trösklar kan ge anmärkning, likaså hjulhus. Det anses som en del av den bärande konstruktionen.
Men allt "över det", i princip allt som är lackat och synligt(dörrar, skärmar, huv, tak...), ska det mycket till för att man ska få anmärkning på.
Okej. Tröskeln är OK. Är som i fogen där golvet ansluter till tröskeln där det är rosthål. Exempelvis om jag gör en lång 90 graders vinkel där botten är mot golvet och andra sidan mot "väggen"/tröskeln så är det åtgärdat. Finns ytrost och småsmå hål i trösklarna bara

Professionell hatare

2 391 Inlägg
20 maj
#14
Blanke skrev:
Lucif3r skrev:
Trösklar kan ge anmärkning, likaså hjulhus. Det anses som en del av den bärande konstruktionen.
Men allt "över det", i princip allt som är lackat och synligt(dörrar, skärmar, huv, tak...), ska det mycket till för att man ska få anmärkning på.
Okej. Tröskeln är OK. Är som i fogen där golvet ansluter till tröskeln där det är rosthål. Exempelvis om jag gör en lång 90 graders vinkel där botten är mot golvet och andra sidan mot "väggen"/tröskeln så är det åtgärdat. Finns ytrost och småsmå hål i trösklarna bara
Lägg upp en bild så blir det lättare att besvara smile


496 Inlägg
20 maj
Trådstartare
#15
Nybergrobin skrev:
Blanke skrev:
Lucif3r skrev:
Trösklar kan ge anmärkning, likaså hjulhus. Det anses som en del av den bärande konstruktionen.
Men allt "över det", i princip allt som är lackat och synligt(dörrar, skärmar, huv, tak...), ska det mycket till för att man ska få anmärkning på.
Okej. Tröskeln är OK. Är som i fogen där golvet ansluter till tröskeln där det är rosthål. Exempelvis om jag gör en lång 90 graders vinkel där botten är mot golvet och andra sidan mot "väggen"/tröskeln så är det åtgärdat. Finns ytrost och småsmå hål i trösklarna bara
Lägg upp en bild så blir det lättare att besvara smile
Är så dålig på att ta bilder. Kommer alltid på i efterhand när jag plockat undan för dagen att jag hade behövt några bilder.

https://ibb.co/BGg8Xgk

Här är var jag menar. Är mer tydligt på andra sidan.

Professionell hatare

2 297 Inlägg
20 maj
#16
Jag skulle ju fixa det "när jag ändå är där". Rost blir ju inte bättre med tiden direkt, så likabra att åtgärda skiten "när man ändå är där" smile


496 Inlägg
20 maj
Trådstartare
#17
Lucif3r skrev:
Jag skulle ju fixa det "när jag ändå är där". Rost blir ju inte bättre med tiden direkt, så likabra att åtgärda skiten "när man ändå är där" smile
Det jag tänkte göra väldigt snabbt är då att bara göra en lång 90 graders bit och svetsa dit. Otroligt rudimentärt. Hur annars ska man åtgärda?

Professionell hatare

496 Inlägg
20 maj
Trådstartare
#18
Förövrigt. Smidigt sätt att undvika zinkångor? Slipade ALLT jag kunde med rondellen men kunde inte göra detta på dom krångligaste ställena. Försökte få bort med andra verktyg men gick ej. Sitter här nu med zinkfeber då ventilationen i garaget är dålig.

Funkar kanske en blöt trasa framför munnen? Har ingen mask hemma eller någonting annat. Alt dra svetsen utomhus.
Senast redigerat av Blanke (20 maj )

Professionell hatare

5 949 Inlägg
20 maj
#19
Nyfiken! -Hur yttrar sig zinkfeber? har svetsat zinkplåt flera gånger men alltid varit utomhus för att det "ryker så för j..." när man svetsar zinkbehandlad plåt.


496 Inlägg
20 maj
Trådstartare
#20
jaka54 skrev:
Nyfiken! -Hur yttrar sig zinkfeber? har svetsat zinkplåt flera gånger men alltid varit utomhus för att det "ryker så för j..." när man svetsar zinkbehandlad plåt.
Jag upplever mig iaf som allmänt yr, dåsig, ont i leder, svider som brännässlor på huden. Hostar väldigt mycket just nu och mer vid ansträngning. Smakar även väldigt mycket metall i munnen.

Professionell hatare


Sök