Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 634 393 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
30 november 2021 · 1 301 Inlägg

Det som jag skulle kunna skvallra om redan nu är att Wheels Magazine nr12 2021 är en bra tidning, som dessutom finns i handeln för stunden wink

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
6 december 2021 · 1 301 Inlägg

Mattilacken skrev:

quinna skrev:
Det som jag skulle kunna skvallra om redan nu är att Wheels Magazine nr12 2021 är en bra tidning, som dessutom finns i handeln för stunden wink

Jag såg det! Grattis till publiceringen!

Tackar! Du får se till att följa upp med nästa nummer också smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
5 mars 2022 · 1 301 Inlägg

Hej alla dårar där ute i skogarna!

Japp... jag lever fortfarande, och precis som jag lovade i november så kommer här ett lite rejälare inlägg, och förhoppningsvis en förklaring till min frånvaro senaste halvåret.

Till att börja med... ja, bilen finns kvar och det finns inga planer på att sälja den. Det finns massor kvar att göra och jag har för avsikt att fortsätta publicera min framfart här på garaget, även om det kanske blir i lite glesare takt än dom "varje söndag annars jävlar"-inläggen som jag körde med tidigare.

Sist jag uppdaterade den här tråden så var jag mer eller mindre precis färdig för att kunna använda bilen. Jag gjorde iordning det sista estetiska inför en stundande fotografering. Och där har vi första skälet till att mängden inlägg minskade lite efter det... Fotografen kom, tog mängder av bilder och man pratade om en reportage-serie i Wheels. Dock fick jag uppmaningen att inte tapetsera internet med bilder på bilen innan dessa publikationer blivit av... något som till slut hände i december/januari... men jag tänker att vi börjar där. Vi börjar med lite bilder på hur bilen såg ut i somras... och i stort fortfarande gör.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4480.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4437.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4436.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4435.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4434.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4433.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4431.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4429.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Så!... nu har ni fått se det ni aldrig fick se i somras. Jag ber om ursäkt för förseningen, men så är det ibland... Men det finns fler skäl till min frånvaro och jag ska lista dom nedan.

Vi var iväg på semester... husvagn kors och tvärs över hela Sverige.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4521.JPG?width=960&height=720&fit=bounds

Sen försökte jag bli klar med alla mina hemmaprojekt under sommaren och tidiga hösten. Både uterum och utekök behövde färdigställas.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4693.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4686.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Jag behövde färdigställa årets skörd av Mjöd som hade stått och mognat. Det tar en väldigt tid att buteljera, sätta etiketter och annat.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0031.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Jag behövde ta igen lite familjetid med barnen, så jag och barnen startade upp ett litet sidoprojekt som slutade i några knivar till sommarens fiskeäventyr. Här spårade det förstås ur med handsmidda blad, trä från körsbärsträdet på tomten och en massa special.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0182.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0109.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Sen blev det en tripp till Trento i Italien för jobb också. Och jag säger bara... tills ni har kört lastbil på italienska bergsvägar så har ni inte koll på hur starka era nerver faktiskt är tongue

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4623.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Och någonstans här efter resan till Italien så skedde det som är den huvudsakliga anledningen till min frånvaro... jag gick in i någon form av vägg. Många många års hög belastning kom ikapp mig, arbetssituationen förändrades till det sämre ytterligare en gång och det gick helt enkelt inte längre. Så jag har varit hemma sjukskriven på hel och deltid i ett gäng månader. Det är först nu efter årskiftet som jag är tillbaka för fullt igen och har fått tillbaka lusten att sitta ner och skriva. Nu är jag tillbaka i full form, både på jobbet och hemma i garaget så förhoppningsvis så kan livet återgå till det normala igen.

Men nog om tråkigheter... Det finns lite roliga saker att visa också... först och främst den här...

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0269.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

... men även lite fordonsrelaterat förstås. En sak som jag gjorde under sensommaren ifjol var att jag slängde ihop en koffert. Något som jag sen dess inte förstår hur jag skulle klara mig utan. Det går inte att lasta så mycket som en putstrasa i bilen utan den tongue

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4501.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4500.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4559.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

En annan riktigt rolig sak, och något som verkligen hjälpt till att komma tillbaka, är det faktum att jag blev nominerad och till slut utsedd till Årets Rod 2021. Något som jag absolut inte hade trott och knappt än idag kan begripa.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_4719.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Den utmärkelsen innebär också att jag har fått plats på Elmia i påsk, så är det någon som vill se bilen i verkligheten så kommer den stå där. Jag kommer vara på plats åtminstone hela fredagen, så kom fram och säg hej smile

Men eftersom det, utöver Elmia, ska åkas på betydligt fler event kommande sommaren så finns det förstås saker att göra under vintern. Först och främst ville jag bli klok på ett missljud i motorn som jag inte kunnat sätta fingret på. Ett ventilljud som inte borde finnas på en motor med hydrauliska tryckare. Så motorn revs efter Jul för felsökning.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0264.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0263.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0250.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Jag vet inte om jag är helt säker på om jag kom fram till vad som var rotorsaken, men det finns inget fel i ventiltåget annat än ett par dåligt linjerade vippor, vilket nu är löst. Kammen är uppmätt och alla nockar är inom hundradelar så det är heller inget som gått ner sig. Så nu är allt justerat och ihop igen. Förhoppningsvis slipper jag mer ljud.

Medan insuget ändå var av så passade jag på att snygga till det lite, då det är svårt att få rent när det sitter på motorn.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0290.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0251.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Något annat som ännu inte är klart är alla inredningspaneler till A-stolpar, ovanför vindrutan osv. Så där håller jag också på för fullt, och 3D-printern får jobba kan jag lova, och med lite glasfiberfärstärkning kan man ganska lätt få till rätt roliga bitar.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0367.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0366.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0374.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0377.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0380.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0381.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0382.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Ett annat litet delprojekt som jag faktiskt tycker är riktigt roligt är mina nya ventilkåpor. Jag har tidigare haft CalCustom-kåpor... riktigt gamla Custom-kåpor som jag förstår är hyfsat eftertraktade, men jag blev liksom aldrig riktigt kära i dom. Så jag bestämde mig redan ifjol att jag skulle göra egna. Så efter rätt många timmar och iterationer i CAD så började jag 3D-printa första delarna till gjutverktyget.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0282.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0281.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0284.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

När alla delar var utskrivna och ihoplimmade så blev det en hel del finish-jobb innan dom kunde användas som gjutplugg. Men en första provpassning visar att det nog kan bli ganska bra.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0341.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

När gjutpluggen var klar lämnade jag in den till gjuteriet som ganska snabb spottade ur sig den "färdiga" aluminium-kåpan.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0373.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0372.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0386.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Och nej, färdig är den förstås inte. Först får man grovslipa av gjutskägg och ojämnheter som uppstår.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0389.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Sen blästrade jag ytan så att epoxi-primern skulle betta ordentligt.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0390.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Sen är vi egentligen ikapp där jag är idag. I skrivande stund är båda ventilkåporna epoxygrundade, uppspacklade (det lilla som behövdes) och mer eller mindre redo för lack.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0406.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds
https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0394.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Så planen nu närmast är att få kåporna lackade så jag kan plocka ihop motorn klart efter vinterns service. Paralellt med det ska jag fortsätta snygga till inredningen. Jag har bland annat precis fått hem specialsydda mattor med monogram som ska i. Jag ska även dit med ett 3'e bromsljus i bakrutan och lite andra såna småsaker som inte hanns med ifjol.

Jag ska försöka hålla betydligt tätare intervall på inläggen än sista halvåret nu... Jag lovar tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
13 mars 2022 · 1 301 Inlägg

Tjolahopp!

Ny söndag och nya tag! Skitkul med all feedback på förra inlägget, det värmer!

Jag har av förståeliga skäl inte lika mycket att visa som förra helgen, då det bara gått en vecka den här gången och inte ett halvår. Men jag tänkte jag skulle bjuda på en uppdatering på ventilkåporna iallafall.

Sen sist har dom fått färg. Jag har inte tillgång till tryckluft just nu (kompressorn är paj) och ingen lackbox heller, så det blev 2K på sprayburk istället. Jag kan dock slå ett slag för den typen av färg, som t.ex Autoexperten blandar, för såna här mindre projekt. Täcker grymt bra, lätt att jobba med och otroligt fin yta, trots enkla medel.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0412.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0411.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0415.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Sen har jag pillat lite med emblem med min logotyp att sätta mitt i ovalen på kåporna. Jag vet inte om detta är slutgiltiga versionen, men jag gillar vart det är på väg.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/Emblem.JPG?width=960&height=720&fit=bounds

Ni skarpsynta där ute har redan upptäckte att ventilkåporna inte har några uttag för varken vevhusventilation eller oljepåfyllning. Faktum är att jag hade en plan för det. Jag ville inte ha några breather eller fula lock mitt på kåpan, utan ville ha dom helt rena. Lösningen blev ännu ett 3D-printat gjutverktyg för att tillverka den här.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0413.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Detta är i själva verket två små "termostathus" i miniatyr som ska få sköta jobbet med både vevhusventilation och oljepåfyllning. Från slanganslutningen kommer det gå en ledning upp från varje kåpa till en liten catch-tank som ska sitta bakom kylaren. Mer om tanken sen, men såhär blir kåporna när man sätter allt på plats.

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0425.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0424.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

https://hosting.photobucket.com/images/f305/Quinnan/IMG_0423.JPEG?width=960&height=720&fit=bounds

Det var allt för den här veckan. Jag har en hel del småpyssel att göra under veckan som kommer... Oklart om det något av det är värt att fotografera, men jag uppdaterar nästa helg igen om det finns något fränt att visa smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
4 april 2022 · 1 301 Inlägg

Pettsson73 skrev:
Nu så ska jag också se till att ställa in mig i den stora skaran av människor som är djupt imponerad av ditt otroliga jobb du lägger ner! Både i garaget och sedan att du orkar med att dokumentera allt och lägga ut allt så att vi andra kan få njuta av ditt skapande🙂
Både ditt och MR T:s projekttrådar har jag alltid öppen i webbläsaren så att man snabbt kan spana in era projekt och få en massa bra tips och idéer till mitt eget projekt.

Stora skaran är väl ändå att ta i, men jättekul att du uppskattar det. Jag är dock fortfarande helt ställt att mitt och MR_T's projekt ens omnämns i samma mening!

Att dokumentera och göra mina knasiga idéer synliga och kanske hjälpa någon annan är lite hela nöjet med min forumtråd så det är grymt med sån feedback. Och jag kommer fortsätta göra det så länge det finns dom som har glädje eller nytta av det.

Jag hade faktiskt tänkt skriva ett inlägg igår, men jag var på Finlands-kryssning fre-lör och på middag hos vänner på kvällen igår så jag smått slutkörd på söndag kväll. Men jag kan iallafall nämna att bilen är uppstartad och provkörd första gången för säsongen nu. Allt verkar än så länge fungera, så nu ska jag fixa klart dom sista små kosmetiska grejerna som finns att göra innan Elmia. Jag ska försöka få till ett film-inlägg här under kommande veckan hoppas jag smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
7 december 2022 · 1 301 Inlägg

Hej ni som kanske fortfarande följer den här tråden.

Jag får först ursäkta min frånvaro senaste halvåret. Jag har dock en hyfsat bra ursäkt... bilen är krockad.

Lång historia kort så fick jag gashäng veckan innan midsommar... detta  dagen efter bilen var klar för säsongen och redo att lastas för stora Nat'set på Öland. Bilen skenade och träffade ett stenblock på en refug och fattade eld. Elden gick dock att släcka relativt snabbt och bilen fick släpas hem på bärgare med knäckt chassi och helt förvriden front.

Detta är nu reglerat med försäkringsbolag och bilen kommer återbyggas, men jag har inte motivationen att sitta här och skriva inlägg. Däremot så har jag i någon form av terapi börjat filma återuppbyggnationen och lägger upp detta som klipp på SSRA's youtube-kanal (länkat nedan).

Jag kanske kommer tillbaka och bli aktiv på garaget igen allt eftersom inspirationen kommer tillbaka, men för stunden så kämpar jag med att ens ta mig ut i verkstan.

https://www.youtube.com/watch?v=6-AB4Co … VOGuGDDIdB

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
9 december 2022 · 1 301 Inlägg

Cuefa skrev:
Ouff, fy fan vilken otur!
Surt, som räven sa om rönnbären.
Kollar igenom din videoserie nu, härligt att se att Du inte kroknat som ramen utan kör vidare för att återställa pärlan!

Vad var anledningen till gashänget egentligen?

Lite oklart varför den skenade.... det finns ett par spår.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang