DSG7 problem

Penta71
1 februari 2022 · 2 Inlägg

Har en Audi A5 2.0 diesel med en dsg7 låda från 2015. Har fått problem med växlingen, den vill ibland bara växla i växel 1,3,5 och 7. Startar om bilen och då fungerar alla växlar igen för att senare bli fel igen, kör jag endast stadstrafik så uppstår inte problemet. Detta hände första gången i somras och pågick några veckor för att sedan upphöra helt fram till ett par veckor tillbaka. Men nu uppstår felet hela tiden, dock bara i högre farter och upplever att det är vid växel 6 felet uppstår.
Någon som kan tänkas veta vad detta kan bero på?

Mossan1
1 februari 2022 · 2 828 Inlägg

Brukar vara i mechatronicen när bara en del av lådan vill. Eller ena kopplingen.
Vill den backa?

Är den servad korrekt?
Dvs kopplingsolja bytt var 6000mil.

Med lite tur kam det vara mjukvaru-uppdatering, men det måste en felsökning visa.

Felkoder är en bra början.

Penta71
1 februari 2022 · 2 Inlägg

Köpte bilen i somras så jag har väl inte stenkoll om oljan är bytt som den ska. Nä backen funkar inte heller. Som jag förstår så finns det möjlighet att renovera mechatronic, men måste man ta ner hela lådan för att få ut den?
Har bara obd felkod som säger p2850.

Senast redigerat av Penta71 (1 februari 2022)

Cuefa Ain't no place like home...
1 februari 2022 · 4 628 Inlägg

i dessa växellådor (På audi-språk S-Tronic, på VW-språk DSG) är det som så att du har dubbla kopplingar.
Koppling 1 har hand om växlar 1, 3, 5 och 7.
Koppling 2 har hand om växlar 2, 4, 6 och R.
Om bara de jämna växlarna uteblir skulle jag spontant gissa att kopplingen för dessa är sliten, alternativt att någon av solenoiderna i växellådan som styr den kopplingen, har fått fnatt.
Det kan förstås vara mechatronic'en som har lagt av men då brukar den oftast inte driva på någon växel.

P2850 verkar betyda att en av växelgafflarna inte rör sig som den ska, gissningsvis den som jobbar tillsammans med koppling 2, för de jämna växlarna och backen.

Enklast är att läsa ur felkoder med en mer avancerad utrustning, alternativ en utrustning avsedd för VWAG's bilar, typ OBDEleven eller VCDS.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mossan1
1 februari 2022 · 2 828 Inlägg

Det finns en Youtuber i Florida som kallar sig "Samcrac" som köper div lyxbilar med problem och fixar. Mer elelr mindre seriöst.
Där var med en Audi som bara växlade ungefär som du beskriver. Bytte nått kretskort tror jag.
Nu kan du ha helt annat fel, märk väl, men kanske kan vara intressant att se ändå. Sök: "Samcrac Audi" på youtube.

candyweiss
1 februari 2022 · 876 Inlägg

Jag har "samma" problem med min Tiguan II med DQ500. 2, 4, 6 och backen fungerar inte, försvinner igen när tändningen varit av (parkerat).
Nu är det 3 veckor sedan det senast hände. OBDeleven säger felkod P173600
"Växelelektronik. Positionsgivare för koppling 2".

Senast redigerat av candyweiss (2 februari 2022)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
candyweiss
1 februari 2022 · 876 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det finns en Youtuber i Florida som kallar sig "Samcrac" som köper div lyxbilar med problem och fixar. Mer elelr mindre seriöst.
Där var med en Audi som bara växlade ungefär som du beskriver. Bytte nått kretskort tror jag.
Nu kan du ha helt annat fel, märk väl, men kanske kan vara intressant att se ändå. Sök: "Samcrac Audi" på youtube.

Kan du inte länka? Han har några videos att välja på big_smile

Ändra: Denna är det nog https://www.youtube.com/watch?v=PBgeRYzf7Pw

Senast redigerat av candyweiss (1 februari 2022)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Mossan1
2 februari 2022 · 2 828 Inlägg

candyweiss skrev:

Mossan1 skrev:
Det finns en Youtuber i Florida som kallar sig "Samcrac" som köper div lyxbilar med problem och fixar. Mer elelr mindre seriöst.
Där var med en Audi som bara växlade ungefär som du beskriver. Bytte nått kretskort tror jag.
Nu kan du ha helt annat fel, märk väl, men kanske kan vara intressant att se ändå. Sök: "Samcrac Audi" på youtube.

Kan du inte länka? Han har några videos att välja på big_smile

Ändra: Denna är det nog https://www.youtube.com/watch?v=PBgeRYzf7Pw

Nä, denna syftade jag på:

https://m.youtube.com/watch?v=XmnY5Ey3sHo

Senast redigerat av Mossan1 (2 februari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang