8108
Sök

Biltema-rör i digitalt format

9 Inlägg
för 45 minuter sedan
Trådstartare
Tänkte dela med mig av något som kanske kan vara användbart för fler här.

Om ni är som mig och tycker att det är fullt rimligt att lägga flera timmar i CAD för att slippa ligga under bilen och mäta samma rör 14 gånger, så har jag byggt upp ett litet bibliotek med Biltemas universala avgasdelar.

Jag har modellerat ett gäng av deras raka rör, böjar, Y-rör, stegmuffar och lite annat smått och gott och laddat up allt som STEP-filer, gratis såklart.

Tanken är att man ska kunna bygga upp avgassystemet i CAD först, testa rördragning, vinklar, frigång och ungefär hur många svordomar som kommer krävas innan man köper alla rördelar.

Filerna är sorterade efter dimension och döpta med Biltemas artikelnummer, så det ska förhoppningsvis vara ganska lätt att gå från CAD till rätt hylla i varuhuset.

Just nu finns bland annat 45, 51, 57, 63,5 och 76 mm samt Y-rör, reducers/stegmuffar och någon ljuddämpare men det kommer säkert fyllas på med fler i framtiden om det visar sig att folk har användning för det.

Allt ligger på GitHub och jag tänkte fortsätta fylla på där när jag modellerar fler delar eller upptäcker att något mått behöver rättas.

Filerna hittar ni HÄR

Det här är såklart inget officiellt Biltema-material utan bara något jag gjort själv för hobbybruk. Modellerna är främst tänkta för layout och planering, så ska något passa på tiondelen är det alltid bäst att dubbelkolla mot den riktiga delen innan kapen åker fram.

Hittar ni något som är fel, har bättre mått på någon del eller saknar någon viktigt del, hojta gärna.

Kan det spara någon annan från att köpa tre 90-gradersböjar bara för att komma fram till att man egentligen behövde en 60:a så har det redan gjort sitt smile

Sök