12012
Sök

Drivelinefel/begränsad effekt

1 Inlägg
för 40 minuter sedan
Trådstartare
Äger en Ford focus eccoboost från 2020, har haft den lite över ett år.

För några veckor sen tyckte jag att växellådan började dumma sig. Varvavtalet sticker upp och bilen tappar kraft innan den hittar rätt växel, kände direkt att det var något knas.

I övrigt så luktar det inte bränt i bilen, kommer heller inte upp några felmeddelanden på displayen.

Tog in den till en verkstad och jag förklarade mitt problem, vi tog sen en rundtur med bilen för att se om problemet kom igen. Inget!

Han tyckte bilen gick jättefint samt att inget lät konstigt, han skulle felsöka den när han kommer tillbaka.

Han hittade en felkod som var kopplat till mitt problem. Det var i något i stil med ?växellådans friktionsvärde? eller något, kommer ej ihåg resten. Han sa att det inte såg allvarligt ut, han raderade den och den dök inte upp mer sen.

Jag tackade och han sa att han inte trodde det skulle vara något. Jag la det sedan bakom mig.

Problemet uppstod igen och jag blev genast fundersam, ringde åter igen en verkstad.

Mekanikern har felsökt, monterat ner delar för att komma åt växellådan. Han sa att oljan såg fin ut och att han hade kört med den i 20 min och inget konstigt hade hänt eller känts av. Han konstaterade att det kunde vara en uppdatering som behövde göras samt att växellådan har ett inbyggt lärningssystem som kanske hade känt av något.

Han konstaterade att det är inget fel på bilen, inget fel på växellådan.

Nu i efterhand så försöker jag inte känna efter så mycket, men tycker fortfarande den är lite ryckig.

Har någon här haft något liknande?? Är det bara jag eller är det något dolt fel som dom glömt att kolla? Blir frustrerad.

Rubriken är meddelandet jag fick från fordpass när det hände.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Bexybus91 (för 40 minuter sedan)

588 Inlägg
för 172 sekunder sedan
Hallå!
De här lådorna är ju väldigt beroende att man sköter service intervallerna.
https://www.bildelarexpert.se/tips/vanl … -dem-4666/
Mvh///Micke.E

Sök