quinna
50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
29 oktober 2017
· 1 301 Inlägg
Hej igen!
Dags för en ny uppdatering. Och för en gångs skull har det faktiskt hänt en del.
Karossen har varit av karossen ett gäng veckor nu för att dra bränsle och bromsledningar. Och bromsledningarna till framhjulen är klara, som syndes i mitt förra inlägg. Nu är även bränsleledningarna klara, sånär som på att pressa anslutningarna i ändarna, men det får bli först när tanken är klar.
Inte helt lätt att dra dessa genom chassiet, då det ska samsas med massa andra funktioner, samtidigt som man då helst ska hålla sig minst 10cm från avgassystem.
På ena sidan så är det då returledning och en plastslang som kommer husera kablar till bränslepump och tankarmatur. På andra sidan går tryckledningen och batterikabel till startmotor från batteriet som kommer sitta bakom baksätet.
När jag ändå har haft karossen av så passade jag på att sätta flänsar på ljuddämparna så att det blir möjligt att dela på systemet och plocka ner utan att kapa.
Och sen är det en annan sak som jag har vetat om länge att det behöver göras, men som jag inte har brytt mig om att ta tag i förrän nu. Frigång för kardan i form av en kardanring. Helst då en som innebär frigång i hela fjädringsvägen i alla 3 nivåinställningar på bakvagnen, och med en kardan som är åtminstone 2,5tum grov.
Såhär fick det då bli
Inte helt lätt att fälla in en halvdant tillbockad ring i redan monterade fyrkantsrör mitt i ramen där man inte kommer åt att hantera en vinkelslip ordentligt.
Nästa steg är att få på karossen igen och fortsätta med infästningar för "buren". Och det var just detta som jag tog av karossen för att kunna börja med. Jag har ju fällt ner muttrar i ramskenorna, men har behövt släta till ytan där karossen möter ramen för att kunna fortsätta. Det har sen jag gjöt in golvet varit en kant mellan kaross och golv. Den kanten fick sig en omgång nu i helgen.
Inge kul att slipa glasiber inomhus.
Och efter en vända glasfiberspackel och lite mer slip så var ytan tillräckligt slät för att fortsätta. Och dom tidigare borrade hålen för fästskruvarna mot ramen togs upp stort nog för att få frigång för distanserna upp till svetsplattorna.
Här kommer sen en av svetsplattorna skruvas fast mot ramen.
Och till slut, en sista bild på kardanringen. Jag är rätt nöjd med hur lite golvhöjd den snodde. Jag trodde det skulle vara mycket värre när jag började
Nu i veckan blir det att snida till 4st plattor och till slut äntligen börja med konstruktionen i a-stolpen så jag kan få dit rattstång och pedalställ mm. Återkommer med mer bilder så fort dom finns.
Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!