2860
Sök

Rakrör 740

2 Inlägg
4 maj 2014
Trådstartare
#1
Hejsan, sitter här och funderar på hur jag ska bära mej åt med 740:n. vill ha ett lite sportigare, eller tuffare, (kalla de vad ni vill) ljud i den, men hur är bästa sättet att göra de, men ändå gå igen besikning, bara ta bort den sista dämparen eller vad förslår ni?


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
4 maj 2014
#2
Mellandämpare bort, annars vill du inte åka längre sträckor i den mer

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

1 861 Inlägg
4 maj 2014
#3
youlookflytoday skrev:
Hejsan, sitter här och funderar på hur jag ska bära mej åt med 740:n. vill ha ett lite sportigare, eller tuffare, (kalla de vad ni vill) ljud i den, men hur är bästa sättet att göra de, men ändå gå igen besikning, bara ta bort den sista dämparen eller vad förslår ni?
Kör på 2.5" ifrån katten och bak med en stor fullflödes dämpare från biltema innan bakaxeln och en lite mindre fullflödes innan du kör ut det! Det låter bra mysigt och ah du slipper väcka alla och dö av huvudvärk när du ska åka lite längre! smile

Edit:  Kör själv med 2.5" hela vägen dock utan sista och det ångrar jag lite! Låter as gött men jobbigt att åka lite längre ^^ Kör du en böj ner i backen i slutet så dämpar det också lite ljud! smile
Senast redigerat av Dr_struts (4 maj 2014)


668 Inlägg
4 maj 2014
#4
Själv tycker jag att plocka sista dämparn blir perfekt på en 740 smile


2 Inlägg
5 maj 2014
Trådstartare
#5
tack för svaren, ska nog pröva att plocka av sista dämparn och om jag inte nöjer mej med de så gör jag som dr_struts föreslog, men de avgassystemet borde gå igenom besikningen ochså va?


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
5 maj 2014
#6
Risken för att du får resonans som sjunger högre än du pratar i kupén är större om du tar slutdämparen istället för mellandämparen. men prova, kan funka smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

393 Inlägg
5 maj 2014
#7
tog bort sista ljud dämparen  på  745an å ljudet e perfekt smile varken för högt elle för lågt. men de sprack ju sen när katten rosta sönder å allt! tongue


3 350 Inlägg
5 maj 2014
#8
Kan man få en sportigt ljud av en 740? :p


1 861 Inlägg
5 maj 2014
#9
youlookflytoday skrev:
tack för svaren, ska nog pröva att plocka av sista dämparn och om jag inte nöjer mej med de så gör jag som dr_struts föreslog, men de avgassystemet borde gå igenom besikningen ochså va?
Mitt gick igenom med komplimang för att det lät mysigt och att bilen kändes jäkligt pigg! ^^


1 861 Inlägg
5 maj 2014
#10
Low skrev:
Kan man få en sportigt ljud av en 740? :p
https://www.youtube.com/watch?v=0zr7aulvUDE E ju en 940 men 740 hade också 16v så ah! Tycker du det där låter slött/tamt så tror jag att det är annat det är problem med! ingen överladdnig bara sughäst i den!


Evildan
5 maj 2014
#11
Varför vill någon ha ett högljutt avgasljud från en BMW 740, det är ju en glidarbil.

En BMW 740 har alltid dubbla slutrör tillika ljuddämpare.

Tänk på att ljudet från den vinkelåttan aldrig blir lika "grovt" mullrande som på en USA V8, dock kan det bli mulligt ändå.
Kapa inte sönder systemet då dessa originalsystem är ganska dyra att köpa utan byt till ett anpassat system för den motor du har i din, finns med både M60 3982 cm³ och M62 4398 cm³.

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
5 maj 2014
#12
Evildan skrev:
Varför vill någon ha ett högljutt avgasljud från en BMW 740, det är ju en glidarbil.

En BMW 740 har alltid dubbla slutrör tillika ljuddämpare.

Tänk på att ljudet från den vinkelåttan aldrig blir lika "grovt" mullrande som på en USA V8, dock kan det bli mulligt ändå.
Kapa inte sönder systemet då dessa originalsystem är ganska dyra att köpa utan byt till ett anpassat system för den motor du har i din, finns med både M60 3982 cm³ och M62 4398 cm³.
740/745/940, det är nog volvo som diskuteras om jag inte är helt borta den här måndagen ^^

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

1 861 Inlägg
5 maj 2014
#13
t_one21 skrev:
Evildan skrev:
Varför vill någon ha ett högljutt avgasljud från en BMW 740, det är ju en glidarbil.

En BMW 740 har alltid dubbla slutrör tillika ljuddämpare.

Tänk på att ljudet från den vinkelåttan aldrig blir lika "grovt" mullrande som på en USA V8, dock kan det bli mulligt ändå.
Kapa inte sönder systemet då dessa originalsystem är ganska dyra att köpa utan byt till ett anpassat system för den motor du har i din, finns med både M60 3982 cm³ och M62 4398 cm³.
740/745/940, det är nog volvo som diskuteras om jag inte är helt borta den här måndagen ^^
Stämmer bra! Trött jag med big_smile


Evildan
5 maj 2014
#14
Dr_struts skrev:
t_one21 skrev:
Evildan skrev:
Varför vill någon ha ett högljutt avgasljud från en BMW 740, det är ju en glidarbil.

En BMW 740 har alltid dubbla slutrör tillika ljuddämpare.

Tänk på att ljudet från den vinkelåttan aldrig blir lika "grovt" mullrande som på en USA V8, dock kan det bli mulligt ändå.
Kapa inte sönder systemet då dessa originalsystem är ganska dyra att köpa utan byt till ett anpassat system för den motor du har i din, finns med både M60 3982 cm³ och M62 4398 cm³.
740/745/940, det är nog volvo som diskuteras om jag inte är helt borta den här måndagen ^^
Stämmer bra! Trött jag med big_smile
TS själv har inte någonstans skrivit vad för bilmodell/märke det handlar om. roll

Jag tänkte att det behövs knappast ännu en Volvo 740/940 tråd angående avgassystem, men det finns inga angående BMW 740 därav gjorde jag antagandet att det var till den Bayerska kälken det efterfrågades istället för att någon skapar ännu en "bröööl från min B230f tråd" istället för att använda den uppsjö som redan finns. cool

1 861 Inlägg
5 maj 2014
#15
Evildan skrev:
Dr_struts skrev:
t_one21 skrev:

740/745/940, det är nog volvo som diskuteras om jag inte är helt borta den här måndagen ^^
Stämmer bra! Trött jag med big_smile
TS själv har inte någonstans skrivit vad för bilmodell/märke det handlar om. roll

Jag tänkte att det behövs knappast ännu en Volvo 740/940 tråd angående avgassystem, men det finns inga angående BMW 740 därav gjorde jag antagandet att det var till den Bayerska kälken det efterfrågades istället för att någon skapar ännu en "bröööl från min B230f tråd" istället för att använda den uppsjö som redan finns. cool
Mjo men är man osäker e det väl bara att fråga jag har inget emot att svara på det iaf! ^^


Evildan
5 maj 2014
#16
Dr_struts skrev:
Evildan skrev:
Dr_struts skrev:
Stämmer bra! Trött jag med big_smile
TS själv har inte någonstans skrivit vad för bilmodell/märke det handlar om. roll

Jag tänkte att det behövs knappast ännu en Volvo 740/940 tråd angående avgassystem, men det finns inga angående BMW 740 därav gjorde jag antagandet att det var till den Bayerska kälken det efterfrågades istället för att någon skapar ännu en "bröööl från min B230f tråd" istället för att använda den uppsjö som redan finns. cool
Mjo men är man osäker e det väl bara att fråga jag har inget emot att svara på det iaf! ^^
Hur vet du vilken bil det handlar om?
Vad jag kan se har ingen annan heller frågat TS om vilken bil det handlar om trots en oklar och bristfällig rubrik.
TS har som jag skrev innan inte skrivit något alls om detta utan det är ni övriga skribenter i tråden som antagit att det handlat om Volvo.
Senast redigerat av Evildan (5 maj 2014)

1 861 Inlägg
5 maj 2014
#17
Evildan skrev:
Dr_struts skrev:
Evildan skrev:

TS själv har inte någonstans skrivit vad för bilmodell/märke det handlar om. roll

Jag tänkte att det behövs knappast ännu en Volvo 740/940 tråd angående avgassystem, men det finns inga angående BMW 740 därav gjorde jag antagandet att det var till den Bayerska kälken det efterfrågades istället för att någon skapar ännu en "bröööl från min B230f tråd" istället för att använda den uppsjö som redan finns. cool
Mjo men är man osäker e det väl bara att fråga jag har inget emot att svara på det iaf! ^^
Hur vet du vilken bil det handlar om?
Vad jag kan se har ingen annan heller frågat TS om vilken bil det handlar om trots en oklar och bristfällig rubrik.
TS har som jag skrev innan inte skrivit något alls om detta utan det är ni övriga skribenter i tråden som antagit att det handlat om Volvo.
Är ganska säker på att det handlar om en Volvo menar det klassiska plocka slutdämparn och sånt det kan ju bara vara det ^^


Evildan
5 maj 2014
#18
Dr_struts skrev:
Evildan skrev:
Dr_struts skrev:

Mjo men är man osäker e det väl bara att fråga jag har inget emot att svara på det iaf! ^^
Hur vet du vilken bil det handlar om?
Vad jag kan se har ingen annan heller frågat TS om vilken bil det handlar om trots en oklar och bristfällig rubrik.
TS har som jag skrev innan inte skrivit något alls om detta utan det är ni övriga skribenter i tråden som antagit att det handlat om Volvo.
Är ganska säker på att det handlar om en Volvo menar det klassiska plocka slutdämparn och sånt det kan ju bara vara det ^^
Men, vi kan likväl inte vara säkra då TS inte har angivit vilken bil det handlar om.

Kan startas en ny tråd, "min 850 har problem med bromsarna bak" , är det då en Volvo 850, BMW 850, FIAT 850, SEAT 850, eller vad handlar tråden om?

Är du med hur jag tänker och funderar pga den bristfälliga frågeställningen/rubriken?

1 861 Inlägg
5 maj 2014
#19
Evildan skrev:
Dr_struts skrev:
Evildan skrev:

Hur vet du vilken bil det handlar om?
Vad jag kan se har ingen annan heller frågat TS om vilken bil det handlar om trots en oklar och bristfällig rubrik.
TS har som jag skrev innan inte skrivit något alls om detta utan det är ni övriga skribenter i tråden som antagit att det handlat om Volvo.
Är ganska säker på att det handlar om en Volvo menar det klassiska plocka slutdämparn och sånt det kan ju bara vara det ^^
Men, vi kan likväl inte vara säkra då TS inte har angivit vilken bil det handlar om.

Kan startas en ny tråd, "min 850 har problem med bromsarna bak" , är det då en Volvo 850, BMW 850, FIAT 850, SEAT 850, eller vad handlar tråden om?

Är du med hur jag tänker och funderar pga den bristfälliga frågeställningen/rubriken?
Yes! Men med 99% chans så pratar han nu om Volvo containern! ^^


3 112 Inlägg
5 maj 2014
#20
Tyckte någon nämnde att det lät sportigt och en annan skrev att den kändes pigg, då är det absolut inte en Volvo 740 med sugmotor iaf!



Sök