"Projekt Lolvo" - Mappad, resan mot regbes!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)
  • 174 Följare
  • 167 394 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
Mew
17 oktober 2022 · 2 160 Inlägg

Efter att ha kommit hem igen var glöden officiellt starkare än på länge. Tryckte på originalgrejerna för vad jag hoppades var sista gången och åkte och besiktade, men de noterade bytet till avtagbar dragkrok, så jag behöver göra en förenklad regbes på det. Tyvärr hade de inte någon som kunde göra det på plats den dagen, så det blev återbesök. Eftersom planen är att jag ändå ska bygga om bilen i vinter och regga den som ombyggt fordon till våren så känns det som lite onödiga pengar att göra en förenklad regbes nu när jag ändå kan få draget inskrivet "gratis" vid den regbes jag ändå ska göra. Det kommer bli en dyr historia ändå, så tror att jag struntar i att göra det nu. Alternativet är att montera tillbaks en fast krok, men dels har jag redan sålt originalet och dels orkar jag inte göra det jobbet, så jag kommer nog bara känna på bilen besstiden ut och ställer sedan in den för vintern och påbörjar bygget inför reggning. Det är ändå inte långt kvar på säsongen.

Tog loss turbo och grenrör för att göra lite allmänt underhåll och rengöring.
https://i.imgur.com/jZiEGVr.jpeg

Min oljetempmätare hade slutat funka, så skulle se om jag hittade lösningen till det. Tja... något hittade jag ju rätt så snabbt. lol
https://i.imgur.com/KBL7k9G.jpeg

Monterade även en kombinerad givare för oljetryck, till både varningslampa och extern mätare. Det är något jag saknar, så jag planerar att byta ut lambdamätaren mot en oljetrycksmätare i framtiden. Tänkte att man lika bra kan förbereda för det redan nu, när det är lättillgängligt. Tillverkade en liten adapterkabel för att slippa klippa och klistra i originalkablaget.
https://i.imgur.com/ObF3bYv.jpeg

Drog även nya kablar från givarna hela vägen in i kupén, tillverkade en liten kabelhärva som denna gång går genom original genomföringar och följer originalkablaget.
https://i.imgur.com/4BMZ1fK.jpeg
(Givaren visade sig vara av fel sort, så den byttes ut till en annan, ifall ni undrar varför färgen på den skiljer från förra bilden.)
https://i.imgur.com/32yo4T3.jpeg

Hade också varit på Hydroscand och beställt rostfritt slangöverdrag till vacuumslangarna som går till wastegaten - där är både väldigt trångt och väldigt varmt. Det var inte gratis kan jag lova, men det är väl inget med sådana här byggen. tongue Behövde lite över en meter men beställde lite över två, känner att det är lika bra att ha lite på hyllan.
https://i.imgur.com/Q9fb3Y4.jpeg

Fäste ändarna med krympslang på samma sätt som jag gjort med kabelstrumpor när jag tillverkat kabelhärvor.
https://i.imgur.com/76N3NVN.jpeg

Betydligt enklare att komma åt ändarna när grejerna var lösa. Fixerade slangarna med slangklämmor - silikonslangarna suger fast sig väldigt bra, men ville vara helt säker.
https://i.imgur.com/XrNnJy0.jpeg

Allting på plats igen. Hade egentligen velat göra om dragningen från sandwichen ut till oljekylare/termostat, de stålomspunna slangarna går ruskigt nära downpipen vilket inte är speciellt bra när hela poängen med möget är att kyla ner oljan. roll Vet dock inte riktigt hur det kan göras på bästa sätt så länge jag behåller detta grenröret, är ju platsbrist deluxe här nere. Kanske att det hade gått att lösa med 45° AN-anslutningar på sandwichen istället för de raka som sitter nu, men å andra sidan har jag numera tryckt dit en wastegate som tar upp det mesta av den platsen. Får se hur det ser ut när röret från WG in i downpipe är färdigbyggt, vill inte göra några ändringar innan dess.
https://i.imgur.com/sWuocZi.jpeg
https://i.imgur.com/3VIXAjB.jpeg
Fick isolera kontakten på oljetempgivaren, blev visst trångt även här. roll
https://i.imgur.com/rsh0Uot.jpeg

Provkörde, men oljetempmätaren rörde sig fortfarande inte. Såg dessutom vid en närmare inspektion att det trycktes ut olja mellan givarens hus och stiftet. Tog upp givaren, och hittade snabbt ett fel till. Har aldrig sett något sådant här innan. lol
https://i.imgur.com/2oNycOI.jpeg

Hade en VDO-givare liggandes som monterades istället, och nu funkar det igen! big_smile Tror dock inte den har riktigt samma mätvärden som givaren som följde med mätaren, för mätaren visar konstant lite högre temp än vad oljan faktiskt har. När oljan är runt 100°C visar mätaren strax under 120°. Har en äldre VDO-mätare som ska monteras istället, vill ändå göra om kabeldragningen ut till mätarna och jag vill dessutom ha analoga mätare som passar bättre in än dessa som jag har nu. Vill ha lite mer originalstuk över det hela. tongue
https://i.imgur.com/GaeDNfJ.jpeg

Senast redigerat av Mew (17 oktober 2022)

Mew
18 oktober 2022 · 2 160 Inlägg

Jag fick tag på en NOS tomgångsmotor som monterades. Den får ta en hel del mer stryk än på en originalmotor, så skönt att veta att det sitter fräscha grejer.
https://i.imgur.com/fLM7S3A.jpeg
https://i.imgur.com/DphCcGM.jpeg

Sedan skulle jag tanka häromdagen, öppnade tanklocket... och fick det i handen. lol Var väl väntat att det skulle hända förr eller senare, är ju ett plastgångjärn som är välkänt för att gilla att ge med sig.
https://i.imgur.com/na1tgp5.jpeg

Så, "when life gives you lemons..." Passade på att rengöra här bakom nu när jag kom åt ordentligt. tongue
https://i.imgur.com/kx63S38.jpeg

Hade ett begagnat gångjärn liggande som monterades.
https://i.imgur.com/jDuTCwv.jpeg

Sedan har jag pillat med en del belysning. smile Började med att ta isär fönsterhissknapparna. Den senare varianten är belysta med en originalgrön diod, denna ersattes med en isblå variant istället. Jag är inte duktig på att löda - detta var faktiskt första gången - men det gick förvånansvärt smidigt. Är ju ett rätt enkelt och smidigt projekt att lära sig på, är inga kretskort direkt. tongue
https://i.imgur.com/SZgMO34.jpeg
https://i.imgur.com/FECWS9j.jpeg
https://i.imgur.com/7tfPZvS.jpeg

Före/efter:
https://i.imgur.com/BQ0kTIg.jpeg
https://i.imgur.com/qw2HWmQ.jpeg

På förardörrens knappsats sitter bara två belysta knappar av någon anledning, så jag bytte även ut de bakre knapparna mot belysta dito. Dock är det möjligt att jag råkade montera fel sort i all hast, för jag förlorade funktionen på de bakre elhissarna samtidigt. lol Ska felsökas så fort jag hinner.
https://i.imgur.com/nAYSNTW.jpeg

Men - resultatet! Lyser starkare än originalen - kanske lite väl starkt, men inte så mycket att det bländar. Lyser nästan upp som belysta handtag i modernare bilar. Och man behöver inte fumla rumt i mörkret efter knapparna i första taget. lol
https://i.imgur.com/5NZxOhE.jpeg

Vidare till mätarhuset, och anledningen till att det blev just isblå dioder i knappsatserna. Hade köpt "plasmamätare" för ett... tag sedan. roll Det är väl på tiden att montera dessa nu. Bättre sent än aldrig!
https://i.imgur.com/Lu40VYu.jpeg

Dessa var det nu äntligen dags att montera. Plockade isär mätarhuset och klistrade dem på plats. Fick ta loss mätarnålarna för att få dit mätartavlorna, jag bände försiktigt med ett clips/listverktyg som är format som ett V, så att det bände på båda sidor av nålarna. Väldigt lätt att bryta sönder piggen som nålarna sitter i annars, så man får vara försiktig.
https://i.imgur.com/nUUFssC.jpeg

Blev en temporär montering av boxar och kablage för att testa funktionen.
https://i.imgur.com/3hX9SNx.jpeg

Finns två färger att välja mellan, isblått och grönt. Kanske inte så svårt att gissa vilket jag valde att ha. tongue
https://i.imgur.com/QDpikry.jpeg

Även resterande belysning bytte färg till isblått. Tycker det blev bra, var väl helt okej med det blåa jag hade innan, men jag hade börjat tröttna på det.
https://i.imgur.com/gq7alOY.jpeg

Däremot stod ju mätarna helt åt skogen nu. lol Försökte få dit allting rätt, men misslyckades totalt. Så jag plockade isär mätarhuset och tog loss nålarna igen, och kopplade in det i bilen för att sätta dit mätarnålarna "live". Tankade fullt för tankmätaren, lät bilen bli ordentligt varm för tempmätaren. Underlättade att se varvtalet i MaxxECU, var bara att trycka dit nålen där sprutet visade att den skulle vara med bilen på tomgång. För hastighetsmätaren körde jag ut till ett industriområde mitt i natten för att eliminera risken för annan trafik, drog igång GPSen för att se hastigheten och låste farthållaren på 70 enligt GPS. Sedan var det bara att trycka dit nålen på rätt ställe. Lite sketchy eftersom man var distraherad under några sekunder, men hade inte många andra alternativ. Körde något varv på området innan för att se att det verkligen var dött.
https://i.imgur.com/Dz35r8q.jpeg

Sist byggde jag ihop en egen diodlampa till yttertempmätaren. Dessa lampor sitter med bajonettfattning och är lödda i hållaren original, men det gick att ta loss lampan (i bitar), och sedan kunde man flytta stiften på en vanlig T5 ledlampa ut på kortsidorna och trycka ner den, så satt den fast och hade samtidigt bra kontakt.
https://i.imgur.com/KCIM935.jpeg
https://i.imgur.com/IKNxz9i.jpeg
https://i.imgur.com/mTWrlWm.jpeg

Blev nöjd med belysningen, gillar det isblåa bättre än det skarpa blåa jag hade innan. Dock är väl vita mätartavlor inte riktigt min grej, men det får gå. Nu känns det lite som att det fattas något... Har aldrig tyckt det var speciellt snyggt med mätarringar, tycker det bryter av onödigt mycket när det smälter ihop så pass bra som det gör original, men med kontrasten som blev mellan svart och vitt nu så kanske det är det som behövs. Antingen det eller att lacka resterande vitt också... lol Nä, det hade nog sett hemskt ut. Tror nog mätarringar hade gjort sig bra nu. Men 700 spänn för några tunna aluminiumbitar... hmm Ja, vi får väl se. Ingen prioritet där iallafall. tongue

Mew
18 oktober 2022 · 2 160 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag gillar't.
Behåller jag Jeepen e jag sugen på att göra något liknande, den gröna tonen mätarna har nu är ingen personlig favorit.

Snyggt jobbat!

Tack! smile Har du fastlödda dioder i instrument etc, eller har du vanliga glödlampor?

Mew
18 oktober 2022 · 2 160 Inlägg

Fortsatte med temat belysning. Ville ha dubbla rader bakljus, tycker det gör sig rätt så bra på dessa. Så de bakre lamphållarna togs ur för att modifieras. Själva lamphållaren är identisk i alla fyra bakljusdelar.
https://i.imgur.com/F82cKBS.jpeg
Ville såklart ha kvar både bromsljus och dimljus på sina respektive platser, så några 240 blinkersinsatser fick offras för sina dubbelpoliga lamphållare. Kapade bort botten/lamphållaren på original lamphållare, och fäste 240ins med smältlim. Måttade snittet på 240ins lamphållare så att den hamnade lika djupt som originalet, för lampans låsning kapade jag inte bort. Stiften behövde alltså hamna lika högt upp som tidigare. Dessutom får det inte bygga allt för mycket utåt/bakåt om man vill kunna sätta tillbaks täckkåporna i bagageutrymmet, detta gäller speciellt backljusdelarna.
https://i.imgur.com/NpWSlpw.jpeg
https://i.imgur.com/msqcCt6.jpeg

Sedan borrades ett litet hål till, där kablarna från 240ins lamphållare träddes igenom.
https://i.imgur.com/U3J0wGI.jpeg

Dessa löddes sedan fast på spåren för positionsljus respektive bromsljus. Det var lite klurigt att få lödtennet att fastna på den ytan för mig som är amatör när det kommer till att löda, finns säkert nåt knep som jag inte känner till för olika sorters ytor, men till slut så. Denna process upprepades tre gånger, för dimljuset och de båda bromsljusen. På den fjärde lödde jag bara fast en kabel som bryggade de två spåren eftersom det bakljuset inte används original. Där hamnar en vanlig 5w lampa. På de andra tre blir det 21/5w lampor, som det sitter i tex 945.
https://i.imgur.com/WNVuHq0.jpeg

Vid provmontering hade jag problem med att dimljusknappen och lampan i bilen lös konstant. Visade sig att det är fördraget för dimljus i båda sidor av bilens kontaktstycken i backljusdelen av någon anledning, så det var min bryggning som ställde till det och skickade ström bakvägen. Jag stiftade ur och isolerade den kabeln med krympslang. Snabbt och enkelt att återställa om man skulle vilja det, även om det egentligen är totalt onödigt. Men vill helst låta bli att klippa och klistra i kabelhärvan.
https://i.imgur.com/y07mmyS.jpeg

Jag har länge stört mig på nyansskillnaden mellan blinkers- och backljusdelarna. Blinkersdelarna är från en 960. Bakljusen på bilar med vita blinkers original, alltså 960 och 940 Classic, är lite mer röktonade än den äldre varianten av backljusdel som är mer åt det vita hållet. Tyvärr plockade jag bara blinkersdelen på 960in alla dessa år sedan, och jag har gått och stört mig på detta sedan dess. Det är en knappt märkbar detalj, men en som jag själv gått och stört mig på. Så det var dags att ändra på det. smile I fjol fick jag äntligen tag på ett par felfria mittendelar från en 964, jag var kräsen angående skicket så det tog ett tag att hitta ett felfritt par. Nu polerades de upp och vaxades inför montering. 😁
https://i.imgur.com/uOOP1g8.jpeg

Höger backljusdel var inte förberedd för en lampa i nederkant, där sitter ju inget original. (Men ändå var det fördraget till dimljus..?🤔)
Så borrade ett 20mm hål i det. Det finns en försänkning där hålet ska vara, var bara att borra i den. Smidigt.
https://i.imgur.com/CJbmaaO.jpeg
https://i.imgur.com/LmZSrJH.jpeg

Före/efter. big_smile
https://i.imgur.com/OjSMvOk.jpeg
https://i.imgur.com/c7mcKdQ.jpeg

Och såhär blev belysningen. big_smile Dimljus och bromsljus är som sagt exakt lika som innan. Vissa sätter bromsljus hela vägen, men då förlorar man dels dimljusfunktionen och dels får man dra ut kablar hela vägen i bagageluckan. Jag valde att behålla det som original istället, positionsljus räcker gott för mig och dessutom vill jag ha kvar dimljusfunktionen.
https://i.imgur.com/6gQb0GR.jpeg
Även regskyltsbelysningen byttes till en modellanpassad variant med två LED-plattor integrerade i glasen istället för bara vanliga LED-lampor som jag hade innan. Blev ett mycket starkare ljus, dessutom lite mer åt det varma hållet vilket jag tycker passade bättre.
https://i.imgur.com/oukaBjj.jpeg
https://i.imgur.com/9Nq2vNM.jpeg

Mew
20 oktober 2022 · 2 160 Inlägg

Cuefa skrev:
Det är vanliga lampor men jag skulle gärna ha en annan färg på tavlorna också, så plasma vore väl vägen att gå.

Aha, ja, så är det väl. Men du verkar iallafall slippa pilla på mätarnålarna på din modell, förenklar ju en hel del. smile
https://www.streetracerparts.com/Jeep_G … p-0136.htm

Cuefa skrev:
Blev skitsnyggt! big_smile

Tack!

KSI-Garage skrev:
Jag gjorde liknande modifiering på min skoda rs, men jag gjorde så är istället
Före
https://www1.garaget.org/archive/12/11883/314438/314438-3022942.jpg

Färdigt
https://www1.garaget.org/archive/12/11883/314438/314438-3022949.jpg

Så här ser det ut på baksidan av bromsljusets lamphållare när den är klar. Jag slipade bort botten (baksidan) av lamphållaren, sedan så kortade jag av och bockade om bygeln till lampan.
Nu går den inte till mitten utan till första kanten, där 21w trådens anslutning nu är. Jag lödde fast en liten kabelstump och satte dit en kabelskoskarv så att man kan byta lampa utan att löda om plattan nästa gång. Jag var även tvungen att slipa bort den ena spårtappen på lampan så att den kan använda original glidbana.

https://www1.garaget.org/archive/12/11883/314438/314438-3022944.jpg

Var väldigt likt ja. tongue Din lösning tar mindre plats och är smidigare på så sätt men å andra sidan behöver man löda fast en kabelstump på lampan när den behöver bytas ut - dock är det ju inget jättejobb precis. tongue Tack för att du delade med dig! 👍 Fanns inte mycket info om detta så vitt jag såg när jag försökte kolla upp det.
Ja just det, jag fick också slipa bort ena spårtappen på 21/5w-lamporna, glömde helt bort att nämna det. lol

Mew
20 oktober 2022 · 2 160 Inlägg

Tog loss mätarhållaren / A-stolpsklädseln och tillverkade ett nytt kablage till den. Det gamla var så hemskt att det får ni inte se någon bild på. lol Var ett tag sedan jag gjorde det, och det märktes. roll Är betydligt mer nöjd nu.
https://i.imgur.com/aaRe3t8.jpeg
https://i.imgur.com/s3pkdUL.jpeg

Testade samtidigt byta till några old school analoga mätare som passar in lite bättre med bilens tema. Nu stämmer dessutom oljetempen. Är dock inte helt nöjd, laddtrycksmätaren rasslar och har sig vid låga varv+belastning (ingen... retardation? Heter det så på svenska också?) och oljetempen har alldeles för dålig belysning, så det blir nog att köpa nya analoga mätare i framtiden.
https://i.imgur.com/nuXbe4p.jpeg

Bytte till ett nytt original bränslefilter nu när bilen gått ett litet tag med E85. Smidigt med avtappningsventil precis där. tongue
https://i.imgur.com/Mdpsoz7.jpeg

Sedan började kylaren läcka vid gavlarna. Lite skumt, den är inte jättegammal och var fräsch i övrigt, men som tur är hade jag et annat stort kyl liggandes som jag hade planerat att stoppa i 245an när den så småningom skulle få sin turbomotor monterad. Så det kylet hamnade i denna istället, så får jag helt enkelt hålla utkik efter ett till. tongue
https://i.imgur.com/iFAouv3.jpeg

Mew
27 februari 2023 · 2 160 Inlägg

Har varit rätt så fullt upp under vintern, men nu fick jag lite tid över, så har börjat pilla med bilen.

Tog inga bilder på det första som gjordes, men jag rev av toppen på bilen. Misstänkte att topplockspackningen var på gång - mot slutet av hösten fick jag skumma temperaturhöjningar i kylsystemet vid fullt laddtryck. Märktes inte något konstigt varken på motorgång eller bilens analoga mätare, men syntes och loggades i MaxxECU. Tempen gick ända upp till 108 grader i någon sekund, men så fort jag släppte gasen gick det direkt ner till 92 grader. Antog att den tryckte ut laddtryck/komp i kylsystemet, men packningen verkade inte speciellt dålig när jag rev systemet. Däremot tyckte jag att toppbultarna lossnade misstänkt lätt... De var dragna med rätt moment och såg fina ut, ingen bult var sträckt heller, men det finns små spår av sot mellan cylinder 4 och en kylkanal. Antar att de av någon anledning lossat på sig lite grann - de efterdrogs aldrig, det ska ju inte behövas, men tydligen gör det det iallafall. roll
Nåväl, när allt ändå är av blir det lite ändringar gjorda. Ska på med en HoneyWell givare för att kunna logga oljetemp+oljetryck i sprutet med, och jag funderar på att ta bort oljekylare/termostat och montera en original olja/glykol värmeväxlare istället. Känns som att den gör mer nytta. Antingen det, eller så får jag se över dragningen av slangarna - går alldeles för nära downpipen just nu. Men det är ont om plats där, så vi får se hur det blir.

Efter det så rev jag delar av framvagnen, det är dags att göra vid kaross och underrede och jag börjar i framändan. Fjäderbenen åkte ut, delades på och målades med Por15 tillsammans med lite andra detaljer. Påbörjade även rengörning och målning av underredet. smile
https://i.imgur.com/ATOIexw.jpeg
https://i.imgur.com/5RICqNW.jpeg
https://i.imgur.com/TxCEJt2.jpeg
https://i.imgur.com/4TXWpRE.jpeg
Framvagnsbalken måste ner för att rengöras ordentligt innan den målas upp, men det tror jag får vänta tills motorn är ihop igen.

Det blir ju lite ombyggnationer i fram- och bakvagn - själva skalet på fjäderbenen blir original, kör inte med coils, men det blir en styvare setup. Stötdämparna blir Bilstein B8 Sprint med 25mm kortare slaglängd runt om, och fjädrar anpassade därefter. När det kommer till krängningshämmare kör jag 21mm fram och 19mm bak. Tror 19mm bak blir lagom, är ju redan en nackdel med stel axel i kurvor så behöver knappast förstärka det attributet mer (det är ju inte en driftingbil). Fram är jag inte lika säker, kanske blir en uppgradering till 23mm om jag känner att behövs, men helt ärligt tror jag 21mm duger gott. Blir ju en hel del andra ändringar i framvagnen samtidigt, både andra bärarmar och diverse förstärkningar.
Fjädrar och krängningshämmare fick sig iallafall en färg som matchar dämparna. smile
https://i.imgur.com/T1V3kHt.jpeg

Det trillade visst in lite paket med... big_smile
https://i.imgur.com/6NNkRX6.jpeg
Rejälare bromsar inhandlades, det blir R-bromsar med 330mm skivor runt om, ytterligare en sak jag gör om inför reggning. Lika bra när man ändå håller på, även om de bromsar som satt på faktiskt var vettiga, speciellt med de skivor och belägg som hade köpts. Men nu blir det bra mycket rejälare. big_smile Här är en jämförelse mot original ok fram:
https://i.imgur.com/3SyZg4R.jpeg

Nackdelen är att ingenting under 17" kommer kunna gå på bilen längre, till och med många 17" fälgar kommer ta i, beroende på modell. Hjulen jag har är 18" så det är inga problem, men reservhjulet går ju fetbort... lol Jag kommer behöva försöka hitta ett 17" reservhjul som både passar på bilen och får plats i reservhjulsbaljan. Kommer få bli stretch deluxe om det överhuvudtaget kommer gå. Blir att testa sig fram helt enkelt. tongue

Sist men inte minst trillade det in ett himla trevligt paket (eller ja, två) från MKM. smile
https://i.imgur.com/7cRbfo2.jpeg
Rejälare bärarmar både fram och bak, justerbart panhardstag och så ett fjäderbensstag. big_smile Osäker om fjäderbensstaget kommer gå fritt över downpipen, det återstår att se.
https://i.imgur.com/SfvfygW.jpeg

Paketet var väldigt välpackat, men trots det verkar den ena bärarmen ha fått ett ledset fästöra på väg hit, tror även det tryckts ihop något i bakkant eftersom fjäderfästet inte riktigt fick plats, men det gick med lite övertalning.
https://i.imgur.com/k9tYeOs.jpeg
Sedan linjerade inte hålen i fjäderfästet riktigt heller, verkar ha blivit någon miss i tillverkningen, men det var ju enkelt åtgärdat i pelarborren, det löste jag på en gång, som man ser på överblicksbilden där det sitter monterat redan. tongue
https://i.imgur.com/RblymcC.jpeg
Så petitesser egentligen, i övrigt är jag sjukt nöjd med grejerna! Var en rejäl motivationshöjare. big_smile big_smile

Väntar på ett sista paket med bromsdetaljer och lite annat godis. Sen så... big_smile

Senast redigerat av Mew (27 februari 2023)

Mew
27 februari 2023 · 2 160 Inlägg

zzr94092 skrev:
300 skivor,är dom inte större på R-bromsar?

Lucif3r skrev:
Ojojoj här har vi minsann hittat på dom rejäla spenderarbyxorna big_smile
Men brukar inte R-bromsarna(eller adaptrarna iaf) till 7/900-serien vara anpassade för 330mm skivor? Eller minns jag helt galet nu...

Jodå, 330mm ska det vara. lol Tack, redigerat!

KSI-Garage skrev:
nyare volvomodeller har väl både 17"& 18" som nödreservhjul. Så det borde gå att hitta på skroten.
Annars så har Peugeot 407 17" plåtfälgar och iallafall samma bultcirkel, navhålet är jag osåker på om det är rätt.

Tack! Ska kolla upp de alternativen. big_smile

Mew
28 februari 2023 · 2 160 Inlägg

Började montera ihop fjäderbenen. Nav/hjullager och fjäderbenslagring är återanvänt men nästan nytt.
https://i.imgur.com/SSrgb71.jpeg

Hålen för bromsokshållaren gängades (M14x2) eftersom adaptrarna för R-bromsarna kommer monteras där. Lättast att göra medan de är lösa tänker jag.
https://i.imgur.com/R2Usnjf.jpeg

Och grejerna monterades provisoriskt! big_smile Väntar fortfarande på ett paket innehållandes bland annat spindelleder, bromsadaptrar och skivor + klossar så längre än så här kommer jag inte just nu med framvagnen, och jag drar inte åt allt förrän rubbet är på plats och med framvagnen under belastning. Men det gör inget, har lite pill med motorn och elsystemet framför mig. tongue
https://i.imgur.com/XWSScwc.jpeg
https://i.imgur.com/jBeOvJ8.jpeg
Måttade in länkarmarna, så här blev det! Bara spindellederna kvar här, som sagt. smile
https://i.imgur.com/lCJcogY.jpeg

Senast redigerat av Mew (28 februari 2023)

Mew
17 mars 2023 · 2 160 Inlägg

Munkis skrev:
Riktigt snyggt jobbat! smile Hade lite lugnt på jobbet så passade på att läsa igenom hela din tråd från början igen. Riktigt snyggt bygge och man blir ju otroligt sugen på att sätta fart ordentligt med min egen bil big_smile

Tack så mycket! Jo men jag tycker det är så kul med projekttrådar av just den anledningen, det är helt sjukt hur mycket inspiration och tankar / idéer jag fått av andras trådar. tongue Kul att kunna ge tillbaka lite grann!

Mew
17 mars 2023 · 2 160 Inlägg

Adaptrarna till bromsoken trillade in, så provmonterade dem! Fick kapa av en liten bit av bromsskölden som var i vägen för den nedre fästpunkten. Väntar fortfarande på bromsskivor och belägg, men det kan nog bli bra det här. big_smile
https://i.imgur.com/0QmnoTc.jpeg

Den ena tutan hade lagt av, så letade fram ett litet kompressorhorn ur gömmorna och fixade ett fäste till det.
https://i.imgur.com/dNh4aiZ.jpeg

Demonterade mer av fronten för att underlätta det som ska göras. Tänkte snygga till kablaget lite, och göra några ändringar samtidigt.
https://i.imgur.com/KF5PJvY.jpeg

Batterihyllan i plast ersattes med en från 240, ihop med dess låsning för batteriet. Det är väldigt trångt här (det är på millimetern att batteriet går ner med allting monterat, måste dessutom vinklas väldigt specifikt på vägen ner eller upp), men det verkar vara precis tillräckligt med plats för att kunna komma ner med handen och sätta dit eller ta bort låsningen. Det är en så himla smidig lösning, så blir super om det funkar. Dessutom är det ett nytt batteri nu, så tanken är att det inte ska behöva plockas ur på ett bra tag ändå.
https://i.imgur.com/5Otvd1k.jpeg


När lyktorna ändå var ute så monterade jag ställmotorer för ljusnivåreglering. Kablaget för detta är fördraget för på senare årsmodeller, så på dem är det bara att koppla in de två motorerna och knappen.
https://i.imgur.com/AihQ832.jpeg
Jag hittade dessutom nästan nya lyktglas på skroten för ett tag sedan, så de får ersätta de gamla blästrade originalen.
https://i.imgur.com/rkaqPQR.jpeg

Höger dimljusreflektor var dålig. Det är en separat reflektor och jag har haft en ny som legat och väntat på montering, men när jag öppnade upp lyktan och väl monterade den nya såg jag dock att huvudreflektorn blivit rätt så matt med åren. lol Den andra sidan ser ungefär likadan ut. De lyser bra nog för besiktningen, har aldrig fått anmärkning på ljuset, men det blir att leta rätt på ett par nya reflektorer och byta framöver. Väldigt smidigt att byta reflektorer på dessa i övrigt. smile
https://i.imgur.com/irZXHEE.jpeg
https://i.imgur.com/YZGf6Ck.jpeg
Har inte tänkt på det innan alls, men nu ser man verkligen kontrasten mot en ny reflektor. tongue
https://i.imgur.com/MGSm616.jpeg


Sen lackade jag om lite grejer. Helt fel årstid att göra det i, men jag ville verkligen få färg på bromsoken och det är lika bra att passa på att ta lite annat som ändå är redo för lack. Blev ju inte nöjd med hur det blev förra gången, men det var bara att matta ner och göra om. Fick lacka i det lilla garaget hemma eftersom jag inte ville ha lackdamm överallt i lokalen. Blötte ner golvet ordentligt, men det blev ändå en hel del småskit i lacken. Däremot blev jag mycket mer nöjd med resultatet denna gång, så med lite våtslipning tror jag att det blir klockrent. Däremot visade det sig att ångorna vandrade upp i lägenheten trots öppen garagedörr, så frugan blev måttligt imponerad. Oops... lol
https://i.imgur.com/Zju5ZbX.jpeg
https://i.imgur.com/LlIXiWy.jpeg

Så här blev oken. Hade köpt hem R-dekaler som jag klistrade på när baslacken hade torkat, och drog sen några lager klarlack över hela kalaset. smile Man kunde välja mellan flera olika färger, jag valde silver istället för vitt som det är original eftersom jag tycker det gör sig väldigt bra med bilens färg.
https://i.imgur.com/6bQJQdi.jpeg

Senast redigerat av Mew (17 mars 2023)

Mew
17 mars 2023 · 2 160 Inlägg

VoxTypeX skrev:
Hur fick du loss sargen och sen i sin tur reflektorn? Aldrig vågat mig på att slita loss och byta själv då jag inte haft reserv, känns som något man enkelt kan knäcka. tongue

När du lossat glaset så är den stora halv/helljusreflektorn det första som du lossar, sitter bara isnäppt med tre hakar i den inre sargen:
https://i.imgur.com/LiqEJ3L.jpeg

Dimljusrefektorn kommer du åt när du har tagit bort den stora reflektorn, den är lite pilligare men inte så farligt. Sitter isnäppt i en hake på varje ände, när du lossat dem så sitter den med banjofattning i en styrning (höger sida på bilden, precis ovanför haken den satt i). Vrid den ett kvarts varv uppåt och lirka loss den. Montering i omvänd ordning. smile
https://i.imgur.com/tIlapCb.jpeg

Senast redigerat av Mew (17 mars 2023)

Mew
21 mars 2023 · 2 160 Inlägg

Trillade äntligen in ett paket med resterande delar! smile Nu är det inget annat än tiden som hindrar ihopmonteringen.
https://i.imgur.com/D3cY7vm.jpeg
Har hört en del gott om beläggen (FERODO Premier Eco Friction), de ska vara rejälare än originalen, så tänkte testa dessa. I övrigt är det inget speciellt med skivorna, uppgraderingen i sig lär räcka gott och väl. smile

Senast redigerat av Mew (21 mars 2023)

Mew
23 mars 2023 · 2 160 Inlägg

Kunde inte hålla mig, så det blev en stunds skruvade igår.  big_smile

Skruvade på alla detaljer på alla fyra ok igen.
https://i.imgur.com/CuPOu0k.jpeg

De främre bromsskivorna monterades, sen skruvades adaptrarna fast permanent och de främre oken monterades. big_smile Använde gänglåsning på alla skruvar.
Beställde belägg med "manuell" slitagevarnare, den sticker dock ut en del så beläggen med varnaren fick monteras på utsidan eftersom den tog i okets gods på insidan. Beläggen är märkta med en pil som indikerar rotationsriktningen men slitagevarnaren sitter på samma ställe på båda belägg, vilket medför att den sitter högst upp på belägget på ena sidan och längst ner på andra sidan. Spelar absolut ingen roll egentligen, men jag stör mig lite grann på asymmetrin, skadad som man är. lol
https://i.imgur.com/SCbRjfr.jpeg

Putsade upp spacersen lite grann och skulle montera dem, och märkte då att skallen till centreringsskruven för bromsskivan tar i baksidan av spacern. Jag vill inte borra ett hål för skruvskallen eftersom jag då hade behövt borra i en av hjulbultarna, så jag kapade istället av skallen av två M8-skruvar, skar ett snitt i toppen av dem och skruvade in dem med en plattmejsel. De bottnar aldrig eftersom hålet är genomgående, så jag satte en klick gänglåsning på dem, mest för att förhindra att de vandrar inåt. Efteråt kom jag på att jag istället hade kunnat borra en försänkning i skivans gods och använt en vanlig skruv med försänkt skalle, men vid det laget var jag redan färdig och såg ingen mening med att göra om det. Alla sätt är bra utom de dåliga. roll
https://i.imgur.com/H7puHxX.jpeg
https://i.imgur.com/F9i9vF8.jpeg

Jag måttade även på bromsslangar, åkte in på Hydroscand och fick rätt variant pressad, men sen tog det tyvärr stopp. Valde att ha banjokopplingar ut mot oken, men de jag fick med mig hade fel gängstigning, jag behöver 10x1 och det fanns inte hemma, så de kommer inte förrän på fredag. Vi är dessutom iväg söderut i helgen och åker redan fredag förmiddag, så monteringen av slangarna får vänta tills på måndag. Den som väntar på något gott... väntar alltid för länge. wink Bjuder på en skämsbild på slangarna och fel banjoskruvar sålänge.
https://i.imgur.com/mj8Ca8S.jpeg

Senast redigerat av Mew (23 mars 2023)

Mew
1 april 2023 · 2 160 Inlägg

Jag gav mig på att byta kamaxel nu när toppen ändå var ute, så VX3an åkte ut...
https://i.imgur.com/6V7uXnT.jpeg
...och in åkte denna trimkam som jag har haft liggandes. smile
https://i.imgur.com/n3AUjNo.jpeg
Jag fick denna av en bekant som gick över till BMW-motorer och hade den över. Jag vet att vissa omslipade kammar är gjorda för att ha mindre ventilspel än original, men jag hittar ingen info på det som är instansat när jag söker på det. Så jag kommer köra på original ventilspel - lite för mycket ventilspel gör att det kan slamra lite grann, medan för litet ventilspel gör att det kan gå varmt. Så jag vet vad jag väljer. roll

Beställde hem 2.5mm lashcaps, men dessa är inte härdade. Så härdade dem på bonnavis - hettade upp dem med gasol tills de glödde, och dumpade sedan i dem i en burk med motorolja.
https://i.imgur.com/Uq0B63m.jpeg

Härdade och klara. big_smile
https://i.imgur.com/vhKiR1z.jpeg

Lyfter ur brickorna man ställer spelet med med hjälp av en kraftig magnet och mäter dem med digitalt skjutmått. De sitter bara itryckta, men sitter rätt bra.
https://i.imgur.com/3G5Z4g8.jpeg

Slammerdämparna var fortfarande i nyskick, men fick åka ut och ersättas med lashcapsen. Här är den första på plats.
https://i.imgur.com/QmYxfMZ.jpeg

...Och ventilspelet mätt. Visade sig att jag mätte lite i underkant, så det får bli att beställa nya, tjockare lashcaps. lol
https://i.imgur.com/Pw3zA8a.jpeg

Så det blir att beställa 3mm lashcaps. Dock är jag osäker angående ventil nr 8. Det rekommenderas att ha lika tjocka lashcaps rakt över, men finns det inte en så tjock bricka som behövs där så får jag nog ha en tjockare där ändå. Ska se vad som går att beställa, men jag väntar med att byta brickor tills jag mätt spelet med toppen på plats och åtdragen med rätt moment.
https://i.imgur.com/1Gsgjqu.jpeg

Mew
1 april 2023 · 2 160 Inlägg

En fundering jag haft med R-bromsarna är att det blir problem om man skulle råka ut för punktering, det finns ju inte en chans i världen att få på original 15" reservhjul. Hade tänkt kolla om något original 17-18" reservhjul från någon XC-modell eller liknande hade kunnat passa - men hittade en Tradera-annons på ett original 18" reservhjul till R-modellerna, anpassade för just de bromsoken! Köpte det och fick paketet häromdagen!
https://i.imgur.com/qncM373.jpeg

Men..  kunde inte annat än att bli väldigt besviken på skicket. Annonsen beskrev det "Har gått ca 20 meter, i bra skick", och det såg verkligen ut så också. Men... Ja, bedöm själva om ni tycker att det jag fick överensstämmer med vad jag köpte. Här är några av annonsbilderna:
https://i.imgur.com/0Zf5lwp.jpeg
https://i.imgur.com/465M1W9.jpeg

Och vad jag fick hem:
https://i.imgur.com/y2FqAY6.jpeg

Visst, det är bara ett reservhjul som aldrig kommer synas och det kanske kan tyckas vara löjligt att vara besviken över en sådan bagatell, och jag har försökt att intala mig själv just det, men jag kan ändå inte låta bli att vara besviken. Det är så himla surt - det är en bil jag försöker förbättra ner i minsta detalj, och så tror jag att jag köpt något som matchar det skicket, men får istället hem något som är bokstavligt talat täckt av mossa och nerbajsat.

Frågade säljaren angående skicket, och svaret var att det har stått utomhus i något år sen bilderna togs, "men pröva o tvätta av det och polera fälgen lite, så blir nog skicket som fotot ,ungefär".

Jag betvivlar starkt att det ens är samma fälg, speciellt eftersom han lagt ut en annons till med exakt samma bilder. Och jag menar, även om det skulle stämma hade man väl åtminstone kunnat tvätta av bajset och mossan?? Men orkar inte hålla på, så jag får helt enkelt bita i det sura äpplet och offra några av mina få lediga timmar på detta.

Började med att ta fram värmepistol och ett plastverktyg och skrapa av dekalen, som tyvärr var bortom all räddning.
https://i.imgur.com/aKCekoG.jpeg

Sedan skrubbade jag av både däck och fälg noga både in- och utvändigt.
https://i.imgur.com/7AAmHW5.jpeg

När det till slut var rent så tog jag det till garaget och provmonterade. Det passade klockrent, så det kommer göra sitt jobb iallafall. Tanken med bilen är ju att kunna bruka den på sommaren så mycket som det bara går, så det är väldigt skönt att ha ett passande reservhjul.
https://i.imgur.com/FvuFlkq.jpeg

Sen kavlade jag upp rockärmarna och polerade upp fälgen. Körde med en liten luftdriven roterande polermaskin där den kom åt, och resten för hand. Nu ser hjulet iallafall representabelt ut.
https://i.imgur.com/9czhaJt.jpeg

Hjulets centrum sticker ju ut betydligt mer än originalet, så fick kapa ner original plastfäste... ja, nästan helt och hållet. lol Men det funkar iallafall!
https://i.imgur.com/BSHWZZv.jpeg

Och - ja, det går precis ner i reservhjulsbaljan. big_smile big_smile
https://i.imgur.com/YgbyhNe.jpeg

Senast redigerat av Mew (1 april 2023)

Mew
2 april 2023 · 2 160 Inlägg

leenus93 skrev:
Asså de är ett reservhjul... Som du sällan kommer att se. Rätt gnälligt.

Åhh dryga ni är lol lol

Mew
2 december 2023 · 2 160 Inlägg

Här har det stått still nästan hela året, har varit fullt upp med en massa annat. Men för någon vecka sedan kom suget tillbaka, så jag satte igång igen! ...Att riva bilen ännu mer. lol

Blev sugen på att snygga till underredet lite, så jag slet ut bakvagn och kardan. Det logiska hade väl varit att bli färdig med motorn först så inte hela bilen står riven, men det var det här jag blev sugen på att göra, har fortfarande ingen lust att jobba med motorn just nu, och jag följer suget. big_smile Det ska vara roligt att hålla på så långt det går.
https://i.imgur.com/JHO6HKg.jpeg
https://i.imgur.com/MwQVkgP.jpeg
https://i.imgur.com/zHMhXca.jpeg

Tog sen spontant beslutet att även riva ut alla bränslerör, kändes som att de skulle vara i vägen. Demonterade också det mesta smått som sitter bultat undertill och började rengöra underredet med trasor, SPAM, bromsrengöring och tryckluft. Har ju inte vatten i garaget, så rengöringen blev drygare än det behövt vara om jag haft lite framförhållning. Jaja, det funkar ändå. tongue
https://i.imgur.com/TnHnaZL.jpeg

Så en jättenödvändig grej, tog hem och tvättade och putsade upp värmesköldarna. roll Har en hel del putsbög i mig, så är det bara, och det är ju trist att montera tillbaks halvdassiga kåpor på ett tillfixat underrede.
https://i.imgur.com/ZcJ0zLy.jpeg

Igår satte jag sen äntligen igång att måla. big_smile Hann dock bara måla bakre hjulhusen och reservhjulsbaljan innan min burk Por15 tog slut. hmm
https://i.imgur.com/SwjhXNT.jpeg

Ville gärna slippa vänta tills nästa vecka på att avsluta jobbet, så jag chansade och åkte till Colorama i stan för att se om de hade något vettigt alternativ. Jag hade tur, de hade Bengalack hemma. Har aldrig använt den innan men har hört att den ska vara bra till sånt här, även den bildar en hård yta när den härdat. Så jag slog till på två burkar. smile Por15 är väl i en annan klass, men den här bilen kommer bara gå sommartid ändå så det blir nog bra oavsett.

Och eftersom frugan jobbar denna helgen så passade jag på att åka till garaget idag, och jag hann måla färdigt hela underredet. big_smile Det var svårt att fånga på bild, men vilken skillnad! Är helnöjd. smile
https://i.imgur.com/puH4PuN.jpeg
https://i.imgur.com/K1n9cDK.jpeg

Mew
3 december 2023 · 2 160 Inlägg

Tvättade av bränslerören när de var urplockade, de är i fint skick på den här bilen så jag ser ingen anledning att byta ut dem. Däremot fick jag ett ryck här med - de har ju inte den finaste färgen....
https://i.imgur.com/9BoIhSa.jpeg

...så... japp. Extremt nödvändigt, jag vet. roll Men snyggare! big_smile
https://i.imgur.com/i3PJicy.jpeg


Kan ju även passa på att dela med mig av en del av anledningen till att det stått still hela sommaren. Jag beställde och betalade ett svänghjul från ett företag i mars. Sen var det knäpp tyst. Skickade flera meddelanden på deras hemsida, på mail, på facebook.. inget svar någonstans. Testade ringa upprepade gånger olika datum, ingen som svarade någon av gångerna. Till slut, i somras, fick jag ett mailsvar. Blev lovad att det var på gång, men sen hörde jag inget på ett bra tag igen. Mailade igen efter några veckor, då fick jag iallafall svar. Till slut - i början av november - kom det ett paket. Såatteh. roll Jag föredrar oftast att betala beställningar direkt, jag ogillar generellt fakturor och att vara skyldig pengar så jag vill ha det avklarat på en gång, men denna gång ångrade jag mig lite. Hade varit mycket enklare att bara annullera köpet och beställa någon annanstans ifrån, men det var ju mer meck med det när det var betalt och klart. Men men, nu har jag svänghjulet iallafall. /rant
https://i.imgur.com/GjcBh1h.jpeg

Senast redigerat av Mew (3 december 2023)

Mew
7 december 2023 · 2 160 Inlägg

Hade sedan tidigare fått tag på en NOS sats med skruv till dragkroken. Dock var den öppnad och inte helt komplett, men ändå! Tyckte de skulle passa bra på den här bilen. smile (Förresten, är det någon som vet vad klammern är till? Skulle ju spontant tippa på att den är till kabelhärvan, men den är dels mycket tjockare än härvan och så ser jag inte riktigt var den kan passa in någonstans och göra nytta.)
https://i.imgur.com/abIwKAX.jpeg

Två av de större skruvarna saknades, men jag har sedan en tid tillbaka börjat samla på mig ett lager av NOS-eller-nära-NOS gula och svarta skruvar för just såna här ändamål, så gick dit för att inventera det. Och jodå, jag hittade två passande skruvar! big_smile
https://i.imgur.com/Iblj0a0.jpeg

Också en sån där detalj som jag myser över men ingen annan någonsin kommer märka. lol
https://i.imgur.com/DAMwCxn.jpeg
https://i.imgur.com/RYjqmSB.jpeg

Jag har däremot också fått tag på en mer praktisk grej - NOS förstärkningssats till dragkroken för upp till 1900kg! Jag ska ju ändå regga om bilen, så då kan jag ju lika gärna passa på att få med så mycket annat som möjligt reggat "på köpet". smile
https://i.imgur.com/ygMnaDT.jpeg

Har sett några bilar reggade med 1800kg dragvikt, men aldrig sett någon med 1900. Jag hoppas verkligen det kan gå vägen! Mitt drag är faktiskt godkänt för 1900 kg, så jag ser ingen egentlig anledning till att det inte ska gå.
https://i.imgur.com/cVCDtM0.jpeg

Det verkade simpelt på pappret, men var en hel del mer bök än väntat. Trots att det borde finnas hur mycket plats som helst nu när allt är nerplockat så var det trångt just där man behövde vara. Började på höger sida. Borrade först de två främsta hålen från hjulhuset och monterade temporärt den bakre plåten för att använda den som mall. Märkte ganska snabbt att jag skulle gjort detta jobbet innan jag målade underredet, för här fick jag skära bort en hel del karosserikitt som de varit generösa med på fabriken. tongue
https://i.imgur.com/5mVjUxr.jpeg
https://i.imgur.com/81destN.jpeg
https://i.imgur.com/NRYwIQW.jpeg


När jag borrat klart alla hål och provmonterat så jag såg att allt stämde bättrade jag på färgen på underredet, och monterade sen förstärkningen permanent.
https://i.imgur.com/DyUecyf.jpeg

På vänster sida var det betydligt trängre. Reservhjulsbaljan var i vägen så borrmaskinen fick inte plats, men efter att ha klurat ett tag löste jag det med hjälp av en vinkelväxel och några borr med 1/4-tumfattning.
https://i.imgur.com/JtfVril.jpeg

På den här sidan behövde jag inte skära bort något kitt på utsidan, däremot inne i baljan var det en stor klutt i hörnet som var i vägen och fick ryka. Trångt var det, och den fastlimmade skumgummiisoleringen gjorde ju inte saken lättare, men till slut gick det att få dit den inre förstärkningen.
https://i.imgur.com/ct2bXXy.jpeg

Så var även den vänstra förstärkningen på plats!
https://i.imgur.com/o2Rt7Bb.jpeg
https://i.imgur.com/eDGyD2z.jpeg

Monterade även en ny handbromsvajer när det mesta av jobbet ändå var gjort - det var inget fel på den gamla, men fästet vid bakaxeln var rostigt och jag hade ändå en ny liggandes på hyllan. Är ju trevligare med nya grejer. smile
https://i.imgur.com/rSNH7vD.jpeg

Fästena till bränslerör osv och gummiplupparna till hjulhus och baljor tvättades av med SPAM och tandborste och monterades tillbaka. Trist att sätta tillbaks smutsiga och kladdiga grejer på ett nymålat underrede.
https://i.imgur.com/t5ia7w6.jpeg

Polerade också upp de längsgående och bakre bromsrören lite snabbt innan de klickades tillbaks på plats igen. big_smile
https://i.imgur.com/QpurqCs.jpeg

Volvo 245 DLVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Cadillac Series 62 FlattopVolvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Honda Civic FK2Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Cadillac Series 62 FlattopCadillac Series 62 FlattopVolvo 245 DLHonda Civic FK2Volvo 245 DLVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 760 GLEHonda Civic FK2Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 245 DLVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Honda Civic FK2Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Cadillac Series 62 FlattopVolvo 760 GLEVolvo 245 DLCadillac Series 62 FlattopVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Cadillac Series 62 FlattopVolvo 245 DLCadillac Series 62 FlattopVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 245 DLCadillac Series 62 FlattopHonda Civic FK2Volvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 760 GLEVolvo 940 Turbo "Lolvo"Honda Civic FK2Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Cadillac Series 62 FlattopVolvo 760 GLEVolvo 245 DLCadillac Series 62 FlattopVolvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 940 Turbo "Lolvo"Cadillac Series 62 FlattopHonda Civic FK2Volvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Honda Civic FK2Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Honda Civic FK2
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang