"Projekt Lolvo" - Mappad, resan mot regbes!

Brukisen som blev finbil! Stilren styling för att göra bilen personlig. :)
  • 174 Följare
  • 167 384 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
Mew
8 december 2023 · 2 160 Inlägg

Tack för svaren! Tror nog jag skippar monteringen av klammern då, kabelhärvan sitter där den ska ändå. smile

Och jo, 1600kg gäller väl karossen i originalutförande, men iallafall 1800kg vet jag är fullt godkänt med förstärkningssatsen, som ju togs fram av Volvo själva. Men hoppas som sagt på att det går att regga hela vägen upp till 1900kg när nu både Volvos egen förstärkningssats och Volvos egen dragkrok tillåter det. Vet att jag hade ett regnummer sparat på en bil som är godkänd med 1900kg dragvikt, men kollade nu och såg att det visst var en kombi. Så kan bara hoppas att det inte är kombispecifikt, men det märker vi snart i så fall. big_smile

Lucif3r skrev:
Dom tidigare årgångarna av orginalkrokelen hade 'robotslang', precis som motorvärmarkablaget. Dom var alltså mycket tjockare än det man ser idag. Så klammern är för kablaget till kroken smile Jag hade den varianten på min förra 945a.

Och där har vi förklaringen på tjockleken också! Snyggt, tack så mycket! smile Då lär satsen ha varit till den äldre varianten av drag låter det som.

Mew
8 december 2023 · 2 160 Inlägg

Så var det dags att börja ta tag i bakaxeln.
Klisterlappen tog jag försiktigt av redan innan, när jag demonterade bakaxeln. Tanken är att den ska få hamna på sin plats igen när axeln är färdig.
https://i.imgur.com/EQKVyTJ.jpeg

Började tömma bakaxeln på olja, medan det rann så skulle jag börja lossa m6 insexskruven till givaren på difflocket. Huvudet var så rostigt att det expanderat och spräckt plasten på givaren runt den, och den är dessutom skruvad in i aluminium. Jag var helt säker på att den skulle gå av, men tänkte göra mitt bästa för att förhindra det ändå. Tog bort all lös rost, slog in ett bits och gav det några rejäla hammarslag (nåja, för att vara skruvad in i aluminiumkåpan, vill inte spräcka nåt) för att förhoppningsvis slå loss oxiden. Börjar försiktigt känna på skruven - och den lossar direkt. yikes Lite tur ska man ha ibland!
https://i.imgur.com/7NE4n6h.jpeg

Givaren satt rätt så trögt, men med lite försiktigt vickande fram och tillbaka så släppte den också till slut.
https://i.imgur.com/7wyJ0kl.jpeg

Den fick sig en rengöring, men jag ville ju ogärna montera tillbaks originalpackningen. När jag byggde AC i 245an så köpte jag ju ett kit med tåligare gröna O-ringar anpassade för bland annat AC-system, så jag chansade och kollade om det fanns nån som råkade passa på givaren. Det gjorde det. big_smile
https://i.imgur.com/Fq5rknq.jpeg

Sen slipade jag första omgången på axeln, tog allt som gick att komma åt med roterande stålborste på vinkelslipen. Blev återigen positivt överraskad, det visade sig att det var en hel del färg kvar på axeln under all skit, men det är inte mycket kvar av den nu. lol
https://i.imgur.com/Ph1CH87.jpeg

Ska gå på med mindre grejer också där jag inte kom åt med vinkelharry, men det vart rätt så dammigt i lokalen efter att jag slipat klart, så jag kände att det var lagom tid att ta kväll och låta dammet lägga sig. tongue Det var visst svårt att fånga på bild, så här klart var det definitivt inte i verkligheten. lol
https://i.imgur.com/vYEWhFK.jpeg

Mew
13 december 2023 · 2 160 Inlägg

Det var dags att öppna upp bakaxeln. Provmonterade först bromsskiva och okhållare tillsammans med en begagnad bromssköld medan drivaxlarna fortfarande var på plats, tog lite mått och markerade hur bromssköldarna som ska monteras måste kapas för att ge plats för oket.
https://imgur.com/LxaSyCv.jpeg

Sesam öppna dig. big_smile
https://imgur.com/3bAXGWt.jpeg

Någon skatt hittade jag tyvärr inte här inne, men väl något annat som glittrade.
https://imgur.com/brNEaAu.jpeg

Blir ju så med tiden så det är inget onormalt - speciellt på dessa axlar som saknar avtappningsplugg och istället använder den nedersta skruven till kåpan. Den enda plugg med magnet på är påfyllningspluggen, och den är ju för högt upp för att göra ordentlig nytta. Men jag vill ändå gärna bli av med det. Kommer nog göra en flush med bakaxelolja, två täta oljebyten, för att få bort så mycket som möjligt av allt skräp. Hade ju egentligen gärna haft nån form av magnetplugg i botten. Undrar om det skulle funka att sätta en väldigt stark magnet på utsidan/undersidan av bakaxeln, nära avtappningsskruven, eller om den tjocka metallen skulle skärma av oljan och eventuella metallspån från magnetfältet?

Diffen kom iallafall ut ganska lätt efter att ha skruvat ur och märkt upp överfallen. Bände lite med en stor skruvmejsel på varje sida, så ploppade den snällt upp. Sen var det bara att lyfta ur den. Det första jag gjorde var att rengöra så gott det gick invändigt.
https://imgur.com/HbFymCp.jpeg

Tog sedan bort lagren från originaldiffen och märkte upp shimsen som satt på varje sida under lagret. Skruvade sedan loss kronhjulet och flyttade över det till torsendiffen.
https://imgur.com/ipVNq7Z.jpeg

Skruvarna till kronhjulet rengjordes noggrannt och monterades sedan med en klick Loctite för säkerhets skull.
https://imgur.com/RDVadeA.jpeg

Sist momentdrogs dem. Här finns det bakaxlar som har bultar med fläns och bultar utan fläns. De utan fläns ska dras till 70-80nm och de med fläns ska dras till 90-110nm. Jag har bultar med fläns, så jag drog dem till 108nm. Det stod inget om att dra dem i någon särskild ordning men jag drog dem korsvis, använde en däckpenna för att sätta en liten prick på de jag dragit åt så att jag inte skulle missa någon av dem.
https://imgur.com/5Lvkpwj.jpeg

Efter det monterades låsplattan på kronjhulssidan och shimsen innan de nya lagren pressades på plats - missade tyvärr att ta bild på det. Sen var det dags att göra det jag bävat mest för - svetsa fast hastighetsmätarkransen. Passande nog sammanföll det perfekt med att en kompis var uppe i våra trakter i några dagar på en svetskurs via jobbet, så jag tyckte han kunde svänga förbi en kväll och visa sina nyfunna kunskaper. lol

Den gamla diffen skulle ändå åka i skrotbingen så vi använde den som testobjekt. Vi tog en metallbit som var ungefär lika tjock som kransen ur min låda med spillbitar och svetsade fast den i skrotdiffen för att bli vän med / ställa in svetsen. Svetsen bet fast väldigt bra trots ganska bristfällig rengöring, så det var ju positivt.

Torsendiff och krans tvättades med bromsrengöring, diffen slipades lite med roterande stålborste för att få bort eventuella beläggningar. Vi tejpade runt det nya lagret för att undvika att få in svetsloppor eller annat skit i det.
https://imgur.com/xs7rqX7.jpeg

Vi fick börja med att räta ut... eller ja, runda till... hastighetsmätarkransen, för så som den kom hade den mest formen av en avokado. Men när vi fått den lagom rund och go' lade vi den runt diffen och låste fast den med en svetstång.
https://imgur.com/C3inveb.jpeg

Vi mätte höjden runt om med skjutmått så den låg exakt jämnt vilket var en bra idé, den såg helt jämn ut med blotta ögat men vi fick justera en del ändå. När den var helt jämn punktade vi fast den på ena sidan av delningen, sen knackade vi till den med träklubban och lade nästa punkt.
https://imgur.com/pwYpItG.jpeg

Knackade och punktade om vartannat för att få det så tajt och fint som möjligt, delningen sitter mitt i en "kugg" så vi ville ha den så tajt som möjligt. Efter varannan punkt spände vi åt svetstången lite grann. Till slut var hela kransen ditpunktad tajt och fint.
https://imgur.com/686IXBh.jpeg

Jag slipade försiktigt ner punkterna så de låg jämnt med kransen. Det var nog lite orenheter kvar trots vår noggranna rengöring, en del av svetsarna hade små porer i sig, men hållbarheten var det inget fel på.
https://imgur.com/B0vWqX3.jpeg

Så åkte diffen på plats igen! big_smile Jag har inte... ehm... specialverktyget för att bända isär diffen (har ingen aning om vad det faktiskt heter, jag känner bara till... "smeknamnet" det har. Kan säga att den delar smeknamn med en viss typ av mössa med pälsfoder och öronlappar. lol ). Det går att tillverka ett sådant verktyg av spillbitar tjock plåt och två gängstänger, men det kräver en del extra arbete och jag vet inte när jag hade haft nytta av verktyget igen, så jag chansade på att försöka få i den utan verktyg först. Det var sjukt tajt och fick vinkla i den i lite konstiga vinklar, men till slut fick jag ner den så pass att det gick att skruva fast överfallen med tillhörande skruvar en bit. Sedan drog vi försiktigt ner den på plats med hjälp av överfallen, skruvade lite i taget på den skruv som hade minst motstånd för att dra ner den så jämnt som möjligt. Vi tog god tid på oss, man vill verkligen inte ha gängpaj eller skruva ner diffen snett, men till slut var diffen på plats. Skruvade ut en skruv i taget, rengjorde dem noga och klickade på lite Loctite innan de skruvades ner tills de bottnade. När alla fyra fått samma behandling så drogs de fast i två steg enligt original åtdragningsmoment, 35nm+60 grader.
https://imgur.com/GNKykFI.jpeg

När allt var åtdraget kollade vi märkbilden. Hade sparat ett inlägg från ett annat forum som användes som referens:
https://imgur.com/BuSBPpA.jpeg

Riktigt så tydlig markering blev det ju inte när vi testade, men efter några försök fick vi till det rätt så hyfsat tyckte vi. Vi satte en drivaxel på plats, och så lekte kompisen handbroms och höll emot i den för att ge lite motstånd medan jag drog runt pinjongen. Som sagt blev det inte alls lika tydlig markering som på bilden, men vi tyckte kontaktytan såg bra ut. Diffen har samma mått som original och vi använder originaldreven så det borde inte ha ändrats, men det är lika bra att kolla nu när allt är nere. Betydligt mindre jobbigt att kolla nu än att montera ihop allt igen och inse att det måste justeras. smile
https://imgur.com/fWiGnh7.jpeg
https://imgur.com/qIaHFVC.jpeg

Och där höll vi kväll. Näst på tur blir nog att förbereda axeln för målning. smile

Senast redigerat av Mew (13 december 2023)

Mew
19 december 2023 · 2 160 Inlägg

De nya bromssköldarna kapades upp där det behövdes. Nu hoppas vi på att det stämmer. big_smile
https://i.imgur.com/3IFuu6j.jpeg
https://i.imgur.com/SgwhQnO.jpeg

Sen förbereddes bakaxeln och diverse mindre delar för lack, och fick sig första lagret färg.
https://imgur.com/Xw4Vpos.jpeg
https://imgur.com/ueoMTa0.jpeg

Upptäckte en lite oväntad grej också. Det högra bakhjulet hade ju en dust med en trottoarkant för en massa år sedan där tvärstaget kröktes. NU, när jag skulle rengöra bärarmsinfästningarna, märkte jag att en av dem inte ville ligga plant på bänken. Det var visst något mer som tog stryk den dagen. Inget jag har märkt överhuvudtaget, inte ens när jag plockade ner bakvagnen. Inte förrän nu när den inte ville ligga plant på bänken. lol Får bli att skaffa en annan sådan.
https://imgur.com/njRdrSr.jpeg
https://imgur.com/6DU8acP.jpeg


Passade på att använda diverse stag och skruvar från den här bilen för att experimentera vidare med förzinkning och passivisering. Det är fortfarande en process jag försöker lära mig så resultatet blir lite blandat, men det blir ju bättre än innan iallafall. smile Det ska trots allt sitta under bilen, så det får duga. Någon måtta får det vara. tongue
https://imgur.com/rAkNURb.jpeg
https://imgur.com/88UdvKK.jpeg

Sist så har skyddet för tanken skrubbats ren med tandborste och åkt på plats igen.
https://i.imgur.com/YdM9pGe.jpeg

VoxTypeX skrev:
Snyggt big_smile

Tack så mycket! big_smile

Senast redigerat av Mew (19 december 2023)

Mew
5 januari · 2 160 Inlägg

Så var det kardanens tur att bli rengjord.
https://imgur.com/7buBwLr.jpeg
https://imgur.com/JggyAxO.jpeg

Tänkte smörja upp knutkorsen, men såg att dessa till skillnad från 240ins inte är förberedda med en gänga för smörjnippel. Brukar på tidigare knutkors vara en gänga med en plugg på en av de plana sidorna, men det fanns inte här. Osäker på när det försvann, om det var runt tiden M90 kom eller ännu tidigare, men knutkorsen får alltså hålla till godo med sitt befintliga fett. De är i bra skick, så jag ser ingen anledning till att byta ut dem.
https://imgur.com/HPReGTE.jpeg

Stödlagergummit var rätt dåligt, det visste jag, men när jag väl började pilla i det såg jag att gummit var sämre än väntat. lol
https://imgur.com/P2NajAt.jpeg

Jag var dock förberedd och hade ett NOS som låg och väntade. Själva lagret var okej, men byts ändå ut eftersom det måste bort för att byta gummit. De här senare kardanerna är av någon anledning väldigt känsliga för obalans, och det är inte ovanligt att få vibrationer i bilen efter byte av stödlager, trots noggrann uppmärkning av allt. Ofta är den enda lösningen att byta till en komplett kardan från skroten, eller att lämna in den på balansering. Så jag får helt enkelt hålla tummarna och hoppas på att slippa sådana problem.

Hardyskivan verkar vara originalet från fabrik, men den såg vettig ut så den får sitta kvar. Ska den bytas ut monterar jag inget annat än original/OEM, det är det enda som verkar hålla måttet. En ny sådan ligger runt en tusenlapp, pengar som jag gärna slipper lägga ut eftersom bygget inte precis är gratis ändå, och hardyskivan är ju inte svår att byta i efterhand heller. Skulle det visa sig att den behöver bytas om ett tag så gör det inget, i så fall byter jag den helt enkelt då.

Dessa senare kardaner ska bara gå att montera ihop på ett sätt (till skillnad från de tidigare där det är otroligt viktigt att märka upp innan man delar de två halvorna), men jag tog det säkra före det osäkra och märkte upp allt noga ändå. Drog sen isär de två halvorna, skar bort det gamla gummit som var ivägen och började dra av det gamla lagret. Det gäller att vara försiktig, det finns en plåtring på varje sida av lagret som skyddar det från smuts osv, de ska vi återanvända så vi vill inte dra sönder dem. Drog väldigt försiktigt tills det kom så pass högt upp att det blev en glipa stor nog för avdragarens fötter, sen släppte jag så den undre ringen fick hänga fritt och jag kunde dra i själva lagret istället.
https://imgur.com/DVcVzNS.jpeg
https://imgur.com/FdSKt2q.jpeg
https://imgur.com/i8OdYIA.jpeg

Trots att jag försökte vara försiktig deformerades ringen lite grann, men jag hittade en gammal lagerbana som passade perfekt som mothåll så jag kunde knacka den plan igen med hjälp av en hylsa i rätt storlek.
https://imgur.com/vRgyv6b.jpeg

Den övre ringen plockades också bort. Den följer med lagret upp och är bara att plocka bort, men det är lätt att missa denna om man inte vet om att den finns där, speciellt om den rostat så den sitter fast lite grann.
https://imgur.com/fRF7jeW.jpeg

Allting rengjordes noga, jag satte den undre ringen på plats direkt så att jag inte skulle glömma den. Också väldigt lätt hänt.
https://imgur.com/XtYUO38.jpeg

Det nya lagret pressades först in i den nya hållaren...
https://imgur.com/VYHht5x.jpeg

...och hållaren knackades på plats. Viktigt att bara pressa/knacka på lagerbanan som är närmast godset för att inte belasta lagret. Annars kan det snabbt förstöras i förtid.
https://imgur.com/0wSgrFV.jpeg

Sist rengjordes även den övre skyddsringen, och knackades försiktigt på plats. 
https://imgur.com/Dvz49fi.jpeg
https://imgur.com/reIpggJ.jpeg



På en vända till skroten hittade jag en smälld bil som hade varit i väldigt bra skick, fick faktiskt tag på ett fäste till den bakre bärarmen som efter rengöring visade sig inte ens behöva lackas! Tyvärr var det andra fästet lite böjt på den bilen också. Tur att jag bara behövde ett. tongue
https://imgur.com/GSbF9km.jpeg

Mew
7 januari · 2 160 Inlägg

Fick lånat en indikatorklocka med magnetfot för att dubbelkolla kuggflankspelet, men det var inga konstigheter där. Det ska inte ändras när man använder original kronhjul och pinjong, men lika bra att dubbelkolla ändå.
https://imgur.com/wYghe3k.jpeg

Så började ihopmonteringen av bakaxeln.
https://imgur.com/CxeTOkf.jpeg

Anläggningsytorna till bromsoket (eller i mitt fall adaptern) slipades rena från färg.
https://imgur.com/5fiqcXY.jpeg

Tog fram en packning från gömmorna. Asbestfritt - det ni! big_smile
https://imgur.com/GrABduZ.jpeg

Kommer köra Champion olja i bakaxeln, men vill göra en flush i systemet först och tycker det är onödigt att slösa dyr olja på det. Så köpte två flaskor av Biltemas olja som får åka i nu först.
https://imgur.com/dA1tyaW.jpeg

Hittar lite motsägande info om hur mycket olja en 1031-axel ska ha, på en del ställen står det 1.6L och på andra står det 1.75L. Så hällde i 1.7L nu. tongue
https://imgur.com/W8I1lSf.jpeg

Så åkte kåpan på plats tillsammans med smådetaljerna runtomkring. En ny bromsvajer till högersidan hamnade också på plats.
https://imgur.com/ZnIwaLJ.jpeg

Givaren måste brickas ut lite grann för att inte ta i när man monterar torsendiff. Packningen är så långt ner på givaren att det inte påverkar något, den tätar fortfarande.
https://imgur.com/drU88r0.jpeg

Sen rengjorde jag klisterlappen som jag sparat på både framsida och baksida, måttade ut var den skulle sitta och markerade det med tejp. Den fick nytt lim på baksidan och åkte på plats. Använde tejp för att hålla den nere tills limmet bettat. Det här är också en nörd-detalj som bara jag kommer veta om och vara glad över, visade bilden för frugan och hon fattade inte grejen. "Vadå, limmade du dit en streckkod?" lol
https://imgur.com/aOwqkl0.jpeg
https://imgur.com/GYNFn0Z.jpeg

Senast redigerat av Mew (7 januari )

Mew
9 januari · 2 160 Inlägg

Munkis skrev:
Snyggt jobbat! blir ju grymt bra detta smile

Tack så mycket! Jag ser verkligen fram emot att ha bilen ihopsatt igen. Förhoppningsvis är den ihop så jag kan boka tid för regbes till våren, så man kan få köra lite i sommar. big_smile

Senast redigerat av Mew (9 januari )

Mew
12 januari · 2 160 Inlägg

Glömde ju bild på kardan när den var ihop igen, så här kommer den i efterskott. lol
https://imgur.com/plcXuk1.jpeg

Jag hade köpt nya justerskruvar till handbromsbackarna... men jag hittade dem ingenstans. lol Det var inte länge sen jag såg dem,men efter att ha letat i 1.5 timme gav jag till slut upp och slängde in ett par begagnade som jag hade liggandes i elektrolysbadet. Lovar att jag kommer hitta de nya så fort allting är ihop. roll
https://imgur.com/Gl0GYpY.jpeg

Fick paket med lite kompletterande detaljer. smile Återkommer till en del av innehållet... lite senare. big_smile
https://imgur.com/gQwrxb0.jpeg


En av lådorna i paketet innehåller iallafall specialgjorda handbromsbackar som är tillverkade för just den här kombinationen. Den kräver att man även monterar en förstärkningssats till den bakre packboxen som består av en extra plåt likt den som sitter på axeln men som är tvådelad för enklare montering. Gissar på att det krävs för att få in backarna lagom långt in i skivan. Kände dock inte för att lägga pengar på det också så jag tog istället två originalplåtar jag hade liggandes och kapade på snedden, tvärs över två av skruvhålen så att de fortfarande agerar förstärkning också.
https://imgur.com/0v0UfUd.jpeg
https://imgur.com/jOfHnyQ.jpeg
Använde först originalskruvarna som syns på bilderna ovan, men tyckte att de bottnade lite väl tidigt, så ersatte dem istället med längre skruvar.
https://imgur.com/KEnB8jr.jpeg

Naven är förberedda för att kunna justera utifrån, de har hål stora nog, men det är inte de bakre skivorna. Så de borrades upp i samma dimension. Konade även det ena skruvhålet till M8-skruven som fäster bromsskivan, så går det inte att montera skivan fel.
https://imgur.com/gSudcq7.jpeg
https://imgur.com/RuVKopG.jpeg

Monterade dit adaptrarna med loctite på skruvarna. Provade att hålla upp bromsoket, och det gick fritt i sköldarna nu så när på en liten utbuktning just där fästet hamnar, men den masserades ner med hjälp av träkloss och hammare.
https://imgur.com/zAcVqj0.jpeg

Backarna monterade på ena sidan - andra sidan får vänta tills axeln är på plats eftersom den långa handbromsvajern måste in bakom.
https://imgur.com/9aHWrPj.jpeg
https://imgur.com/aLpfWqo.jpeg

Det var dags att montera de bakre innerskärmarna. Skumgummidistanserna som sitter bakom dem rengjordes och fick sig ny dubbelhäftande tejp.
https://imgur.com/h29DB3G.jpeg
https://imgur.com/RgyazwG.jpeg

Fick skära av en liten bit i bakkant där förstärkningarna numera sitter.
https://imgur.com/j8SxcQp.jpeg

Sen åkte innerskärmarna på plats. Konade även bromsrören och monterade hållarna för bromsslang och rör.
https://imgur.com/SiHoLoM.jpeg

Jag öppnade också ett paket innehållandes ett momentstag som jag haft liggandes sen tidigt 2020. big_smile Ville montera bussningen nu, medan det var gott om plats där under.
https://imgur.com/rEeHIVE.jpeg
https://imgur.com/5SRBb4L.jpeg

Mew
14 januari · 2 160 Inlägg

Då var det dags att börja montera bakvagnen! Axeln rullades på plats med hjälp av vagnen som jag byggde när jag tog ner och flyttade runt Cadillacens bakaxel, och så påbörjades monteringen av bärarmarna. De har uniballs i framkant, vilket underlättar montering av axeln en hel del, man behöver inte bryta i styva bussningar för att få ner bärarmarna under bakaxeln.
https://imgur.com/Ur2HWi2.jpeg

Överfallen på plats, men muttrarna är inte åtdragna än, vill ha dit resterande fästen innan jag drar åt allt. Jag kör med original gummibussningar till bakaxeln, mitt resonemang är att det är så lite gummibussningar kvar efter alla förstärkningar, och jag vill ha något mjukt i gummi som dämpar fortfarande. Om det är rätt tänkt eller inte får tiden utvisa. Så länge jag undviker hjulstuds är jag nöjd.
https://imgur.com/4E6XkUH.jpeg

Låsningarna till fjädrarna är gjorda för coilovers som smalnar av mot slutet. Det gör inte originalfjädrarna, inte heller de kortare fjädrarna jag kör med, så när jag skulle montera fjädrarna märkte jag att de inte har något att sitta fast i. Så jag byggde ihop en komplettering av 3mm aluminium som jag hade liggandes. Eller ja, byggde och byggde, allt jag gjorde var att kapa. roll De funkar iallafall. smile
https://imgur.com/PIHE1a9.jpeg
https://imgur.com/G7hJAJk.jpeg
https://imgur.com/1kivztj.jpeg
Jag rengjorde också gummistoppet som satt i mina original bärarmar och satte dem på fjädrarna i nederkant.

Handbromsbackarna åkte på plats på vänstersidan, och skivorna monterades. Stötdämparna och fjädrarna hamnade också på plats.
https://imgur.com/OxLGiaR.jpeg

Bakre bromsbelägg och monteringssats åkte på plats i oken. Tog ingen bild på det, men beläggen hade en pil på sig som ska peka i skivans rotationsriktning när bilen kör framåt, så i mitt fall, uppåt.
https://imgur.com/Zf8PKWU.jpeg

Oken på plats! Börjar se ut som en bil igen. big_smile
https://imgur.com/oJiaB2V.jpeg
Här ser man även plattorna som håller fjädrarna i nederkant monterade. (Fjädern ser ut att sitta snett på bilden och det gör den också, bakaxeln satt just då bara i stötdämparna och i bärarmarnas uniballs och sladdrade runt i sidled.)
https://imgur.com/q8eH0ua.jpeg

Stålomspunna bromsslangar monterades. Satte på original skavskydd på dem också.
Anslutningen mot oket byggde lite mer än jag trodde den skulle så det blev väldigt tajt mot fjädrarna, men det verkar som att det precis går fritt. Satte en gummislang över den som skydd, så får jag köra en provrunda och hålla koll på det där. Skulle det visa sig att det är för tajt får jag skaffa slangar med banjokoppling istället, men tror det ska funka.
https://imgur.com/SJXJowX.jpeg
https://imgur.com/SPUalTE.jpeg

Monterade värmesköldar och avgasupphängningar. Jag ersatte popnitarna som höll värmesköldarna original med skruv.
https://imgur.com/CqOvaBa.jpeg
https://imgur.com/oOZgtHf.jpeg

Justerade in momentstagets längd efter original bakvagnsbrygga som en grundjustering. Med staget kom en anvisning där det bland annat tipsades om att ha en lite kortare översträva än den undre för lite bättre grepp, så jag testar med det. Räknar med att få göra lite justeringar här innan det blir helt bra, men det får bli med kardan och allt fastskruvat, gärna med hjulen på backen så den är i det läget den kommer vara i när man kör.
https://imgur.com/Kvv14ae.jpeg

Och det åkte på plats! smile Vid montering lyfte jag med domkraften i bakaxelklumpen lite grann för att det inte skulle vara helt obelastat. Fick justera uniballsen lite för att kunna få i skruvarna, justerade båda två lika mycket, ett halvvarv åt gången. Klickade även dit kontaktstycket till givaren.
https://imgur.com/CHHiPsG.jpeg
https://imgur.com/1xPUN1Z.jpeg

Är inte helt nöjd med hur det sitter, av någon anledning bryter det en hel del neråt i bussningen, så pass att det blir en glipa i ovankant. Känns inte som att det ska vara så precis. Så detta ska definitivt justeras, men det får som sagt bli när allting är på plats och bilen står på backen. Det är otroligt synd att en av de lokala mackarna precis gjort sig av med sina fyrpelarlyftar nyöihen, det hade varit perfekt annars. Men det går att lösa på annat sätt. Aja, det är ett problem för mitt framtida jag. roll
https://imgur.com/8tpleVf.jpeg

Senast redigerat av Mew (14 januari )

Mew
14 januari · 2 160 Inlägg

Xebers76 skrev:
Så fin som den blir nu så kan du ju inte köra den i regn! lol

Bilen ska minsann köras... men frivilliga underredstvättare är välkomna när som helst. big_smile big_smile

Lucif3r skrev:
Att du inte kostade på förstärkningsöron till momentbryggsinfästningen på bakaxeln. Den är ju skapligt klen redan orginal, och nu med hårdare/stumma bussningar kommer ju påfrestningen bli skapligt mycket högre.

Jo, jag kom på det när jag höll på att montera momentstaget. "Är inte det där fästet lite väl klent...?" lol Så det blir backjobb på det.
https://i.imgur.com/n1u3Uuw.jpeg

Mew
24 januari · 2 160 Inlägg

Fick hem ett nytt växellådsgummi som åkte på plats i balken. Fick även en packbox till utgående axel på M90in som ska monteras, såg att den börjat svetta olja där så det är lika bra att passa på nu när kardan ändå är borta.
https://imgur.com/Hs3H0Dn.jpeg

Monterade bränslefiltret i sin hållare. Höll på att glömma gummiskydden, men de gick precis att klämma på plats i efterhand utan att lossa filtret.
https://imgur.com/hzTkkuX.jpeg
https://imgur.com/kdCaXuy.jpeg

Fick hem förstärkningen för bakaxelinfästningen. Eftersom jag kom på detta så pass sent, när axeln redan var lackad och på plats igen, valde jag varianten från bakaxeldelar som är "bolt on" och går att skruva ihop på plats. Den är dubbelt så dyr som en vanlig som man svetsar dit och det blir inte lika cleant, men jag slipper göra om en massa arbete, så det var inte ett svårt val.
https://imgur.com/ZHhklyp.jpeg

Grundade med zink och lackade den - använde sprayfärg här, ville inte ha ett onödigt tjockt färglager mitt i förstärkningen.
https://imgur.com/pEW283t.jpeg
https://imgur.com/vkFXdmK.jpeg

Förstärkningen åkte på plats, använde gänglåsning på alla skruvar. Här ser man också panhardstaget, som fått en grundjustering genom att mäta avståndet mellan skärmkant och bromsskiva. Det är ju dock med bilen uppallad, så jag kommer såklart få finjustera det med axeln avlastad.
https://imgur.com/jWIzoK7.jpeg

Medan jag ändå hade bort momentstagets infästningar passade jag på att se över infästningen i bussningen. Jag skruvade bort den nedre uniballen för att kunna vinkla momentstaget hur som helst utan att det tar i bakaxeln, och drog ut den. Jag misstänkte att allt inte riktigt var som det skulle, och mycket riktigt - när jag drog ut momentstaget ur bussningen såg man att det hade nypt mot bussningens överkant ungefär halvvägs in. Med den nedre uniballen borta gick det att vinkla in staget bättre, och den här gången gled det snällt in hela vägen. big_smile Provade mig sedan fram till den bästa grundjusteringen på uniballsen, ville ju ha den övre lite kortare än den nedre. Till slut hittade jag ett läge där båda skruvarna gled igenom lätt och fint utan att man behövde bryta i staget för att få i dem. Jag höll koll på hur långt ut de var justerade genom att skruva in låsmuttrarna till max, göra en markering på dem och räknade hur många varv ut det var innan de låste emot uniballsen. När jag var nöjd markerade jag även upp avståndet på båda två för att underlätta eventuella framtida justeringar.
https://imgur.com/InCuUUr.jpeg
https://imgur.com/T1w9gOo.jpeg

Mycket mer nöjd med hur det sitter nu, det bryter inte längre varken i axeln eller bussningen.
https://imgur.com/fZNWbin.jpeg

Så skulle jag montera krängningshämmarstaget. Det visade sig att original fästen som jag förzinkade inte behövs med de här bärarmarna, utan krängningshämmarstaget monteras direkt i dem. Den främre infästningen är samma skruv som den nedre stötdämparinfästningen, så de genomgående skruvarna fick lossas för att kunna få upp staget.
https://imgur.com/Im0LMG4.jpeg
https://imgur.com/JzBE2Gh.jpeg

Tog fram den gamla bakvagnsbryggan och såg att en av upphängningarna till avgaset visst sitter på den. Har inte bestämt hur jag ska fästa den, ska det vara i det nya momentstaget så behöver den ju brickas utåt eftersom bryggan är betydligt bredare än vad det är. Ett annat alternativ är att bygga ett eget fäste direkt från underredet. Måttade iallafall upp c/c-måttet från den övre infästningen, så har jag det som en referens.
https://imgur.com/OWzwaz1.jpeg
https://imgur.com/icM8p02.jpeg

Det sitter även ett fäste till handbromsvajern på bryggan. Utan det fästet så flexar vajern en hel del när man drar i handbromsen, så även det måttades upp, den här gången med den nedre infästningen som referenspunkt.
https://imgur.com/AkzhIvd.jpeg

Här är det ju inte lika kinkigt med bredden på staget, så jag mätte var det ska sitta och borrade upp ett hål i momentstaget. En ny klämma hamnade på plats, och så spände jag handbromsvajern. Allting verkar funka fint, tror inte det behövs göras några justeringar ute vid hjulen, men det ser vi mer exakt på besiktningen. big_smile
https://imgur.com/omFAKby.jpeg

Senast redigerat av Mew (24 januari )

Mew
3 februari · 2 160 Inlägg

Jag tog bort lacken från fästena till dyrkjolarna och elförzinkade dem. Förzinkade även ett gäng U-formade clips till kjolarna.
https://i.imgur.com/xi0lYoO.jpeg
https://i.imgur.com/044PkIs.jpeg

Så har jag demonterat bilen ytterligare. Alltid kul med det som känns som steg bakåt. roll Lyfte ur motorblocket, och tog ner framvagnsbalken och styrväxeln. Valde att bara lyfta ur motorn den här gången, tänkte att det skulle vara smidigare men fästena var rätt dryga att komma åt och jag fick ändå vinkla lådan en hel del så vet inte om det var värt det. Nu är blocket ute iallafall. Testade två olika grundfärger på det när det målades sist, och grunden jag använde på insugssidan var inget vidare så färgen har släppt en del där. Blir att ta bort färgen och göra om.
https://i.imgur.com/xm7rbuh.jpeg

När motorn var ute sist gjorde jag dumt nog inte i ordning framvagnsbalken, så det ska göras nu istället.
https://i.imgur.com/g7XLSeE.jpeg

Nu finns det även gott om plats att rengöra svåråtkomliga ytor i motorrummet. Har hunnit bli väldigt skitigt på de år som gått sen det lackades, trots att bilen inte använts mycket.
https://i.imgur.com/0b6vvp6.jpeg

Mew
5 februari · 2 160 Inlägg

En oljekylarslang lossnade ju på vägen för några år sen och spolade ut all olja, jag stängde av motorn och frikopplade direkt och hade inga missljud eller något efteråt, men hade en del spån på magneten på avtappningspluggen när jag gjorde ett oljebyte efteråt, så jag ville kolla hur vevlagren såg ut nu när jag ändå hade motorn ute. Och jag är väldigt glad att jag gjorde det. Jag kände på allting innan demontering och där var inget glapp någonstans, men...
https://i.imgur.com/82Vitlx.jpeg

Det har definitivt ätit på lagren. Med tanke på att inget glappat och inga lager snurrat var jag inte så bekymrad... tills jag såg närmare på det ena lagret till cyl 2.
https://i.imgur.com/OO2mSMe.jpeg
Biten i mitten sitter bara fast i en av fyra sidor och rör sig när man petar på den. Snacka om en tickande bomb... hade bara varit en tidsfråga innan det skulle bli problem. 😅 I nederkant av bilden ser man också att styrningen till ett lager till cyl 1 var av, ingen aning hur det gått till - det motsatta lagret hade styrningen kvar och lagret hade inte snurrat.

Som sagt hade jag inga missljud eller någonting, jag rev det bara i förebyggande syfte eftersom jag visse vad som hänt. Slogs lite av hur himla snabbt grejerna kan ta skada, jag stängde av motorn och frikopplade så fort oljetryckslampan blinkade till den där dagen. Att jag inte haft några som helst problem är snudd på ett mirakel. Men jag klagar definitivt inte. 😅 Vevaxeln var helt oskadad. Jag har en uppsättning originalstakar liggandes i praktiskt taget nyskick som jag snodde lagren ifrån, så jag kunde montera ihop allting igen. Hade inget ARP-fett kvar till bultarna så använde moly-fett, det ska funka lika bra. Drog dem till 64nm, lossade, drog till 64nm igen, lossade och drog till 64nm en tredje och sista gång.
https://i.imgur.com/Rih0ZIh.jpeg

Fick göra det jobbet två gånger - första gången jag gjorde det var i fredags kväll, jag var ganska trött och missade att sätta kolvringarna på ett specifikt håll, så jag fick göra om det på lördagen. Så här ska de sitta, för referens:
https://i.imgur.com/RlrLc72.jpeg

Ska måla om blocket också. Jag använde två olika grundfärger när det målades första gången, en på varje sida. Den ena visade sig vara totalt värdelös och började flaga efter några år.

Detta är efter att ha kört med roterande stålborste på båda sidor. Gissa vilken sida som hade den sämre grundfärgen? lol
https://i.imgur.com/GNryb0J.jpeg
https://i.imgur.com/GTytOb1.jpeg

Xebers76 skrev:
Nej plocka inte isär den mer! lol lol

Tro mig, jag kände likadant. lol

Senast redigerat av Mew (5 februari )

Mew
7 februari · 2 160 Inlägg

När ABS-enheten flyttades vid lackeringen av motorrummet hamnade bromsrören lite "all over the place", de hängde ut över rambalken och har stört mig på det lite grann ända sen dess. Så nu när jag hade gott om plats passade jag på att böja in dem mot hjulhuset igen, jag försökte få det att se så städat ut som möjligt och blev ganska nöjd ändå, spikrakt blev det såklart inte eftersom det fortfarande är originalrören men allihop går nu att klicka fast i originalhållaren. Passade också på att polera upp rören samtidigt. big_smile
https://i.imgur.com/El2udQS.jpeg
https://i.imgur.com/yTymCAn.jpeg

Motorblocket fick sig två lager färg som grund, använder Corrostabils silvergrå motorfärg för marint bruk.
https://i.imgur.com/EGxXK47.jpeg
https://i.imgur.com/ZzKS0xx.jpeg

Började rengöra framvagnsbalken. Upptäckte att någon tydligen lämnat snorbobbor på styrväxeln nån gång i tiden, antar att fästet lagats? Bilen kan inte ha varit gammal när det gjordes, den har varit i familjen sedan 2008 och jag har all historik sen dess, så det var innan dess.
https://i.imgur.com/Wd0or6B.jpeg

Har inget vatten i garaget så jag tog hem styrväxel och framvagnsbalk för att rengöra dem. Såklart började det toksnöa just den dagen. lol Så fick spola rent dem inomhus i källaren. Rengjorde i omgångar med avfettning och borste tills de såg vettiga ut.
https://i.imgur.com/S8hWcez.jpeg
https://i.imgur.com/fcUZ8ZM.jpeg

Mew
9 februari · 2 160 Inlägg

Jag tog hem och förzinkade lite fler detaljer, mestadels till framvagnen.
https://i.imgur.com/rVOiQKb.jpeg

Motorn fick sig två lager silverfärg. smile
https://i.imgur.com/qFtID5j.jpeg
https://i.imgur.com/XN9epbM.jpeg

Styrväxeln blev av med damaskerna och maskerades. Tanken är att den också ska bli lackad i samma silver som motorn, men färgen tog slut. Det var ett tag sen jag köpte den färgen, tydligen har Mekonomen slutat sälja den så fick lägga en beställning online. Den fick nöja sig med etch primer så länge.
https://i.imgur.com/faX9FsZ.jpeg

Framvagnsbalken hade en avdragen skruv i sig sedan länge tillbaks, tror det är en av skruvarna som håller plastkåpan under motorn. Svetsen fick åka fram och lösa det problemet.
https://i.imgur.com/TTF2iPc.jpeg

Så har jag börjat slipa rent balken med roterande stålborste. Jag slipade allt som gick att nå med vinkelharry, sen tog jag kväll.
https://i.imgur.com/R4eaVdR.jpeg

Mew
10 februari · 2 160 Inlägg

Oreggad skrev:
inspirerande smile

Tack! Kul att höra. big_smile

Mew
11 februari · 2 160 Inlägg

Bara en liten uppdatering idag - var ner en vända till garaget och slipade färdigt framvagnsbalken, och lackade undersidan av den. Lite smådetaljer slipades och lackades också. smile
https://i.imgur.com/MtwvxeP.jpeg
https://i.imgur.com/usGfZ4Y.jpeg

Mew
23 februari · 2 160 Inlägg

Härom dagen när jag var i garaget tittade jag på bakvagnen igen och insåg en sak - jag hade tyckt att fjädrarna var lite väl i spänn. Jämförde bärarmarna med originalen och såg att - det stämmer ju inte. I original bärarmar är den nedre fjäderskålen en bit lägre ner än överfallen till bakaxeln, medan jag monterat dem så de är i samma höjd som överfallen.
https://i.imgur.com/F0HXRIV.jpeg

Det finns hål för att montera de nedre fjäderfästena en bit ner, men det funkar inte för då tar fjädrarna i bärarmarna. Så vad gör man... Fick kapa bort den sneda biten som tog i. Penslade på zinkfärg på snittet för rostskydd.
https://i.imgur.com/3itatED.jpeg

Gjorde likadant på andra sidan, men hålbilden var visst lite sisådär på andra sidans fäste, så fick modifiera det ena hålet lite grann.
https://i.imgur.com/ZhyAyNZ.jpeg

Och fjädrarna på plats igen. Nu är det mycket bättre. smile
https://i.imgur.com/wvzjVm7.jpeg

Senast redigerat av Mew (23 februari )

Mew
24 februari · 2 160 Inlägg

Styrväxeln är färdigmålad och torr, så jag tog av maskeringen.
https://i.imgur.com/UnmwQFv.jpeg

Monterade på damaskerna igen - de är i väldigt fint skick, så jag återanvänder dem. Ännu en nördgrej - det gick till och med att rengöra och återanvända originalklämmorna. big_smile
https://i.imgur.com/xGOjleA.jpeg
https://i.imgur.com/op4vq5Q.jpeg

Framvagnsbalken åkte på plats först.
https://i.imgur.com/dDPisum.jpeg

Sen passade jag in styrväxeln mot rattaxeln och skruvade fast den i balken. Även den undre kåpan hamnade på plats. smile
https://i.imgur.com/m7K8XNd.jpeg
https://i.imgur.com/pvV9Qb5.jpeg

Honda Civic FK2Cadillac Series 62 FlattopVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Cadillac Series 62 FlattopVolvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 760 GLEHonda Civic FK2Honda Civic FK2Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 245 DLVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 760 GLEVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 760 GLEVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Cadillac Series 62 FlattopHonda Civic FK2Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Honda Civic FK2Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 760 GLEHonda Civic FK2Honda Civic FK2Volvo 760 GLEVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Honda Civic FK2Volvo 760 GLEVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 760 GLEVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 245 DLVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 245 DLVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Cadillac Series 62 FlattopCadillac Series 62 FlattopVolvo 245 DLVolvo 760 GLEVolvo 940 Turbo "Lolvo"Honda Civic FK2Volkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Volvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 245 DLVolvo 760 GLEVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Honda Civic FK2Cadillac Series 62 FlattopVolvo 245 DLVolvo 940 Turbo "Lolvo"Volvo 760 GLEVolkswagen Typ 1 Bubbla "Helt original"Honda Civic FK2Volvo 245 DL
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang