Hej!
Skulle verkligen behöva hjälp här nu. Jag har fått helt slut på idéer
• Bilmodell
Volvo 740 B234f Turbokonverterad -1989
• Modifikationer på bilen
Turbokonverterad 16v motor.
Helrenoverad med alla lager och packningar.
Borrad till 96,30mm = 0,30 överdimension
JE- smidda kolvar.
O-ringat block med ståltrådsringar.
Original toppackning.
ARP toppbultar med mutter.
Efterspänt toppen efter 2 varmkörningar (stängde av vid 95grader och lät svalna)
Toppen är portad, andra hydraulkammar, dubbla ventilfjädrar, större ventiler.
Alu-kylare.
65g termostat.
• Hur yttrar sig felet?
Det är en helt nybyggd maskin som snabbt blir varm (det är iofs 30 grader utomhus men ändå).
Kylfläkten har jag att starta vid 90grader (motortemp givaren/mätaren sitter i toppen) och efter att fläkten startat klättrar temperaturen ändå sakta uppåt tills det att motorn kokar vid (105grader) och fläkten har då gått hela tiden sedan den startade.
Sugande elfläkt på 14 tum storlek är monterad.
Blir varmt i hela systemet= block, topp, övre kylarslang, kylaren, nedre kylarslang, slangarna till värmepaketet, värmepaketet.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Hade först en 65g termostat monterad. Testade sen med en original 87g. Nu testar jag helt utan termostat utan någon som helst skillnad.
Även testat en annan kylare.
Bra flöde genom både kylare och topp/block. (hällt vatten genom slangarna)
Testat en annan vattenpump (Volvo original båda två)
Inget tryck i systemet förrän den närmar sig 100 grader, då börjar nivån stiga i ex-kärlet (utan lock) och det bubblar till sist över.
Någon som kan komma på något? Alla tips är verkligen välkomna nu.