Ska bli en billig nybörjardrifter som har potential att bli nått mer om jag fastnar för sporten drifitng :) Ska vara körklar våren 2015 för att ge mig på dom första träningarna.
Tjena! Heter Dennis, är 21 år och bor i södra dalarna. Jag har allmänt lite förmycke ideér och för lite penger. Typ som dom flesta bilintresserade "ungdomar" alltså
Märke & modell: Bmw e30 325i
Årsmodell: 1986
Historia: I två år har jag nu tänkt att jag skulle börja köra drifting med en 745:a, finns en projekt tråd här på garaget. Men efter en del komplikationer och att jag aldrig velat haft en volvo egentligen att bygga på utan den "skulle" bara ha varit en isbil men spårade ur... Som i princip alla mina projekt helt enkelt.
Sagt och gjort så såldes bilen i delar. Letandet var i full gång... efter en 200sx s13, men efter att jag letat i ca: en månad så började jag kika runt på annat och fann mitt tycke igen till dessa underbara bilar, bmw e30 som va min förstabil dessutom och en bil jag därför känner något alldels extra för. Alla vet hur deras relation var för sin förstabil. Men min e30 och jag fick ett drastiskt slut efter att jag blev påkörd och bilen blev inlöst pga. att den blev ramsne. Så vad skulle inte va bättre än att kunna stilla mitt begär efter en till e30 och dessutom få en fin lek/driftbil?
Hittade ett ypperligt objekt som va i rätt prisklass. Åkte ner påengång och syna den, inget utställningsskick och allmänt sunkig av tidigare ägare. Men slog till för att de kändes rätt, var en bit påväg med mitt tänka mål och att den va billig
Så NU ska de bli av! Och våren 2015 SKA jag börja köra
Usch! Kan spy på den äckliga mattsvarta färgen... Som kanske syns på vissa ställen så va bilen orange innan förra ägaren som ROLLADE bilen mattsvart.... Förutom huv, tak och skuff som är sprut lackat sen tidigare, men resten är rollat... Ska försöka få bort den svarta färgen och hoppas att den orangea färgen inte tar för mycket stryk. Annars får de bli en omlackering av hela bilen dessvärre, ska inte ha en mattsvart bil iaf
I övrigt så är den i okej skick, finns nått rost hål och en bula höger fram i frontplåten. Annars inget direkt att påpeka
Bilen köptes med trasig drivaxel, men fick en ny med som skulle passa enligt säljaren. Bytte den och va ut och testa, släpper lätt på 2:an och verkar orka hyfsat på 3:an att sladda i rondell Men de slog nått satan i bakvagnen så ville inte testa nått mer. Skulle plockade ner klumpen då jag tänkte att svetsen släppt i klumpen, men de visa sig att den andra drivaxeln inte ens va åt skruvad. Kunde skruva dom med handen... Skulle lossa klumpen och den satt bara helt fast i 2 skruv dom två längst bak va lösa dom med... När jag väl fick ner klumpen så hade hela fästet i bryggan till klumpen blivit helt sprucket. Så de va därför de slog som satan. Så hela bakvagnen ska ner och svetsas.
Bakvagnen påväg ner och jag testa även att få bort färgen. Den går bort ganska lätt faktiskt, men färgen under tar stryk så de får bli en omlack av hela bilen sen
Så här efter valdagen... vad passar inte bättre än lite skruvande och en update? Han som byggt bilen måste ha varit färgblind... Orange, svart, rött, gult och ljusblått? Hela bakvagnen är lackad ljusblå, lika så hela motorn. Men nu ska ju hela bilen lackas om så de ska de bli ändring på
Klistrade på klistermärke idag. Har även köpt tyska regplåtar och 15" sladda fälgar på en marknad, plåtarna kan nog va lite kul att ha
Fick även hem en lunta kvitton och dyl. ifrån förra ägaren. Bilen byggdes tydligen för bana runt 2002-2004 och de mesta kvitton finns. Bla. så är GUSS buren, bromsar, dämpare ifrån då. Även va tydligen motorn inlämnad på ultra motor? 2004 för en TOTAL renovering! Hela maskinen är HELT kollad, viktad och balanserad... Toppen ska ha blivit något masserad och en trimkam i stoppad, står dock inte vilken kam. Bilen hade då gott ca 14500-15000 mil och nu 17000 mil. Hela kalaset för motorn gick då på 20000:-. Man kan alltid hoppas att den är bra fortfarande, ska göras ett kompprov senare
Ja bara de är bra överraskningar Klistermärket sitter på utsidan, har aldrig haft problem med att torkaren har bort dom Bara man gör rent riktigt bra innan och ser verkligen till att den sitter så funkar de bra. Har gjort så på ca 8 bilar och alla sitter,fast torkaren går över dom
Kladdigt efter att förra ägaren sprängde drivaxeln.
En av bovarna i dramat till varför de klonka så förbannat.
Smider lite planer och planerar... Får se om jag testar som sugis först medans jag samlar på mig delar eller om jag slår på stort på en gång, tiden och pengarna får utvisa vad de blir
Tonade blinkers röda och sedan klarlackade lycktorna. Den ena vart väl sisådär, den andra blev bra
Motorrummet innan jag började riva det. Smart att nån satt en blå plastslang mellan kärlet och kylaren. Skulle va bra om den klarade temperaturen och inte smälte i ändarna så den lossnar då och då...
Skuffen färdig kapad, nu är de bara att svetsa i ny plåt
Har nu bestämt mig för hur de ska bli. Blir ingen turbo just nu, utan de får bli sugis maskin. Senare planerna är redan bestämda men de får ni se när den dagen kommer
Då tiden och orken att uppdatera tråden inte finns så kommer jag sluta uppdatera och fokusera på byggandet istället. Bygget är redan långt gånget ifrån senaste bilderna.
Den som vill se hur de går med bygget får hålla koll på min sida här på garaget, åka på div. träningar som t.ex. driftbash eller hålla koll på Buntband Racing@Facebook.
Tillsvidare.. Tack för dom som följt tråden hittills, hoppas på ett rykande 2015!