Volvo 242 -76 med mercedes om606 turbodiesel.

Tjena! Bilen är en volvo 242 1976 som det sattes ner en Om603 och blev registreringbesiktad med eftermonterad turbo! Dieselmeken pump och storturbo Is the shiit! Många nya planer är planerad som ska vara klart till sommaren så man kan fara på lite träffar tex Mantorp :D Kolla gärna in bygget :)
  • 222 Följare
  • 168 234 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 maj 2018
Albin96
2 oktober 2014 · 254 Inlägg

Danne_1977 skrev:

Albin96 skrev:

Danne_1977 skrev:
Intressant projekt, roligt att den gick igenom, reggade du den med turbo ?

Hur gick det med inkoppling av el och vaccum och start o stopp o sånna saker ?

Tack smile japp reggade med hemmabyggt grenrör å turbo smile
Inkoppling av el var inte krångligt alls har dragit så varje glödstift har ett relä å en knapp inne i bilen!
Avstängning har jag gjort provisoriskt sitter bara en pysventil inne i bilen, när jag skruvar upp den så suger vaccumpumpen ner stoppen på dieselpumpen.
Det kommer att plåppa upp bilder på allt så håll utkik! smile

Perfekt.. tänkte på det där med av och påstängning är lite speciellt på MB.. väntar på lite mer bilder.. big_smile

jajjamän, japp bilder kommer big_smile

Volvo 242 "Om606 driftcar" (1976)
Volvo 740 Tic "Militärn" (1990)
Volvo 940 2,3 ltt "Teamduttmeck" (1997)
Albin96
2 oktober 2014 · 254 Inlägg

Fick registreringsbeviset idag big_smile
Kopierat från vägverket!

MOTOR: MERCEDES-BENZ 603 MED EFTERMONTERAD TURBO
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT

Volvo 740 Tic "Militärn" (1990)
Volvo 940 2,3 ltt "Teamduttmeck" (1997)
Volvo 744 (1988)
Albin96
2 oktober 2014 · 254 Inlägg

240Dizzel skrev:

Albin96 skrev:
Fick registreringsbeviset idag big_smile
Kopierat från vägverket!

MOTOR: MERCEDES-BENZ 603 MED EFTERMONTERAD TURBO
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT

Vad uppskattades hästarna till då ? smile

76 på hjulen smile

Albin96
3 oktober 2014 · 254 Inlägg

Tryckbox smile
http://i61.tinypic.com/wrj9ch.jpg

http://i57.tinypic.com/mjy3x5.jpg

http://i59.tinypic.com/2aine49.jpg

http://i61.tinypic.com/2h6dc2g.jpg

http://i60.tinypic.com/1z57khf.jpg

Tryckrör och intercooler:)
http://i60.tinypic.com/sfjltl.jpg

http://i62.tinypic.com/dlhwk3.jpg

Passade precis mellan lysena big_smile
http://i61.tinypic.com/eg76sh.jpg

Kylaren fick flyttas in för å få plats!
http://i61.tinypic.com/2yvrkuh.jpg

http://i61.tinypic.com/ei6x75.jpg

http://i57.tinypic.com/mkdels.jpg

http://i60.tinypic.com/650e51.jpg
Målat å klart!
http://i58.tinypic.com/1zx4d1s.jpg
El fläkt från 940
http://i62.tinypic.com/2agn66e.jpg

Övre kylar fästena gjordes om!
http://i57.tinypic.com/29nedqu.jpg

Gjorde en egen givar hållare till fläkten, fläkten startar vid cirka 85grader och stannar på 75.
http://i59.tinypic.com/2iue51f.jpg

Även relä till fläkten.
http://i59.tinypic.com/15yyuk3.jpg

Elen till generator, glödstift mm

240ins original motorhärva!
http://i58.tinypic.com/ncb0nr.jpg

http://i60.tinypic.com/2gx2wbm.jpg

Kabel härvan är ju som juten under tråget smile
http://i59.tinypic.com/255rzg5.jpg

Ny + och - kabel.
http://i62.tinypic.com/dy7j8m.jpg

Kortare rem från någon Bmw passade bra målade generator fästena också
http://i60.tinypic.com/548wzr.jpg

Tryck knapp och en diod som lyser då man drycker på knappen så man vet att glödstiften får ström!
http://i60.tinypic.com/2uz5axg.jpg

http://i57.tinypic.com/1tpgsn.jpg

Satt fast alla relän till glödningen på en plankbit, var lättare att koppla in då!
http://i62.tinypic.com/2n7hw5l.jpg

Jag tog kabeln som gick till tändspolen original, drog den till knappen sedan vidare till alla relänsmile
Då måste man vrida på tändningen få att kunna glödga
http://i58.tinypic.com/10gfdhz.jpg

Olja till turbon och Oljetrycks givare.
http://i57.tinypic.com/2w1y2k9.jpg

Stålomspunnen olje slang!
http://i58.tinypic.com/np2kb4.jpg

Bromsservot målades med hammarlack smile
http://i57.tinypic.com/vpvu9s.jpg

http://i57.tinypic.com/15n7y2a.jpg

//Albin

Albin96
3 oktober 2014 · 254 Inlägg

240Dizzel skrev:
Snyggt!1 Hur mycket finns det kvar mellan motorn och torpedväggen ? smile

Cirka 7cm smile

Albin96
4 oktober 2014 · 254 Inlägg

Danne_1977 skrev:
Ser jävligt bra ut det här.. 76 hästar på hjulen ? borde vara lite mer...

Intressant lösning på glödningen tycker jag..

Tackar! antagligen så är turbon för liten så den bromsar,, ska ju vara 113 utan turbo..

Albin96
6 oktober 2014 · 254 Inlägg

240Dizzel skrev:

Albin96 skrev:

240Dizzel skrev:
Snyggt!1 Hur mycket finns det kvar mellan motorn och torpedväggen ? smile

Cirka 7cm smile

Ja de var ju bra med plats då smile

Huvva dom är rymlig, men igentligen ville jag ha motorn längre bak men med adapterplatta och värmepaktet som har rören precis bakom oljefilterhuset så fick de bli så här smile

Albin96
6 oktober 2014 · 254 Inlägg

Walleandersson skrev:
jag vet det är billigare med flera små reläer
men varför inte bara skaffa ETT stort och REDIGA kablar ?
mycket lättare och koppla och hålla reda på

hade hellre letat upp några 250 amp reläer typ 2 st eller

Billigare vet ja inte om det är ett sådant 40amp relä kostar runt 100-120kr dock köpte ja dessa från kina för 10kr st.
det är fränare med många relän... ska ju vara lite krångel också wink
Kablarna är perfekt i storlek!

Senast redigerat av Albin96 (6 oktober 2014)

Albin96
14 oktober 2014 · 254 Inlägg

240Dizzel skrev:
Hade varit intressant att få se hur du löste det med krägningshämmaren smile

De kommer smile

Albin96
14 oktober 2014 · 254 Inlägg

Danne_1977 skrev:

240Dizzel skrev:
Hade varit intressant att få se hur du löste det med krägningshämmaren smile

Volvo 260 kränghämmare borde funka fint eftersom den går lite neråt i och med att tråget sitter framför balken på B27 och B28 motorerna.. dock rejält svåra att få tag på i dessa tider när nästan allt vad 260 heter är totalt utrotat.

Alternativt en kränghämmare från Volvo 240 GLT från årgång 79-90 nånting, den hade nämligen PRV sexan åxå, ja jag tror den korrekta benämningen på bilen är GLT6 faktiskt. Denna är troligen ännu svårare att få tag på.

Ambulanser och begravningsbilar baserade på 2 serien hade ofta V6 motor.. så det kan åxå vara ett alternativ...

Så sant så! jo huvva 260 grejjer finns det inte överdrivet av, grannen sa att hans polare, han hadde sprillans nya 260 bakljus i orginal förpackning! han hadde tydligen hur mycket NOS grejjer som helst!

Albin96
18 oktober 2014 · 254 Inlägg

Danne_1977 skrev:

240Dizzel skrev:

Danne_1977 skrev:

Volvo 260 kränghämmare borde funka fint eftersom den går lite neråt i och med att tråget sitter framför balken på B27 och B28 motorerna.. dock rejält svåra att få tag på i dessa tider när nästan allt vad 260 heter är totalt utrotat.

Alternativt en kränghämmare från Volvo 240 GLT från årgång 79-90 nånting, den hade nämligen PRV sexan åxå, ja jag tror den korrekta benämningen på bilen är GLT6 faktiskt. Denna är troligen ännu svårare att få tag på.

Ambulanser och begravningsbilar baserade på 2 serien hade ofta V6 motor.. så det kan åxå vara ett alternativ...

Ja det hade ju varit de bästa, men då får man nog åka till USA å hämta wink Enklare att svetsa om original då!

Kan säga att det inte alls är bra att kapa och svetsa om en krängningshämmare, det blir den svagaste länken i sammanhanget när den borde vara den starkaste.

Nja där kan ja inte riktigt hålla med.. jag kör med bilen utan krängare just nu å det märks ingen skillnad.. så jag kan strunta helt och hållet i den! den behövs inte heller för bess, så jag kommer kapa å svetsa så det blir snyggt, jag lovar att den kommer inte gå av smile

Albin96
21 oktober 2014 · 254 Inlägg

240Dizzel skrev:
Fräckt att bess inte brydde sig om krängaren, lite förvånad där wink men du kör originalhög då ? smile

Japp big_smile blev riktigt brydd själv, sänkfjädrar 60/40 tror jag, den lutade framåt iaf så jag kapade 2 och ett halvt varv bak ändå lutar den lite framåt så blir nog att kapa ett halvt varv till smile

Albin96
7 november 2014 · 254 Inlägg

Tjäna big_smile
va ju ett tag sen man uppdaterade . Men den är ny besiktad nu 2år framåt smile
Tänkte lägga upp lite mer bilder på bilen!

Original oljeretur rör från 940 fick kapas, vridas och svetsas om för att passa så bra som möjligt.
http://i58.tinypic.com/x6kfx2.jpg

http://i59.tinypic.com/2eprh1s.jpg

http://i57.tinypic.com/2a8rhue.jpg

helhetsbild:)
http://i62.tinypic.com/2qxayag.jpg

Dessa plåtar fick moddas lite så tryckrör får plats
http://i60.tinypic.com/11h6quw.jpg
//Albin

Albin96
28 november 2014 · 254 Inlägg

below_ skrev:
fräänt! ang krängningshammaren så kan man ju alltid svetsa om den sen dra över nå hylsor över skarven och sen svetsa fast dom å ? borde ju bli rejält då

Tackar smile ja precis! har inte bara fått fram orden men de är så de blir! kommer bli bra smile

Albin96
8 mars 2015 · 254 Inlägg

super-mario skrev:
intressant bygge! Ska själv bygga nåt liknande. En fundering bara.. när man turbokonverterar en 603:a, behövs ingen oljekylning till kolvar då eller är det redan det på dom? Är ganska ny på Mersa men jag vet att andra bilmärken har det på sina td´s.

Tack ska du ha! smile
Jag har en svag känsla av att det stämmer de du säger! men just på min motor som är helt standard med dittryckt turbo som laddar 0,09kg så kan det inte bli varmt!
Men som sagt, 603:a sug har ingen oljesprut men 603 diesel turbo har oljesprut under kolvar smile

Albin96
14 mars 2015 · 254 Inlägg

super-mario skrev:
Ja men nu har man nya frågor smile Hur gör ni med stoppen till pumpen? hur fungerar det på en mersa?

Om du läser i tråden så står det hur jag gjorde! stoppen sugs ner via vacumpumpen, jag använder bara en pysventil som man igentligen höjjer laddtryck med. När man ööpnar den så sugs stoppen ner.
Dock så skall jag göra om allt inom det! antagligen så får man ta nyckelhus från merca med ventil smile

Senast redigerat av Albin96 (14 mars 2015)

Albin96
3 september 2015 · 254 Inlägg

Hej pojkar och flickor smile
Var ju ett tag sen man var in å uppdaterade tråden, så här kommer det!

Har kört ungefär 600 mil sen motorn sattes ner, det mesta har funkat. det som jag reagerade på mest var
utväxlingen,, den blev jätte hög max 85-90km på toppvarv (5800rpm)
Satt original bakaxel och utväxlingen i den är 4,10 skyhögt tongue bra för folkrace åkare kanske..
Bakaxeln byttes ut mot en som har utväxling 3,54, vilken skillnad! Diffen svetsades i denna så man kan hasa lite bättre till vintern big_smile
Sen var det även mycket vibrationer på tomgång vilket störde mig! tydligen b21 motorkudden som sattes på vänster sida var för hård så jag fick mixtra dit en merca kudde ist! då blev det bra!

76whp som den bromsades till i höstas blev man ju ganska less på.
Pumpen är skickad till Diselmeken i Aneby som han moddar till 7,5mm element och 170cc.
Nytt grenrör är byggt, större turbo, ombyggt insug, större kylare och intercooler, zf växellåda.

lägger upp lite bilder på motor fästen och så, kommer bilder på grenrör och så om det finns intresse för det.

http://i62.tinypic.com/9a04n7.jpg

http://i59.tinypic.com/110w45v.jpg

http://i58.tinypic.com/121quxh.jpg

http://i58.tinypic.com/2qn3wo5.jpg

http://i61.tinypic.com/mhshmp.jpg

Den gamla axeln...
http://i57.tinypic.com/21mdovd.jpg

Stålomspunna bromsslangar!
http://i57.tinypic.com/2dtu5b4.jpg

http://i60.tinypic.com/33vmcqx.jpg

Zf lådan som just nu är på omsvetsning.
http://i62.tinypic.com/119uobd.jpg

http://i61.tinypic.com/2r46gjm.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang