Miljöbilstråden.

Evildan
1 januari 2017 ·

xXSammy skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Escape?

Låter mer som en flyktbil än hybridbil...

Tyvärr enbart som bakhjulsdriven så flykten blir spännande vintertid.

Nackdelen i Fords värld så får ingen på verkstaden röra bilen om de inte gått utbildning för den.
Har du inte utbildning får du inte ens byta torkarblad åt kunden.

Nu är det visserligen sällan fel på hybridsystemet och att lyckas få en stöt är minimal. Frågan är bara hur många som är villiga att serva bilen då allt ska dokumenteras.

Ett sådant gammalt ök servar man ju själv.
Men det är på samma vis även inom andra bilmärken, sluta slicka på dom orangea kablarnas anslutningsdon klantskalle så är det inga problem.

Evildan
1 januari 2017 ·

caromania skrev:
Escape, svaret på Renault Espace? Eller är det en ny S-Max som döps till S-cape? I magins värld hade modellen hetat S-nape.

Tyvärr blir det nog ingen hybrid för mig under 2017, men sedan kan nog en GS450h av nya modellen börja bli intressant.

Ford har ju stavat fel förr som med Escrot och Aunus.

Du ska jävlar i mig inte tjacka en GS 450h  av den generationen före mig, ser detta som en krigsförklaring.

caromania Forummoderator
1 januari 2017 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Escape, svaret på Renault Espace? Eller är det en ny S-Max som döps till S-cape? I magins värld hade modellen hetat S-nape.

Tyvärr blir det nog ingen hybrid för mig under 2017, men sedan kan nog en GS450h av nya modellen börja bli intressant.

Ford har ju stavat fel förr som med Escrot och Aunus.

Du ska jävlar i mig inte tjacka en GS 450h  av den generationen före mig, ser detta som en krigsförklaring.

Fraud T-aunus.

Det lär inte ske under 2018 heller för förmodligen kommer jag vara så nöjd med min GS300 och jag är för snål. Fast hybrideriet lockar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
1 januari 2017 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Escape, svaret på Renault Espace? Eller är det en ny S-Max som döps till S-cape? I magins värld hade modellen hetat S-nape.

Tyvärr blir det nog ingen hybrid för mig under 2017, men sedan kan nog en GS450h av nya modellen börja bli intressant.

Ford har ju stavat fel förr som med Escrot och Aunus.

Du ska jävlar i mig inte tjacka en GS 450h  av den generationen före mig, ser detta som en krigsförklaring.

Fraud T-aunus.

Det lär inte ske under 2018 heller för förmodligen kommer jag vara så nöjd med min GS300 och jag är för snål. Fast hybrideriet lockar.

Nu känns det bättre.
Men du vet, manleverbaraengångochbilenärfeet, vad ska du sitta på en massa cash för? ^^
Snålheten och bagaget får mig att avvakta tillsvidare även om den skulle passa fint på parkeringen bredvid chefens CT200h.

Presidento Of World
1 januari 2017 · 3 329 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Evildan skrev:

Ford har ju stavat fel förr som med Escrot och Aunus.

Du ska jävlar i mig inte tjacka en GS 450h  av den generationen före mig, ser detta som en krigsförklaring.

Fraud T-aunus.

Det lär inte ske under 2018 heller för förmodligen kommer jag vara så nöjd med min GS300 och jag är för snål. Fast hybrideriet lockar.

Nu känns det bättre.
Men du vet, manleverbaraengångochbilenärfeet, vad ska du sitta på en massa cash för? ^^
Snålheten och bagaget får mig att avvakta tillsvidare även om den skulle passa fint på parkeringen bredvid chefens CT200h.

Grymt sugen på en Hybrid som åka-till-jobbet bil och ersätta Astran med.. men dröjer nog till hösten det med.

Givetvis prius (rymligheten lockar förutom driftsäkerheten)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
1 januari 2017 · 4 250 Inlägg

Har provkört både v60 d6 och bmw i3 på jobbet, gillade inte alls i3 för att vara ärlig, v60n gick väldigt väldigt bra och hur kraftig som helst. Är nyfiken på vad tyskarna som bmw-audi-mercedes kommer komma fram med för el bilar, och då menar jag sedaner i vanliga prisklasser som max 300k alltså bilar som vanlig folk kan ha råd med. har ingen större koll vad  för sedaner det finns på marknaden just nu förutom teslan och nån japanare, vore trevligt att se nån bmw sedan faktiskt. 100% el och inte ska se ut som i8;smile

it_mutt Avstängd
1 januari 2017 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
Har provkört både v60 d6 och bmw i3 på jobbet, gillade inte alls i3 för att vara ärlig, v60n gick väldigt väldigt bra och hur kraftig som helst. Är nyfiken på vad tyskarna som bmw-audi-mercedes kommer komma fram med för el bilar, och då menar jag sedaner i vanliga prisklasser som max 300k alltså bilar som vanlig folk kan ha råd med. har ingen större koll vad  för sedaner det finns på marknaden just nu förutom teslan och nån japanare, vore trevligt att se nån bmw sedan faktiskt. 100% el och inte ska se ut som i8;smile

Det är ju typ bara A1 och A3:an som klarar ett tak på 300K idag...typ. Deras e-tron (hybrid visserligen) ligger ju på närmare 400k för en A3

- - Edit - -

My bad...den absolut billigaste A4:an (1.4tfsi) klarar precis 300k-taket

Senast redigerat av it_mutt (1 januari 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
1 januari 2017 · 4 250 Inlägg

it_mutt skrev:

panda666 skrev:
Har provkört både v60 d6 och bmw i3 på jobbet, gillade inte alls i3 för att vara ärlig, v60n gick väldigt väldigt bra och hur kraftig som helst. Är nyfiken på vad tyskarna som bmw-audi-mercedes kommer komma fram med för el bilar, och då menar jag sedaner i vanliga prisklasser som max 300k alltså bilar som vanlig folk kan ha råd med. har ingen större koll vad  för sedaner det finns på marknaden just nu förutom teslan och nån japanare, vore trevligt att se nån bmw sedan faktiskt. 100% el och inte ska se ut som i8;smile

Det är ju typ bara A1 och A3:an som klarar ett tak på 300K idag...typ. Deras e-tron (hybrid visserligen) ligger ju på närmare 400k för en A3

- - Edit - -

My bad...den absolut billigaste A4:an (1.4tfsi) klarar precis 300k-taket

kommer de nån tysk som är 100% elbil? 400k låter lite för jävla mket. 300k ligger också närapå. man kan alltså fet glömma nån bmw-merca under 300k som går på rent el? hur ska dom lösa det?^^ vore grymt att ha en bakhjuls driven sedan som går på rent el_^^om möjligt.  eller kommer bmws 5 serie tex el bil kosta direkt en halv miljon `?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 januari 2017 · 17 485 Inlägg

panda666 skrev:

it_mutt skrev:

panda666 skrev:
Har provkört både v60 d6 och bmw i3 på jobbet, gillade inte alls i3 för att vara ärlig, v60n gick väldigt väldigt bra och hur kraftig som helst. Är nyfiken på vad tyskarna som bmw-audi-mercedes kommer komma fram med för el bilar, och då menar jag sedaner i vanliga prisklasser som max 300k alltså bilar som vanlig folk kan ha råd med. har ingen större koll vad  för sedaner det finns på marknaden just nu förutom teslan och nån japanare, vore trevligt att se nån bmw sedan faktiskt. 100% el och inte ska se ut som i8;smile

Det är ju typ bara A1 och A3:an som klarar ett tak på 300K idag...typ. Deras e-tron (hybrid visserligen) ligger ju på närmare 400k för en A3

- - Edit - -

My bad...den absolut billigaste A4:an (1.4tfsi) klarar precis 300k-taket

kommer de nån tysk som är 100% elbil? 400k låter lite för jävla mket. 300k ligger också närapå. man kan alltså fet glömma nån bmw-merca under 300k som går på rent el? hur ska dom lösa det?^^ vore grymt att ha en bakhjuls driven sedan som går på rent el_^^om möjligt.  eller kommer bmws 5 serie tex el bil kosta direkt en halv miljon `?

En så länge är prylarna rätt dyra. Men vår dag kommer. Får en ny parkeringsplats 1 februari. Så våta drömmar om en Leaf med det uppdaterade batteriaccet eller en äldre Prius plugin ligger redan på prövning i vår budget. De flesta tillverkare kommer med elbilar inom ett par år. Fast då blir ju bensinslukande bilar billiga... När folk fattar hur billigt eltankning är. Ett tag... Staten fixar nog detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
1 januari 2017 · 10 388 Inlägg

panda666 skrev:
kommer de nån tysk som är 100% elbil? 400k låter lite för jävla mket. 300k ligger också närapå. man kan alltså fet glömma nån bmw-merca under 300k som går på rent el? hur ska dom lösa det?^^ vore grymt att ha en bakhjuls driven sedan som går på rent el_^^om möjligt.  eller kommer bmws 5 serie tex el bil kosta direkt en halv miljon `?

Sist jag läste något om det (gällande Audi då), så var planerna att inom 8 år skulle 1/4 av de nysålda bilarna vara elbilar. Och man skulle lägga 1/3 av utvecklingsbudgeten på elbilar och autonom bilkörning (var något mer där har jag för mig). Som effekt skulle det då få att man ska lägga mindre slantar på att utveckla nya förbränningsmotorer.

Så, det finns ju i tankarna (allt annat från en stor biltillverkare vore väl självmord i långa loppet). Och detta var då specifikt Audi och inte hela VAG-koncernen.

En halv miljon...ptja, med tanke på att grundpriset för ex.vis A6:orna (2016) låg i krokarna av det och den billigaste A6-dieseln sprang lös på ~350K och billigaste bensinaren strax över 100k till, så är väl runt 500k inte otänkbart precis.

En BMW 5-serie ligger väl på ungefär det samma i pris idag som en A6. 

Så det korta svaret; ja, antagligen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OpelP1
1 januari 2017 · 1 412 Inlägg

Har avsaknaden av bensinmotor till trots kikat lite för skojs skull på elbilar men det finns ju inget kul alls.

Men att konvertera en veteranbil till el vore desto roligare, gärna en rekord eller kadett.
Inte superkrångligt heller då jag jobbar med elfordon.
En stor del av körningen skulle ske på egen sollcells-el.
Vore rätt coolt och skulle duga till körning där inget behöver åka på ett f-250 flak.
Får väl gotta mig i bensinmotorerna i dom andra bilarna som står här.  smile

Evildan
1 januari 2017 ·

OpelP1 skrev:
Har avsaknaden av bensinmotor till trots kikat lite för skojs skull på elbilar men det finns ju inget kul alls.

Men att konvertera en veteranbil till el vore desto roligare, gärna en rekord eller kadett.
Inte superkrångligt heller då jag jobbar med elfordon.
En stor del av körningen skulle ske på egen sollcells-el.
Vore rätt coolt och skulle duga till körning där inget behöver åka på ett f-250 flak.
Får väl gotta mig i bensinmotorerna i dom andra bilarna som står här.  smile

Twizy vore ngt för dig.

OpelP1
1 januari 2017 · 1 412 Inlägg

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:
Har avsaknaden av bensinmotor till trots kikat lite för skojs skull på elbilar men det finns ju inget kul alls.

Men att konvertera en veteranbil till el vore desto roligare, gärna en rekord eller kadett.
Inte superkrångligt heller då jag jobbar med elfordon.
En stor del av körningen skulle ske på egen sollcells-el.
Vore rätt coolt och skulle duga till körning där inget behöver åka på ett f-250 flak.
Får väl gotta mig i bensinmotorerna i dom andra bilarna som står här.  smile

Twizy vore ngt för dig.

Jag möter en sån ibland när jag är in till närmaste staden, den ser ju rätt vansinnig ut. smile
Men den får ett plus i kanten för att den är udda.

Evildan
1 januari 2017 ·

OpelP1 skrev:

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:
Har avsaknaden av bensinmotor till trots kikat lite för skojs skull på elbilar men det finns ju inget kul alls.

Men att konvertera en veteranbil till el vore desto roligare, gärna en rekord eller kadett.
Inte superkrångligt heller då jag jobbar med elfordon.
En stor del av körningen skulle ske på egen sollcells-el.
Vore rätt coolt och skulle duga till körning där inget behöver åka på ett f-250 flak.
Får väl gotta mig i bensinmotorerna i dom andra bilarna som står här.  smile

Twizy vore ngt för dig.

Jag möter en sån ibland när jag är in till närmaste staden, den ser ju rätt vansinnig ut. smile
Men den får ett plus i kanten för att den är udda.

Skitkul liten skitbil att köra.
Hög närvaro och man är likssssm ett med elementena. Skoteroverall vintertid och saken är biff.

KenthIJ
5 april 2017 · 1 465 Inlägg

Funderar lite på olika biltypers miljöaspekter om man ser till och väger in bilens hela livstid.

Alltså - tillverkning, drift (inkl. produktion av drivmedel) och slutförvaring (skrot)

Är det helt klart att en el eller hybridbil i det stora hela är miljövänligare än tex en "snål" bensinare typ Ecoboost.

Har hört (genom Evildan och Hybridsmurfen) att tex Toyota Prius utöver hybridtekniken (som vål är tänkt skall vara en miljövänligare driftteknik/motor/drivlina) tillverakas av mer miljövänliga ( iaf återvunna) material. Finns det fler bilar som försöker göra hela tillverkningsprocessen miljövänligare

it_mutt Avstängd
5 april 2017 · 10 388 Inlägg

KenthIJ skrev:
Funderar lite på olika biltypers miljöaspekter om man ser till och väger in bilens hela livstid.

Alltså - tillverkning, drift (inkl. produktion av drivmedel) och slutförvaring (skrot)

Är det helt klart att en el eller hybridbil i det stora hela är miljövänligare än tex en "snål" bensinare typ Ecoboost.

Har hört (genom Evildan och Hybridsmurfen) att tex Toyota Prius utöver hybridtekniken (som vål är tänkt skall vara en miljövänligare driftteknik/motor/drivlina) tillverakas av mer miljövänliga ( iaf återvunna) material. Finns det fler bilar som försöker göra hela tillverkningsprocessen miljövänligare

Tror inte där är någon tillverkare som försöker göra det motsatta...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KenthIJ
5 april 2017 · 1 465 Inlägg

it_mutt skrev:

KenthIJ skrev:
Funderar lite på olika biltypers miljöaspekter om man ser till och väger in bilens hela livstid.

Alltså - tillverkning, drift (inkl. produktion av drivmedel) och slutförvaring (skrot)

Är det helt klart att en el eller hybridbil i det stora hela är miljövänligare än tex en "snål" bensinare typ Ecoboost.

Har hört (genom Evildan och Hybridsmurfen) att tex Toyota Prius utöver hybridtekniken (som vål är tänkt skall vara en miljövänligare driftteknik/motor/drivlina) tillverakas av mer miljövänliga ( iaf återvunna) material. Finns det fler bilar som försöker göra hela tillverkningsprocessen miljövänligare

Tror inte där är någon tillverkare som försöker göra det motsatta...

:-)  Tänkte inte på det

it_mutt Avstängd
5 april 2017 · 10 388 Inlägg

KenthIJ skrev:

it_mutt skrev:

KenthIJ skrev:
Funderar lite på olika biltypers miljöaspekter om man ser till och väger in bilens hela livstid.

Alltså - tillverkning, drift (inkl. produktion av drivmedel) och slutförvaring (skrot)

Är det helt klart att en el eller hybridbil i det stora hela är miljövänligare än tex en "snål" bensinare typ Ecoboost.

Har hört (genom Evildan och Hybridsmurfen) att tex Toyota Prius utöver hybridtekniken (som vål är tänkt skall vara en miljövänligare driftteknik/motor/drivlina) tillverakas av mer miljövänliga ( iaf återvunna) material. Finns det fler bilar som försöker göra hela tillverkningsprocessen miljövänligare

Tror inte där är någon tillverkare som försöker göra det motsatta...

:-)  Tänkte inte på det

Tror nog det är en ganska generell inställning att åtminstone försöka använda mer återvunnet material.
Och det är trots allt inte bara återvunnet material som är av intresse, utan även andra "ekologiska lösningar" är ju "på rätt håll". Vet att ex.vis Audi använder bomullsfiber i golvisolering, återvunnet pressat papper till vissa paneler och cellulosa till annat.
Hyundai använder ex.vix soyabaserad sätesstoppning (långt ifrån bara Hyundai som använder det iofs). MB:s C-klass och GLA använder då just mycket återvunnet plast, eller mycket och mycket, men i ett 50-tal delar iaf. Dodge använder återvunnen plast i Chargern (Används i Chrysler 300 till mittkonsollen ex.vis). På detta kör Ford, GM och en hel drös till med en lite rolig metod; man använder slutkörda däck (från deras testbanor) till att tillverka vissa delar; bafflar till luftintag ex.vis.

Så, det är nog, igen, en växande attityd bland de flesta tillverkare. Oavsett om det står Volvo, Kia, Audi, Hyundai eller Toyota under "Märke". Sen är det givetvis så att något/några märke/n alltid kommer ligga långt fram, och att något/några märke/n alltid kommer ligga långt bak.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
KenthIJ
6 april 2017 · 1 465 Inlägg

it_mutt skrev:

KenthIJ skrev:

it_mutt skrev:

Tror inte där är någon tillverkare som försöker göra det motsatta...

:-)  Tänkte inte på det

Tror nog det är en ganska generell inställning att åtminstone försöka använda mer återvunnet material.
Och det är trots allt inte bara återvunnet material som är av intresse, utan även andra "ekologiska lösningar" är ju "på rätt håll". Vet att ex.vis Audi använder bomullsfiber i golvisolering, återvunnet pressat papper till vissa paneler och cellulosa till annat.
Hyundai använder ex.vix soyabaserad sätesstoppning (långt ifrån bara Hyundai som använder det iofs). MB:s C-klass och GLA använder då just mycket återvunnet plast, eller mycket och mycket, men i ett 50-tal delar iaf. Dodge använder återvunnen plast i Chargern (Används i Chrysler 300 till mittkonsollen ex.vis). På detta kör Ford, GM och en hel drös till med en lite rolig metod; man använder slutkörda däck (från deras testbanor) till att tillverka vissa delar; bafflar till luftintag ex.vis.

Så, det är nog, igen, en växande attityd bland de flesta tillverkare. Oavsett om det står Volvo, Kia, Audi, Hyundai eller Toyota under "Märke". Sen är det givetvis så att något/några märke/n alltid kommer ligga långt fram, och att något/några märke/n alltid kommer ligga långt bak.

Jo det är ju bra att det går framåt (även om det väl går ganska så sakta) även på miljöfronten vad det gäller bilar.

Verkar vara många parametrar att ta hänsyn till vad det gäller "totala" miljöbilstänket dock.

KenthIJ
6 april 2017 · 1 465 Inlägg

Hittade den här från 2014 (hänvisas även till tester från 2012)

Vet inte om det har utvecklat sig väldigt annorlunda nu.

http://www.bytabil.net/diesel-eller-ben … hybridbil/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang