2781
Sök

KÖPRÅD: runt 200hk bil 80k budget

3 167 Inlägg
23 mars 2015
#21
Seat leon fr 2.0 tfsi http://www.blocket.se/vi/59280235.htm

Sedan byte av programvara
http://www.vtech.se/?car_seat_leon_20_t … 816839afa9


270hk rör på sig fint wink ända negativa är väl framhjulsdrift om man vill se de som negativt
Senast redigerat av tobzter (23 mars 2015)


792 Inlägg
23 mars 2015
#22
En bil som vi glömt nämna är ju Golf R32, sjukt vridstark liten bil med fyrhjulsdrift. För att inte tala om motorljudet https://www.youtube.com/watch?v=h-FLF_IJudA

Ca 240hk smile

http://www.blocket.se/alvsborg/Vw_golf_ … 11&w=3


441 Inlägg
23 mars 2015
#23
Ett tips är att inte skenförsäkra bilen.  Den ska vara registrerad och försäkrad av den huvudsakliga brukaren.


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
23 mars 2015
#24
R32 mk4/mk5, finns motsvarande motor (VR6) i A3/A3 Sportback med om man gillar ljudet och bottenvridet. Gissa varför jag gick upp i motorvolym.

Gällande försäkring så tillåter vissa bolag det, förr hade jag min stod på mormor via Länsförsäkringar och de tillät det då.

Vill du bolla bilar och framför allt A3 så dra ett PM

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Handledare
1 481 Inlägg
24 mars 2015
#25
spillolja skrev:
saab_sonett skrev:
VAG:s 2.0 TFSI-motor är väl något man ska hålla sig borta från. Finns många berättelser om haverier med den motorn.
Vad är det som havererar på dessa ?
Det här.

http://www.torquecars.com/volkswagen/2- … tuning.php
Senast redigerat av saab_sonett (24 mars 2015)


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
24 mars 2015
#26
saab_sonett skrev:
spillolja skrev:
saab_sonett skrev:
VAG:s 2.0 TFSI-motor är väl något man ska hålla sig borta från. Finns många berättelser om haverier med den motorn.
Vad är det som havererar på dessa ?
Det här.

http://www.torquecars.com/volkswagen/2- … tuning.php
Camfollower byter man själv på 30-40 minuter om man inte är van mek, kostar 270kr från bildelaronline24.se.
Carbon Build up sliter inte sönder motorn men kan göra den tröttare, löser man enklast med att antingen skruva ned insuget själv och göra rent eller lämna in den för rengöring. I samma veva ser man då till att köpa PCV-delete kit från ebay för 700kr och ta bort största orsaken till att den bygger upp rester i insuget. Sedan kan man beroende på nivå man tänkt sig av trim även ta bort runner flapsen med ett delete kit för det och lämna in för att programmera ur dem. Mindre motstånd och en sak mindre som kan börja knöla när man sedan trimmar mer.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

Handledare
1 481 Inlägg
24 mars 2015
#27
t_one21 skrev:
saab_sonett skrev:
spillolja skrev:

Vad är det som havererar på dessa ?
Det här.

http://www.torquecars.com/volkswagen/2- … tuning.php
Camfollower byter man själv på 30-40 minuter om man inte är van mek, kostar 270kr från bildelaronline24.se.
Carbon Build up sliter inte sönder motorn men kan göra den tröttare, löser man enklast med att antingen skruva ned insuget själv och göra rent eller lämna in den för rengöring. I samma veva ser man då till att köpa PCV-delete kit från ebay för 700kr och ta bort största orsaken till att den bygger upp rester i insuget. Sedan kan man beroende på nivå man tänkt sig av trim även ta bort runner flapsen med ett delete kit för det och lämna in för att programmera ur dem. Mindre motstånd och en sak mindre som kan börja knöla när man sedan trimmar mer.
Jo det kanske är enkelt att byta dessa delar men man ska komma ihåg att det byts en hel del havererade motorer på VAG-verkstäder.


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
24 mars 2015
#28
saab_sonett skrev:
t_one21 skrev:
Camfollower byter man själv på 30-40 minuter om man inte är van mek, kostar 270kr från bildelaronline24.se.
Carbon Build up sliter inte sönder motorn men kan göra den tröttare, löser man enklast med att antingen skruva ned insuget själv och göra rent eller lämna in den för rengöring. I samma veva ser man då till att köpa PCV-delete kit från ebay för 700kr och ta bort största orsaken till att den bygger upp rester i insuget. Sedan kan man beroende på nivå man tänkt sig av trim även ta bort runner flapsen med ett delete kit för det och lämna in för att programmera ur dem. Mindre motstånd och en sak mindre som kan börja knöla när man sedan trimmar mer.
Jo det kanske är enkelt att byta dessa delar men man ska komma ihåg att det byts en hel del havererade motorer på VAG-verkstäder.
Som jag skrev tidigare, täta oljebyten så slipper man det smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

4 122 Inlägg
24 mars 2015
#29
Välj en 5W-40 olja , vid lite hårdare körning kanske en 5W-50 olja

tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

792 Inlägg
24 mars 2015
#30
spillolja skrev:
Välj en 5W-40 olja , vid lite hårdare körning kanske en 5W-50 olja

tongue
5w-50 alla dagar tycker jag smile blev betydligt tystare från motorn för mig när jag bytte till det.


239 Inlägg
24 mars 2015
#31
Honda Civic Type R FN2 ligger ganska precis över 200kh, dock en aning över din budget.

Rätt trevligt bil dock, haft en själv!


13 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#32
Får ännu en gång tacka för tipsen och diskussionerna som är i denna tråden smile

De bilar som jag har blivit mest intresserade av nu är:
Audi a3 SB 2.0 TFSI
VW Golf R32
Seat Leon FR 2.0 TFSI

Hur klarar sig dessa bilar med året-om körning? Ena varken bättre än den andra?

Som sagt, kommer köra bilen under sommar/vinter. Till jobb(15-20min), träning(10-15min) varje dag. Pendlar ju iofs inte så mycket. :p

1 282 Inlägg
24 mars 2015
#33
Åk och testa samtliga bilar, och pröva även nånting du inte tänkt dig att köpa. Du kan gå miste om nånting annars smile

Subarun är den nog den bästa bil jag köpt och den var absolut inte tänkt att köpa utan var mer en "Jo men varför inte provköra en Impreza, polarn hade ju varit så nöjd med sin".


1 861 Inlägg
24 mars 2015
#34
Vita_Vargen skrev:
Åk och testa samtliga bilar, och pröva även nånting du inte tänkt dig att köpa. Du kan gå miste om nånting annars smile

Subarun är den nog den bästa bil jag köpt och den var absolut inte tänkt att köpa utan var mer en "Jo men varför inte provköra en Impreza, polarn hade ju varit så nöjd med sin".
+1 bara för att prova en Saab med sport chassi och lite chippning! Du kommer fastna ^^


Ubåtsingenjör
7 281 Inlägg
24 mars 2015
#35
Dr_struts skrev:
Vita_Vargen skrev:
Åk och testa samtliga bilar, och pröva även nånting du inte tänkt dig att köpa. Du kan gå miste om nånting annars smile

Subarun är den nog den bästa bil jag köpt och den var absolut inte tänkt att köpa utan var mer en "Jo men varför inte provköra en Impreza, polarn hade ju varit så nöjd med sin".
+1 bara för att prova en Saab med sport chassi och lite chippning! Du kommer fastna ^^
jag har provkört både chiptrimmade saabar och betydligt vassare saabar än så .... inget att hänga i granen direkt

ja jag verkligen avskyr saab... finns 2 vettiga saabar och det är 99 turbo och 2 taktaren


VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
24 mars 2015
#36
ediyy skrev:
Får ännu en gång tacka för tipsen och diskussionerna som är i denna tråden smile

De bilar som jag har blivit mest intresserade av nu är:
Audi a3 SB 2.0 TFSI
VW Golf R32
Seat Leon FR 2.0 TFSI

Hur klarar sig dessa bilar med året-om körning? Ena varken bättre än den andra?

Som sagt, kommer köra bilen under sommar/vinter. Till jobb(15-20min), träning(10-15min) varje dag. Pendlar ju iofs inte så mycket. :p
A3 och R32 kan ha/är fyrkrafs smile
Roligare på vintern i alla fall wink

A3 finns med 3.2 VR6 samma som R32 skulle dock rekommendera 3dr R32, snyggast wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

414 Inlägg
24 mars 2015
#37
ediyy skrev:
JDMCRAZE skrev:
Kan bara säga en sak, köp inte peugot.
Kommer gå ett bra tag, men sen går en sak sönder och sen en annan.
ALLT annat än den av dem du listat då.

Mazda 6 drar mycket bensin.
Känns som man ofta läser det om peugot...

Vad sägs om Skoda octavia rs tfsi då?
Grejen med Peugeot eller franska bilar över huvud taget (Där är nog Peugeot bäst i alla fall) Är att det antingen verkar vara himmel eller helvette. Inget där emellan, vissa har bilar som faller i bitar medan vissa får bilar som trotts goda försök aldrig verkar dö. Jag själv har aldrig ägt en Peugeot och planerar inte heller det. kör bara Audi,BMW,Mercedes, men har en kusin som äger en, och den jäveln Byter olja var tredje år, kör utan glykol, kört runt med paj kylare i flera månader, tvättar bilen ungefär en gång varannat år (överdriver inte) Sliter på bromsklotsar tills dem ramlar ur (på riktigt) Misshandlar bilen totalt. Trotts detta verkar den aldrig ge med sig, bara går och går. Fick anmärkning på handbromsen senaste besiktning, men det var allt. Det sjukaste är ändå att bilen inte ens har börjat rosta än, den är ändå typ 12 år gammal..

Farsan har även han haft en Pegga, 607 3.0 var det. En 02a, va rätt ny då, men rullade en del och gick långt och snabbt, några tändspolar var allt.

Så sitter jag själv här, kör bara tyska dyra "lyxvagnar" med hög kvalite. Senaste brukisen är ju min 530d F10, skittrevlig bil, men trotts att den är relativt ny så har jag ändå haft diverse fel, och delarna kostar flis när allt behövs köpas nytt..

Så att säga t.ex Franska bilar håller inte, man ska ha tyskt, eller japanskt, eller amerikanskt eller vad fan som helst. Helt ärligt, i kvalitetskänsla måste vi väl alla hålla med om att Tyskarna leder stort sedan många år. I verklig kvalité upplever jag själv att det som spelar mest roll är vilken dag bilen är byggd och inte vilket land.


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
25 mars 2015
#38
Powe_R skrev:
ediyy skrev:
JDMCRAZE skrev:
Kan bara säga en sak, köp inte peugot.
Kommer gå ett bra tag, men sen går en sak sönder och sen en annan.
ALLT annat än den av dem du listat då.

Mazda 6 drar mycket bensin.
Känns som man ofta läser det om peugot...

Vad sägs om Skoda octavia rs tfsi då?
Grejen med Peugeot eller franska bilar över huvud taget (Där är nog Peugeot bäst i alla fall) Är att det antingen verkar vara himmel eller helvette. Inget där emellan, vissa har bilar som faller i bitar medan vissa får bilar som trotts goda försök aldrig verkar dö. Jag själv har aldrig ägt en Peugeot och planerar inte heller det. kör bara Audi,BMW,Mercedes, men har en kusin som äger en, och den jäveln Byter olja var tredje år, kör utan glykol, kört runt med paj kylare i flera månader, tvättar bilen ungefär en gång varannat år (överdriver inte) Sliter på bromsklotsar tills dem ramlar ur (på riktigt) Misshandlar bilen totalt. Trotts detta verkar den aldrig ge med sig, bara går och går. Fick anmärkning på handbromsen senaste besiktning, men det var allt. Det sjukaste är ändå att bilen inte ens har börjat rosta än, den är ändå typ 12 år gammal..

Farsan har även han haft en Pegga, 607 3.0 var det. En 02a, va rätt ny då, men rullade en del och gick långt och snabbt, några tändspolar var allt.

Så sitter jag själv här, kör bara tyska dyra "lyxvagnar" med hög kvalite. Senaste brukisen är ju min 530d F10, skittrevlig bil, men trotts att den är relativt ny så har jag ändå haft diverse fel, och delarna kostar flis när allt behövs köpas nytt..

Så att säga t.ex Franska bilar håller inte, man ska ha tyskt, eller japanskt, eller amerikanskt eller vad fan som helst. Helt ärligt, i kvalitetskänsla måste vi väl alla hålla med om att Tyskarna leder stort sedan många år. I verklig kvalité upplever jag själv att det som spelar mest roll är vilken dag bilen är byggd och inte vilket land.
Ska det vara franskt så ska det vara Citroën smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

5 Inlägg
25 mars 2015
#39
Mazda 3 MPS, Ford focus ST, ligger runt 75-95 beroende på säljare smile
Inhandlade en MPS precis för 85 och dom ligger på 260 häst, en ST som jag tidigare också hade ligger på 225 och priset ligger runt samma smile

Trevliga bilar båda två men framhjulsdrift..om man nu ser de som nått "negativt"


1 861 Inlägg
25 mars 2015
#40
BobbanBMC skrev:
Mazda 3 MPS, Ford focus ST, ligger runt 75-95 beroende på säljare smile
Inhandlade en MPS precis för 85 och dom ligger på 260 häst, en ST som jag tidigare också hade ligger på 225 och priset ligger runt samma smile

Trevliga bilar båda två men framhjulsdrift..om man nu ser de som nått "negativt"
ST vill jag påstå är ett bra kort! Roliga som fan känns inte framhjulsdrivna i känslan tills du gasar... dom är liksom lite pigga och goa i rumpan med inte bara skottkärra som det brukar kännas tongue



Sök