Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plats i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)
  • 165 Följare
  • 216 734 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 januari
hugger69
18 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Under de lite drygt 10 år som Huggern vart i min ägo så har jag växt med bilen och haft en hel del tankar om utveckling av den i olika steg. Jag har tex haft fyra olika hjuluppsättningar varav två är kvar just nu....

Jag har även försökt hittat en linje med bilen och dess utseende som skall spegla mina tankar om hur just jag vill ha den samtidigt som den inte skall sticka ut för mycket utan se ut som om den kom från 1969....en svår och snårig väg att vandra men mycket spännande! cool

Visar här några bilder på saker som jag fixat med under de 10 åren hittills:

Så här såg den ut i USA när jag köpte den:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Huggern/Camaro%2014_zps2luyubf7.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Huggern/Bowling%20%20inlines%20och%20Chicago%20001_zpspihdiruy.jpg

Mycket var löst och snabbt i hopskruvat å fälgarna var hopplöst fel från Corvette...så det blev fälgbyte till 18" bling-bling och en massa annat fix:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Camaro-besiktdag002.jpg

Sedan vart de sänkning å nytt avgas:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/hakan-fixad.jpg

...motorrum före och efter lite uppfräschning:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/motor-2.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/sized_IMG_7421_zps8e48833a.jpg

Vart less på blinget så originalfälgar blev grejen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/080606ccsgummiboda11.jpg

Byte till originalfärg på grillen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Vren-2009016.jpg

Fixat lite mer originalstuk på inredningen....före:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/framste.jpg

...och efterbild:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/DSC00045_zpsigeeilkj.jpg

Dags för stötfångarhorn, breddning av bakfälgar och däckbyte,.....igen!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/v-slaumltt1_zpsf8ddb326.jpg

Senaste uppgraderingen av fälgar, tidsenliga American racing 200S, att skifta med vid humör! Plåtisarna finns alltid kvar!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/140826crusingafterwheels52_zps5723c760.jpg

Vi har nu kommit till nästa fas och det blir ett motorbyte!!
Har länge varit svag för den värsta Camaron som gick att köpa för pengar 1969, COPO 9560! Den modellen är även känd som ZL-1 och var utrustad med en 427 BB där både block, toppar och insug var i aluminium. Effekten har uppgetts blygsamt av Chevrolet till 430 hk men den riktiga siffran är 530+ hk! Betänk då att denna BB vägde som en sexa och ni förstår att Camaro COPO med ZL-1 motor var en best på vägarna och dragracingbanorna. Den var dessvärre extremt dyr att beställa så endast 69 stycken byggdes, vad som är känt till dags dato. De 69 bilarna är idag värda mångmiljonbelopp så att köpa en sådan finns inte ens i fantasin för oss....roll

Det närmaste vi kommer då blir alltså att bygga en egen ZL-1 till Huggern så att vi går från fjortis till riktig man! tongue
Projektet är inte tidsbestämt utan vi kommer att skriva här vartefter vi får in delar som behövs samt har tid och pengar att slutföra det hela, men riktningen är lagd!

Förutsättningarna vi har med Huggern är ganska intressanta med då det är denna modell, X44, som man utgick ifrån när man byggde de riktiga COPO-bilarna! Huggerns VIN-nummer ligger dessutom i närheten av den serie som de 69 som färdigställdes så vem vet.......! wink
Vi har dessutom redan rätt 12-bultade bakaxel, 4.10-utväxling, skivbromsar fram, fälgar och navkapslar som COPO-bilarna hade med.
Tanken är dock inte att göra en perfekt COPO-klon av Huggern utan bara byta motorn, resten får vara som det är....för stunden i alla fall! tongue

....fortsättning följer. Välkomna!

Senast redigerat av hugger69 (29 oktober 2023)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
18 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

vEight skrev:
Spännande! Bigblock ska det va i en cheva. Jag följer smile

Härligt! Jag lär behöva massor av stöd och glada tillrop under resans gång....! wink

Peter56 skrev:
WOW vilket häftigt bygge. Jag gillar Camaro och särskilt generation 1. Jag som är en gammal gubbe tycker dock att bilen var snyggast med de fälgar som satt på då du köpte bilen. Men fälgar+däck är ju såna saker som är lätta att byta.¨

Det ska bli kul att följa hur det går för dig och din bil.

Tackar! big_smile
Jag är gammal gubbe jag med och dödligt less på alla Rally Wheels och Torque Thrust II som finns på dessa bilar så därav mina fälgval, så dessvärre kommer de aldrig att åka på igen.....såldes till en riktig Korv-1! tongue

Senast redigerat av hugger69 (9 oktober 2023)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
18 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

vEight skrev:
Absolut! Har du något block på gång eller handlar du färdigt? smile

He, he, stay tuned....info kommer! wink

tommyhjortasen skrev:
Självklart kommer jag att följa med på även denna resa!!
Tack även för den utmärkta bildhistoriken.

Kul som fasen, Tommy!
Kom gärna med frågor och synpunkter under resans gång, jag har allt att lära! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
18 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Turbo_ride skrev:
Riktigt läcker bil! det här måste följas. Kul me mycke bilder också så fortsätt med det.

Spank you!
...ska försöka att dokumentera så mycket som möjligt! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
19 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Maxat_1 skrev:
Riktigt cool bil. Tycker att den är grymt snygg med originalplåtisarna. Lycka till med motorbygget smile

Mången tack, det blir en spännande resa detta....! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
19 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Carlén skrev:
Härligt, jag ska garanterat följa denna resa smile

De hoppas jag verkligen, annars kommer vi ingen vart alls! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
20 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Om man skall försöka bygga en så här speciell motor så måste man börja någonstans och vad är mer lämpligt än att börja med grunden dvs ett motorblock! tongue

Äkta ZL-1 block från 1969 och fram till 70-talet kostar enorma summor, kan vara flera hundra tusen för ett tomt block, så det var aldrig aktuellt plus att de hade en del brister i utformning och material....då fick vi nys om att det fanns nytillverkade ZL-1 block från Chevrolet Performance/GM Racing med artikelnummer 12370850 att tillgå! Nu började det bli intressant helt plötsligt.....

Sagt och gjort, Ebay skannades av och till slut tog hittade vi vad vi sökte efter och fick hem detta till rätt kurs:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/_57_zpssgakailg.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/2_zpspylufs6h.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/5_zpsmbyd2qyu.jpg

Även ett serienummer från Chevrolet finns med, vet ej om det har något värde i dagsläget men kanske...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/4_zps3q9uorzk.jpg

En kul detalj på de nytillverkade blocken:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/sucp_0109_06_zchevy_zl_1_engine_newengraved_cap1_zpsrvnfbiyj.jpg

Enligt uppgift skall även detta block ha samma gjutnummer som originalblocken från Winters Foundry, #3946053!
Det återstår att se om det stämmer då vi inte tagit blocket ur trälådan ännu! Det får vänta tills vi samlat på oss alla ingående delar...

Så här beskrivs blocket med Chevrolet egna ord:

The Chevrolet ZL1 Aluminum Big Block is back and better than ever. This block was first introduced in the 1969 Corvette and Camaro. It was one of the rarest production engines ever built. Now the improved version is available. This block is based on the original tooling. The new casting is made from 356-T6M aluminum alloy and has a 4.118" cast iron liner that can be bored to 4.300". The bottom end has also been improved with new four-bolt splayed steel main caps, with dowel pins to locate and hold the caps in place. This block includes screw-in freeze plugs with o-ring seals, and a two-piece rear seal. The new block has a provision for both dry sump or regular oil pump systems and mechanical fuel pump. All GM performance cylinder heads will fit this block and it only weighs 110 lbs. The maximum stroke is 4.375".


....så nu är det bara resten kvar! smile

Senast redigerat av hugger69 (20 augusti 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
20 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Väldigt vackert! Kommer du att bygga motorn efter original ZL1 spec eller bilr det annan borr, slaglängd. Förlåt min nyfikenhet.

Tack, den ser onekligen bra ut i trälåda! lol
Motorn kommer att byggas så original ZL-1 som möjligt utan att bli någon exakt kopia eller matching-number historia....finns en del roliga ess i rockärmen att visa dock.....tongue

Allt det här vore dock helt omöjligt utan hjälpen och kunskapen från min Camaro-kompis Nikke (RSSS427), han får väl komplettera med detaljer vid tillfälle.....det han inte vet om dessa motorer och Camaro från 1969 är nog inte värt att veta! wink

Senast redigerat av hugger69 (21 augusti 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
20 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Här är en intressant artikel om det nya blocket för övrigt:
http://www.superchevy.com/features/sucp … ngine-new/

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
21 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

VictorP skrev:
Måste absolut följas! Otroligt vacker bil! Och helrätt motorval smile

Tack, Viktor! Skitkul att du gillar det vi gör med bilen!big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
21 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Stig_Helmer_Racing skrev:
Snygg bil, framförallt med orginalfälgar på! Jag gillar motorvalet också, varför göra det lätt för sig och vara som alla andra? cool
Bättre än nytt passar perfekt på ditt motorblock!

Följer! Men jag kommer nog vara lika kass på kommentarer som i kurres tråd roll

Tackar å bockar! cool
Kul å höra att vi tänker så lika...! big_smile

...hänger dock inte riktigt med på vad du menar med "Bättre än nytt passar perfekt på ditt motorblock"..?
Det ÄR ett nytt block jag köpt så.....!? wink

Jag är bara glad att det finns fler likasinnande som följer denna tråd, har inget krav på att du ska kommentera! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
21 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Stig_Helmer_Racing skrev:
Tankevurpa, bättre än orginal tänkte jag och fick in nytt på något vis roll För blocket är väl lite förbättrat jämfört med orginalet eller fattade jag fel?
Skyller alltihop på värmeslag och tristess på jobbet (ja jag gick hem strax efter förra inlägget...)!

Någon kommentar eller fråga ska jag nog klämma in endå smile

Jepp, nytt material men samma gjutform! Läs gärna artikeln jag länkade till ovan, där står mycket intressant!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
22 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

vEight skrev:
Och vad ska blocket fyllas med för smaskens? Originalliknande ting? Måttlighet straffar sig har jag lärt mig. :)

Ha, ha, det är inte helt klart än men det blir inte en tokstandard-ZL-1 så mycket kan jag säga....liiite måste man tänja på måttlighten va? :cool:
....d blir inte heller någon galen dragracingmotor......så d där svenska lagom kanske inte är så dumt ändå? :P

Senast redigerat av hugger69 (9 oktober 2023)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
22 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

vEight skrev:
Det blir nog bra smile

Vi får hoppas!
....fränt projekt du håller på med själv, läste igenom hela tråden i går kväll, underhållande och målande beskrivningar av dina vedermödor, gillas! big_smile
Trevligt att du tittar in här trots att detta "bara" är en liten Cheva-rova! lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
24 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Jaha, då har vi ett block men det behövs mer grejer...mycket mer grejer! :rolleyes:

Gasaren och luftfilter tänker vi ju i sann miljöanda återanvända från vår 355, och de är ju dessutom i princip gjorda för en ZL-1!

..men insuget bör vi nog ha ett nytt som passar BB Chevrolet! Original insug till ZL-1, 3933198, delades även med L88-motorn. Vi började leta på eBay igen men som vanligt med originalgrejer så var priserna höga.... men så nämnde Nikke att det fanns ett fränt insug från Edelbrock till ZL-1 som hette C427X...hm, intressant! :cool:

Detta insug  ansågs vara det bästa Hi-Perf insuget som fanns 1969. Det användes av många racingteam och återförsäljare som bla Baldwin Motion eller Motion Performace. Att bygga en lite busigare ZL-1 än strikt original gör ju inget, särskilt inte om det kan bli billigare på kuppen! Jakten fortsatte nu men med två inriktningar.......:lol:

Så en dag hade Nikke hittat ett C427X på eBay som verkade helrätt, inte renoverat och lite halvsunkigt, perfekt för oss!...att vi sedan fick loss det för $110 gjorde ju inte saken sämre:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/8_zps1uahqnmb.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/9_zpstpuhaquw.jpg

Insuget skall nu rengöras, absolut INTE blästras, och så får vi hoppas att det funkar som det är tänkt med gängor och så.... :rolleyes:

Senast redigerat av hugger69 (10 september 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
26 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Trevlig uppdatering! Turen fortsätter att förfölja dig smile

Tack T! smile
.....det är sällan jag har tur faktiskt men ibland så lyser solen även på mig! Det mesta handlar annars om tålamod och fokus på vad man letar efter! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
29 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Cortina1 skrev:
Måste ju följa detta. Coolt motorbygge.

Tack och välkommen!
Ha dock tålamod då detta bygge kommer att få ta tid....better safe then sorry! roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
30 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Stig_Helmer_Racing skrev:
Det är något ont med den artikeln, så fort jag försöker läsa den så kommer något annat i vägen...

En del av mig tycker nästan det är synd att gömma motorn i en bil sen, men mer synd att inte använda den!

Klart den ska användas! tongue......dock blir d kanske inte någon tävlingsverksamhet direkt...roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
10 september 2015 · 1 030 Inlägg

Stake måste man ju ha och i detta fall åtta stycken om det skal bli nån fart på motorn! tongue
Så här ser de ut, uppackade efter den långa resan från det stora landet i väster:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/DSC00503_zpsdpxvoura.jpg

Nu är detta förstås inte vilka stakar som helst och som du kan hitta i närmaste speed shop...nä, dessa kräver lite letande och att hitta dem till rätt kurs var inte lätt...men vår vän Nikke är grym på detta! wink
Stakarna tillhör de bästa som GM gjort och användes bla i L88, ZL1 och LS7 motorer. De är av typen full floating "dimple dot" rods, 7/16 bolt, magnafluxed and shotpeened. De är alltså ythärdade med en form av tuffare blästring med tex stålkulor samt sedan kontrollerade mot sprickbildning med hjälp av magnet och metallpulver, typ.

En närbild på änden med "full floating" kolvbult i stället för pressad.Man ser även själv den karakteristiska dutten som var utmärkande för dessa stakar och gav dem namnet "dot rod":
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/DSC00504_zpsjqrjjnyn.jpg

Hämtat lite info från nätet där det står:
Chevy highperformance “dot” rod with 7/16-inch rod bolts is still a good choice for engines up to about 700 hp. There were three versions of these rods: one with 3/8-inch rod bolts and pressed pins (1965– 1969), one with 7/16- inch rod bolts and pressed pins (LS-6 and LS-7), and a version with 7/16-inch boron rod bolts and full-floating pins, which was used in Chevy’s killer big-blocks, like the L88 and ZL-1.

...och det sägs att mannen bakom dessa var ingen mindre än Smokey Yunick! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
13 september 2015 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Snygga stakar! Är de viktjusterade?

Eller hur! cool
Motorn kommer att balanseras hos proffs, samma som balanserade motorn till Kurre, så de gäller även dessa stakar!
Förväntar mig att allt hamnar inom tiondelar av ett gram! roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang