Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plats i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)
  • 165 Följare
  • 217 328 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 januari
hugger69
11 maj 2017 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Trevligt att projektet går framåt!

Tack, Tommy, det tycker jag också även om jag sagt att det ska få ta den tid det tar och bli bra än att det ska fort men ju närmare man kommer målet desto fortare springer man kanske...! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
14 maj 2017 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Fy fasen. Inget pissblock detdär, syns ju långväg. Bara sett i böcker omdom extra bulthålen som får skruvas "innifrån" till topparna. Avis som fan. Good luck😁.

Haha, nä inget pissblock! smile
Jag hade ingen aning om de där extra hålen men de finns alltid med på de flesta packningar och så....
Kul när man får historiken kring varför....de gällde tydligen bara aluminiumblocken men det finns gjutjärns-block som fått rör ditsvetsade(?)  för att kunna dra topparna bättre i racing- sammanhang!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
14 maj 2017 · 1 030 Inlägg

FredGaute skrev:
Utrolig flott motor, men dette må vel koste noe inni h....ete med penger??
Årsaken til kommentaren, er at jeg leeenge vurderte å bygge en Ford 302 i helalu, til mitt 20m V8 prosjekt, men la det i fra meg fordi det ble for dyrt og effekten ville bli for høy til å få godkjenning av Biltilsynet.
En slik motor hadde fortsatt vært det ultimate.. men jeg får prøve å få det til med injection og japansk detaljglede i stedet.

Tack Fred, kul att du gillar den! smile
Vist kostar den pengar men jag har sålt den gamla motorn, letat billiga men rätta delar på eBay och så har jag lagt undan pengar under tiden....det är därför det får ta tid!
Förhoppningsvis så får jag igen pengarna om man säljer, då dessa motorer är rätt ovanliga även om de inte är original!
Fränt projekt du har där, spännande att se det färdigt!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
14 maj 2017 · 1 030 Inlägg

Cuefa skrev:
Nu har jag mer eller mindre sträck-läst den här tråden... Så sjukt fint det kommer bli! Riktigt nyfiken på första provstarten, även om jag inser att det ligger en bra bit bort i tid.
Något ordentligt speciellt med stora motorer!
Detta skall helt klart fortsätta följas smile

Tackar,
Vad roligt att höra att du lagt ner tid på att läsa tråden! smile
Provstart ligger en bit bort, har ingen aning faktiskt....först måste den ju byggas ihop! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
14 maj 2017 · 1 030 Inlägg

Cuefa skrev:
Små detaljer bara... det fixar du på nolltid! Eller snarare, på den tid det tar. Helt rätt av Dig att dels testa själv, dels låta det ta sin tid! Brukar bli bäst så, och med tanke på de delar som ska i, så är det inte dumt att tänka både en och två gånger innan.

Fan , vad klok du är....vi tänker likadant! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
15 maj 2017 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Har på känn att detta projekt blir lika exklusivt som din vackra träbåt med sidventils åtta.
I detta projekt vore det trevligt att se papper på effekt.

avundsjuk redan nu!

Haha, tack Tommy!
Det är en fin jämförelse och både båt och Camaro blir ju hot rods så det kanske stämmer! smile
Har fått erbjudande om effekt på papper i dag faktiskt men sånt kostar å vill man verkligen veta hur lite effekt det blev egentligen? Roligare att leva i ovisshet och tro att den kommer att ha jätte, jättemycket effekt! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
16 maj 2017 · 1 030 Inlägg

Djo skrev:
Men tänk om den verkligen har jätte jättemycket effekt big_smile

...tänkte inte på det! roll lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
17 maj 2017 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Effekt är alltid kul, men hade du velat ha riktigt mkt hade du ju köpt en bautamotor. Men... levererar den va den ska/gjorde i sina glansdagar. Vet du va den presterade i papper när den va ny?? 550-600hp nånstans. :-):-) gissar jag.

Exakt!
När jag ändå tänkte ta steget från SB till BB så ville jag bygga den coolaste motorn som gick att få i en Camaro 1969 och det var just en ZL-1!
De går så mycket rykten kring effekter och de räknade dessutom lite annorlunda på den tiden och sedan var det andra saker som gjorde att man inte ville uppge korrekta siffror men beroende på hur motorn testats, med eller utan headers, bortkopplade fläktar mm så har väl effekter från 375-550 hk nämnts.
Att en ZL-1 kan hamna runt 500+ hk är väl rimlig uppskattning men inget jag strävar efter...

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
17 maj 2017 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Inte endast toppeffekt som är intressant, även vridet!

Precis! Har dock inga siffror på det...

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
18 maj 2017 · 1 030 Inlägg

hulver skrev:
Kul med dom som är sådär insatta som du! Ska bli intressant å se de där klart!

Jag än inte så himla insatt men det är kul att leta reda på kunskap I ämnet! smile

farbrorbozze skrev:
Underbart att se smile

Tack, fajbjojj! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
21 maj 2017 · 1 030 Inlägg

Så då är blocket äntligen hemma, fick det faktiskt redan i tisdags trots bekymmer med trasig vevaxel-tätning som försenade leveransen.

Ulf var även generös och lånade ut sitt motorstativ från Snap-On med vev för säker och stabil rotation.
Kul med Chevrolets detaljarbete på kamaxellocket:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7551_zpsmes7bxft.jpg

Man kan kika på detta block ut många vinklar utan att blir det minsta less...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7552_zps6xmplkrg.jpg

Sedan kom det både positiva och negativa nyheter rån Ulf om topparna....  big_smile  sad 
Det positiva var att de ser oerhört fina ut och att maskinjobbet för ventilerna är förstklassigt gjort. Vi köpte ju grisen i säcken här och topparna hade vi bara ett på bild innan köp.
De rostfria ventilerna är helt nya och av fabrikat Ferrea och modell Competition Plus, ingen kattskit utan rena rejsgrejer med bra renommé, kul med tur ibland! Nyvärdet av dessa ventiler är lika mycket som jag gav för topparna bara! 

Det negativa var att styrningarna av gjutjärn, se bild nedan, och fjädrarna var alldeles för klena för vår applikation och kam...så där blev det till att beställa korrekta fjädrar och fjädertallrikar från Crane.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7537_zpsafbbqxny.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/DSC00522_zpswjyrsjnt.jpg

Styrningarna har efter att bilderna togs försetts med K-line bronsbussningar som bättre lirar med de rostfria ventilerna.

Det visade sig även att blocket kommer väldigt naket från Chevrolet så alla styr-stift och kilar saknas, låsbrickan för kamaxeln samt skruven för oljepumpen så det beställdes med. Alla dessa delar gör att topparna mm försenas med 2 veckor men jag har ju ingen panik som bekant....

....det är en hel de delar som skall finnas på plats när man bygger en ny motor och det är grymt svårt att ha total koll på allt, särskilt om man gör detta för första gången!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
21 maj 2017 · 1 030 Inlägg

Djo skrev:
Kommer bli grymt, älskar kolvarna smile

Tack, kolvarna är läckra!

Hankman skrev:
Kommer bli så fint!

Tack, det känns som att möjligheten finns i alla fall! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
23 maj 2017 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Känns ju som att du fått till det som det ska va. Lätt å missa smådetaljerna som du sa. Diggar "frostpluggarna" :-). Blocket är verkligen vitrinskåpsmaterial... ska du lägga skyddnät i lyftargalleriet som en extra försäkring??

Tack du!
...men det där med nät har jag aldrig hört om, berätta mer! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
23 maj 2017 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Finns små nät som man epoxyar dit samt en nätplugg vid kortsidan, om d va framsidan eller baksidan kommer jag inte ihåg. MIL-23160. Checka in artnr på summit:-)

Intressant, har aldrig hört talas om detta förut....låter ju inte jätte-safe med limmat nät men det kanske funkar? Vad händer om själva nätet lossnar och åker runt...?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
23 maj 2017 · 1 030 Inlägg

Cuefa skrev:
Usch så äckligt snyggt det ser ut... smile

Hehe, tackar! Tror det blir ännu bättre när man bygger på eftersom....big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
24 maj 2017 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:

hugger69 skrev:

69Camino skrev:
Finns små nät som man epoxyar dit samt en nätplugg vid kortsidan, om d va framsidan eller baksidan kommer jag inte ihåg. MIL-23160. Checka in artnr på summit:-)

Intressant, har aldrig hört talas om detta förut....låter ju inte jätte-safe med limmat nät men det kanske funkar? Vad händer om själva nätet lossnar och åker runt...?

Lite så trodde ja osså, men ja hade inga problem sen ja monterade dem. Får ju ett lim som tål hög temp. Hör med din motorbyggare eller nån som du vet har hållt på med motorer länge för att höra vad dom säger. 2nd opinion:-). Är ju 10år sen ja monterade kanske finns nån ny modul på d hela. Får gärna återkomma om du får fram nått svar, vilket som:-) :-)

Jag pratade med honom det faktiskt och det var inget han ansåg nödvändigt, särskilt inte på en BB, men visst kan det ha en funktion. Dock finns även en baksida med att nätet sätter igen och att oljeflödet i motorn försämras...jag skall kolla lite mer kring detta med fler personer.

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
28 maj 2017 · 1 030 Inlägg

FredGaute skrev:
Du går ikke for rullevipper?

Nope, blir original stålvippor! Det funkade bra förr även i racemotorer så vi kör på det nu med, ganska rejäla saker dessa stålvippor! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
11 juni 2017 · 1 030 Inlägg

Även om det går sakta fram så händer plötsligt saker...

Även självaste Huggern måste ju åtgärdas och även det arbetet sker på sporadiska och lediga stunder.
Det jag gjort sen sist är väl att bättringsmåla lite sidenmatt svart på valda delar i motorrummet samt att jag äntligen fått ur värmepaketet och den inre kåpan för värmepaketet.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7582_zpsjhwrs8bg.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7583_zpsrmyu3nvm.jpg

Det nya jag värmepaket från NPD, som vi fick som present för att Huggerns blev ROTM på en hemsida i USA, visade sig vara tokfel i höjd fast det skulle vara till en BB Camaro enligt hemsidan, min vanliga tur... sad
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7585_zpsxdkwpkhu.jpg

Så nu kommer Brälla på Umeå Maskinkylare att få bygga ett nytt med ett äkta originalpaket, som jag lånat från Nikke, som mall.
Röranslutningarna sitter alltså på andra sidan på en CBB jämfört med CSB för att den bredare CBB skall få plats i Camaron.

På motorn har börjat hända lite saker också nu efter det att de beställda delarna börjat dyka upp.
Kamdrev, kedja och den speciella lås brickan är nu på plats...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7644_zpstbksar0r.jpg

Kåpa, packningar och svängningsdämpare åkte på i bara farten...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7646_zpsgoezeh8f.jpg

Topparna har även hunnit kommit tillbaka från Ulf på Umeå Motorslip, nu med korrekta fjädrar från Crane monterade. Dock väntar vi med att montera de inre fjädrarna tills kammen är inkörd.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7655_zpsidqlyddk.jpg

Även alla de saker som inte följde med blocket som styrstift och kilar har monterats..
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7647_zpsj5bbt0c0.jpg

Började med att montera den läckra toppackningen från Felpro...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7650_zpsgmbqovzh.jpg

När jag sedan började montera topparna upptäckte jag att 8 av skruvarna, i det speciella skruv-kitet för alutoppar, var för långa! sad
Bara att beställa nya och de fanns i Sverige så vi hade dem hemma på en dag. Upptäckte i samt veva att en av gängorna i blocket inte var riktigt dragen så där fick en gängtapp jobba lite. De nya skruvarna hade dock 6-kant skalle istf 12-kant som de i specialitet men de får hamna under ventilkåporna! Men nu är allt momentdraget till slut.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7668_zpsbkkl47ws.jpg

Oljepumpen från Melling har dockats med pickupen, som justerades i rätt läge innan den loppades fast..
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7666_zpszf3mirbs.jpg

Kunde sedan inte låta bli att lägga din insuget för att tjuvkika lite på hur det blir...
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7660_zps5uwywkdr.jpg

Gillar även Chevrolets motorkonstruktörer för deras lekfullhet och sinne för elegans..
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/IMG_7671_zps35ofa6lo.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
12 juni 2017 · 1 030 Inlägg

FredGaute skrev:
Den motoren er et smykke!!

Haha, tack Fred!
Hoppas det blir ett fungerande smycke med! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
12 juni 2017 · 1 030 Inlägg

Djo skrev:
Så snyggt smile

Spank you! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang