Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plats i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)
  • 165 Följare
  • 217 325 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 januari
hugger69
12 november 2017 · 1 030 Inlägg

En bekant som är självlärd men inte helt oäven med metallsammanfogningsapparater fick bidra till motorns proveniens:
https://media.fotki.com/2v2uGs6K5xAdyFV.jpg

Uttag för lambdasond kan ju alltid vara bra att ha...

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
12 november 2017 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Snittsigt...en sån grunka har jag mä:-)

Bra-att-ha-saker! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
13 november 2017 · 1 030 Inlägg

Vett74 skrev:
Ser trevligt ut, blir skoj å se när det är färdigt smile

Tack, men det känns som det aldrig blir färdigt just nu.....roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
13 november 2017 · 1 030 Inlägg

Vett74 skrev:
Ja vet hur de känns...
Lyckan å starta första gången dock smile

Det är blandade känslor...tänk om hela skiten bara skär ihop vid första startförsöket pga att jag gjort nåt jäkla nybörjarfel...hmm

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
16 november 2017 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Finemang! Snart dags för uppstart. Hoppas du bromsar denna klenod.

Yuup, den som lever får se....wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
19 november 2017 · 1 030 Inlägg

Framme! Tror motorn trivs rätt bra just nu....!
https://media.fotki.com/2v2uVbCidxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2uVbC45xAdyFV.jpg

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
19 november 2017 · 1 030 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Akta så den inte hoppar ner i fel bil ;-)

Haha, det är riskfritt då det sitter en farbror Bosse-motor i den! B20! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
21 november 2017 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Trevligt...:-)

Eller hur! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
27 november 2017 · 1 030 Inlägg

Jaha, då har vi fått upp motorn I bänken....sånt här har jag aldrig vart med om tidigare, sjukt spännande! tongue
Visst ser den bra ut på bild? big_smile
https://media.fotki.com/2v2uVbCV8xAdyFV.jpg

Tanken är att i första hand köra in kammen så nu är alltså endast de yttre ventilfjädrarna monterade. Det är även kopplat diverse givare för att ha så bra kontroll som möjligt, bla sitter det knack-sensorer på utvalda ställen som kan varna extremt tidigt om det är nåt ras på gång...hoppas de funkar bara! roll

Oljetryck boostades med skruvdragare först och det var kanon att se hur snabbt vi fick tryck, nåt man gjort rätt mao! smile
https://media.fotki.com/2v2uVbCmNxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2uVbCSjxAdyFV.jpg

Nästa steg är inkörning av kammen...

Senast redigerat av hugger69 (27 november 2017)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
27 november 2017 · 1 030 Inlägg

Maxat_1 skrev:
Spännande smile
Lycka till!

Tack! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
28 november 2017 · 1 030 Inlägg

Vett74 skrev:
Härligt, får man se effektsiffror sen då? smile

Tja, är inte ute efter effektsiffror överhuvudtaget med tanke på att motorn inte är byggd för maxeffekt men någon form av effektsiffror lär väl komma som en bieffekt av motorn sitter i bänken! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
28 november 2017 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Kul som tusan å bänka fast man är nojig ner i dojjorna..:-) Good luck!!

Spank you! smile
..har du testat själv? wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
30 november 2017 · 1 030 Inlägg

Förstår det!
Det fina är ju att man har möjlighet att på ett tidigt stadium se vad är på väg åt fel hål, eventuell läckage mm.

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
10 december 2017 · 1 030 Inlägg

Då är kammen äntligen inkörd och till slut gick det bra men allt som har kunnat strula har i princip gjort det!  sad
https://media.fotki.com/2v2uVbChqxAdyFV.jpg

Först visade sig startmotorn krångla och vi fick shimsa om flera gånger innan vi var nöjda.
Sedan var det som att den inte fick tillräckligt med kräm så förmodligen vart det lite "system overload" i Jens bänk då den är mer van att hantera mindre motorer typ B18...men Jens fixade det med!

Vi fick sedan motorn att starta men bara för att konstatera att ZL-1:an bara gick på 7 cylindrar, vilket var resultatet av att undertecknad som novis inte riktigt fått till justeringen av de hydrauliska lyftarna så det var bara att göra om, göra rätt!  :oops:

Tändningen var sedan skitsvår att ställa då stroboskop-lampan inte villa vara med riktigt så vi provade med andra lampor men med liknande utgång. Till slut började vi misstänka risiga tändkablar men det var tändspolen från Accel som visade sig vara boven i dramat och den gav till slut upp helt! Vi hade dessförinnan även hittat dåliga tändkablar..både tändspole, fördelare och kablar var ju ett arv från den gamla 355:an så det var ju samtidigt bra att upptäcka detta elände nu innan man stoppat motorn i bilen!  :roll:
Jens plockade en gammal HEI-fördelare och tändkablar från en annan Cheva BB-motor som han hade liggandes och till slut så funkade tändningen hyfsat i alla fall... neutral

När vi till slut fick motorn att spinna på alla burkar så gick den fantastiskt fint och nästan otroligt mjukt och jämnt...som den berömda RR-motorn där man kan ställa en krona på högkant på motorn och den står kvar! Stort tack till Ulf på Umeå Motorslip som gjort ett fantastiskt jobb med balanseringen av den här motorn med! big_smile

Efter framgångsrik inkörning av kammen så plockade vi ned tråget för inspektion av oljesump och oönskade partiklar men det såg oförskämt bra ut! smile Jäkligt skönt i detta läget med one piece-tätningen för tråget! smile
https://media.fotki.com/2v2uVbCGNxAdyFV.jpg

Då kammen kördes in med klenare ventiltryck och endast de yttre fjädrarna så var det dags för demontera dem och in med även de inre fjädrarna. Då vi innan fjädermontage kontrollerade inbyggnadshöjder och fjädertryck så konstaterades fel på båda så nya retainers fick beställas från USA. Med korrekta retainers och alla fjädrar monterade så tillkom jobbet med att justera om alla hydrauliska lyftare korrekt igen, puh..jobbigt det här med att bygga sin egna motor! Fick dock låna ett superbra verktyg för ventiljobbet, rekommenderas verkligen när man skall pilla med ventiler.
https://media.fotki.com/2v2uVbCqjxAdyFV.jpg


https://media.fotki.com/2v2uVbCnrxAdyFV.jpg

Med en beggad och okänd HEI-fördelare tillsammans med lite ihopknåpade tändkablar och en förgasare som egentligen inte är optimal för denna motor så är förutsättningarna inte de bästa för att göra ett riktigt skarpt dynotest av motorn men vi får se...timmarna börjar att dra iväg med.. sad

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
10 december 2017 · 1 030 Inlägg

69Camino skrev:
Goa bilder.. å berättelse :-). Lite halvstrul hör till även om d känns öken just då. Men en lärdom rikare.. keep up..

Tack, det kanske är så men jag är sån att jag vill försöka ha koll på grejerna och vara förberedd på det värsta men det är svårt då man gör nåt för första gången...tur man har bekanta med bra koll och mycket erfarenhet! smile

Djo skrev:
Mycket strul men blir nog bra tillslut smile

Visst är det så och det kommer garanterat att strula mer innan bilen går att köra....men det känns riktigt skönt att kanel är inkörd och att den går så jämnt och mjukt! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
11 december 2017 · 1 030 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Härligt att det går åt rätt håll :-)

Visst är det! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
12 december 2017 · 1 030 Inlägg

FredGaute skrev:
På en så spesiell og kostbar motor som denne bør man vel ikke bruke gamle slitte tenningsdeler..... I en oppstart og innkjøringsfase kan jo dette i verste fall medføre skikkelige problemer...

Det var inga problem med min tändning innan men visst så här i efterhand var det kanske dumt ...men nu gick det bra ändå! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
14 januari 2018 · 1 030 Inlägg

Trots allt strul, och när motorn ändå satt i bänken, så gjorde vi några försök för att testa vad effekt och vrid kunde hamna på. Jag har bara två korta videosnutar från när vi körde in kammen så de får väl duga så länge, för det var fullt upp med att hålla koll på motor och instrument under körningen.

Video från inkörningen av kammen. Det som ryker är skyddsoljan som bränns bort från grenrören:
https://www.youtube.com/watch?v=FCTeNUntxtg

Videosnutt från manöverpanelen, motorn låter rapp och har bra respons trots knackigt elsystem:
https://www.youtube.com/watch?v=Ycc9ReWjmpQ

Original från Chevrolet hade dessa motorer runt 375 hk vid 6750 rpm, bänkad av Bill Porterfield, med liknande delar som vi monterade som gjutjärnslimpor, luftrenare och generator. Vårt mål med denna ZL-1 var att bygga så nära originalet som möjligt men utan att kostnaden skenade för mycket. Vi har alltså något lägre komp, mindre förgasare samt vid bänkkörningen ett halvrisigt tändsystem att jämföra med originalmotorn. Dock är vårt insug biffigare men det kan ju också vara en nackdel på en sådan här motor.

Vi satte ett säkerhets-stopp på 5700 rpm och då nådde vi runt 420 hk med kurvan fortfarande pekandes uppåt, vi nådde målet med råge! smile
Vridmomentet hamnade på runt 544 Nm redan vid vid 4100 rpm.

På det hela taget väldigt bra siffror men med ett nytt fräscht tändsystem, headers och en snäppet större förgasare samt motorn varvad till maxvarvtal runt 7000 rpm skulle vår ZL-1 garanterat leverera en bra bit över 500 hk i effekt...bra att veta inför framtiden!  8-)
Men syftet har även varit att få til en hyfsat snäll gatmotor och då jag tycker att det är rätt kaxigt att åka med gjutna grenrör på en ZL-1 så de får stanna på ett tag till i alla fall....

Motorn är numera hemma och väntar på att få ramla ner mellan tassarna i Huggern!
https://media.fotki.com/2v2udv4DqxAdyFV.jpg

Senast redigerat av hugger69 (14 januari 2018)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
14 januari 2018 · 1 030 Inlägg

FredGaute skrev:
Rå motor, og behold grenrørene, de er enestående!
Det er effekt nok!

Hehe, tack Fred...jag tror du har rätt gällande effekten! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
14 januari 2018 · 1 030 Inlägg

Vett74 skrev:
Härligt å få det på papper vad man har i motorn smile

Ja, typ....men det viktiga var att den blev inkörd under kontrollerade former och med tanke på hur mycket som strulade så var det skönt att kunna fixa det med motorn utanför bilen! wink

Senast redigerat av hugger69 (15 januari 2018)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang