Chevrolet S10 "Skorven" - PreRunner Replica

SoCal-Style Pre-Runner replica. Efter 2 svängar körförbud pga "icke helt och hållet i överensstämmelse med för närvarande rådande fordonsförfattningars andemening" blev det regbesiktning som ombyggt fordon med renoverad ram, uppdaterat chassi och ändrad kaross. Nästa steg: BlingBling
  • 261 Följare
  • 260 239 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juli 2018
Godspeaker Specialist
4 december 2015 · 1 187 Inlägg

vEight skrev:

Fiesta_Racing skrev:
cooper stt big_smile

+1 smile

Mina herrar, jag tror dessvärre jag måste göra er besvikna.. efter lite övervägande så lutar det mer och mer åt Kuhmo.

arne_moessa skrev:
Jag vet inte hur det ser ut för dig, men i Stockholm har vi inte trottoarkanter som hoppar på bilen om man inte kommer för nära! roll
Och sen Khumo däcken. Dom ser inte lite coola ut.. Men det är absolut bästa valet om du vill ha lite livslängd i däcket på gatan. Samt någorlunda väghållning och bromssträcka!

Malmö = inga pengar till gatuunderhåll, här prioriteras socialbidrag och studiecirklar i feministisk träslöd, så här är vägarna värre än i mitt vilda Norrland.
Och räknar vi med vår nya generation mörkröda "frihetskämpar" här i söder och deras förkärlek för stenkastande så jo. Kantstenar kan anfalla allt som inte är kommunistiskt och jämställt roll dagens ungdom...

BunnA skrev:
Var länge sen jag tittade förbi här inne nu och jävla vad go den kommer bli! Khumo låter vettigare.

Här är mycket snack och lite skruvande! Men ja, de kommer bli ganska ball när det är klart smile

Så, val av däck.. efter lite googlande hittade jag en jävligt bra inspirationsbild smile milt höjd och 31/10.5 Kuhmo

http://i1018.photobucket.com/albums/af309/kriegersoldat/IMAG0021.jpg
borrowed picture

http://i1018.photobucket.com/albums/af309/kriegersoldat/Picture050.jpg
borrowed picture

Oh, titties, It's awesome!

Fast jag ska ha aningen mindre poke.. Nästa uppdatering lovar jag tamigtusan lite bilder på någon reparation eller uppdatering, inte bara masa lögner och drömmar tongue

till next time

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
27 december 2015 · 1 187 Inlägg

SpendeX skrev:
Ojfan! Trodde verkligen att jag la preem på den här tråden med! Följde din ford tråd smile

Det här blir nog typ samma, fast utan att "vara fin i kanten" tongue

Low skrev:
Har du målat om bilen? Vd är det gör färg?

Inte jag, tidigare ägare ska enligt hörsägen ha rollat bilen i danska militärens 2komponent mys-grön. .. Kan inte säga de är snyggt, men det ger ett ganska distinkt utseende tongue

stingray-ragge skrev:
Tycker absolut att du ska köra på Kuhmo, kommer bli skit fränt smile

Jo, tror jag med smile Däcken är beställda och ligger på någon lastbil i Tyskland just nu, dock väntar jag fortfarande på fälgarna sad

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
27 december 2015 · 1 187 Inlägg

Body Lift Kit 2"
En jävligt kort update.
10:30: Kommer till garaget. Omotiverad, men min enda lediga dag på flera veckor, och ska de blir gjort så får de göras i dag.
11:45 Suckar. suckar. och nojar över att manualen inte överensstämmer med min verklighetsuppfattning. Manualen måste vara felaktigt

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6db8f227835cd12969711a0d873525b2_large.jpg
14:30

Demonterat grillen och försökte få en uppfattning om vilka rör, slangar eller kablar som inte kommer fungera. Tvingar lillebror Toasted att hjälpa mig, genom att hävda att jag inte kan något alls om bilar och är en fegis.
Lillebror är mera av uppfattningen "Bara Köra!"

Vi skandinaver vet minsann bättre än amerikanska manualer.. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-650fb51e8124a113187041fd8b17328a_large.jpg
15:10

Vi följde inte alls manualen, skruvade inte loss alla saker, tömde inte kylaren, förlängde inte slangarna.
Den stora färggranna lådan innehåller således en massa överflödiga delar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cc4f1a4e5b15c4f67e03224b0e574932_large.jpg
Body Lift Kit

Vi använde de längre bultarna och de ytterst väldesignade högteknologiska puckarna i hårdplast, resten hamnar i "bra-att-ha-högen".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a6741bdb5a8d4b82ebbe1db4a9a68000_large.jpg
15:15

Jo, så svårt va de. Loss med gamla bultarna, lyft, peta in plastpuckarna, skruva ihop allt igen.
Som bonus på bilden ovan syns förutom lite lätt oxiderad plåt, även självaste byggherren, årstiden till ära i ett värmande skägg.

16:00 Joxade med kylaren. AC, oljekylare, automatlådekylare låg typ i samma paket som kylaren, med diverse stålrör som böjdes uppåt tillsammans med vattenslangarna. ... Inget snyggt, men de fungerar.

18:30 Ringer och smörar för sambon, som åker och handlar mat till mig och bror.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6fbeb42996ffeb5399387d8802b486d3_large.jpg
20:00

Hytten är höjd, lika bra att ta flaket också när man ändå håller på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d586bfe0f32b2e66f07698e8141c115a_large.jpg
23:30

Färdig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5389801498f5bdabdfadf0a6eec87870_large.jpg
S10 2" Bodylift

Borde jag ha tagit mer bilder? Ja.
Vill jag visa upp hur resten av bilen sitter ihop? Nej.
Sitter allt på sin plats? "mnja" Kofångarn fram sitter bara provisoriskt monterad, aningen snett och lite för långt ned. Men det ska i vilket fall byggas en ny inom de närmaste smile

På det stora hela så sitter bilen ihop med fler skruvar nu än tidigare.
Det finns fortfarande mååååånga saker att åtgärda, elsystemet är en jävla härva med klippta sladdar överallt.

Men det behövde göras, jag måste in med det här kittet för att få plats med resten, som förhoppningsvis anländer inom en vecka smile Och förvisso är det bara 5 centimeter höjning, men de gjorde tamigtusan ganska mycket ändå, det är en bra start.

1 höjningskit på plats, nu kan vi snart börja fila på detaljerna och göra den lite tuff!

Så, tills vidare
Gott nytt år och sånt.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
27 december 2015 · 1 187 Inlägg

BunnA skrev:
Gissar på att det är fälgar du väntar på, den lär nog bli ball! wink

Fälgar, däck, en höjning till och så vidare cool


Söndagsfix

En konstant brist på borr i vårt garage gjorde att bakre stötfångaren i natt monterades tillbaka i sina ursprungliga hål. Och så kan de ju inte se ut tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-68f5658196a23b2dfff1d88bac6995d9_large.jpg

Medelst 12mm borr från feltema och brorsans stora borrmaskin fick bakre ändarna av rambenen ytterligare ett par hål, varpå allt bultades 50mm högre upp.

Nej, det sitter inte absolut rakt.
Och nej, jag bryr mig inte mera om det än vad jag bryr mig om kristdemokraternas senaste partiprogram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ce7b743678fc8887bd6be4120f09cd84_large.jpg

Jag bjuder på 2 bonusbilder i dagsljus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-416006e4ac2e4ffaf0abc64e316f4bed_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-29530df10eeb2155c9bb99e08feaaa3e_large.jpg

Well, den är iallafall högre än min sambos Mini Cooper, alltid något.
15cm till, sedan är jag "klar"  smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
29 december 2015 · 1 187 Inlägg

BunnA skrev:
Kommer bli riktigt fränt när du höjt den 15cm till big_smile

Jo jag tror det smile

Klarra skrev:
Coolt med liftkit. ser att du kör utan baklämm ska du ha ett sådant där lastnät längst bak istället eller?

Tack, ja, lika coolt som sänkningssats, bara tvärtom smile Jo, jag har ett nätgaller där i vanliga fall (Bild), men jag tog ned det för några dagar sedan då jag var tvingad lasta lite långa saker och sedan brydde jag mig inte om att sätta tillbaka det.


Kuhmo Road Venture  MT KL71
31x10.5r15 (265/75R15)

Lite mobilbilds-uppdatering, tror inte jag behöver speciellt mycket text i detta inlägget.
Åkte ut till posten och hämtade 4st kollin, 20kg styck..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6cbb671cdeda08f7f21e5489d0441c8f_large.jpg
PostMord, för dig som själv vill hämta dina paket

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-17c719e725a1ec1e69c7d2317fc0111f_large.jpg
Måste ju måtta lite roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2d779ac5e2dbbcce6deb0bc6b147349b_large.jpg
Det ska gå - Det har jag läst på interwebben

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-78c9916346a6e6bcb8e118f435486ef1_large.jpg
4 däck: Lika höga som en Miata på pallbockar

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7ad4be0962c3d762df1cd2e655a11e52_large.jpg
Alla vet ju att man behöver mönstrade däcksidor..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-14b78c9220298dbffceb6bedeedb3b7e_large.jpg
Mönsterdjup: En hel massa

Däcken är stämpade med M/S så "året-runt-däck". Jag inbillar mig inte att de är speciellt bra på bilxthalka men jag får i alla fall rent tekniskt inte böter för att jag kör med dem på vintern. Och trafiksäkerhet har jag ju trots allt ganska gott om. Dels krockkuddar som eventuellt kanske fungerar, samt deformationszonen sitter i vad jag nu kör på tongue

Nu hoppas vi bara att fälgarna och nästa höjningskit kommer snart, hatar att behöva vänta på paket hmm

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
30 december 2015 · 1 187 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Mkt trevliga däck,blir grymt på s-10,,an...........va gick dom på??smile

Faktiskt inte så mycket smile 1.500kr/st, känns mer än överkomligt. Men nu när jag i morse gick in och kollade på dem, en prisökning på 33% på 5 dagar?? Nu ligger de på 2.000kr/st, något måste ha gått fel någonstans. Hoppas jag gjort en riktigt bra affär smile

BTW, Giga-däck.se har 4-5% lägre pris än Däckonline.se.
Det är samma företag som ligger bakom båda sidorna, och tillkommer någon smygavgift på gigadäck men ändå, blir några hundringar billigare.

razpataz skrev:
M/S behöver inte betyda att det är godkända vinterdäck. Tämligen säker på att dina inte är godkända, tyvärr brothermandude. Men, med  det sagt är dom jävligt manliga!
Tänk att 4 däck kan vara manligare än hela min bil där i bakgrunden, som f.ö är en Eunos Roadster, inte en miata wink Få hem fälgarna och montera nu!

Hm, Där ser man. jag visste inte detta. Det fanns två alternativ av KV71 att välja på, Sommar eller "Året Runt", så jag valde M/S-alternativet och tänkte inte mera på det. Men enligt STRO's lista (The Scandinavian Tire & Rim Organization) så finns inte mina däck med bland godkända vinterdäck i Skandinavien.
http://www.kellehertires.ca/wp-content/uploads/2015/11/right-winter.png Om inte berg-och-snöflingesymbolen finns med så är det tydligen inget riktigt vinterdäck hmm
M/S betyder tycken endast att däcket har ett visst mönsterdjup och "självrensade egenskaper", inte ens att det har en mjukare gummiblandning anpassat för lägre temperaturer.

Mao, M/S är typ ett "regn och smuts-däck". Jävla bulls..t, men dåså, då har man lärt sig det

BunnA skrev:
kan ju vara Mud/Sand med men ballt blir det i vilket fall som big_smile

Mud and Sand??? Jag hittar inte den benämningen alls.. M/S är bara Mud&Snow enligt vad jag kan se? ... dock fortfarande inte godkända för "Snow" tongue
Jag tror folk blandar ihop det med M/T, Mud and Terrain, vilket bara betyder "Ditt däck ser ball ut och kanske klarar lera!" utan att ha några som helst krav på speciella utformningar, förutom att "se ballt ut".
Vilket råkar passa mig perfekt i detta fallet roll

ehedman skrev:
Fan vilka manliga däck!
Huruvida de är godkända som vinterdäck eller inte verkar lite krångligt, då de som sagt lika gärna kan ha Mud and Sand-märkning.

Transportstyrelsen skrev:
Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

Jag hade nog kört på dessa året runt oavsett. Borde ju vara skapligt bra grepp om man kör fast.

"Bör Betraktas"? Jisses,byråkraterna anfaller, snacka om att där finns utrymme för undanflykter tongue

Jodå, jag förmodligen köra dem året runt, det är ju inte så värst mycket snö i Skåne i vilket fall. Men blir det minus 5 så tror jag inte att mina manliga däck greppar värst mycket bättre än min katt på klinkergolv.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/9a/9d/1e/9a9d1e26b4e0ea766f011690293c8246.jpg http://i520.photobucket.com/albums/w322/stupidcalgary/cat-runs-on-slide.gif

http://vejasp.abril.com.br/blogs/bichos/files/2015/05/sBi2N.gif

Vinterväglag, illustreras bäst med hjälp av animerade katt-bilder.
Skorvens vinteregenskaper skall dock inte endast skyllas på däcken, jag tror den har gott om inneboende amerikanska egenskaper, redan på blött väglag passar den gärna på att understyra och överstyra samtidigt.

zZackEe skrev:
som dom ovan skriver så är det Mud/Sand och inte Snow smile  Det är bra bett i dom dära, jag stod och vägde mellan Khumo eller Hercules Traildigger till jeepen men jag tog dom sistnämda tongue

Ja, när man står och tittar på de där däcken så är det nästan synd att man inte har några som helst offroad-ambitioner, utan att det bara är för syns skull inne i stan.
Någon gång i framtiden måste jag bygga något som faktiskt går att köra i lera med smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
6 januari 2016 · 1 187 Inlägg

Och så börjar den evighetslånga väntan på paket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f158893f40cc9b9ff1501a28a09e4871.jpg

Och jag lämnar till den skarpögde läsaren att filosofera över den adderade vikten av dessa 4 kollin.
Min personliga uppfattning var att jag beställt några fälgar, dämpare och en låda småprylar till en grannes bil.. "kvalitet väger"? lol

Med lite tur är det höjt och monterat nya fälgar nästa helg.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
7 januari 2016 · 1 187 Inlägg

Till Salu!
Jag kapar min egen tråd för att helt skamlöst försöka kränga bort de gamla fälgarna roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7eea604e81ec6e80efc00242db5c3be0_large.jpg
Cragar Series 342 Black "D" Window

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d93677d4d11b0c3b45650b76351b589b_large.jpg
Cragar Series 342 Black "D" Window

Om någon känner sig sugen..
Äkta Cragar stålfälg, 5x120,65 (5x4,3/4)
17x8", ET0 (backspacing 4,5)
2 däck mycket väl inkörda, 2 däck tokslut, skall mest ses som transportemballage.
Prisidé 3 lök. PM vid intresse smile

Senast redigerat av Godspeaker (24 januari 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
12 januari 2016 · 1 187 Inlägg

Leverans!
.. eller ja, nästan leverans iaf.. 3 av 4 lådor kom fram.
Egentligen är det inte leverans fören i morgon, men eftersom jag är som en 6åring med valfri bokstavskombination, och vid det här lager uppdaterat försändelse-statusen ohälsosamt många gånger, så kunde jag inte lägga band på mig.
FedEx-killarna i Malmö grävde fram de paket som de hade och gav dem till mig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1f2288b539fbdd897bd4b5c54ba83fd0_large.jpg
Pro Comp Xtreme Rock Crawler Series 52

Fick bara 2 fälgar, de andra 2 ligger i Köln och "sorteras".
Dessvärre var lådorna lite väl hårt åtgångna, och de har blivit något litet märke på insidan av fälgen.
Och om det så bryr jag mig exakt jättemycket tongue Äkta amerikanska skitfälgar för $50 stycket, med tillhörande dålig pulverlack och svetsloppor på insidan? Några små skav känns inte som hela världen på ett par plåtfälgar. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bc37abdefa8da5e3c8512cafa184dec2_large.jpg
Pro Comp Xtreme Rock Crawler Series 52 15x8

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-28599583d3e29969d22532a1329f151d_large.jpg
Pro Comp Xtreme Rock Crawler Series 52 15x8 (Backspacing 3.750 in. / Offset: -19.00mm )

Det sjuka är att de kostar ca 1.300kr/st här i Sverige. Minst... För fälgar av halvdan kvalitet. Det ska bli mycket spännande att se min däckjuckare försöka balansera det här spektaklet.
Han kommer att svära. På skånska.

Sedan en låda med ett par stöddigare dämpare bak, någon tum längre än original, vilket bör gå bra ihop med höjningen. .. och framför allt: De är inte avrostade på mitten.
Jag har en svag misstanke om att mina gamla dämpare gör lika mycket nytta som kristdemokraterna i riksdagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5fb57f3d9690fcb0db5f403bd1507542_large.jpg
Pro Comp ES3000 Shocks 324509

Och till sist ett litet nätt paket på ca 50kg... I det låg 2st spindlar, brutalt vad de vägde!
Lika mycket som. .. uh, vad väger 50kg. .. ens flickvän? (i alla fall fram tills man är ett par, börjar bjuda henne på mat och hon börjar påpeka att alla jeans krympt i tvätten, varpå sambolivet för ens egen del medför periodvis påtvingad salladsdiet)
PS: jag kommer få sova på soffan om hon läser det där. .. lätt värt! Rebell! Fight the Power! cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b684f4e2188fa2e82d6c3d2cf8dc7bb5_large.jpg
3" Lift Spindles

Jag utgår från att alla vet vad lyftspindlar är och hur de fungerar ?
Precis som droppspindlar. fast tvärtom.

Så om jag har ork, motivation och handräckning, samt mentalt stö(r)d från någon bror så blir det kanske lite byggtid i verkstan till helgen smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
17 januari 2016 · 1 187 Inlägg

SpendeX skrev:
Får borra in några dubbar i "mönsterklackarna" så kanske kan du bromsa på isen smile

Japp. Eller! Så kan jag låta bli, så jag slipper plocka ur dubbarna när de blir vår igen smile Blir det alldeles för halt, så kan jag faktiskt ta kommunalartaxi (buss) till kontoret.
Eller cykla. 
Ska jag va helt ärlig så är det inte längre än att jag kan gå fram och tillbaka till kontoret.. Men de sliter så mycket på skorna, och jag hatar att köpa nya skor, de är så jävla tråkigt, och dyrt! skor kostar ju för faan flera tusen! Hur ska jag ha råd att tanka min bil om jag måste hålla på att köpa skor hela tiden?

BunnA skrev:
Nu ska vi se om jag har fattat allt rätt!
Jag har för mig att det är så här: M/S med en snöflinga bredvid så är dom godkända som vinter däck, M/S utan flingan så är det bara balla däck som förklarar att man kan använda dom på en strand eller nått big_smile
Jag tror faktiskt inte polisen gnäller på mönstret så länge det inte blir blixthalka och du kanske råkar köra in i en ekorre eller nått tongue

Helt rätt smile Mnja, jag kanske kommer undan om jag spelar lite dum och skrapar med foten "F'låt fru konstapel. Nej herr konstapel, jag visste inte. Nej, det kommer inte upprepas". Meeen troligast så får jag böter, efter att ha kolliderat med något i storleksordning Ica Maxi

stingray-ragge skrev:
Alltid kul med hårda packet cool

.. sade han när gayparaden spatserade förbi ... wink
Men tack smile


Snabb uppdatering
I fredags: Fick däcken krängda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b6ab0b4b83d6bc742cbfd31fdbfebfa7_large.jpg
Pro Comp Xtreme Rock Crawler Series 52 15x8, Kuhmo Road Venture  MT KL71 31x10.5r15

Däckjuckaren hade inga som helst problem med att få på dem, eller få luft i dem. Och en mycket glad överraskning: De var så gott som runda, och mycket lite obalans i dem! Jag var beredd på katastrof, men nope. Några småvikter, inte mer än på vanliga däck och fälgar.

I lördags: Åkte ned i garaget och tänkte byta stötdämparna bak.
Först: "Fan va fantastiskt, bilen är så rostig men allt går ändå lätt att skruva med"
Sedan: KaPling! "... de där kommer bli jobbigt, men de fixar sig!
sedan + 3 timmar: "*** *** *** *** ***"

Jag typ drog sönder övre bultarna som håller dämparna, sitter på ramen uppe under flaket. Lösningen blev till att med fila ned bultarna tills de ramlade loss.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-75347ed1d5a6c0037b19f6a2133ef253_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f916f2e72f9d531c49eca65e80596361_large.jpg
Nyskick!

.. så. 3 timmar senare var ena dämparen loss, men orkade inte ge mig på den andra, så.. ersatte sönderdragna bultar med nya, och satta tillbaka den gamla dämparen igen tongue Men med nya bultar så går det på 2 minuter att byta, så fortfarande: Time well spent.

I övrigt:
ingen höjning denna helg. Ingen tid/motivation.
Kanske nästa helg smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
20 januari 2016 · 1 187 Inlägg

DusanMandick skrev:
hahaha skön läsning! grejar också med en gammal s10 från 96, men ser ut att vara från innan kriget (valfritt krig). planerar att köra liknande setup på höjning och däck som du! hoppas de går att slänga på ostarna utan större bekymmer!

Som att min ser bättre ut? Den är bara 2 steg ifrån att platsa som bojsänke i Öresund smile btw: jag har 2 bättre begagnade bakre stötdämpare till salu om du är intresserad? Bild enligt ovan roll
Och klart att det inte blir "några större problem", det ska gå. och om det skulle bli större problem, så har jag både slägga och kapmaskin, vilket råder bot på allt utom herpes och restskatt.



https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-736a9106e717d963485d56c4c5c31701_large.jpg

Övre stötdämparinfästning..
Dagens 2-timmars filosoferande: Exakt hur många hamburgare måste man äta under tiden som man smeker sin m16, iklädd cowboyhatt, för att tycka det verkar smart att använda några små konstiga clips, istället för en helt vanlig jävla fucking bult med mutter???? 

Jag börjar starkt misstänka att varje bilfabrik anställer crackrökande cirkusapor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-daf4d5549efec4406359b6601308612f_large.jpg

Näväl. Nu sitter det iallafall nya dämpare på plats bak.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
24 januari 2016 · 1 187 Inlägg

Lördagsmys i garaget

Lördag, ledig dag, ni vet, en sådan där då man kan sova länge, äta en god frukost, kanske knata ned på bageriet och köpa nybakat bröd, gå runt i bara kalsongerna och slänga sig framför tv'n och slappna av tillsammans med sin sambo. Ta en promenad ute i parken och marinera något gott till middag.

Eller så vaknar man 0630, ens förkylda sambo låter som en döende elefant, frukosten blir stekt ägg med 2 paket bacon, uttråkad och rastlös, packar en termos med kaffe och rullar ned till verkstan smile

Jag gav mig på höjningen bak, lika bra att få det gjort.
Skitenkelt. 4 bultar. hur svårt kan de va?
Inga som helst problem, muttrarna lossnade nästan direkt - skitbra! 2 av bultarna rörde på sig med lite kraftfull övertalning, medans de andra 2.. well, jag kan inte ens komma på en bra liknelse. De satt fast. på riktigt.

Fick plocka av panelerna på sidan av flaket för att komma åt med slägga. Och sedan jääävlar vad jag fick hamra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d0242142a5760cc8e5a96e6faa915ca2_large.jpg

Jag tror det tog mig 40 minuter att lyckas slå ut de bultar som satt fast. Hylsorna inne i busningen, och bussningarna i sig fick nog ganska rejält med stryk i processen, men det kunde inte hjälpas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0237a375b4ae8533814d4b9eaeb83b5b_large.jpg

Sedan var det bara att bulta fast nya längre shackles (vad är det svenska ordet?).

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-81c548a77b5443328fdab40c4546fb53_large.jpg

Världens enklaste höjning smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-be5145baef2a0ce770d90d5deb5fa5d5_large.jpg

Nåväl, eftersom jag redan hade hjulen av så är det väl lika bra att testmontera de nya fälgarna..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-aff88a668972d756cd95227483eb496d_large.jpg

... well... om jag inte varit fullt så maskulin och cool, så hade jag fnittrat som en liten flicka.
Det där kommer bli rent löjligt bra!

Söndag!
I dag hade jag tänkt ge mig på fronten, men dessvärre har jag blivit sjuk.
Helt orelaterat till jugoslavisk importsprit, blandat med rödvin och några glas rom/cola..

jättesjuk. synd om mig.

Senast redigerat av Godspeaker (24 januari 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
25 januari 2016 · 1 187 Inlägg

AD_ skrev:
Den blir ju riktigt ball! Måste förövrigt även säga att det är en fröjd att läsa dina uppdateringar! Bjuder på många skratt! lol

Tackar! Jo, de här kommer nog bli Malmö's bästa city-car smile

woffis skrev:
Har följt ett tag i smyg och måste berömma dig du har verkligen talets gåva i skrift:Dbig_smilebig_smile
Det ser ut som ägaren före dig har gjort en så kallad axle flip på din bil så om du skruvar loss axeln och sätter den under fjäderbladen så blir den ytterligare några tum högre. Men jag är inte så hemma på dessa "små" pickupperna så jag vet inte om det sitter så original eller inte så detta är bara vad jag tror lycka till och kämpa påsmile

Tack!
Nä, på de här "små" bilarna sitter axeln på ovansidan av bladfjädrarna original. Let's face it: Min pickup är något som man i jänke-land köper till sin kärring, det är ju inte en "riktig" truck som din tongue
Fast åh andra sidan: Min går mest i Malmö innerstad, fickparkeras och får plats i parkersingshus. En Fullsize hade klart varit ballare, men.. jag hade fått problem att använda den som bruksbil.

Jag har funderat på att göra en axleflip, men det höjer ca 5" vilket blir lite mycket nu, samt det kräver att man svetsar om axeln med nya stötdämparfästen , flyttar den 1,25" längre fram eller förlänger kardanen.. Tanken finns, och det kommer säkert att ske, men "sedan", då det kräver en del fabricerande av delar, finns inte längre att köpa bolt on.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
6 februari 2016 · 1 187 Inlägg

Bromsslang

Det har inte hänt jättemycket de senaste veckorna då jag dragit på mig en släng influensa eller liknande, så ingen ork till garaget.
Då höjningen fram innefattar att byta bromsslangar, så är jag fullt beredd på att ett planerat 4-timmarsmek förvandlas till att demontera båda bromsrören fram och byta allt efter att jag lagat sönder något..

Men, jag har iallafall varit lite produktiv. Efter 4 timmars googlande så hittade jag till sist vilka anslutningar jag skulle ha på mina bromsslangar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d233d90b20f4b0e6fead449257df4615.jpg
Chevy S10 -96 3" extended brake hose

Sedan var bara frågan, vad är en "Female Inverted Flare" på svenska?? Mera googlande.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9ccdb1b6b243fc1fd1c3d33ad422e965.jpg

Och nu är det dags att hissa ett företag,
Hydroscand Malmö Käglingevägen 35
Telefon 040-14 37 90

Sverige är Världens Ände, där alla bildelar kostar rena ockerpriser.. Att lägga ut något på tillverkning brukar vara sinnessjukt dyrt om man inte har en kompis som fixar det.. Men varje gång jag varit inne på Hydroscand här i Malmö så lämnar jag dem med en pinsam känsla av att jag rånat dem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0e08ae5bb9165d44f88b09a0d75874f7_large.jpg
De hade inte "90° elbow Long" på lager, men de är inte så viktigt, jag kommer ändå att få modifiera bromsoken med slipmaskin och hammare..

Herrarna och Damerna på Hydroscand är verkligen så sjukt hjälpsamma mot bilintresserade privatkunder, och till verkligen humana priser, det känns som att de försöker inte krama ut en varje krona utan mer säljer för att de kan hjälpa till!
Behöver ni slang eller kopplingar av industristyrka så rekommenderar jag verkligen att ni kontaktar dem smile
Jag vet inte hur de är i resten av landet, men de kan mycket väl vara vettiga där också?

Så, denna gången fick jag det till "Fredagspris" samt ".. du fick ju vänta lite" vilket gav ca halva priset mot vad stålomspunna bromsslangar brukar kosta på nätet.

Det enda jag saknar nu är Ork och Energi, sedan höjer vi den klart fram.



Edit:
Luftningsnippel / Brake Bleed Screw
Är det någon som vet storlek/gäng/stigning på S10 bromsok Luftningsnippel? Antar de är något standars, men inte lyckats googla fram vad. Budet just nu ligger på M10/1.5 men det känns väldigt o-amerikanskt att köra metriskt?
Någon med vana av amerikanska bilar som kan hjälpa till??

Senast redigerat av Godspeaker (6 februari 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
14 februari 2016 · 1 187 Inlägg

Magnum1965 skrev:
... Till min 1999 Blazer, blev det RAYS22660 (Sök på Hansen Racing)
Vilket innebär: Längd: 28mm. Gänga: M10-1,50...

Spot on, good sir. Spot on.
Chevy S10 (96) Front Brake Bleed Screw: M10 1,5 28mm

Senast redigerat av Godspeaker (14 februari 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
14 februari 2016 · 1 187 Inlägg

S10 Lift Spindles
Fredag!
Bilskruvardag!

Efter att i två veckor dragits med en otrevlig karlaförkylning så var det till sist att tag i höjningen.
Sjukt pepp!
Jag tog mig från kontoret i hyfsad tid, och gled i vårvädret (4grader) med nedvevade fönster mot garaget, ackompanjerad av V6'ans mäktiga ljudkuliss (den låter som en ohelig förening mellan en Scania, fiskebåt och en pilsk kviga).

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5169ff9cbc7a7b90e4534b66f0de7924_large.jpg
16:48 - Före-bild

Tidplan: vara klar till 24:00. Med lite tur tidigare.

Jag har 3 omgångar varit nere i garaget och sprayat rostlösning på bromsrör och bultar, med förhoppning om att det skall lossna utan problem.
Det gjorde det inte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-258dff7a8b7e0a13e45c5c1d0d0e7b41_large.jpg
Prima bruksskick

Rören och slangen lossnade ur varandra, men nippeln på röret satt 100% fastrostat i varandra, vilket resulterade i att bromsröret gick av.
(Jag har dessvärre inte mental eller verbal kapacitet för att mynta ett eget uttryck som lagom träffande beskriver min frustration och uppgivenhet, så jag tänker från och nu ta mig friheten att citera min lillebror, den store tänkaren och filosofen Razpataz).
så..

Penis!
Och pojkstjärt. Det låter lagom äckligt..

Som tur va hade jag den inte fullt lika filosofiska utan mer tyskinspirerat pragmatiska broder Toasted på plats. Utan värst mycket filosoferande tillverkade han ett nytt bromsrör åt mig. Stort tack för hjälpen! Utan toasted skulle jag inte fått mycket gjort i garaget..

För att uttrycka mig milt: Det var ändå dags att byta det röret. Visst blir man lika glad varje år när man kommer igenom besiktningen utan spöstraff, men bromsrör som är nästan avrostade? Det bakre ser inte mycket bättre ut, och jag kommer helt frivilligt att byta ut dem så fort jag bara hinner.

Nästa punkt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-21fe0cc242bb8aae02c3d3dc80613293_large.jpg
S10 -96 Front brake bleed screw: M10x1,5 30mm

Den ena luftnippeln behövde lite övertalning för att släppa. .... blåslampa och sedan vatten för att chocka loss den. och våld. mycket våld.
Men eftersom jag är förståndig och smart så hade jag redan i förväg beställt nya luftningsnipplar. .. Faktum är att jag beställde 3, med tanken "Det är alltid bra att ha en i reserv".
Håll det i minnet, vi återkommer till det senare i tråden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5c9938c368326c6c7b073f3190133cc2_large.jpg
20:14  Lift Spindels

Jämförelsebild mellan original spindlar och de nya höjningsspindlarna. 3" och bra många kilon tongue De är inga små lätta pjäser.. Quality of America

Att få loss de gamla spindlarna var inga större problem, rent mekaniskt grovarbete, och det gick ganska fort.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b4fb0b348072b8091f1b9e521638d326_large.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cc20ad5366b6849acc5a2876aebb3b91_large.jpg


Högersidan tjurade lite sedan, så det gick en timme extra åt att "Fixa" (samlingsord för slå, värma, borra, banka, bryta och svära).

24:00  Dags att lufta bromsarna och smälla på nya däcken big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0be8b269332bb1a8811a8dedaa1cec09_large.jpg
Färdig!!

Och längre än så kom jag inte... Hur jag än bar mig åt så fick jag inte banjon till bromsoket att hålla tätt.. jag tog loss, rengjorde, la nya kopparbrickor, drog ihop igen: Det läcker.
Tog loss, rengjorde, drog åt för allt vad jag vågade: Det läcker...

Penis.

03:30: Ringer taxi och åker hem.

Lördag 08:30 vaknar. lagar spagetti och köttfärssås. Fiser och somnar om på soffan.

13:30 får jag skjuts av min sambo tillbaka till verkstan.
Jag börjar med det viktigaste, montera bakdäcken. Man behöver moroten för att orka piskan..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7e344038c994b61ba7f94e2b5b894ad8_large.jpg


Round 2: tillbaka upp på pallar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6907b0a448df0e09d3118ed6dcb4a927_large.jpg
14:20

En halv kanna kaffe senare..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-efa5295030ff1eaaacc46cedac705b3d_large.jpg


Bromsoket är inte gängat "hela vägen ned" i hålet, utan bara precis nog för att hålla originalslangen på plats.
Den gamla bromsslangen har en 10mm hög banjokoppling.
Min nytillverkade banjokoppling är 8mm hög..
När jag skruvar ned banjobulten så saknas det 0,9mm gäng för att klämma ihop kopparbrickorna och hålla tätt.

Lösningen:
Fila ned 2mm gäng på banjobulten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fd3ecb484cf4d3ed91bbee17e7803190_large.jpg
S10 banjobult: M10x1.5

Yay, jag löste problemet, helt på egen hand!!
Glad och mallig som en FI-politiker inröstad i riksdagen (som att någon tror det kommer va en bra och fungerande lösning... ) skruvar jag ihop allt igen och börjar lufta bromsarna. Igen.

Det slutar aldrig bubbla luft ur slangen. .. stänger luftningsnippeln och trampar på pedalen, som bara sjunker i botten. 
Jag tillbringar någon timme med att krypa runt bilen men hittar inga läckor (repeat x3).
Jag får inte ut luften ur sidan och det känns som att det läcker.

18:30 lillebror Toasted svänger förbi som moraliskt störd.
Med honom pumpandes på bromspedalen medans jag ligger under bilen så ... Idiotläcka!

Den nya luftningsnippeln håller inte tätt... vilket jag inte sett för att jag har luftningsslangen sittande kvar på nippeln. Bromsvätskan som läcker ut rinner ju bara ned i spillbehållaren..

Jag känner att årets nobelpris i IQ precis försvann ur mitt grepp där..
Men Hey, minns ni vad jag skrev där uppe?? Jag köpte faktiskt 3 luftnipplar, Bra att ha, ni vet?

Och ta-fuckin'-da! Det håller tätt och fungerar!!!!

Bror hjälper mig att lufta bromsar på det gamla hederliga sättet. Det blev inte 100% stum men bra nog för att köra.

20:13 Nere på däcken!
Testar att svänga runt och det går fritt, det tar inte emot något! Avståndet mellan däck och bakre skärmkant är ca 9.61mm. Efter att omsorgsfullt ha modifierat hörnet med vinkelkap blev det va 20mm frigång när man svänger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f5358637e200e436196fa7d67107ae15_large.jpg


Jag misstänker att fullt rattutslag över ett gupp kommer att ge en ganska intressant upplevelse när fröken grovmönstrat däck och herr kaross stiftar närmre bekantskap.. jag tror inte att det blir någon lyckat vänskap så jag skall försöka hålla dem åtskilda så länge som möjligt.
Jag lade även på lite rostskyddsfärg där jag kapat. ... man vill ju inte att det ska börja rosta i skärmarna, eller hur?

20:52 Färdig. På riktigt denna gång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4d042c2516a5f02a316084c2819a561d_large.jpg
Sneak peak

Provkörning hem genom stan:
¤ Vid låga hastigheter så kittlar det i rumpan. Klackarna på däcken ger en ganska udda känsla av att sitta på något hårt och vibrerande. ... jag är inte säker på att vi måste gå in djupare på just den detaljen, men bilen kanske kan få lite pluspoäng hos damerna?

¤ I hastigheter över 20km/h är det inte alls farligt, ett lågt dovt brummande men inte alls så farligt som jag trodde det skulle bli. Jag testade inte på landsväg, då jag "lagat sönder" min toe igen tongue En hjulinställning kommer här i början av veckan (inte på samma ställe som sist mad ).

¤Motorn känns 15% svagare.

¤Hastighetsmätaren visar siffror som jag misstänker inte alls har något med verkligheten att göra

¤Och bromsarna tar myyycket sämre! Större däck, större moment, större hävarm mot de stackars små skivorna.. undrar hur länge de kommer orka med.

Jag återkommer med lite balla bilder senare i veckan.

Senast redigerat av Godspeaker (14 februari 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
16 februari 2016 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:
Oh baby jeebus, det blev helt hillbilly-tastic!
Sen att din bil är 30-40 cm högre än min bil NÄR DEN STÅR PÅ PALLAR är lite lustigt...
Bra jobbat brothermandude, backa inte över min bil!

Inte för att va sådan, eller för att säga emot ... men jag tror det är mer än 40cm högre än din kamikazi-tampong. .. på pallar. Den håller nog runt 180 över taket. Knappt svensk medellängd med andra ord wink

BunnA skrev:
Fan så svettig den börjar se ut nu big_smile

Om man kisar, är full och det är mörkt ute så ser den faktiskt grymt häftig ut!

DusanMandick skrev:
nu börjar det likna nåt! keep it up! smile

Tack! Ja, jag anser att den är klar nu! ............ jag ska bara fixa lite med detaljerna.

fazpzoderberg skrev:
Otroligt underhållande läsning i denna tråd, dina liknelser är helt underbara! Funderat på att skriva en bok?? Nog med ot, bilen blir GRYM!

Haha, tackar smile Niet, ingen bok. Eventuellt kan man ju ge ut sina samlade byggtrådar om en 10-15 år..


Så,
jag lovade er Balla Bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2ee5a242a6bdb1ce33fb799691369cb7_large.jpg
2015-09-03

Så som jag köpte den. kapade fjädrar och på tok för små däck. Visst, det hade kunnat bli grymt om man fullföljt lowrider-stuket. Men det kom ju fullständigt av sig.

Och nu?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0fe9d7e87684cc9f31dac81a951dcf9c_large.jpg
2016-02-15: Chevy S10 -96 4.3, 2WD
Pro Comp Rock Crawler Series 52, no spacers, 15x8 (Backspacing 3.750 in. / Offset: -19.00mm)
Kumho Road Venture KL71 31x10.50r15 (265/75R15)
2inch bodylift
3inch lift spindels + shackles

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6a8f3e394cb7b5d708e2f14dc135bacb_large.jpg


Jäjäjä, om man detaljstuderar bilderna så framgår det med stor tydlighet ett antal mindre skönhetsmissar och mysko saker, men det kommer, det kommer! Jag "skall fixa lite mera" senare roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
20 februari 2016 · 1 187 Inlägg

Generalisering av hjulvinklar,
Hjulen skall peka framåt, right?


Well.. hjulen pekade inte framåt.
De pekade åt precis alla möjliga håll samtidigt tongue
Mycket visade sig dock vara en synvilla, på grund av fruktansvärt dålig toe..
Min camber hade jag dock fackmannamässigt konstaterat var OK (vattenpass och axelryckning "Meh!"), toe'n var däremot justerad lika lyckat som att bakfyllefisa i motvind..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c11dc281aa3ffe3f098dd618a7812a4c_large.jpg

Då är det tur att man har en bekant på däckfirma, som i utbyte mot ett par papperslappar porträtterande döda nationalhjältar,  kan rigga upp lite riktig utrustning en lördag förmiddag, samtidigt som han farbroderligt konstaterar "Ja, jag har ju sett folk lyckas bättre med egna hjulinställningar".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-878878c9b9dbd63336e20a3fe4a72998_large.jpg

Oh'well. Ett par kronor fattigare så går bilen iallafall mestadels framåt.

Dagens missöden: Ena torkarbladet gick i småbitar. Tack feltema.
.. vad värre är, min overdrive fick flipp och började helt leva sitt eget liv.. Den verkar inte alls tycka om mina nya sulor. Dock har jag inte haft tid att ta ut skorven på motorväg än, så jag vet inte vad som händer över 90km/h.

Dagens överraskning:
Min hastighetsmätare stämmer faktiskt!
Efter att ha visat helt godtyckliga siffror, så verkar den högre utväxlingen ha synkat med allt som den visade fel tidigare lol
Detta beror troligen på att 1) jag har fel bakaxel sittande på kärran, kan vara en som är avsett för de fåtal S10'or som kom med 31" däck original? Eller 2) kaputt hastighetsgivare som bara av tillfällighet just nu råkar visa rätt.

Så nu tror jag det är dags att skriva en Att-Göra-Lista.
¤ Svetsa ny bumper fram
¤ LED Extraljus: överallt. Massor!
¤ Kontrollera varför bilen är schnee, den lutar synligt åt vänster tongue
¤ Kolla upp vad det är som låter "KaPloing!" i framvagnen när jag kör över ett gupp
¤ Kolla upp vad det är som låter "KaBang" vid fullt rattutslag
¤ Byta tändstift
¤ Byta multirem och ev. spännare.
¤ Spola kylsystem samt ev byta vattenpump
¤ Reparera eller rationalisera bort A/C'n
¤ Rensa bort all sladd som hänger övereallt
¤ Försöka få tillbaka en dragkrok??

Det som är bäst med "Att-Göra-Listor" är dock att man kan skita fullständigt i dem så länge som bilen rullar, och först när man står rykande i ett dike utmed en grusväg i närheten av Svedala konstatera att "juuuuuust ja.. de va de jag skulle ha gjort" tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
6 mars 2016 · 1 187 Inlägg

DusanMandick skrev:
min är likadan med 30"are på, Od:n gör lite som den vill, pendlar i och urrunt 80-100km/h.
Dagens tips: Rör aldrig kylsystemet på en vortec v6 om du absolut inte behöver! De har extremt känsliga nedre insugstemppackningar som mer än gärna går åt hel##te men den gamla sörjan som bildats från åratals gammal glykol tätar hålen. Så spolar du ur det och slänger i ny glykol finns det stor risk att packningarna ej håller tätt.

Trus me, been there done that sad

Den ser ju otroligt bra ut nu!

Tack!
Jo, jag har läst det, geggan i kylsystemet är vad som håller motorn tät.. de är bara att jag tycker den börjat gå kallare och kallare, vilket betyder något sitter igen eller tempmätaren är fucked.. Får se hur jag gör smile Det finns ett visst eftersatt servicebehov på allt mellan luftfiltret fram och hjulbultarna bak.. roll

Adse skrev:
Från Vtec-yo till Amerikansk Pickup?! Spännande må jag säga! följer som en ivrig pojk på 10 vårar.

Well, låt oss kalla det för blandmissbruk tongue Allt kan lagas sönder och medelst olika förbättringar försämras tongue

FjonkeeN93 skrev:
Älskar dina projekt! Sjukt underhållande och roliga big_smile

Tack! Flera Dumheter utlovas!

Sportointresserad skrev:
Underhållande tråd!smile  följer den sedan en tid och gillar!

Thank you sir!




Så.

Dagens uppdatering.

Skulle laga den enda kvarvarande brytaren för kupébelysningen, som sitter vid dörren.
Den gick mera sönder.
Jag slängde den.
Resultat: Fortfarande ingen belysning inne i bilen.

Kände inte för att modifiera sönder fler saker, så slängde upp sopsäckarna med skräp på flaket för att köra ned dem på tippen.



https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ffc1ccaca55a07b67343f03aa0391ee3.jpg






http://img1.joyreactor.com/pics/post/gif-penis-stickman-sandbox-2381045.gif

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
7 mars 2016 · 1 187 Inlägg

robin_civic skrev:
här ska följas ^^

Välkommen ombord idiottåget tongue

Racingse skrev:
Rå pickis, har alltid velat ha en själv men aldrig blivit färdig till att köpa, och kul läsning.
Follower.

Tackar! Nå, du bor ju till och med på landet, redig kåk och allt, självklart måste du ha en gammal häck parkerad på uppfarten. Jag kan inte se någon som helst anledning till att du inte köper dig en gammal amerikansk skorv som man kan lasta saker på smile eller helt enkelt bara köra över saker med?


Måndagsuppdatering.
Nej. Motorlampan har inte magiskt slutat lysa över natten.
Jag antar att den vänliga jänken bara ville kompensera min fortsatta brist på kupébelysning genom att ge mig en annan tänd lampa..
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9573e3fbb9e15acbe6b14b0b9d0418e8.jpg
Nå, vi får väl se det positiva i det hela: Det ger mig en anledning till att till sist införskaffa ett nytt verktyg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d8f11b08671d828cdb8fee81ea5958b4.jpg
En OBD2-skanner. Behöver jag en avancerad pryl med massa extra knappar och funktioner?
Nej.
Kan denna läsa felkoder och sedan släcka dem?
Ja.
kostade den över 300kr?
Ja. (302kr inkl frakt från England)
Är britter ett värdelöst folk?
Ja. Men 3 saker kan de. Militär strategi, vänligt kundbemötande och vara snabba på att posta saker man köpt online. Beräknat leveransdatum: Onsdag.
Kommer PostMord misslyckas med att leverera den?
Ja (98% sannolikhet)
Kommer det att komma ett jävligt surt och bittert inlägg om hur jag vill besudla postombudens stjärtar med grovsalt?
Ja (105,38% sannolikhet)

Är jag en tunnhårig surgubbe som sitter och tjurar på kontoret och skrämmer medarbetarna?
Ja.

Och glöm inte: Vita heterosexuella män är inte människor.



.. yeeee..

Senast redigerat av Godspeaker (7 mars 2016)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang