Chevrolet S10 "Skorven" - PreRunner Replica

SoCal-Style Pre-Runner replica. Efter 2 svängar körförbud pga "icke helt och hållet i överensstämmelse med för närvarande rådande fordonsförfattningars andemening" blev det regbesiktning som ombyggt fordon med renoverad ram, uppdaterat chassi och ändrad kaross. Nästa steg: BlingBling
  • 261 Följare
  • 260 240 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juli 2018
Godspeaker Specialist
16 januari 2017 · 1 187 Inlägg

Dr_No skrev:
Aj aj aj negativa överraskningar är aldrig kul sad sad

näe, men i ärlighetens namn blev jag egentligen inte förvånad..

Bennybira skrev:
Trist! Men det ordnar du big_smile
Har du märkt läckage på den annars?

haha, nä. Förutom kylarvattnet som försvinner.
och ledningarna till oljekylaren som det sprutar oljedimma ur. och ena servo slangen. och ett hål i hytten som det kommer in vatten genom.
Men bensinen, om jag ska va ärlig så tror jag faktiskt den mesta bensinen rinner ut genom avgasröret tongue

Djo skrev:
Tråkigt men inget annat att räkna med på en äldre dam lite inkontinens problem kan dom lida av wink

En äldre dam? Hon har ju precis kommit upp den den gyllene yngre medelålder där saker börjar bli spännande!

Fiesta_Racing skrev:
svetsa tanken med lite ånger i det kan bli spännande big_smile

"spännande" tror jag inte riktigt fångar känslan du vill förmedla tongue

Hakiki skrev:
Du har möjligtvis inte en framvagn till en S-10 liggandes o skräpar?wink

.. om inte annat måste jag soppa golvet där nere snart, kan hälla ned den i en påse till dig? För 10kr extra skickar jag med en tub lim wink



Det händer faktiskt saker i verkstan,
men jag är dålig på att uppdatera just nu.

Det är mycket nu, först o främst så har jag lyckats scora ett nytt jobb! big_smile Låt oss säga att det inte är helt utanför mitt intresseområde, kommer bli jävligt spännande och en hel del läskigt.
Så nu håller jag på med överlämning på mitt nuvarande jobb, har 3 veckor på mig att utbilda 2 kollegor på att skyffla papper på rätt sätt tongue

Har hunnit riva en hel del av skorven trots allt, och hittat minst 4 "innovativa lösningar".
Man ska ALDRIG köpa en bil som någon annan "lagat".

När tanken plockades ned så började jag även plocka ur bakre kabelstammen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-01f02cefe90e0848a1cb6d87cd24c55c.jpg
Seriöst? Vem har försökt göra vad??

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c6ce5a7c3d13a5f2f6445f19ac5f745e.jpg

Och ja.
Det ser lika kul ut framtill. Strömtjuvar, kapade sladdar och extra tjafs överallt. Fuska lite är en sak. Att hjärndött fucka upp det borde bestraffas med att tvingas lyssna på Gudrun Schymans samlade tal!
och sedan en pungspark som tröst.

I vilket fall, vred loss bakaxeln, bladfjädrarna skall ju återvinnas tills vidare iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-18c047b587834fcc76bcfb3afbaf4d55.jpg
Dessvärre var jag starkare än U-Bultarna, jävlar vad de hade rostat ihop, de blev schnéa

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a9ac9a14dda2ec55aac5bd98d0b91d95.jpg
Så nästa extrainköp blev 4 nya U-Bultar. Yay för extrakostnader!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-68d22f2b5eb2ff106b3995be33d566d9.jpgChevy S10 / Blazer U-Bolt 1/2 x 7 x 2-7/8 (Dorman 660-109)

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2616ec59837b0bd272cbfe1bc47d0175.jpgChevy S10 / Blazer U-Bolt 1/2 x 7 x 2-7/8 (Dorman 660-109)

De gamla bladfjädrarna, kanske inte ser så hemska ut, men det sitter 3 mm rost och allmän skånsk dynga på dem.. Först tänkte jag plocka isär dem och måla dem lite noga, men Nej!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-249c7c1e858befe1e18c9bdd04b8fa59.jpg
Jag orkar inte vara vansinnigt noga med dem, kommer troligen bytas ut sedan ändå. Så jag gick loss med roterande stålborste. Efter att ha stått utomhus i hederlig Öresunds-kyla och snålblåst i någon timme och täckt halva kvarteret i gammal rost så bedömdes de vara rena nog.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-52c877fd9e4fa5fab156bac84589c1fc.jpg

Jag applicerade sedan helt fräckt ett lager Bengalack. Med pensel. ...
Det värsta är inte att jag fuskar till det, utan att det blir 10 gånger bättre än tidigare ägares fusk.. jag menar, de var faktiskt målade en gång redan, dock utan rengöring. Tidigare färg hade på ett charmigt sätt fått tillbringa ett par månader med att stänga inne fukt och smuts för extra effektivt rostande mad

Den nya tanken var dock fräsch och fin, så där kändes det värt att vara åtminstone ett halvt engagerad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5e9a7c998cf53714f38a4a96f5cc8591.jpg
Först ett lager grundfärg och sedan rollades den med Benga-lack. Blev riktigt bra resultat för att vara målat i syd-sveriges smutsigaste källare smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-53868438d722f56ab098cddd1bfc8b68.jpg


I övrigt känns det ganska hopplöst, jag har bara plockat sönder saker, allt ligger i drivor, allt är trasigt, smutsigt och rostigt

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-80545c5f56dfb2534354be5ef74163ee.jpg

Det är så stökigt att det inte känns speciellt kul att jobba med saker just nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a1459fa085d15727bb6870e9a53ac2ae.jpg

Men i dag har jag hämtat tillbaka nya ramen från lack big_smile
OOoooh, jisses mumma.. kan jag inte bara få skippa byggbiten och få ge mig ut och köra?
Allt kommer kännas bättre när jag kan börja sätta ihop saker igen smile


PS, jag har spenderat skrivandet av detta inlägg med att lyssna på ett tal av Gudrun Schyman i bakgrunden.
Som alla politiker har hon ca 48.76% rätt i det hon säger. Resten är ren foliehatts-varning. ..

http://images-cdn.9gag.com/photo/aDo0X9O_700b.jpg

Vid nästa val, Rösta På Mig!
då jävlar blir de ordning o reda. Ingen jämställdhet, samma skyldigheter för alla! De som inte gillar läget, vi annekterar Grönland och gör det till straffkoloni... så kan de sitta där och virka sina genus-perfekta nallebjörnar och beklaga sig över att de inte kan ta 4 dagar ledigt för att besöka en sittstrejk för ekologiska paprikors rättigheter i Kongo...
Vi skickar KD, SD, MP och FI's samlade partiledningar till Grönland med med en samling slagträn, och 2 månaders proviant, så får vi se hur deras olika ideal står sig mot varandra.
Jag vågar sätta 100kr på att KD utan omsvep börjat klubba ihjäl folk som de vore norsk säljakt!

Ja, och så skickar vi med ett par filmteam, så har vi lördagsunderhållningen räddad. Med Gunde svan och några dvärgar som programledare, "Skynda skynda, nu är de bråttom".

Bah, politiker..

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
17 januari 2017 · 1 187 Inlägg

Snabb Mobiluppdatering
"Älskling, jag ska bara ned i garaget en snabbis efter jobb".
... Jo tjena

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0c241acd9de1814985fa989952546471.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-028f60ef8c8d825fa108880512686dda.jpg

Nu känns allt bättre, det finns hopp om att de ska bli en truck av det igen!!
Slagskeppsgrå, Love it! Är glad att jag inte körde på svart, det där kommer bli skitbra.

Senast redigerat av Godspeaker (18 januari 2017)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
21 januari 2017 · 1 187 Inlägg

Bennybira skrev:
Ärligt talat.. starta ett parti med de värderingarnaså lovar jag min röst big_smile

Ärligt talat... om du röstar på mig så får du en ministerpost efter vi tagit makten. Va sägs om Sannings-minister?

Djo skrev:
Blir ju bra det här men har jag rört ihopp det eller tänkte inte du beställa höjningsfjädrar eller ?

Mnjao, alltså.. jag funderade ju på att göra en axle-flip bak, det hade gett mig 5". Men jag bestämde mig för att vänta med att svetsa dit det tills jag vet hur fronten hamnar.
Fram så kommer de ju andra bärarmar + fjädrar. Men efter att ha räknat lite på det (höhö, right) så är jag osäker på hur mycket lift det blir - så jag väntar med att slänga dit något bak smile Huvudsaken är att få ihop det nu.

Volvo544special65 skrev:
Du borde köpt en Datsun 720. De är nämligen japanska. Och japanska bilar går aldrig sönder. Det har jag läst i varenda köprådstråd på det här forumet.

Öh.. vänta. ... euhm, de där va sådant där'na. .. "sarkasm" va? hört talas om det, är typ samma sak som "ironi" va? Jag förstår inte ironi.

Curse skrev:
Är nog utan tvekan Sveriges BALLASTE S10 när den är klar smile

Om jag får till det som jag tänkt mig, så ja, de finns gott hopp om det big_smile




Det händer saker,
men jag glömmer bort att ta bilder. Bjussar på någon som inte är tagna med mobiltelefon vars lins är marinerad med lår-svett och chipps-fingrar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7dbe8aa1e3954905543672f2b15765e4.jpg

Även fått upp tanken.
Jag är inte supernöjd med hur tankbanden blev, men förhoppningsvis så kommer de sitta fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-510741a91da1ca9628007e87182181d1.jpg

Ja, och så är allt de nymålade blanka förstås täckt med flottiga fingeravtryck en en hel del repor roll Får bättringsmåla det sporadiskt sedan.

Om planeringen håller så kommer vi kunna bulta fast nästan hela framvagnen i morgon cool

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
22 januari 2017 · 1 187 Inlägg

Ett litet inlägg om varför saker tar sådan tid.

I dag hade jag tänkt bulta fast de nya A-armarna fram.
Istället slog jag mig själv på käften.


Saker jag ogillar: Spindlar, tandläkarbesök, Babben Larsson och Fjäderspännare. Utan inbördes rangordning.

Jag har dragit in i det längsta på att plocka ned fjädrarna fram, mycket i förhoppning om att något ska komma och göra det åt mig.
Men då broder Toasted (aka Bara Köra) njuter av tillvaron nere i Spanien ett par veckor, och broder Razpatazär skiträdd för bilar som är större än en skokartong, så blev jag tvingad göra det själv.
Ja, jag har även fler vänner såklart. Men mest sådana som jag diskuterar kvantfysik, statskupp och klassisk nationalekonomi med. Som regel är de väldigt o-pepp på att skruva med mina bilar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c952a7bda576e579f3d5a363423fc657.jpg
Det var ju ganska stabbiga fjädrar jag stoppat dit, men fick ned dem med typ 10 fingrar och 2 ögon i behåll.

Kul, tänkte jag.
Bara plocka ned bärarmarna och flytta över bultar och stag till nya ramen,  tänkte jag.
... fel. Titta på bilden ovan igen.
Det är smutsigt. och brunt. Salt-rost, bajsbrunt, numera även kallat skåne-brunt.


För ett tag sedan läste jag någon förvirrad debattartikel om att "män" inte kan leva ett fullgott liv, "män" är känslomässigt handikappade och världen hade blivit ett så mycket bättre ställe om män bara kunde släppa loss sina inre känslor och gråta som riktiga människor, dvs Kvinnor.
Well, jag kan glatt meddela att jag enligt ovanstående sammanfattning har ett rikt känsloliv och är en god förkämpe för en bättre värld.

Efter en synnerligen hårdhänt och våldsam dust med en M14-mutter som tillbringat sitt liv genom att sakta förena sig med lite omkringliggande delar, så slinter spärrskaftet.
På något sätt följer min näve med, och uppbackad med en sjujäkla massa moment ger jag mig själv en hederlig gammaldags uppercut. Jag önskar jag kunde säga att jag spottade ut lite trasiga tänder, svor manligt och gick vidare med livet. Men nä..
I verkligheten sa jag mer Aijä med pipig röst, och var tvingad att tårögd sätta mig ned och dricka kaffe ett par minuter tills skallen klarnat igen.

Det tog mig 3 timmar att få ned de båda gamla övre a-armarna. Så jävligt satt allt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0db1eb3ab956c4cfc04d6fa14775e1c4.jpg
Mmm, nyskick!

Det finns ett trick för att få ut staget i mitten.
Jag har ingen aning om vad det tricket är, men jag försökte i 20 minuter att vända och vrida på det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-faa920dfdabb11877bda6a3374f9bb8f.jpg
Sedan uppfann jag ett helt eget trick (patent pending). Antar att ingen ändå är sugen på att köpa ett par bättre begagnade A-armar med skjutna spindel-leder?

Problemet är nu att de delar man ska försöka återvinna ser ut enligt följande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c10bdae98ded444819d4415379602324.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-159eb484a2078ba58bbad7d42c3065ae.jpg
O-Porr
Mitt neurotiska och aningen tvångsmässiga inre vrider sig i plågor över att skruva fast sådana saker på en helt nylackad och fin ram

Så låt mig nu presentera min nya vän, en "Digital Ultrasonic Cleaner", mer känd som en ultraljudstvätt. Efter att ha kört delarna lite snabbt genom roterande stålborste så slänger jag ned dem i en stark blandning med Pri från Ica's städhylla.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9cd3542d8542a0e1b94ba15da46d27ee.jpg
Sedan låter man det goa runt någon timme, plockar upp det och borstar av delarna lite snabbt. Det är inte ett perfekt resultat, men den värsta rosten är i alla fall borta.
Jag önskar jag hade tid och ork att lämna in allt på varmförzinkning, men det blir för mycket jobb sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c04211a56c74427960853c0d4f239565.jpg
För sakens skull passade jag även på att slänga in några fingrar in stålborsten på bänkslipmaskinen. Traditioner ska man hålla hårt på. Faktum är att jag tycker så mycket om traditioner att jag upprepade det 3 gånger. Yay. Det var nära att jag åter skulle hamna i närkontakt med mina förtryckta manliga känslor, men lyckades hålla mig till väl valda kraft-uttryck istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3ba70eb4988a5db0418f6a51bd33b8ca.jpg

2 lager färg på det där, så är det mycket roligare att skruva fast smile

Ja, självklart har jag hunnit göra lite annat småpyssel i dag också.
Men ovanstående är förklaringen till att det inte blir så mycket "under tiden"-bilder i den här tråden, jag har helt enkelt inte tid att fota rosiga och äckliga saker innan rengöring tongue

Men nu har jag snart en hel hög med saker att montera, så snart kan jag bjuda på lite roliga uppdateringar istället cool

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
29 januari 2017 · 1 187 Inlägg

alla följare skrev:
saker

Till er alla som följer och kommenterar,
Ni gör det lite roligare att bygga bil smile
Att göra dumma saker är så mycket roligare när det står ett par miffon och hejjar på. Lite som på lågstadiet när man hejade på någon som åt daggmask, va?  tongue 

Lördagsfix i garaget.
Jag hatar fjäderspännare.
Låt mig understycka det, jag hatar fjäderspännare. Och för den händelse någon inte förstår hur jag menar, låt mig förklara lite mer ingående: Jag avskyr, hatar och tycker genuint fruktansvärt illa om fjäderspännare! På alla tänkbara sätt.


Dagens målsättning var att få ned framvagnen på hjul, så började med att bulta på de nya bärarmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-018cef1c4e549471b458b82ead853b36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0ce84f996a90941ad5b46b99fe4afd99.jpg
De är lite bredare och lite stabbigare än original tongue

Det tråkiga är att bussningarna jag fick med verkar vara av minst sagt undermålig kvalitet sad Genomslagsgummina på övre bärarmarna hade gått i bitar under transporten, så jag hoppas verkligen inte att det är samma material i de andra bussningarna... I värsta fall blir de väl till att byta dem om något år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2f871c82901d14249d3aa58f2717c422.jpg
Nya genomslagsgummin från Feltema - nästan rätt storlek men kändes lite väl hög.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e7f36e14f0c129c899f627f6f502bc6a.jpg
Fick kapa ned den 15 mm - tog en bild på det bara för att dryga ut inlägget lite, med många bilder ser det ju faktiskt ut som att jag gör många saker tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-34f95c04c07a9103b9b10e9bcce0a7d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-91a783a7e0275cc58afef1a68c896617.jpg
Sedan skulle fjädrarna på plats.
De förra höjningsfjädrarna var på typ 720lbs/in. De nya är på ca 800. och nästan en tum längre. Och om vi omvandlar Pund per inches till non-retard så blir det ca 128 / 142kg/cm om jag räknat rätt.
Hur kul är det att komprimera en 15" fjäder till 10" för att få in dem? Inte alls.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8c288bd318f92e1b50ad8879aae19172.jpg
För att sammanfatta det: det tog mer än 5 minuter, var stundtals livsfarlig och i dag har jag träningsvärk i hela kroppen.
Det svors mycket och uppgivet, och stundtals kände jag ett stort behov av att elda upp saker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f2aec4b1fb2be719f00cc495bc3bdd9b.jpg
Det jävligaste är att jag tror inte de satt sig riktigt rätt, men det får jag åtgärda "sedan", när jag har motor och hytt på som motvikt.
Det tog mig nästan hela dagen att få dem på plats. Egentligen borde jag fortsätta idag men jag anser att jag förtjänar ledigt - söndagar är ju vilodagar, det står det i bibeln!


Btw,
Säljes! Stötdämpare fram till S10. så gott som nya, inte gått många mil- Köp 2st, så får ni med en 3'e i reserv, ny i oöppnad låda. Snygga mexico-röda budgetdämpare, gör precis vad stötdämpare gör, varken mer eller mindre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-247cb362684eda11bf9562ef77ce2cd0.jpg
Billigt, några hundra? http://cdn4.iconfinder.com/data/icons/iconsweets/50/email.pngSläng över ett PM med skambud smile Någon kanske även är intresserad av mina gamla fjädrar?

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
23 mars 2017 · 1 187 Inlägg

Curse skrev:
Ja. De där fjädrarna är ett rent helvete oavsett bil. Tar en halv evighet att spänna ihop o vise verca. Om man int har mutterknack. Men fortfarande ett jävulskap.

Mnjo, men sedan finns de fjädrar o fjädrar. Jag har förr i världen gnällt och pipit om små vanliga fjädrar, men de här, fy faan.. mutterknack gör det inte roligare, är fortfarande jävligt många kilo som hålls ihop av lite gäng och stålbrickor. Släpper det så kommer det göra ont tongue

Dr_No skrev:
Tacka vet jag sänkt bil med hårda fjädrar då har man inga problem alls med fjädrarna precis som i min Kadett, bara att lyfta in dem på plats för hand big_smile

Jo, tacka vette fjäderben eller coilovers, pang, färdigt på någon minut smile "typ".

Djo skrev:
Fjädrar kan vara ett helvete skönt det gick med vad det låter som hyffsat intakt kropp smile
Dina texter är för härliga förövrigt smile

Haha, tackar. Well, tunnhårig och småtjock, lite ärr eller avsaknad av några fingrar gör varken till eller från. Min sambo har börjat vänja sig vid att jag är närmre 50 än 20 cool

Fiesta_Racing skrev:

Dr_No skrev:
Tacka vet jag sänkt bil med hårda fjädrar då har man inga problem alls med fjädrarna precis som i min Kadett, bara att lyfta in dem på plats för hand big_smile

håller helt med big_smile Vems är den svarta baguetten som fotobombar i bakgrunden? sjukt balla fälgar nästan lite småsugen på dom big_smile

En av garagegrannarna smile Vår källare rymmer många allehanda tingestar inklusive franska lådbilar.

razpataz skrev:
Idag har jag tryckt min mandom mot din nylackerade ram brothermandude. Jag säger inte vart. Jag kommer göra det varje gång jag är i garaget tills den är ihopskruvad och vi får mer utrymme i garaget igen. Så, arbeta fort, och tänk på vart du sätter händerna. Ju längre tid det tar, ju större är risken att du sätter händerna på ett besudlat ställe. Kanske kan du lukta dig fram till ett par av de besudlade ställena, men det blir lite som ett minfält.
MVH
Frans

... alltså, du går runt och doppar de heligaste mot en småskitig hög metall nere i en kall källare? ... jag har svårt att på ett lämpligt sätt bemöta det, hur jag än vrider på det så känns det hela tiden som att det är din förlust...
Men visst, visst, challenge accepted. Jag har gjort 2 jävligt äckliga saker med din bil. och dokumenterat dem. Bildbevis kommer sedan.
Du vet hur jag har svårt för det där med gränser, att veta vad som är lagom? Jag lovar du kommer kräkas lite...

Bennybira skrev:
Mer besudling åt folket!
Var bussningarna i bakelit eller? tongue Vafalls?

Besudling är bara förnamnet... Jadu, amerikansk kvalitet, de är tamigfan ganska värdelösa emellanåt smile Skillnaden mellan Kinesisk och Amerikansk kvalitetskontroll är ytterst diffus



MarkusJH skrev:
hur går de med skorven/bygget ?

Du, det har gått långsamt! hmm
Men nu är jag tillbaka!!

Såhär va, jag bytte kontor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a405635013023f05a936aadaca776b01.jpg
Jag tycker det är en skithäftig arbetsgivare, är ju utan tvekan en arbetsplats som ligger mig nära hjärtat om inte annat.
Men det har tagit på krafterna att komma till ett ställe där man inte kan något, inte känner till rutinerna och inte fattar något. Att sitta en hel dag och försöka lära sig nya system utan att producera ett dyft tog jävligt hårt på självförtroendet. Speciellt då jag kommer från ett ställe där jag kunde allt, gjorde allt och fixade allt.
Så, grunden till att det stog stilla var att det saknades paket, och jag orkade inte jaga leveranserna.

Men, nu.
Nu har det kommit prylar i färgglada kartonger smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-74b52c076f85d7fb5c68f2ee7cae030c.jpg
Är det något häftigt?
Ooooh'ja, supercoola bussningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2c782f14f32cfb389e5d0a0275305bb7.jpg
Rambussningar i obehandlat stål och gummi...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-aa2df2d6884476939c1e889ccf964acd.jpg
.. som med klubba applicerades i ramen. Ballt va? tongue
Men nu sitter bladfjädrarna inte längre provisoriskt upphängda, så man kan gå vidare och hänga på däck och snart ha en rullande ram smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-472d4cf94c70892a41a0f97459f84131.jpg
Mestadels tråkiga saker som behövs för att kunna sätta ihop ramen igen, bussninigar, filter och småsaker. I sverige hade det kostat typ 15.000, från USA blev det bara bråkdelen, frakten inräknat...

Däremot har allt tagit på tok för lång tid, jag hade ju tänkt vara typ klar med allt redan. Så jag kommer inte ge några fler delar gnuss och puts, utan bara bulta ihop allt igen smile

SÅ, tills vidare,

Edit: skrev först "Gud välsigne er", men 1) skrattade så jag grät, tills 2) någon kanske tar mig på allvar och blir förolämpad?
så redigerar det,


Heil Satan.

Senast redigerat av Godspeaker (23 mars 2017)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
26 mars 2017 · 1 187 Inlägg

Jag skrev ett långt inlägg, men glömde tydligen posta det mad så nu blir det light-varianten.


Vem vill se en äcklig motor?

Den borde tvättas, fixas och tätas, män häbli'int'nå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-95589867c47c2b60f9ac334ca27fa219.jpg
Det ska bara bultas ihop och startas, först efter den är besiktigad så blir det roliga saker igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6fc7349d15e2999332b3eaf4127be168.jpg
Det relativt superäckliga växellådsbalken fick följa med över utan kosmetiska förbättringar.
Rolig fakta-koll: Den passade. nästan. efter man borrat ett par extra hål.
Så ramarna är inte 100% lika, någonstans i framtiden kan det lurka ett stort "oj hoppsan", meeen, framtida Tobias är säkert mycket bättre rustad att hantera den saken.

Så motor och växellåda sitter i nya ramen, jag trodde fjädrarna skulle sjunka ihop lite när det kom tyngd på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0571c1ffb95fabcb1772f6db2681a3b1.jpg
Nope.
Det saknas förvisso några hundra kilo hytt och skärmar osv, men ändå smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
2 april 2017 · 1 187 Inlägg

Dagens verktyg: Plankstumpar och brädbitar


Mina damer och herrar, flickor, pojkar och alla lagom mittemellan,
här kommer en tvättäkta FOTOBOMB.


Mindre text, mera bild. En bror hjälpte till att skruva, en annan fotade oss, så dagen är väldokumenterat. Jag slänger upp typ lite av varje.

Men först, en bild på ett av de gamla motorfästena.
I en perfekt värld ska de inte vara av 2-delad design. Båda fästena var av, och av dess blanknötta ytor kunde man utläsa att min motor förmodligen studsat runt som en koksad hundvalp på korvmarknad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c3966f11160c5a0220225ce76be0ac70.jpg
Det enda som hållit motorn på rätt plats var växellådsfästet, så jag känner mig lite halvnöjd över att jag lyxade till det och beställde nya motorfästen. Jag tror de kostade hela $8 styck roll



Så, 07:03 vaknade jag under 3 lopphögar och en klubbad säl, aka 3 katter och en sambo. Efter en stärkande bacon/Chili-omelett och 2 koppar kaffe var det lika bra att ta itu med skorven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-899bffe65009917c45ec50a7f8eb654c.jpg
Det här är förhoppningsvis sista gången vi ser ramen utan hytt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8653e48963ac54699699159ee33fabb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5dced1b49d1f73fd6885c412733663f8.jpg
Lillebror kallar den för trädgårdstraktor, och det epitetet satte sig... en glorifierad trädgårdstraktor, det är precis vad det är.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e5031c79ba3a1d3d65f67f909b65ed95.jpg
Gamla ramen och hytten stod kvar på pallar där den stått i 3 månader. Fy fasen va äcklig den ser ut, med motorn ute så hittades att på något ställe har den även börjat rosta hål uppifrån på sina ställen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1d78623eaebeed502019f13cbbce1521.jpg
Medelst olikformade brädbitar, 8 pallbockar och 2 domkrafter hissades mycket sakta och försiktigt ramen ned på dolly's och rullades ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-dd49aa5dee3f81e04eb0ed803ad218ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-14c522cb7b53f2e70d2eb17171c2b2a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ce8c910dbbe163d1bd1bc7bf4a44d768.jpg
Vi plockade av bakaxeln på nya ramen och sänkte ned baken på dollys för att få den så låg som möjligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cc066c626a0911ba19528c090f0247ab.jpg
Sedan hissade vi upp gamla ramen på pallbockar igen, och lossade bultarna till hytten.
Längre pallbockar in under trösklarna på hytten, och ramen sänktes ned och rullades ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-959cd0faadb5b506117f999bbaa11fa9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a5174fef9acccaae15ff8ee8816d377b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d42ad6f13c80e123bd8c902e4af6acf6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-debda8dd223488f2d2fecd5e7d2d0abe.jpg
Sedan var det "bara" att peta in den nya ramen... utan att slå i styltorna som hytten balanserade på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-03a722434daba5eeb66aa214b75bf4aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6e10f8f10e9701f1646e272f08230c61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c4c56297aa1727d83d89dfd86c561bae.jpg
Lite brickor, hylsor och mellanlägg skulle återvinnas från de gamla chassi-bussningarna. Som synes av resterna på golvet så hade de drabbats av en djupgående släng av lättare ytrost hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f2d6a57b4e3c65673cd25e4dfb144254.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2898df552ad37f3f4c21efdac30c8271.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4c4f6c820920ff2dd1f727134cceec00.jpg
Men jodå, vi fick ihop det.
Med lite halvhyfsat ögonmått, en näve tur och några lösningar där en halv pickup balanserades på toppen av en 60cm lång planka ställd på en 45cm lång stock på högkant på en domkraft på hjul...
Något moment av "Oooh, shitfanskukihelvete", men jodå. Vi fick ihop det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b14f88020af81bf2bf4c27016d6e1331.jpg
Den gamla äckelramen ska bara strippas på en kabelstam, sedan kapas den upp och dumpas på för ändamålet lämpligt ställe. Hamnbassängen? GM's lokala återförsäljare?


Den nya ramen verkar väga in ca 2-3 tum högre fram big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-547b3118a63866439872d3c6e619b5d9.jpg
och bak mäter vi numera in på ca 200 cm. Lillebror efterlyser upplysningar om hur bred en parkeringsficka egentligen är??  Vi filosoferar över huruvida det kan uppstå vissa komplikationer i vissa kvarter.
Att däcken ligger ca 6 cm utanför skärmkanterna är kanske inte helt idealt, eventuellt kan det krävas lite skärmbreddare roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cabba0afaa7c1413763f2a96813169b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a4e8e33ef0b46678152b7ef6da5c08d3.jpg

Men jo, fan vad det ser stabbigt ut! Lite skönt baja-häng, med andra däck så finns det god chans att jag får till prerunner-stuket på den big_smile

Fy satan va trött jag är nu.
I morgon blir det soff'häng hela dagen smile

Senast redigerat av Godspeaker (2 april 2017)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
19 april 2017 · 1 187 Inlägg

Hunted skrev:
Haha du ser exakt ut som mig typ, bara kortare skägg! Fan va sjukt.
Bilen blir kickass som väntat, gillar verkligen stuket du jagar och verkar uppnå.

Haha, förtidigt tunnhårig och allmänt överstilig alltså?
Lite för tidigt än för att säga om det blir som jag tänkt, men med lite tur så... är väl mest fråga om hur mkt pengar jag känner för att slänga ut tongue

Djo, Low, Bennybira, MarkusJH & Volvo544special65 skrev:
"nice shit!"

Tack grabbar, kul ni gillar, det är alltid tacksamt att logga in och uppdatera när det finns folk som godkänner ens balla (läs: dåliga) idéer big_smile


Tyvärr har det inte hänt supermycket, det där med tid osv, ni vet.
Men jag hittade en av anledningarna till att allt varit lite snett.. Fästet som håller en bussning till hytten var helt enkelt borta, det hade rostat så mycket att bussningen svävade i luften. "Hornet" som gåt upp bakm är första fästet till flaket, även det tunt som tidningspapper.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a7e9159c470290465fffbc4b5cea36df.jpg
Övriga fästen såg inte överdrivet mycket bättre ut.
Så vad höll då fast hytten och flaket frågar ni er?    ptja... inte så mycket tongue

Sedan försökte jag hitta en skrotgubbe som gratis ville komma och hämta 150kg gammal amerikansk plåt? Ingen nappade, så jag kapade upp den i behändigare bitar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e76df118a46e2ee03ec6aa12e6b5fb56.jpg
Sedan hivade jag in den i baksätet på Civic'en och körde den till den kommunala metallåtervinningen. Ibland är de enklaste lösningarna de bästa.

Well, bara för att fylla ut med några bilder fler bilder: Jag har monterat nya stötdämpare.
KYB MonoMax, till en C2500 (91-99) Suburban 2wd. Lite biffigare och någon tum längre än original, passade perfekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d86f1fa11aad5f3360a3e559796837d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a6319d36911b24e7fce9a38d6ca26a34.jpg

Ska ta ett ordentligt ryck här i helgen och se om man får lite ordentligt mekande gjort, så det blir lite roligare bilder smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
26 maj 2017 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Inte alla som kan säga att dom kört en s10 ram i baksätet på en civic wink

Haha, nä. Fast det hade varit lite mera stil att ta den på taket. utan takräcken, fastsurrad med spännband genom rutorna tongue Måste komma ihåg det till nästa gång.

Fiesta_Racing skrev:
pappa gjorde samma sak med en gammal golf 1a för många år sen. kapade karossen i bitar och slängde i dom i järnskrotet på lokala tippen

Ja, det är ju så man borde få nobelpris i EcoGrönPowerFEminism eller något tongue Skämt åsido, klart man skall återvinna skit, ogillar när folk lämnar skiten i naturen.

Asconamies skrev:
Man kan inte annat än sitta och läsa och idiotflina för sig själv när man beundrar detta projekt (samt dina perfekta ordval)! Själv försöker man förbrilt få något till stånds på ens egen lilla pickup ( gmc 2500hd ) med kabelbrand under instrumentbrädet samt 2kg pulversläckar damm att städa bort smile väntar med spänning på vart detta ska sluta smile

Tackar! Men en C2500 är fanken inte liten.... min bil är en kärringpickup, din är på riktigt. fast jag tycker det låter dumt att du tände eld på den?

Cuefa skrev:
Ordbajsarnas riksförbund lär ju ha haft dig som ordförande sen du värptes ut till denna intet ont anande jord big_smile
Detta skall fortsätta följas med stort intresse!

HAhaaahaha, de va de bästa jag hört på länge.



Nå, jag har inte dött ännu.
Mycket jobb
Sedan mycket sådant där "umgänge", ni vet, bland "folk". När det blir "vacker väder" så är det inte acceptabelt att stänga in sig i en mörk källare, man ska vara "social" och "passa på att njuta".
Jag vill ju inte gärna bli betraktad som konstig eller motsträvig så med andra ord: stackar jag har tillbringat mina eftermiddagar med att inmundiga allsköns bubblande och lätt rusframkallande drycker ute i solen.
Solen: Ett samlingsbegrepp för ställen där svenska kvinnor klär av sig i stort sett alla kläder, och sedan blir modernt förnärmade över oss stackars förvuxna 17-åringar som förläget försöker hålla ögonen i styr.


Dessa olidliga eftermiddagar har valts helt orelaterat till "Den Där Bulten" som det spekulerades om för några månader sedan.
Ni vet, en sådan där som bara suger livskraften ur en...

För att få gott om utrymme när vi lyfte motorn så valde vi att plocka loss downpipen från grenrören.
Muttrarna som höll ihop det var dock helt borta, så pinnbultarna kapades, med tanken att "de kan man alltid borra ur sedan".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-626c69cf88227050aa9d3d1bc4ccd49b.jpg
Det är en kapad pinnbult med resterna av en mutter. .. och det är nog den som såg bäst ut, de övriga 5 var sämre.

Nå, att borra ur de gamla pinnbultarna ur grenröret?? Nope.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-daf278f33b96974a3e6b84903d351a95.jpg
De har härdat till något som är starkare än kryptonit. Jag har gjort slut på alldeles för många borr för att det ska va kul, och jag har helt enkelt inte kommit igenom dem

Så för att slippa klydda köpte jag 2 grenrör från en skrot, enklare än att hålla på och förstöra borr.
Från samma bil, samma artikelnummer. Men inte faan passar de...
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2af54c538d790ef4bed1d5f0bf95299a.jpg
Som jag nämt tidigare, jag har fortfarande inte förstått hur tusan jag skiljer de olika S10'orna åt. Beroende på i vilken fabrik, månad och av vilken hamburgeätande kusinbesudlare som skruvat ihop vraket så har de helt olika delar. Mina nya grenrör saknar EGR-port... vilket kan bli förbannat tråkigt att fixa till.

Så ja.
Jag har suttit och tjurat i solen och druckit öl istället.

Meen den nybygda kardanaxeln är på väg hem, så snart ska det väl vara slut på ursäkter till att skjuta upp sådana här tråkiga saker smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
29 maj 2017 · 1 187 Inlägg

Berglund_89 skrev:
sade långa saker cool

Dude! Så där kan du ju inte säga... Åh ena sidan känns det sjukt taskigt att ovetandes ha förolämpat en trådföljare, jag gillar er alla!!
Åh andra sidan älskar jag att trampa på folks målade tånaglar, så just nu vet jag inte hur jag skall hantera dilemmat lol

Det absolut bästa är nog  helt enkelt att inte ta mig på allvar - det gör inte jag. Någonsin smile Så länge du inte erkänner en rosa-aktig partitillhörighet, för då kommer jag kissa på mig av iver att få säga emot!

Djo skrev:
Jänkarna har fan sina idéer jag skulle talat med skroten och se om det går att lämna tillbaks dom.

Det är rätt. det borde jag. men 1) jag hatar att klydda med returer och återköp, samt 2) jag är sjujäkla lat ibland.






I lördags var det så där helt fantastiskt vackert väder,
så jag passade på att åka ned och stänga in mig i garaget, dricka kaffe och lyssna på Sabaton smile

Jag hade från början någon plan på att faktiskt renovera upp grillen, men jag har helt enkelt inte lust. Så för att komma lite framåt i bygget bultades den fast, smutsig och smårostig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a31ddfd006396ee79605a1302f285005.jpg

Tillbringade sedan 2 timmar med att försöka montera de nya slangarna till oljekylet - de hade en härlig amerikansk eftermarknads-passform...  Medelst sandpapper och milt applicerat våld halkade det till sist på plats.
Troligen har detta försiktiga övertalningsmedel förvandlat mina fin-fina slangar till anordningar som sprayar fin oljedimma över hela motorn. Nåja, mer om det senare - det visar sig.

Med kylaren på plats var jag tvingad att löst hänga dit skärmarna, bara för att få lite helhetsbild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4a7bfd51a625699aff8512f708058fb6.jpg
Oh, titties!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-076fe6c76b16acd4247b8eed72c3843d.jpg
måste ta mig tid att slänga ihop det lite snabbt.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
3 juni 2017 · 1 187 Inlägg

Asconamies skrev:
Det var inte jag som tände eld på kabelserien det var förra ägaren som hade kopplat och haft sig till radion, jag köpte den av försäkringsbolaget som hade löst in den. Lyckligt ovetande om allt vad som hade brunnit upp.... smile

Oh'fyfan. ... bara till att riva ut allt och börja om från botten. Fy tusan, men man är inte en motornörd fören man gjort åtminstone 1 jäkligt korkat köp smile Själv har jag gjort minst 3 - och även om man vid första anblicken tycker att Skorven borde passa in där så nä, den är inte en av dem.

Cuefa skrev:

Godspeaker skrev:
*Massor med text och bildporr*

Fyfan vad grym den kommer bli... GUUUUUD (sa ateisten...) vad jag saknar min Cherokee när jag ser en manlig ram med ännu manligare grovmönstrade däck på...
De södra delarna av landet kommer darra av skräck när du rullar fram på de trånga storstadsgatorna big_smile

haha, oavsett åberopande av spöken och fantasyfigurer så tror jag inte att skorven kommer ingjuta skräck hos pöblen.
Den må se ganska maffig ut på bild, men i verkligheten är den ju faktiskt ganska behändig storlek.
Typ som en gammal 740. eller rättare sagt 2 st gamla 740 staplade på varandra.

razpataz skrev:

Djo skrev:
Fyfan va frän den kommer bli big_smile du får köra över mx5an sen för att vissa hur manligt allting är wink big_smile

1. Det är en Eunos Roadster, bra mycket bögigare än en vanlig mx-5.
2. Nej. Den ska inte köras över. Jag kan absolut se underhållningsvärdet i det, men då jag är lite gråtmild när det kommer till min tjejbil så måste jag motsätta mig det. Tyvärr.

DJo, ledsen göra dig besviken, jag delar mini-brors gay-känslor för flickbilen. Den är faktiskt ganska ball, på tok för ball för att köras över. ... sedan kommer vi till rent praktiska omständigheter, som typ att hinna ikapp honom, han är snabbare än mig.
Och räckvidd, hans bensin räcker garanterat längre än min tongue




Jag och sambon tog en helkväll i garaget, äkta kvalitetstid.
Medans hon reparerade och stylade sin Cooper-S så öppnade jag mitt paket från Svea Bil.

Jag vet inte om någon minns, men min gamla kardan var kaputt, samt smått inkompatibel med min nya bakaxel.
Det var dessutom någon slags dubbelkardan med extra knutkors och någon liten kulled i mitten, typiskt jättedryg att renovera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6e98626b56988ccb9ae72f472d3e0bb7.jpgSå för några veckor sedan skickades således främre halvan upp till Svea Bil i Bromma för lite specialarbete.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1827a7390cc399f4cb228346de938ef4.jpg
Den kom tillbaka balanserad, uppsmord och med lite mindre rost.

Den bakre biten är helt nytillverkad från yoken och bakåt, med två helt vanliga hederliga knutkors, utan konstigheter. Hela klabbet är uppspänt och balanserat,

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3ee8f66f050c01104e3198d21cfcea84.jpg
Jag hade tänkt lacka allt svart, men då jag är löjligt förtjust i borstad/bearbetad metall så blev den bakre nytillverkade delen endast klarlackad tongue
Främre rostiga halvan fick några halvhjärtade drag med lite mattsvart, mest bara för syns skull.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-27ff7b710c128d5ab550cfb2cbff1146.jpg
Varför skicka den över halva sverige istället för att lämna bort det här nere i Skåne?

Kan någon se skillnaden mellan 1) "Öööh, vaddå dubbelkardan? Chevrolet, mnja.. aldrig hört talas om det.. Jo, vi är specialister på kardaner, men.. mnja, du får komma förbi så får vi titta på det. Mellan 4. och 15.000.- och så kan det nog ta 5-6 veckor att få tag på rätt delar
eller 2) "Dubbelkardan, är det Cadilac eller S10 du kör? Ja, skicka bara med måtten så fixar vi det på 2 veckor, max 8 tusen."
Det är så jävla trevligt att betala folk som verkar veta vad de pysslar med smile

I dag sitter jag dock och nojjar över att den inte ska passa, att jag gett fel mått och den kommer vara för lång. eller kort. Egentligen borde jag ju ha testmonterat den innan jag målade den, men... meh.

Måndag - testmontering.
Nu - öl och livsnjuterier.

Senast redigerat av Godspeaker (3 juni 2017)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
7 juni 2017 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Snygg kardan och förstår varför du valde alternativ nummer två smile
Okej ni får väll bespara Anus roadstern från att bli överkörd då men då får du köra över någonting annat wink

Köra Över Något, Check. "Nej konstaplen, det var rösterna på internet som sa åt mig", men med tanke på den för närvarande oerhört framgångsrika terroristjakten kanske jag inte ska dra just det här charmerande  och aningen smaklösa skämtet något längre.

Power-krille skrev:
Den med (dubbel-knut kors) är vad vi kallar vidvinkel, pallar jäkligt snäva vinklar och är inte speciellt svåra att byta kors på!  Men det gäller att centrumkulan är hel och fräsch.
Och att den såklart är kompatibel med nya axeln.

Jo, de har sina fördelar har jag förstått, men... äh. Nu blev de inte så tongue har dock sparat det mesta av den så man kan bygga upp den på nytt om det behövs. Är ju förtusan svindyra på skroten mad

Dissection skrev:
När kommer cumminsmotorn?? wink
Prem lagd

Välkommen ombord intelligens-tåget. Här hänger IQ-maffian i väntan på revolutionen smile
Men jag är ledsen, någon Cummins blir det inte i detta bygget iaf. 

Hunted skrev:
Jag började frenetiskt tillfredställa mig själv med ena handen medans jag skriver detta, bara tanken på en cummins i detta aset gör mig våtare än en jungfru i nöd under ett testosteronfyllt nakenrace mellan grekiska atleter i stekande sol.

... råkade du ut för ett katastrofalt syftningsfel pga lite otur i hjärnan, eller jämförde du precis dig själv med en, i det väsentligaste avseendena, okysst ungmö i ett romantiserat antikt grekiskt scenario?
well.. jag har lite svårt att förhålla mig till detta. Om jag frågar så här - känns det verkligen, verkligen, som en bra idé i den här tråden? roll

Cuefa skrev:
Hahaha, ja det vore nog coolt! Men ett sånt bojsänke i den bilen skulle nog förvandla den till en kofångar-skrapande hopp-ramp för BMX-patrullen, med den vinkeln! En cummins väger ju fan mer än månen! Dom har ju iofs 4-cyl Cummins också... men... nä....

Man kan ju alltid klämma dig hårdare fjädrar bara smile ... förutom den lilla petitessen att de här flickramarna börjar spricka och fransa upp sig när de torteras för mycket sad
Första generationens S10'or kom faktiskt med en L4 diesel, "Iron Duke" 2.5L. Typ 95 hästar och 170nM, vägde mer än .. mig (politiskt korrekt tjockis-skämt).

Knugcab skrev:
Jag rekommenderar en Nissan SD25 på 72 hk med sidepipe strax bakom öronen. Det är jättekul. Jag lovar.

Haha, klart det är! De ska låta lite, så folk hinner akta på sig smile



Men på de stora hela - Nej. Ingen Cummins i denna. Det kommer kanske i något annat bygge.
Faktum är att jag gillar 6'an i den här, eventuellt kanske man borde ha någon smallblock-8'a i den i framtiden, det visar sig.
Men ingen stor diesel-kamin i min lilla stadsbil, det passar helt enkelt inte stilen smile


Montera Kardan, hur svårt kan det va?
Svar: Jättesvårt, när man är lagom värdelös..

När jag plockade hem den nya bakaxeln så konstaterade jag att bultarna som skall hålla knutkorset i yoken var aningen fastrostade. Jahapp sa jag och lämnade det åt framtida Tobias.
Den framtida Tobias sa Just'faan när han monterade bak-axlen, men tänkte han kan lika väl lossa de fyra bultarna sedan, och monterade fast bakaxeln under bilen.

Tvi'tusan för mina lata jäkla föregångare som aldrig tar tag i problemen så fort de uppdagas..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f842dd0df2c544a0d0d72b672bc2ee10.jpg
En bult kom ut med hjälp av mutterknack. 3 bultar gick av.
Åh va roligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-673ce978ee2272087c619f4e8c847c00.jpg
Fördelen med min bil är att den faktiskt är så hög att man får plats i skräddarställning på golvet under flaket. Nackdelen är att jag satte mig i högen med borrspån, som nu förpassat sig in i min vackra rumpa...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-863c09fef04cf0534751ec5e47a5e092.jpg

Jag försökte faktiskt gänga ur de avdragna bultarna, borrade hål, slog i tappar, värmde, lirkade och pratade fint med dem. Framgång: 0%.
Alternativ nr 2 blev att borra igenom hela klabbet, bort med den där 7/41" fingängade jänkestorleken och ersätta med 4 hederliga M8 med mutter på baksidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-403ef4e3c218b0670c2b8989119f21b3.jpg
Bultarna skall dock ersätta med något i typ 10.9 med Nylockmutter, kommer kännas så jävla fånigt om jag plötsligt tappar kardanen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1f1b62e91e7faeec84f575facc822e6d.jpg
Sedan har jag förmodligen ett visst jobb med att shimsa bakaxel, växellåda och mellanlager för att få lite vettiga vinklar på klabbet, meeen... det sparar vi till framtida Tobias. Han reder ut sådant.

Sedan, lite morot för att orka piskan, jag hängde på grillen och den övre halvan av gamla stötfångaren, Det sitter temporärt och snett på plats, men man får iallafall en idé om hur det blir.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ef3d81316ac4f45ad534dd9f8cb7520d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ca308a062edc56912b10fe99b4bae712.jpg

Mnjovars.
jag ser fram emot att kunna börja peta med finlir och detaler.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
27 juli 2017 · 1 187 Inlägg

Här har tydligen varit lite dåligt med uppdateringar den senaste tiden.
För att motverka detta så tänkte jag härmed demonstrera min nyvunna passion för att ta suddiga bilder på tråkiga saker.

Det händer saker nu, massor av småpyssel som tar tid, men det blir resultat! Det närmar sig!

Håll tillgodo med årets tråkigaste fotobomb

I påse nummer 1 fanns det Clips. och lite bult. i konstig amerikansk storlek. Som trots idogt efterforskande på likaledes konstiga amerikanska forum visade sig vara fel konstig storlek i jämförelse med vad som satt på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9c95049e72b91b7d974b5562d994c591.jpg
Så nu är det blandat fingängad tum och "vanlig" bult.
Tips på bra affär när du renoverar äldre bil eller jänk: Örebro Agenturaffär. Clips och pryttlar.

Bortrostade clips ersattes iaf med nya clips, och ena skärmen bultades på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1539168649fed94d3a1bb2c45b508971.jpg

Sedan har jag petat med kabelhärvan och försökt hitta ett logiskt ställe där den skall gå. Till sist tillämpades den amerikanska tekniken från chevy's fabrik: Jag knölade ned allt hur som helst..
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-af253418e25c503b268b0e6c3c688c77.jpg
Jag drar mig lite för att lägga på batteri sedan sad Jag kan se framför mig hur det sakta börjar stiga en lite rökstrimma samtidigt som det hemtrevligt knastrar lite stilla från något ställe..

Sedan löste jag lite smidigt problemet med mitt inköpta grenrör som saknade EGR-anslutning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fec7d024b881c52b9c08a42ceb6131d6.jpg
Jag köpte ett till.... Tydligen gjorde jag inte bort mig helt när jag köpte förra, sakkunnig peronal gick ed på att jag skulle ha grenrör utan egr. Som tidigare konstaterats, den här kärran är ett hopplock av vad GM hade liggandes på hyllan.

Grenrör på plats. där i mitten. Trevlig arbetsmiljö va? Man blir trött bara av att titta på det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e77d2b313d49a5a9d951decb3aca628f.jpg
Sedan var det den där ac-kompressorn som satt där och kände sig övergiven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d3e7aefe1bb9799bb9199593f3aa009f.jpg
Den ersattes med ett snordyrt HiTec-löphjul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ee8752595b07692fc73982d0a8882bae.jpg
Äkta amerikansk kvalitet, från China, så det passade så klart inte.

Efter lite hållfasthetsberäkningar (Hm, borde jag? -Ja'förfan. bara kör) så modifierades omsorgsfullt den snordyra biten i kinesisk aluminiumlegering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2c967614cb1f562eb51c2e671aad9c7c.jpgFör att upprätthålla traditionen med powertools så satte jag den roterande filen in i en fingertopp. Traditioner är viktigt. Fingertoppar mindre viktigt, man har ju ändå 9st till, och de växer ut igen.

Sedan överkom jag mina traumatiska erfarenheter av bromsrör! Jag och bromsrör går lika bra ihop som kommunalanställd anläggningspersonal vs faktiskt arbete.
Löjligt nöjd med resultatet med rören på bakaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e0e1bd308b6359126266ea3c6170fa0d.jpg
Min gamla rostiga kåpa till bakaxeln fick ju lite lack i vintras. Det råkade dock även följa med en ny kåpa tillsammans med någon låda från låtsaslandet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9ebfbd37d79aba3aa368404957d55c4f.jpg
Efter en okulär besiktning av de båda, så kom lillebror fram till att "Den kromade kommer ju alltid reta några fler".
Check.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5dcbb341e291af7df6383cdae0e7ecc0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-45ae9d425f0abb794c40a49965805128.jpg

Massor av småpet, inget som är kul att visa upp, men fronten sitter iallafall bultad på plats nu, så det närmar sig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6a7ee9089bfefa10e957e5a1cc291279.jpg

Snart dags att lägga på ström och testa vrida om nyckeln smile

Senast redigerat av Godspeaker (27 juli 2017)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
6 augusti 2017 · 1 187 Inlägg

En liten snabb uppdatering.
Det närmar sig färdigt. fortfarande.  igen.

Det är inga bilder på hur oändligt kul det är att knäcka bromsrör i 8 timmar. för att sedan tillbringa 10 timmar till med att försöka få systemet upprätthålla den avsedda funktionen: Att utan läckage transportera bromsvätska.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6bb7a6cd1a8f9bd05f9dcce865a589be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c327090de920a45f15e06b2e8ea1587d.jpg
Jag och en bror fick lägga allt för många timmar på att kona om mina rör, då det läckte ur typ varje skarv.
Sedan fick jag även byta en av mina nya fina bromskolvar bak. Made in USA (Manufacured in China).
Efter att ha konat om ena röret på bakaxeln 3 ggr, så upptäcktes det att prylen var så dåligt tillverkad att det skulle varit omöjligt få den att hålla tätt... Tog 4 timmar extra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d2c1f74e45f61e925a978296051ff013.jpg

Det har hänt mycket mera, men det är inte så spännande bilder på när jag kopplar ihop sladdar eller bänder på plats slangar..

Det skulle ha kunnat blir ett par intressanta bilder från idag när jag shimsade växellådsfästet för att få bättre vinkel på kardanen.
Jobbet innefattade en domkraft, en brädbit ståendes på högkant och ett tjyvjärn. ... det kändes inte riktigt som rätt läge för att lämna sakerna och hämta kameran tongue

Här kommer dock en tröstbild på när jag linerade upp lådan/kardanen/mellanlagret.
LASA'-POWAH!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-470ad7dd88a034ee4f0e8e116b49e078.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-841804afdd0b70cdc29865a404d5ac4d.jpg
Jag passade även på att stoppa lite laser i ögonen.
Tips: Stoppa inte laser i ögonen. Det är o-bra.

Sedan har jag haft lite tråkiga stunder och där jag bättrar på lite tråkiga saker.
Bättringslack på frihand med sprayburk, utan speciellt bra grundjobb (jag borstade bort vad som satt löst).

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-61e8e522069a0bf71b7f72edad23d499.jpg

Gråbruna innerskärmar är något av det osexigaste jag vet, på samma plats som Babben Larsson och Inkomstdeklaration.
Alla nyss nämda saker blir mycket bättre om man tömmer en 1½ sprayburk över det.
Dessutom blir man så bäng i huvudet av ångorna att man lättare kan acceptera livets tråkigheter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b0de26bc5fd57d460909206460988289.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d735bbb688a1600ac7c2be86989de182.jpg

Nu jäklar är det inte mycket kvar! Jag satsar på uppstart inom 65 timmar cool

Senast redigerat av Godspeaker (7 augusti 2017)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
10 augusti 2017 · 1 187 Inlägg

tredje försöket






Meeeeeen!!
Nu när jag laddar upp klippet så ser jag att den tänder parkeringsljuset när jag slår till tändningen, det märkte jag inte när jag var själv i verkstan. Det skall den inte göra.
Den har inte automatiskt ljus.
Och jag tror inte att jag har hört soppa-pumpen.

Så jag har lampor istället för bränslepump? Det här kan bli en spännande förmiddag.
Back to work.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
19 augusti 2017 · 1 187 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Blir ju gööörbra detta, som vi värmlänninger säger wink https://open.spotify.com/track/0OMvPuFZbl94WC3YUrj3ME

Euhm... Låt oss härmed i samförstånd besluta att, för sinnesfridens skull, i fortsättninen ej till varandra delge vår respektive musiksmak wink Enligt min mening borde socialstyren och folkhälsoinstitutet blir larmade av den där länken

Cuefa skrev:
Visst är det skönt med hög bil?? Har en bild på min gamla Cherokee, där polarn ligger på garagegolvet med benen i kors o pinnsvetsar upp lite nytt golv big_smile Måste skaffa ett sånt här projekt igen...

Haha, ja, det ger ett annat perspektiv på saker. Nu när jag fått ned min minitruck på backen är den dock inte vansinnigt hög längre. Får åtgärda i version 3.2

Bob-Miller skrev:
Har du bockat dom broms rören,eller har du trampat på dom i nån veckas tid o kommit på att,fan dom kanske passar,haha skit snyggt vilket som..hehe

Mnjo, jag får invärtes mentala allergiska utslag mot buliga kopparrör, så jag rullade mina raka. Sedan, efter att ha plocka ned alla och konat om dem 3.67ggr, så gick själva rakheten till stor del över, och de antog den mer klassiska formen av hemmagjorda bromsrör, även mer kända som "HejKomOchHjälpMig".

Bob-Miller skrev:
Mer,mer..denna tråden gör ju att man sitter o små ler hela tiden..

Gott! Då gör jag åtminstone något rätt smile

Hunted skrev:
Om man vill undfly livets svårigheter och plågor är den här tråden en av få ställen man kan vända sig till. Salut!

¡Salud Comandante!

Dr_No skrev:
Ähhh bara en lite kabel som sitter fel, det fixar du ju lätt som en plätt smile smile

Bilel är inte min starka sida, men jodå, du var nästan rätt på det

Djo skrev:
Det löser sig nog ska du se smile

, sa John George Haigh.

team_larsson skrev:
vad använder du för kamera när du tar dina bilder, blir ju sjukt snygga!

Uuuh. en svart. med glas fram, och skärm bak. En gammal system-rackare som jag "köpt" av min sambo utan att betala. fast objektiv. stativ. photoshop. Sedan håller man tummarna och ibland kommer bilderna ut ok smile




Så,
Mina damer. Mina Herrar. samt alla Ni som sexuellt identifierar er med hamstrar och vitvaror.

Jag beklagar att det inte blivit vare sig svar eller uppdateringar den senaste tiden.
Jag har inte blivit sinnesslö, men varje litet moment har tagit en helt förbannat lång tid. Mycket inpassning, mycket lyfta i och ur saker för att få det i rätt ordning. Mycket användande av buntband...

Jag var duktig och gjorde en AttGöraLista, som mest bestod av påminnelser om att skruva fast saker på riktigt fylla på vätskor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-19415d1629d37ce633799542b78f5cb6.jpg
Dyra Droppar köptes mindre dyrt från das fatherland, till halva kostnaden mot i Sverige.
Min första tanke var att hälla ned biltema-jox, men lillebror ifrågasatte hur ofta jag planerat byta vätska i bakaxel eller växellåda? ... inte så ofta. ... så beslut togs att handla kvalitetsmärken.

De byråkratiskt drillade tyskarna skickade mina oljor på 4 timmar, de kom till Sverige på 20 timmar.
Sedan fastnade de på bulltofta postterminal i 4 dagar tills jag halv-vänligt ringde dem och ifrågasatte vad tusan de pysslade med.
Ehuru jag eventuellt må ha nyttjat ett aningen mer färgstarkt vokabulär, i syfte att till fullo understryka dåvarande sinnesstämning.
Den ena lådan kunde jag åka ut och hämta dagen efter, den andra körde de till mitt utlämningsställe.
08:00 på Ica Kvantum står jag och rycker i dörren, men inte faan är de någon som öppnar? Samtlig personal har försovit sig... .08:20 efter att ha googlat numret får jag tag i någon på frysavdelningen som lyckas meddela någon idiot som kom och öppnade. Idioten i fråga hade dock ingen kod till deras postutlämning, utan meddelade att jag var tvingad att invänta annan idiot med större behörighet.

... PostMord... deras inkompetens lyckas tydligen smitta av sig på varje kassakossa som skall hantera paketutlämning. 
45 minuter för att hämta ut paket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-11baa9680e577c73921f7ff64ecbcc51.jpg
Män'ja äin't bitter. näedå.

Nåväl, ni minns att jag inte kom igenom besiktningen pga avgasvärden förra året ? ... och lite rost, men mest avgasvärden. roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-16dc37cfe87b310022f3e9159019de2c.jpg
Gamla tändstiften. Ett visste behov av att byta dem ja.

Två gamla mobilbilder på hallonsaften från växellådan, jag tror inte jag lagt upp dem tidigare.
Notera all den fräsiga mörkgrå substansen som de adderat för att ge oljan en fin lyster!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-33b6d7c0a3d306ee9430735a5f26f606.jpg
Det var dock så mycket fina flakes i hallonsaften att magneten fullständigt geggat igen med typ 4mm flytande spån ovanpå. BlingBling.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-43ee53f05bb857ef27ee5d245437f8c8.jpg
I syfte att förhindra att bling övergår till pling, följt av ka-brak och svavelosande norrländska förbannelser byttes växellådsolja och filter ut mot mer konventionell typ utan glitter.
Jag undrar när den här stackars lådan senast fick sig lite omvårdnad. förmodligen samtidigt som tändstiften..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2c1961e9379352ce7a7e8a989b919792.jpg
Så, här står man.
Precis skvätt i 20 liter soppa. Fast blev bara 19 liter i tanken, då jag lyckade bryta av röret från min jerry can, och förpassade en liter bensin över mina skor. och byxor. och så en rejäl skvätt på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1bbf31a9dc0d22ad55889881ec1dfb74.jpg
Den efterföljande framgångssagan uteblev dock, så som påvisades i mitt förra inlägg.
Soppapumpen rasslade helt enkelt inte igång.

Någonstans i bakhuvudet så hade jag på känn att jag eventuellt varit lite vårdslös med den under tiden jag monterade den i den nya tanken, och att den därmed kastat in handduken för gott.

Felsökningen började med att kontrollera kontaktstyckena under huven. Där sitter ett helt knippe kontakter som länkar ihop med bakåtgående kabelstam. För illustrationens skull kör vi en gammal bild innan jag monterade skärmarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e77d2b313d49a5a9d951decb3aca628f.jpgDen uppmärksamme kan till höger se fler än 2 sladdar, från hytten och från motorn, som från fabrik är nerknölade under bromsservon, och numera efter renoveringen, åter igen nerknölade med exakt samma mängd hantverksskicklighet och yrkesstolthet...

ca 90 minuter tillbringades med att kolla, dubbelkolla och plinga kontakt med hjälp av multimeter. Slutsats: Allt är i ett bedrövligt stadium av knapphändig funktion. Check.

Men vad har vi när vi följer kabelstammen förbi soppa-tanken då?
Jo, i den änden har vi baklamporna. Den som har gott minne kanske minns bilden? En kort beskrivning av kablaget till baklamporna: Samtliga sladdar är klippta på minst 1 ställe. Där satt ca 10 strömtjuvar, 3 extra sladdar, och sedan är allt korskopplat på något fullständigt ologiskt sätt, med hjälp av 10 små sladdstumpar som var virade runt kablaget i små nystan...

Lillebror tillbringade några timmar med att försöka klura ut vad som var vad, och varför....

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-68445fc7fc00b2d2aac18fbd7e45fb97.jpgKablaget EFTER det "fixats" av oss, det är 4 ggr bättre än innan.

När jag la mig där och kollade, så fanns det dock ett litet nystan av sladdstumpar kvar, som vi inte plockat bort då de inte gjort någon skillnad till lamporna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-db0c06f53c7265863038b5fe3f2ab438.jpg
Någon som vågar gissa vad som var inkopplat där?

... någon ... ?

Rätt svar är: Jordningen till soppa-pumpen. Den var inkopplad till baklamporna.
Logiskt va? Istället för att koppla in den på den stora jordade järnbiten där allt annat är jordat, så kopplar vi såklart in den på baklamporna!! Ta'Fucking'da, Genius!!
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b2/59/df/b259df9b35b020ae37f4048a78c60cff.jpg

Här tog det verkligen slut på snygga lösningar, och skiten skulle ihop.

punkt.

Sladdstumpar klipptes bort. kablar kopplades ihop och jordades.
Multimetern tjöt och visade sporadisk på värden som för en person med kunskap inom bilelektronik säkerligen har stor mening.
Jag rökte cigarr, lyssnade på Sabaton och fantiserade om en bättre värld utan hemmafixare... faild to see the irony?
Knappar trycktes på, sladdar kopplades på andra sätt, och när baklysena uppvisade tendenser till att närma sig godtyckligt icke helt vettvillig trafiksäkerhetsstatus, så gick jag och hämtade brandslangen. ... bara för att.

Vred om tändningen, och YAY! Soppapumpen går!
Ett lågmält brummande som harmoniskt ackompanjerar det hemtrevliga plaskandet av bensin som muntert läcker fram ur mina skarvade bränslerör... Cigarren släcktes.

Men efter att ha rengjort ögonen med lite bensin, så...


Det brann inte ens!  big_smile

Klockan är nu ca 13:00, Torsdag. Fredag ska jag resa bort över helgen, Måndag börjar jobbet.
Jag gör det enda ansvariga, och beställer besiktningstid till fredag morgon 07:00.

ca 14:30 Blinkers bak har blivit en kombo av amerikansk och svensk funktion... jag har av någon anledning fortfarande automatiskt parkeringsljus, vilket jag inte hade tidigare. Bromsljuset slår ut varningsblinkers....
Jaha.
Nu är det så.

16:00 jag har 0.7 var på ratten åt varje håll innan mina lyftspindlar tar emot bärarmarna. 1.5 timme går åt till att slipa ned styrstoppen för att få rätt vinklar.

17:30 jagar läckor, monterar småsaker, skruva fast större saker

19:00 well... det här kommer ju omöjligt gå igenom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a92623b33e0ab71dd4fb9c0f585b701d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-44ef5cfc32dccf83140196df8b28d61b.jpg
23:48 Burgare från BK och pilsner.

Fredag 07:00. Original-däcken på, besiktningsdags.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-125a3ec737701330828e4592118ceb3b.jpg
Tanken var god. Fungerade inte. De sticker ut.
Men jag tror iallafall inte besiktningsmännen anade något... De berättade att däcken stack ut 25mm utanför skärmkanten. "Tack goa herrn. Det hade jag ingen aaaaaning om" sa jag artigt och skrapade med foten.

2'a på däckens slitbana utanför skärmkant.
2'a på läckande luftningsnippel.
2'a på inga vita parkeringsljus framåt.












that's it.






Skorven, version 3.0.0.1 Beta

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-130eeb9c383143658c83d90104e6ddde.jpg
Den genomgående meningen för den sista veckan var "Jaha. Men nu är det så..", vilket upprepades som ett mantra under tiden någon mer eller mindre vital del fixerades med hjälp av buntband.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-32d64c7a90bd9b00793476ca3622b31a.jpg
Allt på slutet blev lite halvhjärtat, "men nu är det så". Åtgärdas vid nästa renovering. eller när något ramlar loss.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-96b183fa354a2b3dc63729f08dee258c.jpg

Den är (så gott som, till största delen) igenom besiktningen!

Körd i en vecka, successivt lite snabbare, har vågat närma mig 90km i timmen. Tusan vet om den inte hänger ihop!
Visst, den drar litet åt vänster, min hemmapulade hjulinställning med bygglaser blev inte helt optimal, menmen, petitesser.  Något verkar skava och skorra vid låga hastigheter. Något lager låter förjävligt vid 1870 rpm. .. men den fungerar.

Sökte efter lite riktigt jäkliga viktiga papper igår.
Hittade dem inte. Hittade några gamla dekaler...
Och, eftersom jag, min välpolerade yta till trots, fortfarande är en barnslig idiot, så applicerades nyligen återfunna dekaler på min minitruck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-95287c369bbd34da0d94ae366d5eb7fb.jpg ... det är en lögn... den läcker visst olja. och all power är sedan länge borta.

Och eftersom bilen nyligen passerat "godkänd" så har jag ju en maniskt behov av att försvåra det lite för mig själv till nästa gång... Mattsvarta baklampor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0635f4779ef884862be859287d19fb2f.jpg


Jag gjorde säkert 100 timmar i garaget under mina 2 semesterveckor, nu får det vara nog någon månad.

fast .... 3 veckor till ombesiktning. ...
och jag har en plan.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
22 augusti 2017 · 1 187 Inlägg

Low skrev:
Snyggt!:-)

Tack cool

Djo skrev:
Fan så gött och inte så farligt på bess heller smile

Haha, verkligen inte. Åh ena sidan visste jag ju att allt satt ihop. Åh andra sidan hade en gnällig jäkel kunnat ställa till det rejält.

Bob-Miller skrev:
Riktigt bra jobbat,ser för j-la trevligt ut med en ren o fin ram,ser man inte ofta på en jänke pickup som gått ett tag i vårat sönder saltade land..

Tack! Nu ska jag bara behandla balkarna invändigt, så kommer nog ramen hålla för evigt.

team_larsson skrev:
haha gött mos cool

Nu har jag kollat. Den svarta lådan heter "Nikon D40" 6 megapixel, från 2004. Alltså gammal som gatan. Tuben där fram heter "NIKKOR 35mm", fast objektiv. Jag smäller av bilderna i RAW och kör dem en vända i photoshop innan jag lägger upp dem, så slipper man stå i garaget och joxa med bländare, slutare och iso-grej.

TurbOla skrev:
Har precis läst igenom hela tråden.
Vet inte  varför. Du är skyldig mig ett par timmar av mitt liv.Men ok, alltid kul läsning om andra som också kör 'murica. Fast jag har smallblock 8:a. wink

Haha, mnja, den skulden får du nog aningen svårt att driva in.
Förvisso sitter det bara en liten (liten?) 6'a i skorven, men för att uttrycka mig lagom svävande, så är det inte helt omöjligt att denna tråden en dag plötsligt kommer att erbjuda bilder på en 8'a under renovering. Vi får se, vi får se... roll

Berglund_89 skrev:
Nu börjar det ju likna någe cool

Visst gör det! Och vi är bara halvvägs ännu.

MarkusJH skrev:
snyggt! värst va gnälliga dem va om däcken då, säkert 50% av mina stack utanför o dem klagade inte ens, dock så sa dem "ja dem däcken hade ju ändå åkt på efter besiktningen ändå, så vi säger inget..."

Tackar! Jo, jag tänkte väl på detsamma. Men till nästa år ska det garanterat vara åtgärdat ändå smile

Cuefa skrev:
Fy! Nu har du fått mig att se ut som en idiot på jobbet...
Det är inte så svårt iofs, men det blir inte lättare av att man ligger dubbelvikt o skrattar så tårarna stänker till nästa kommun! Din verbala förmåga borde ha tilldelats Nobells litteraturpris, eller förbjudits i lag! Eller både och...
Grymt att den snart är "laglig" iaf! Min cherokee fick 10 2or första gången jag besiktigade den... ^^

Bäste Mr/Mrs. Cuefa-san.

Undertecknad kan under inga omständigheter anses vara ansvarig för, ej eller orsakat, eller på liknande sätt negativt påverka, er omgivnings nypåkomna förståelse för ert eventuella uppvisande av mentala tillkortakommanden.
Vidare hävdas bestämt att: Uppkomst av fukt vars ursprung kan härledas till utsöndrande av kroppsvätskor är en naturlig process, vilket dokumenterats under kliniska tester, som kunnat replikeras och styrkas vid oberoende tyska institut. Resultat från dessa tester har vida publicerats på för saken relevanta forum, i samtliga tänkbara medier, och står att kostnadsfritt fördjupa sig i.
Uppkomsten till dessa högst vardagliga fenomen kan härröra från en mängd källor, och undertecknad kännes ej vid därstädes relaterade fuktskador. Era personliga eventuella obehag av kroppsliga sekret, vilket kan innefatta, dock ej vara begränsade till: svamp, odör, hudavfall, och insektsangrepp, motverkas genom avfuktare på 1200W, eller enligt legitimerad läkares ordination.
Undertecknad bestrider också att denne på något sätt skulle uppträda i skrift, dokumenterad så väl som enligt hörsägen, verbalt eller på andra upptänkliga sätt, på sådant vis att strafföreläggande vid domstol kan anses vara aktuellt. Således skall samtliga påståenden i vilket det hänvisas till att undertecknad begår lagbrott tillbakavisas, och är därmed att betrakta som förtal. Vid upprepade därstädes konstaterat obefogade beskyllningar kommer, utan ytterligare varsel, således en stämningsansökan att inlämnas vid närmaste byaråd.
I sådant fall kommer den kärande yrka på utdelande 17 rapp med ljummen badmössa inför allmänt beskådande på köpingens allmänning. Den kärande kommer även yrka på att svaranden utfärdar fullständiga dementier, vilka inom rimlig tid, dock ej överstigande 8 dagar, skall presenteras i samtliga relevanta dagstidningar.

Högaktningsfullt,
Dryg-Arne






Nåväl,
Åtgärdande av tvåor.


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-5d7d212d789ba90cc186333010d01215.jpg

Luftningsnippel, läckage: Spänd några grader till.
Check.
Avsaknad av vita parkeringsljus framåt: Tidigare ägare har flyttat ut parkeringsljusen till de orange blinkers i hörnen, och flyttad ned blinkers till några små LED-grejer (vilka jag åter-applicerat med dubbelhäftande tejp) på fronten.
Jag kopplade in mig på de orange lamporna lamporna, som nu fått namnet Corner Lights, drog lite sladd och kopplade in dem i strålkastarna, där LED-lampor från biltema installerades.
Således har jag åtgärdat anmärkt brist i funktionalitet, och är därmed trafiklaglig(are).
Check.
Däck utanför skärmkant: .. nu börjar det bli lite klurigt.. Den är ju relativt bred över aktern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9ff0a3f765be6d5c9c4968d62af8bf82.jpg

Det där ser väl inte överdrivet manligt ut. Jag får hela tiden vibbar av linjerna från Volvo C30's tak/baklucka, vilket alltid får mig att associera till ... well, pojkstjärtar i cykelbyxor i som råkat förvilla sig in i en GayParad.
Och tro mig, även om jag tonat ned mitt ordval, det är en association jag verkligen önskar jag aldrig fått  neutral neutral neutral

Nå. Jag vill den ska se ut som en ökentruck.
Den ser inte ut som en ökentruck ännu.
... det var väl ingen som trodde jag var klar... ?

Så efter att precis ha avslutat en etapp idiot-projekt helt utan förkunskap, så är det väl lika bra att ge sig på nästa etapp idiotprojekt utan förkunskap.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4a3e4dc6e4fdd34e2cacae6d154fb7b8.jpg

Är det någon som vill ha köpa ett StepSide flak till en S10? Billigt?
Skicka ett PM.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
24 augusti 2017 · 1 187 Inlägg

Djo skrev:
Stepside flaken på små chevorna har jag aldrig riktigt kommit överens med, ska bli spännande se ditt alternativ sedan smile  Den liknelsen känns rätt snuskig får jag lov tycka...

de funkar på S10 extreme, eller om du slammar dem.
men inte på höjd..

HG_ skrev:
Du har inte tittat på 40-50 tals pickup flak? kan var ett alternativ. smile

Nä'du, inte på detta bygget, det är inte alls vad jag är ute efter.

Cuefa skrev:
Undertecknad tar omedelbart tillbaks alla påståenden om att den tilltalade har begått några som helst lagbrott. I text i alla fall... ;-P
Håller med Djo, Stepside på en liten pickup känns lite.... konstigt? Inte nödvändigtvis fult, men... ja... konstigt...
Instämmer med Djo på nästa punkt också; det ska bli intressant o se vad som kommer ut av detta!

hähä, right. Mnjo, de kommer nog bli bra.

trubbelturbo skrev:
Jag tycker du rycka väck flaket och bygga en bedcage, svetsa dit lite rör kors och tvärs och sedan montera på några vanliga skärmar, kanske ett reservdäck också? Inte så praktiskt men schnyggt!

Dude, du har fattat grejjen asså! wink blir inte någon riktig bedcage, eftersom den inte ska hålla varken kylare, tank eller stötdämpare. Och reservhjul på flaket är de ingen mening att ha inne i Malmö, det hade försvunnit på 45 minuter.  Och blir inga "vanliga skärmar" heller, utan vi får se vad vi hittar på. Men bilderna där är liknande min vision.
Ökentruck ffs.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
7 september 2017 · 1 187 Inlägg

Bennybira skrev:
För att skänka negativitet till tråden (fredag, you know!)
Passar inte flaket = Skrota hela bilen? big_smile
Eller kör runt med bara ramen, regga som "buggy" eller något!
Allt går ju att lösa med vinkelslip och hat!

För det första, jag trodde vi sparade det negativa till Söndagar? Dagen då man alltid lagat sönder något, och har gjort av med på tok för mycket pengar på dryckenskap, otukt och  bildelar?
Och nä, jag ska inte lägga tid på att laga sönder mitt flak, jag hoppas hitta någon som vill överta det, är faktiskt i relativt gott skick*
Men på sista punkterna har du rätt, här blir hat, vinkelslip och lite blandad kombo av "eller något" tongue
*(your experience may vary).

trubbelturbo skrev:
Liten detalj, men för att erhålla riktigt prerunner-ökentruck-stuk så tycker jag du ska skaffa dig en "cykelflagga". Så att inga olyckor sker när du är ute och studsar på sanddynerna nere i Malmö.
"flaggan gör att barnen syns i trafiken." wink

Tanken har slagit mig, jag har dock inte riktigt tagit ställning till det ännu. Jag menar, det är ju inte så att folk missar mig i trafiken.
Googla "Buggy LED Whips". För den som precis gått över gränsen till efterbliven och fortfarande är rädd för att inte synas tillräckligt mycket.

Knugcab skrev:
Ja. Och så kan du köra med frigolithjälm också för att komplettera looken. Gärna även stödhjul.

Ha! big_smile För tusan, jag borde nog inte bli utsläppt utan flytväst, hjälm och ledsagare, så varför inte?




Bilen Fungerar (typ) utan problem!
Besiktigad och nästan godkänd.

Låt oss då omedelbart göra det enda vettiga: Skruva sönder den igen.
8 bultar senare, så är flaket av. Ja, och så tankröret. och lamporna. och sidopanelerna...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-634d45b28f93c177cff38075e5b3d9fa.jpg
20 meter 25x25x1.5 fyrkantsrör införskaffades och lades ut och måttades lite på.
Här illustreras även hur fint tidigare ägare har rollat bilen... bättring kommer, men det är ett senare projekt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b99016392fc284322f16b590c0eabff2.jpg
Jag gjorde ju en liten ritning för att få ett hum om vad jag skulle göra.
Den följdes till punkt och pricka inte alls.

Lillebror kom ned och hjälpte till, och tillsammans improviserade vi ihop en stålbur av 18 meter rör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-39408f40c76e96a6aa5d27974d767d8e.jpg
Riktiga män (lillebror) frihandssvetsar i T-shirt.
Jag svetsar dessvärre inte. dra era egna slutsatser.

Det kommer inte bli en riktig bedcage. Anledning: Jag har inga herrejösseshäftiga stötdämpare som behöver infästningspunkter. Jag kommer inte ha något reservhjul där bak. Jag kommer inte bygga en rollcage. ännu. Så det här blir endast en "bakre sidoskärmshållare med viss begränsad lastkapacitet" tongue

Dessvärre tittade jag åt ett annat håll för en kort stund, och 2 veckor hann springa förbi mig. Jag hade ju det lilla problemet med en ombesiktning, 2'a pga däcken stack ut 1 eller 2 mm för mycket. Någonstans hade jag ju en vild tanke om att jag skulle ha nya skärmar färdiga till ombesiktningen, men verkligheten kom ikapp.

Så, hur akutgömmer man hjulen innanför skärmkanterna?
1) sätter på original-hjul. Knugcab, här är stödhjulen big_smile Saknas bara frigolithjälmen.
2) PVC-skiva och självborrande plåtskruv.
3) skäms.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4c9abf38c9221e4a7d194510c87a54a3.jpg
... inte ett av mina stoltaste ögonblick här på jorden, men vad gör man inte?
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bdccc76e8a25fa86d37bf4b359e9d191.jpg
Jag kan inte påstå att besiktningsmännen var överdrivet entusiastiska över mina eskapader in på Martin Timell's hemmasnickrar-territorium.
Man skulle faktiskt kunna sträcka sig så långt som att påstå att de var snudd på fientligt inställda till min uppfinningsrikedom. Men eftersom reglementet förespråkar att hjulen skall täckas av karossen, och inga estetiska extrapoäng delas ut för omsorgsfullt skulpterade skärmbreddare, så grymtades det lite utan att några straffpoäng utdelades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-08637b6e453a91f2e123f01807e48d19.jpg
Därmed är skorven laglig och besiktigad till december 2018.

... värt att nämna, den mest nitiska av de framrusande besiktningsmännen fotade lite, och skulle minsann skicka bilder till huvudkontoret. Kul anekdot. Men det hör strängt taget inte till det väsentliga tongue Eventuellt är jag svartlistad hos carspect nästa år roll


btw, jag har en låda på väg hem från Californien big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang