anledningen till det här projektet är att ha något att roa sig med och ha en bil man känner sig stolt över när man har skaffat körkort. Lärandet är också en stor del av projektet så all hjälp och alla tips accepteras :) största målet är 220 ärliga hk och att dra ifrån en av polarna ;)
första bil projektet inhandlat bilden är tagen samma dag som jag fick hem den
jahap, då blir det väll att börja dokumentera första bil projektet här som lite omväxling. eftersom det är mycket praktik just nu och fortfarande pluggar så lär det gå sakta men säkert framåt då jag egentligen inte har pengarna som man skulle vilja ha, men studiebidraget måste ju gå till något, så varför inte bilen
planerna för bilen är många just nu men drömma kan man ju alltid största satsningen blir nog prestan men räknar på att få ut ca 220 ärliga hjulhäst (ska bänkas när jag känner mig nöjd med motorn)
har redan tjuvstartat lite, vilket kommer synas på senare bilder
det som skall göras än så länge ( ()= varken inköpt eller monterat (/)= inköpt men ej monterat (X)= köpt och monterat )
(X) större turbo (har en liggandes av okänd modell som jag har fått av min farbror) (X) chipp (X) 3" efter katten (blidde 2,5" sen) (X) 18" fälgar (X) spacers () gröna Bosch spridare (kanske) () 3" Lmm (kanske) (X) öppet filter (mest för ljudets skull) (X) vita blinkers runt om () ögonlock () blå instrumentbelysning () kam axel (X) extraljus () v90 torkararm/kåpa (/) takvinge () stänklappar fram (X) nya stötdämpare bak
vinge från en 855a ska nu på. mycket spackel och slipning som görs för att få bra passform. tänkte först köpa en modellanpassad till 7/945 men en kompis var skyldig mig pengar och visste att jag ville ha en takvinge så fick den här istället. känns samtidigt lite roligare när man blir klar och man kan känna att det är ingen som har exakt likadan. den ser dock brutalt sned ut på bilden men enbart fasttejpad snabbt där
som sagt så hänger röret sjukt oseriöst och temporärt men grejer har införskaffats så det kan hängas upp bättre. Måste dock få bilen till farsans firma så man har tillgång till svets osv. det svarta möget som kommer ut ur avgassystemet måste även åtgärdas då bilen svartrycker ibland och ibland kommer det ut svart "gucka". Farbrorns teori var att det var vevhusventilationen som var igensatt, någon som har liknande teori eller något tips på detta? det skulle uppskattas sjukt mycket. Mvh/ Stridaren
tog mig tiden att göra en ordentlig rekond idag på spackelhögen i brist på annat. Den gör sig fint på bild utvändigt men invändigt är mer "verklighets trogna" eller hur man nu ska beskriva det
Mycket tid med dammsugaren och medel gjorde ju susen. Passade även på att smörja skenorna så man inte behöver ta i för kung och fosterland när man ska dra fram stolarna. Detta åtgärdades med dammsugning i skenorna samt massa smörjspray (5-56 liknande medel). Blev riktigt stor skillnad faktiskt.
i vanlig ordning så glömde man ju fota det mesta men fick med en bild på inredningen också
Man tackar skinnet var förvånansvärt fint så inga sprickor eller dylikt, dock skrynkliga dörrsidor som verkar vara ett vanligt problem med gamla Volvos. Men i helhet så är den redigt fin invändigt
Lite kvällsuppdatering i väntan på att spacklet ska härda lite Idag skulle jag börja banka ut bucklan på bakluckan var planen då jag slutade relativt tidigt på praktiken så kom hem, drog igång stereon och insåg att basen inte spelade, blev ju att riva ut basen och tjofaderittan ur lådan och felsöka med multimeter. Måste säga att felet var väldigt oklart men fick till det på nå vänster sen drog jag om kablarna lite för att jag inte ville ha steget på själva lådan. Här är slutresultatet iaf Väldigt dålig på att komma ihåg att fota men men, det blir bättre med tiden
skulle räta ut bakluckan idag men så blev de inte
Vingen spacklas just nu, får hoppas på att den blir bra tillslut
som sagt går projektet väldigt långsamt framåt. idag slipade jag dock till spacklet på vingen en hel del men är inte riktigt klar med den än då mer spacklande och slipning behövs och självklart måste den lackas i samma blåa som bilen. inga bilder togs idag men kände att jag inte riktigt kan låta tråden dö.
Tjena alla Goa o glada igår påbörjade jag finspacklingen på vingen då vissa gropar behövde fyllas osv. Så sjukt tråkigt att spackla o slipa småsaker men igår kom jag på den ljusa idén att man lär ju kunna rista in sitt namn lite snyggt i spacklet för att få en ännu mer personlig look, och så kan man slipa bort det om man inte vill ha det kvar. Så jag prövade. Resultatet är relativt men med lite mer slipning och ristning borde det bli bra Ha det gött
Blir stor skillnad I brist på annat så började jag putsa lite på ventilkåpans bokstäver. Blev en redig skillnad faktiskt. Det ända som är gjort är att jag har våtslipat först och sen putsat rent med autosol. Blev riktigt fint om jag får säga det själv
jaha dags för uppdatering här då! var ju ett tag sen fyllde år nu i söndags och fick lite hårda presenter av familjen 4st 25mm spacers med nav konverterare så finfälgarna passar och nya sachs bak dämpare då dom jag har var sopslut
familjen vet ju vad man vill ha i födelsedags present
gamla dämparen. tvär slut var den drog ner den med ena handen och sen fastnade den där dom blev utbytta så nu är bilen högre bak
aldrig får man vara helt nöjd behövde tydligen vara minst 30mm spacers fram så självklart tog det i fjädenbenet jaja får väll ringa och kolla utifall man kan byta dom eller hur man ska göra. fick dock fast fälgarna bak så lite nöjd får man ju självklart vara
det här blir fint måste bara köpas nya däck och byta spacers fram och eventuellt sänka lite så kommer det bli bra det här
Det var allt för nu, arbete på vingen blir imorgon så jag blir klar med den någon gång Ha det bra!
dåligt uppdaterat nu i helgen men tar ikapp det nu jag och polarn hade ingenting att göra så vi kom på den ljusa idén att smälla i den nya turbon. sagt och gjort så började vi på lördagen men efter mycket aggression så gav jag upp för den dagen och fortsatte på söndagen istället det som återstår nu är att skruva fast "hasplåten" och rengöra alla verktyg samt lägga dom på sin plats
nya turbon farbrorn körde högst 200 mil med den sen sköt han toppen så fortfarande som ny
gissa vilken som är den nya dock lika stora utvändigt men tydligen större invändigt. förstår inte det där riktigt men gratis är gott och det är en ny turbo så klagar inte. så länge den går bättre så
original turbon borta gick nästan smärtfritt. en pinnbult fick offras och lite märken på armarna men annars så gick det hyffsat
montering av nya turbon gick mycket enklare än att ta loss den gamla satt en pinnbult i nya turbon som tur var så det blev tätt och fint. passade även på att köpa nytt filter idag när jag var på biltema
lyckades även komma över ett viking chipp till bränslet. antagligen inget äkta dock då polarn beställde hem det till mig och det enbart kostade 360kr ink frakt och postförskott. ingen bild på det men det kan fixas om någon nu skulle vilja det
ingen provkörning har gjorts eftersom bilen är obessad så vet inte vad den laddar eller hur mycket bättre den går men det kommer uppdate när jag vet mer om det och när jag ska ställa laddet.
kommentera gärna synpunkter och tips och trix inför framtiden då det uppskattas på återseende
jaha, segt med uppdateringar nu men har nästan inte gjort något på bilen på ett tag. Vingen är fortfarande inte klar för jag har tappat orken helt om den, nästan så att jag funderar på att köpa en färdig? aja jag får se hur det blir med det, men vinge ska på oavsett vad
I onsdags kväll beställde jag hem lite grejer eftersom löning, studiebidrag osv kom in på kontot så kände, varför inte fick bli vit bromsoks färg (lär ju bli fint mot det blåa) samt xenon konverterade NBB extraljus. 3st 225or så man kan se något på vintern även en kabelsats till dom. allt som allt gick på 4423kr så inte allt för farligt enligt mig. sjukt snabb leverans var det också. beställde allt onsdags natt och fick det fredag eftermiddag vilket var riktigt nice
extraljusen som köptes. lär ju lysa på
bromsoks färgen. blir fina firren
där sitter lamporna. fint blev det
brutalt snyggt med led listen i överkant enligt mig, har även köpt led lampor till positions lamporna ovanför blinkern så det inte skär sig allt för mycket med extraljusen
fick låna 2st 5mm spacers av en polare för att mäta hur tjocka spacerserna fram behöver vara. 35mm kommer bli fint är lite småkär i fälgarna som åker på eftersom jag aldrig sett likadana på en 940 och det blir en clean look. classic fälgarna får nog agera vinterfälgar eftersom dom fortfarande är fräscha så det är synd att börna sönder dom
det var allt för ikväll. lär bli ny uppdate när jag har beställt nya spacers och däck till 18"arna om jag inte hittar på något annat så länge. Ha det gött alla! /Lucas
halloj! nu var det ett bra tag sedan man var inne här och skrev. inte jättemycket har hänt. spacersarna (oklar stavning ) fram har jag fått för ett tag sedan så dom sitter på med 18"arna i väntan på bättre tider. Drog tummen ur röven nu och tänkte släcka min abs lampa då den tydligen vill lysa upp med sin närvaro. passade även på att byta sköldar fram osv när jag ändå hade det mesta nere. bromsbyte blev det runt om också, klossar och skivor är nu nya och fina ledsnade även på 3" rörets ljud så drog och köpte mig lite 2,5" och byggde ihop. Nu svetsades det dock med gassvets (det som är roligast att svetsa med) och även seriösare upphängning av röret. volt mätare har även åkt in så man inte dödar batteriet när man ska stå stilla och spela musik bilder på det kommer nedanför
det här är det som fanns kvar av sköldarna fram på båda sidor. lite genomrostad plåt
nya sköldar blev fint. drog till biltema och köpte dom då jag behövde få bilen rullbar dagen efter. dom spayades med svart rostskyddsfärg (finns säkert något namn för det men inget jag kommer ihåg just nu).
självklart skulle lagerna balla ur på de gamla så blev och köpa nya hjullager satser till båda sidorna fram. gött att veta att det sitter nytt runt om dock så man slipper oroa sig den närmaste framtiden.
nya röret. blev helt okej
nya upphängningen bak. inte helt klart på bilden men helt klart bättre än innan.
ju fler mätare desto snabbare bil, eller hur var det? nej men där bländade den enbart och inget viktigt att se när man väl kör så flyttade på den ner till askkoppen.
voltmätaren hamnade där tillslut. turbo mätaren bländar lite i rutan ändå så ska nog bygga en skärm på mätarhuset så man slipper det.
det jobbiga är att ABS lampan fortfarande lyser. om någon vet en lösning på detta som är giltig vid besiktningen så vore det väldigt uppskattat med tips och råd. gjorde rent givarna med stålborste så ingen gammal skit på dom heller. jätte förvirrande
blev långt ikväll. måste bättra mig när det gäller updates, men det kommer ha det gött så länge! /Lucas