Motor haveri efter köp,hann halvvägs hem, va gör man?

Ingooo
30 oktober 2015 · 167 Inlägg

Lägg ner anspråket mot säljaren. Om du inte hörde av dig i anslutning till när det inträffade (maj!?) så kommer du inte nå framgång genom att komma med anspråk nu i oktober/november.

Men jag undrar har du ens talat med säljaren om vad som skett/uppdagats? Skadar ju inte att försöka. De flesta människor är ju trots allt hederliga och vet man med sig att man gjort något fel så står en Svensson normalt för det.

Däremot hade jag blivit riktigt irriterad om en köpare kommer till mig och snyftar efter 5 månader om ett fel de påstod uppdagades på väg hem efter affären genomförts. Du hör väl själv hur det låter.

joH900
30 oktober 2015 · 414 Inlägg

Hur länge hade förra ägaren haft bilen? Skulle det enligt säljaren vara något gjort med motorn av ägaren själv och/eller verkstad?

Jävligt surt oavsett, det är tyvärr rätt mycket större risk och handla "skruvade" bilar än "oskruvade" så sett. Man brukar alltid hitta roliga och intressanta lösningar på diverse saker när man själv börjar skruva.

Japanska sportbilar (Skyline, Supra, Evo, Impreza osv...) är ju sällan originalbilar med fulltstämplad servicebok utan ofta ombyggda/meckade med, gärna lite av varje ägare och lägg sedan till att kanske bilen har 5 ägare också - då är det verkligen svårt och veta vad som kan vara gjort och inte gjort.

Ett annat scenario är ju om man köper en bil av någon som haft den en kort period, kanske t om bytt ägare 3-4 gånger senaste året, hur skulle man då kunna bevisa vem som har orsakat skadan? T ex förra ägaren kanske köpte bilen för ett halvår sedan med samma fel men det är först långt senare som problem uppstår?

Blir det automatiskt den sista ägaren som sålde bilen trots att det kanske var den föregående som faktiskt orsakat det?

Vissa fel är nog enklare än andra att bevisa, motor kan väl tyvärr vara ett av de svårare?

CC72
30 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Sålde en sportbil i liknande prisklass för något år sedan. Ägaren ringde två dagar senare och berättade att efter ca fem mil så hade dom stannat och sett att det bubblade i expansionskärlet. Dom fortsatte resan hem och plockade bort toppen m.m för att se om packningen gett med sig vilket den hade. Han klagade även på att kammarna var dåliga vilket han tyckte jag borde ha sett!! (hur då? Tänkte jag).

Jag sa att han fick skylla sig själv som hade fortsatt kört och dessutom plockat upp allting innan jag blivit kontaktad. Hade han ringt efter fem mil hade jag tagit tillbaka bilen, betalat deras resa hem och lagat felet.

Att du ska kontakta förra ägaren efter fem månader för att eventuellt kräva pengar är bara löjligt.

Senast redigerat av CC72 (30 oktober 2015)

dawwe ...has left the building...
30 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

CC72: Stora ord o löften om att göra rätt för sig om de hört av sig med en gång, jag är säker på att du inte hade varit lika storhjärtad om de verkligen gjort så (betalat resan hem?), men du har rätt i sak de borde ha stannat bums o kontaktat dig. Sen är frågan vem som tar kostnaden för bärgningen hem försäkringen täcker bara till närmsta verkstad typ. TS har inget att förlora på att kontakta säljaren. Jag tror inte att han kommer tas emot med öppna armar men om säljaren har lite vett så går han med på nån form av kompensation, där jag tycker att 25-30% av repkostnaden kan vara rimligt. Alternativet är civilmål, o det som presenterats hittills tycker jag pekar på att säljaren rimligen borde ha vetat om dessa fel men dolt de? Jag är tveksam till att en sån här bil säljs/köps av helt ointresserade/okunniga personer, dessutom var föregående ägare bilmek så då ligger det nära till hands att tro att han skruvat en hel del själv, om inte allt i princip. Tufft utgångsläge i civilmål men med hjälp av en advokat o de "bevis" som finns så ser det inte helt kolsvart ut iaf...

Senast redigerat av dawwe (30 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
CC72
30 oktober 2015 · 1 661 Inlägg

Varför skulle jag inte fört över en tusenlapp eller två till bensin om dom åkt 45 mil till mig och köpt en bil som inte höll upp till både min och köparens förväntningar? Vi gick igenom bilen noggrant innan han åkte och hittade inga fel eller brister förutom dom jag redan nämnt åt honom innan.

Du vet att det finns ärliga säljare också va wink

Hade åkt dom fem milen och tagit hem bilen på släp om han hade önskat det.


Efter fem månader finns inget att hämta men visst kan man kontakta säljaren och se om han/hon har mer info om bilens fel.

dawwe ...has left the building...
30 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

CC72:Absolut. Jag vet bara att man kanske inte alltid är lika storhjärad som man hade önskat big_smile. Ja fem månader är lång tid, köparen skämdes för hur lättlurad(?) han varit o stod sitt kasst. Men hur det slutar rättsligt om man driver det så långt är 25/75 typ, där köparen har 25...En "förlikning" vore rimligt, alltså typ 15-20' tillbaka. Säljaren skall självklart inte behöva stå för de förbättringar/uppgraderingar som gjorts...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
spillolja
30 oktober 2015 · 4 026 Inlägg

Innan man tar domstol till hjälp ska man kontakta säljaren först muntligt och lägga upp det hela, man behöver utlåtande från verkstad, sedan är det skriftligt till säljaren vad man begär

efftersom det är ett privatköp är det bara självaste reparationen, ingenting annat som den troligen ska betala

vilken summa är det reparationen hamnar på ?

det man tvistar om ska vara rimligt

om summan det handlar om är ett halvt basbelopp eller lägre är det ett sk. förenklat mål
och man har då rätt att begära max en timmes rådgivning hos jurist/advokat om man vinner målet  (ca 1600:-)

man anses har vunnit målet om det är mer än halva av den summa man begärt

Senast redigerat av spillolja (30 oktober 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
rcy
30 oktober 2015 · 1 705 Inlägg

Har du lämnat in den på motorbyte på eget bevåg så är det ett stort minus.
Säljaren ska ges chansen att själv åtgärda felen alternativt komma överens om kompensation för felen. Du kan tyvärr inte lämna iväg bilen till valfri verkstad för reparation och sen kräva att säljaren ska stå för kostnaden.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
spillolja
30 oktober 2015 · 4 026 Inlägg

Kan vara så att motorn rasade och köparen tog den till verkstad, först efter en tid uppdagades "bonnreparationerna"
som det är beskrivet av trådskaparen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
niqlaz
31 oktober 2015 · 240 Inlägg

CC72 skrev:
Sålde en sportbil i liknande prisklass för något år sedan. Ägaren ringde två dagar senare och berättade att efter ca fem mil så hade dom stannat och sett att det bubblade i expansionskärlet. Dom fortsatte resan hem och plockade bort toppen m.m för att se om packningen gett med sig vilket den hade. Han klagade även på att kammarna var dåliga vilket han tyckte jag borde ha sett!! (hur då? Tänkte jag).

Jag sa att han fick skylla sig själv som hade fortsatt kört och dessutom plockat upp allting innan jag blivit kontaktad. Hade han ringt efter fem mil hade jag tagit tillbaka bilen, betalat deras resa hem och lagat felet.

Att du ska kontakta förra ägaren efter fem månader för att eventuellt kräva pengar är bara löjligt.

hejsan, kontaktade säljaren 60 sekunder efter det hände
efter de har vi grubblat över vad som hänt med den, har även frågat om han skulle kunna hjälpa med rep kostnaderna då ja inte tog mej hem med den men icke. efter de gav jag upp sen nu 5 månader senare(fortfarande på verkstan) har dom kommit fram till vad felet var= det var en tickande bomb hade tur ja ens kom så långt ja gjorde, var riktigt oseriöst skruvad

niqlaz
31 oktober 2015 · 240 Inlägg

spillolja skrev:
Innan man tar domstol till hjälp ska man kontakta säljaren först muntligt och lägga upp det hela, man behöver utlåtande från verkstad, sedan är det skriftligt till säljaren vad man begär

efftersom det är ett privatköp är det bara självaste reparationen, ingenting annat som den troligen ska betala

vilken summa är det reparationen hamnar på ?

det man tvistar om ska vara rimligt

om summan det handlar om är ett halvt basbelopp eller lägre är det ett sk. förenklat mål
och man har då rätt att begära max en timmes rådgivning hos jurist/advokat om man vinner målet  (ca 1600:-)

man anses har vunnit målet om det är mer än halva av den summa man begärt

bra info, ca 40-50k

niqlaz
31 oktober 2015 · 240 Inlägg

rcy skrev:
Har du lämnat in den på motorbyte på eget bevåg så är det ett stort minus.
Säljaren ska ges chansen att själv åtgärda felen alternativt komma överens om kompensation för felen. Du kan tyvärr inte lämna iväg bilen till valfri verkstad för reparation och sen kräva att säljaren ska stå för kostnaden.

jo ända verkstaden som skulle kunna gö de jobbet med om mappning osv som ligger hyfsat nära mej(30mil) näste efter de vore Sundsvall(55mil) från mej.. de lät mindre bra

niqlaz
31 oktober 2015 · 240 Inlägg

spillolja skrev:
Kan vara så att motorn rasade och köparen tog den till verkstad, först efter en tid uppdagades "bonnreparationerna"
som det är beskrivet av trådskaparen

exakt så ja

niqlaz
31 oktober 2015 · 240 Inlägg

Ingooo skrev:
Lägg ner anspråket mot säljaren. Om du inte hörde av dig i anslutning till när det inträffade (maj!?) så kommer du inte nå framgång genom att komma med anspråk nu i oktober/november.

Men jag undrar har du ens talat med säljaren om vad som skett/uppdagats? Skadar ju inte att försöka. De flesta människor är ju trots allt hederliga och vet man med sig att man gjort något fel så står en Svensson normalt för det.

Däremot hade jag blivit riktigt irriterad om en köpare kommer till mig och snyftar efter 5 månader om ett fel de påstod uppdagades på väg hem efter affären genomförts. Du hör väl själv hur det låter.

hejsan, hörde av mej 1 min efter det hände, och en månad efter då toppen var lyft, i samband med de bad ja han om lite hjälp med rep kostnaderna.. och sen 5 månader efter (på verkstan än) har allt gåtts igenom och de va en hel del fel med motorn sen innan..
då säljaren själv är mekaniker blev ja lite irriterad...

niqlaz
31 oktober 2015 · 240 Inlägg

måste tillägga att han gick ner 10k i priset när ja va påväg för att kolla på den utan att ja försökt pruta..

dawwe ...has left the building...
31 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Bilen du köpte uppgavs (väl?) vara trimmad till drygt 600 kusar, korrekt? Vilken ägare gjorde/bekostade denna trimning? Finns det kvitton på arbete/delar/whatever? Om trimningen enligt uppgift gjorts/bekostats av ägaren du köpte bilen av är det nog ett liiitet plus för dig. Har han då inga kvitton alls, inte ens på delar, så är det inte positivt för hans del. Lite kvitton på delar måste han ha! Kvarstår vem som kan ha gjort jobbet, och eftersom han uppges vara "mekaniker" är det rätt rimligt att tro att han gjort trimningen själv, om han nu inte har nån form av bevis på att någon annan/verkstad gjort jobbet. Har jobbet gjorts av honom "och några polare" tycker jag att det är att likställa med som om ägaren själv gjort trimningen. Det är även bra om du har info om NÄR trimningen skall ha gjorts, 3 år tidigare eller nån månad innan du köpte den? Har du mejl där han skriver att han gjort trimningen själv så är det bra för dig. Samla på dig så mycket "bevis" du bara kan, bevis som pekar på att säljaren mycket väl var medveten om hur det kunde ligga till egentligen. En annan fråga är om bilen var "snorbillig" trots ett pris på 160' eller om den låg normalt i pris o kunde ha förväntats att hålla längre än 5 mil? Att den var trimmad spelar så klart in, säljaren kommer väl hävda att "rå-trimmade motorer som dessa kan rasa precis när som helst". Visst ligger det lite sanning i det, men 600 kusar ur en 3 liters (?) sexa är inte vad jag kallar rå-trimmat, men visst är effektuttaget markant högre än original. Men med starkare kolvar/stakar o nya lager, och allt korrekt ihopsatt så håller en sådan maskin bra, om man sköter den o inte ligger på varvtalsspärren konstant, även med iskall motor...

Senast redigerat av dawwe (31 oktober 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
niqlaz
31 oktober 2015 · 240 Inlägg

dawwe skrev:
Bilen du köpte uppgavs (väl?) vara trimmad till drygt 600 kusar, korrekt? Vilken ägare gjorde/bekostade denna trimning? Finns det kvitton på arbete/delar/whatever? Om trimningen enligt uppgift gjorts/bekostats av ägaren du köpte bilen av är det nog ett liiitet plus för dig. Har han då inga kvitton alls, inte ens på delar, så är det inte positivt för hans del. Lite kvitton på delar måste han ha! Kvarstår vem som kan ha gjort jobbet, och eftersom han uppges vara "mekaniker" är det rätt rimligt att tro att han gjort trimningen själv, om han nu inte har nån form av bevis på att någon annan/verkstad gjort jobbet. Har jobbet gjorts av honom "och några polare" tycker jag att det är att likställa med som om ägaren själv gjort trimningen. Det är även bra om du har info om NÄR trimningen skall ha gjorts, 3 år tidigare eller nån månad innan du köpte den? Har du mejl där han skriver att han gjort trimningen själv så är det bra för dig. Samla på dig så mycket "bevis" du bara kan, bevis som pekar på att säljaren mycket väl var medveten om hur det kunde ligga till egentligen. En annan fråga är om bilen var "snorbillig" trots ett pris på 160' eller om den låg normalt i pris o kunde ha förväntats att hålla längre än 5 mil? Att den var trimmad spelar så klart in, säljaren kommer väl hävda att "rå-trimmade motorer som dessa kan rasa precis när som helst". Visst ligger det lite sanning i det, men 600 kusar ur en 3 liters (?) sexa är inte vad jag kallar rå-trimmat, men visst är effektuttaget markant högre än original. Men med starkare kolvar/stakar o nya lager, och allt korrekt ihopsatt så håller en sådan maskin bra, om man sköter den o inte ligger på varvtalsspärren konstant, även med iskall motor...

var ägarn före han skulle ja tro, har en pärm med kvitton osv.
men inte omöjligt att dena ägare ochså gjort saker, va ja lyckats läsa mej till senare så har den inte gått så bra innan men den har blivigt "fixad" efter de + att han sagt skriftligt att maskin är "nyrenoverad"

dawwe ...has left the building...
31 oktober 2015 · 4 474 Inlägg

Ok...Knivigt. Vad är det som rasat exakt? Kan raset härledas till "pundarmek" utom rimligt tvivel? Vad har är det som "fixats" eftersom den inte gått så bra?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
niqlaz
31 oktober 2015 · 240 Inlägg

dawwe skrev:
Ok...Knivigt. Vad är det som rasat exakt? Kan raset härledas till "pundarmek" utom rimligt tvivel? Vad har är det som "fixats" eftersom den inte gått så bra?

har saknats diverse bultar i motorn, en runddragen ARP bult, man ser hur triggern inte suttit fast och "skallrat fram och tillbaka och näst intill nöttbort stoppinnen som ska hålla fast den å dom har försökt att banka med hammare eller något för att få kamdrevet lite större så triggerplåten kunde fastna  som verkar ha gjort att den spikat, 3 kolvar for och tog med sej de mesta av blocket.. vet ej vad de är som fixades innan..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 oktober 2015 · 14 058 Inlägg

niqlaz skrev:

dawwe skrev:
Ok...Knivigt. Vad är det som rasat exakt? Kan raset härledas till "pundarmek" utom rimligt tvivel? Vad har är det som "fixats" eftersom den inte gått så bra?

har saknats diverse bultar i motorn, en runddragen ARP bult, man ser hur triggern inte suttit fast och "skallrat fram och tillbaka och näst intill nöttbort stoppinnen som ska hålla fast den å dom har försökt att banka med hammare eller något för att få kamdrevet lite större så triggerplåten kunde fastna  som verkar ha gjort att den spikat, 3 kolvar for och tog med sej de mesta av blocket.. vet ej vad de är som fixades innan..

Bankat kamdrevet större? Hur gör man det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang