Tjena! Tim Pettersson heter jag och gör nu min första byggtråd här på garaget.
Lite om mig då, jag har ett stort bil- och motorsport intresse. Just driftingen har blivit extra spännande för mig, det började med att jag började på en ny skola i sjuan där jag träffade nya kompisar och en som hade stort intresse för drifting. Tillslut så åkte jag på mitt första drifting evenemang "DRIFTBASH" 2013 och tyckte det såg riktigt kul och coolt ut. Efter en tids fundering nu mellan rally och drifting så slutade det med att jag valde driftingen.
Men innan jag drar igång det här bygget ordentligt så måste jag få in lite pengar genom att göra klart och sälja min A-traktor som också är byggd på en Volvo 744.
Den 17 mars i år så införskaffade vi (jag och min far) oss en Volvo 744 tic som var ett påbörjat drifting bygge. Planerna är att den ska byggas under 2016, köra/öva 2017 och satsa på att köra drifting sm 2018.
Det som ska göras är att bygga en ny motor, full bur osv, Just hur mycket hk vet jag inte vad vi ska satsa mot.
Hur motorn är byggd just nu (endast utav förra ägare)
Senast redigerat av Timpa_Pettersson (2 april 2016)
Idag så har man fått ur motorn tog inte så lång tid (fick lite hjälp av farsan så vi var ju två stycken som höll på,Kolla även in hans bygge http://www.garaget.org/?car=259143&image=3614864). började igår eftermiddag och kunde inte göra klart allt då jag hade andra planer för kvällen. Men nu är den ur så nu kan man kolla lite på vad som kan göras iordning
Senast redigerat av Timpa_Pettersson (10 april 2016)
Jag har byggt ungefär en sån bil du ska göra, och med facit i hand så kan jag komma med lite tips:
Motorn såg ut att redan ha en del effekt, sitter det redan ett sprut i bilen? Isf försök få den riktigt mappad, sätt även gärna i H-profil stakar i motorn och se till att allt fungerar, sen är det bara att köra så och se hur länge det håller.
Stek i en bur och gör diverse grejer som du behöver för att köra drifting, försök hålla en budget, nånting som jag inte gjorde och det ångrar jag i efterhand
Tack så mycket Det är sprut på bilen Med andra spidare osv, självklart ska den bli ordentligt mappad (blir ju lite trött på dem som bara snackar uppskattade häst och inte har papper på det) vi ska bygga så seriöst som möjligt så kraftiga och bra saker ska det bli men vi får väll se vad allt kommer kosta ska försöka hålla en bra budget (detta blir ju just nu min ända "sak" att ha utgifter på).
Senast redigerat av Timpa_Pettersson (19 april 2016)
Varit lite dålig uppdatering på sistone. Fixat klart det sista på traktorn och den är nu tillsalu så hoppas någon vill köpa den snart nog och så länge så rensar jag bort massa saker på drifting bilen, hela fronten är nu bortagen så nu kan jag slipa och måla i och utanpå motorutrymmet och i bilen har jag rensat bort massa onödig el och värmt ur mattorna på golvet och lite varsom de sitter. tittar fram en del rost men det hade vi redan räknat med så bara att såga ur och svetsa på ny plåt på de ställena de behövs.
Igår kväll så fick jag sålt på traktorn så nu blir det pengar till driftingen. När vi köpte traktorn för snart tre år sedan så var den ett typ utav lik/sunk traktor. men vart väldigt fin mot slutet som ni ser
Har nu under tre dagar bara hållt på med bilen från morgon till kväll fick även hjälp av en riktigt schysst polare som hade tråkigt hemma som ville komma och hjälpa till alla tre dagar utan att kräva pengar , kolla även in hans lilla projekt. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313531
Kapade ur reservhjuls baljan då vi tagit bort original bensin tank och ska köra fuelcell så då kommer vi svetsa en plåt över hålet som blivit och ställa fuelcellen där. ska såklart förstärka upp plåten som bakaxeln sitter i.
slipade ur hela bilen så nu är den näst intill helt ren, slet ur all el oxå
slipade ur motorutrymmet och lackade upp det till svart, blev jävligt fint tycker jag men visst det finns skavanker som man kunde spacklat men sen tänkte jag att ja ska ju inte ställa ut bilen på elmia eller liknande och det är min första drifting bil
kapade bort det dåliga av trösklarna och vi ska bocka lite ny plåt och sätta dit, ska troligen kapa bort lite rosthål i cupen oxå
bara en liten bild på hur den ser ut bakifrån just nu
Köpte oss en till 740 tic. den här ska bara mappas och montera in hydraulisk handbroms så man kan börja öva i år, all inredning ska behållas och bilen ska kunna gå på gata oxå så jag kan ha den som förstabil nästa år.
Chrisehhh skrev: Blir nog bra det här Jävligt fin Tic du köpte också!
tror nog oxå det haha, tack den har väll några små repor och småbulor men inte mycket rost, trösklarna är ju till och med raka och mer eller mindre rostfria
Dålig uppdatering igen tappade motivationen för ett tag då det hände lite skit osv men i helgen som var så fick jag tummen ur ar.let och gjorde klart allt på den grå 740n så nu är den helt klar för mappning måste bara vänta på tid köpte den grå mer eller mindre färdig men det satt någon Kina T70 turbo så vi har slängt på farsans Garret GT35r och ändrat lite saker. En sak jag lär mig iallafall är att det tar mycket längre tid att göra saker som man tror ska gå snabbt, det är inte bara o bara
Fått in den blå i Garaget nu under helgen och fixat en del såsom kapningar och ned slipning. Framöver blir det rostlagning, modda in skrämbreddare när dem kommer hem och målning inuti.
har under våren ägnat mycket tid på den grå 740n för att få den besiktningsbar nu när man har bil körkort. köpte den trimmad med "400hk" då var det plenum insug och T70 turbo men för att få det och lira bra så hade det behövts nytt styrsystem och dem pengarna fanns inte så fick bli ny 19T turbo från Volvo och original insuget med gröna spridare och original box med chipning av TM Racing för just det som är gjort på motorn, så nu ska allt köras in inför besiktning.
Den blå har fått golvet rostlagat och byter trösklar nu. lagt plåt i bagaget men inte bestämt hur jag ska göra med stora hålet än, målat den en sväng inuti men ska dra på en gång till nån dag. Gjort iordning en egen instrument panel. Införskaffade mig en M50B25 med zf låda för en bra peng som ska göras iordning när pengar finns.. den ska köras med en Garett GT35R som jag köpt av farsan efter hans motorras.
inte haft så mycket tid under våren då man går i skolan och är lärling så man har jobbat några dagar varje vecka och då försvinner tiden för att ha tid med två bilar men nu är det sommarlov och fått massor gjort men ska hinna mer innan trean startar, började sommarlovet med en dag på Gatebil på Mantorp som gav mig motivation igen och tre veckor senare drog vi några polare på Gatebil Norge och då fick jag riktig känsla fört och nu har det bara flytit på med båda bilarna.
Dåligt med uppdateringar men inte hänt så mycket,, Hösten bestod av att fixa med bruksbilen den grå 740 turbon. sålde bmw motorn som jag fick rätt bra och plötsligt bud på, dem pengarna skulle gått till bur osv till driftbilen men i samma veva rasa jag drivaxlarna rätt duktigt på bruksbilen så fick bli pengar på det med nya bussningar i hela bakvagnen och lite renovering av drivlinan. men nu är det nytt år och planerna börjar om, så nu är buren hemma och ska bara invänta svets så ska jag så snart som möjligt börja svetsa ihop den, byta trösklarna och svetsa lite fästen för diverse saker. planen iår blir att få ihop bilen med en bra budget och inte drömma så högt och få så mycket kör tid som möjligt om inget krånglar. ska bygga på fars gubbens gamla 2,5 liters penta som redan är klar med Hprofil osv, setupen på hela motorbygget blir som vid inköpet med samma topp å kam med lastbils turbon och chippade boxar med högre bränsletryck och se om det kommer gå att få det å lira tillräckligt.. lite bilder på hur det hela ser ut just nu