Ford Taunus 20M P5 HT V8

1966 modell Ford Taunus 20m Hardtop. Første godkjente V8 bygg på et Taunus P5 chassis i Norge. Modifisert med Lexus 1UZFE 4.0 V8, Supra W58 5-trinns girkasse, Volvo 1031 bakaksel i 4 link, Ford Capri / Volvo 940 forstilling, Volvo 960 bremser, hydroboost bremsekraftforsterker, coilover foran og bak, halvbur, Recaro fra Alfa Romeo. Byggd om til 2 seter. Den er godkjent av Biltilsynet, og vil kunne brukes som en vanlig bil på lengre utflukter uten spesielle begrensninger. Godkjent 26/9-22! Nå gjenstår en lengre periode med prøvekjøring og trolig noen modifikasjoner for driftssikkerhet. Dette er min ide for å lage en egen hotrod.
  • 98 Följare
  • 147 477 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 maj 2023
FredGaute
24 december 2016 · 860 Inlägg

Djo skrev:

FredGaute skrev:

Djo skrev:
Blir fint det här smile

Men vil det fungere og gi bra kjøreegenskaper??? tongue

Det återstår och se wink

Ser ut som tannstangen må noe ned og kanskje like mye fremover, oppsettet gir bump-steer slik det står nå.
Her må eksperimenteres litt til... Reodor Felgen (Il Temp Gigante..) må jobbe videre.
God jul folkens!

Senast redigerat av FredGaute (24 december 2016)

FredGaute
30 december 2016 · 860 Inlägg

Forsinkede julegaver ankommet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-ff999e3a879b4c99e74d74ecfe24c51a.jpg
Short shift girstang til Toyotakassen


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-f397a6f17818c52a36574ce167ba79ff.jpg
Stabilisatorstag type Nascar, 1 1/4" rør, armer i stål. Tror ikke dette blir en "veltepetter"...

FredGaute
31 december 2016 · 860 Inlägg

Stabilisatorstag prøvemontert. Forstilling for første gang tilnærmet på plass.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-d20e31311deda94bcf5251bbd659d015.jpg
Det er ok klaring mellom hjul og stabstag ved full sving, dvs ca 10mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-58e78372c14f1ab780cb0d3cd60c2443.jpg
Her ser man armenes posisjon med hjulet i normalhøyde, og kanskje litt under det også. Bærearm ca i vannrett, og det var målet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-92f8700399c9e471b55069746c875897.jpg
Synspunkter??

FredGaute
2 januari 2017 · 860 Inlägg

Mer julepakke, litt forsinket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-20e94078263b95774bd4bb2e78f1db10.jpg
Motorfester

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-31d28682b15baa555e4fb88fc04e1b1b.jpg
Girkassefeste i modifisert originaltravers

Siste mod på stabstag

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3433685cfe2041da9a86714c255781b0.jpg
Armen med tre justeringsmuligheter for lengde


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-20023795286416b7ff9ef4cc3dba4023.jpg
Ca 40mm mellom ytterpunktene.

FredGaute
2 januari 2017 · 860 Inlägg

Djo skrev:
Blir stabilt det där smile

Vi får se...

FredGaute
2 januari 2017 · 860 Inlägg

Djo skrev:

FredGaute skrev:

Djo skrev:
Blir stabilt det där smile

Vi får se...

Jo men det ser då grovt/rejält ut smile

Ja det er nok solid for en forakselvekt på ca 650 kilo.
Stiv foran og mykere bak, har jeg hørt er en bra resept..på bil..

FredGaute
2 januari 2017 · 860 Inlägg

jarleb skrev:
Detta må jo bare bli knallbra smile

Satser jo på det...

FredGaute
10 januari 2017 · 860 Inlägg

Motoren endelig på plass på motorfestene

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-839ef12028fc44c2ba3ddfba0637633f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-1e858314df2d8ef1d623219de1f32cbc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-bd46f8e327c235cb04af421ac0f031d4.jpg
Var lenge i tvil om dette ville gå, men den passer. 3 cm klaring oppover.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-76ddc2750e9004da4a8ebcad45a3d2d5.jpg
Motoren sideforskyvet som originalen ca 3 cm mot passasjersiden.
Da ble det plass til bremsene også, he he!

FredGaute
11 januari 2017 · 860 Inlägg

quinna skrev:
Kul med lite udda motor. Vad är det för ursprung och prestanda?

Lexus LS 400, 1991, svensk.. 4.0 liter, 242 hk originalt, sikkert mindre nå..

FredGaute
11 januari 2017 · 860 Inlägg

Da har jeg grovjustert styring, satt på coiloverfjærene og sluppet bilen ned på fjæring med motor i for første gang.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-afab0a04b8e17da38714ac27150c7228.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-1e61033e17cefa5ee84655ce98130c15.jpg
Da ser det slik ut....
Skal kanskje ned 1 cm til i front, men det kommer jo noe mer vekt, så vi får se. Ok utgangspunkt??

FredGaute
22 januari 2017 · 860 Inlägg

Liten oppdatering, ikke så mye som blir gjort i vinterkulda...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-b3d838bd3e38bdd2c6a10a86aca9a095.jpg
Braketten til å feste håndbrekket på, ferdig laget og festet. Smørt inn med syregrunning utenpå og inni.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-371d2f7e98059a1f37e46db54113736a.jpg
Volvo 240-brekket skrudd fast på braketten. Havnet på rett plass, tror jeg, he he!

FredGaute
22 januari 2017 · 860 Inlägg

Fint og fint... men jeg er bra sikker på at det vil fungere siden det er Volvo 240 helt til og med akslingen.
Det skal bygges en midtkonsoll til alt når girkassetunellen er laget.

FredGaute
12 februari 2017 · 860 Inlägg

Har fått montert hovedsylinder med slangetilkoblinger for reservoir, nå ble det plass.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-e7eb3b3c7683460e3f208bc5a212bcf0.jpg

Girstang short shift montert, blir kort og fin mellom girene!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-4f6343a07755424dac1820bab584db74.jpg

Senast redigerat av FredGaute (12 februari 2017)

FredGaute
15 februari 2017 · 860 Inlägg

jarleb skrev:
Må jo være digg med v8 ikke minst pga lyden smile

Lyden og kraften...

FredGaute
27 februari 2017 · 860 Inlägg

Girkassetunnel tar form, skrudd i dørken for demonterbarhet, i tilfelle trøbbel og under tilpasninger.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-e1631befa7d513603414c466daffc8c6.jpg

Blir ok plass for gasspedalen også, selv om clutch-huset er noe større.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-6238341c5b03563feea9b550466afdbf.jpg

Festeflens fremme som gjenstår, så er denne ferdig grovt sett. Skal lage et lokk rundt spaken også.

FredGaute
5 mars 2017 · 860 Inlägg

Har brukt en del tid i helga på å tilpasse brems og clutch til det originale pedaloppsettet.
Ikke bare enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-a993d18b98ad16fd2176af7a0796079d.jpg

Spesielt clutch, med overgang fra stagoverføring til hydraulisk clutch trengte en del grubling. Jeg måtte lage utveksling fordi clutchsylinderen har bare ca 1/3 av vandringen kontra det som var originalt. Utvekslinga er lage av den originale gasspedalovergangen, hehe! Dog noe forsterket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-aece06ed75e573819c0fe8c0272a5a7a.jpg


Løsningen er ikke ferdigsmidd enda, men den er ganske nært og den ser ut til å virke, både på brems og clutch.
Opplagringen til utveksling på clutch skal forsterkes mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-e1a465deb9ef06b88d7882d22ef7019c.jpg

FredGaute
16 mars 2017 · 860 Inlägg

Hunted skrev:
Intressant lösning, kul att du väljer att behålla orginal pedalstället också!

Keep it up! smile

Det er jo cool med original look så langt det går!

FredGaute
18 mars 2017 · 860 Inlägg

Løsningen med den originale gasspedalovergangen ble for svak, den flekset en hel del og ville gå i stykker over tid. Jeg lagde en i aluminium i stedet. Denne holder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-5ba6e55e8d27898628e35228c23a383a.jpg

Nå bunner jeg clutchsylinderen 3mm før pedalen bunner mot torpedoveggen. En gummistopper, en returfjær og noen låseklips, og vips det er klart!

Senast redigerat av FredGaute (18 mars 2017)

FredGaute
22 mars 2017 · 860 Inlägg

Man gjør seg noen erfaringer og får noen overraskelser underveis, kanskje man har fulgt for dårlig med...
Servopumpa på Lexus-motoren står på høyre side, noe som betyr temmelig lange slanger over til bremseforsterkeren....
Men forsatt helt ok å løse. hadde bare ikke sett den komme... Oljereservoaret blir på pumpesida.
Bilder kommer snart.

FredGaute
17 april 2017 · 860 Inlägg

Da har jeg hatt bilen ute på tunet for første gang på 2 og et halvt år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-fdc2d082edb7584e2b6b9c113eae26aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-dc196fd17261b9546f07faeb2bf40a2c.jpg



Liker stuket...


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-1dbf1fd3b7cd29f0524cfb4688ed4f6a.jpg

Forstillingen slik den ble til slutt, med stoppeskure for max sving.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-4c7c9a12d833ae06416b9803ba63c443.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang