Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 255 897 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
eastereverybodybay
19 december 2016 · 365 Inlägg

Hallå allt löst folk!  smile
Tänkte jag skulle försöka mig på en projekt tråd...

Har en Opel Kadett C Coupe från 1974 som jag har ägt sedan 2005, den har figurerat som min glassätarbil.

Registrerade om bilen som ombyggt fordon 2008 då jag bytte motor till en C20NE från Opel Kadett 2,0i GT 1988, 5 växlad låda från Manta 1,8 samt bakaxel från Ascona A, samt lite större bromsar där fram från Opel Rekord, har också konverterat den till drift på E85 och med lite högre kompressionsförhållande än original så skulle jag gissa att maskinen lämnar någonstans runt 130 kusar. Den väger bara 890 kg utan förare så den piper iväg förhållandevis bra.

Dock så har rosten ätit ganska bra på karossen genom åren, mången tattare har varit och svetsat både här och där, många fusklagningar, och på sina ställen så är den riktigt mjuk i karossen, jag har gått några år nu och tänkt att jag borde ta tag i att renovera bilen innan det är för sent. Fan vet om det inte redan är för sent egentligen...

Min tanke är att laga upp karossen så väl jag kan, byta den plåt som behöver bytas, och ge bilen en ny lack, i övrigt vill jag byta ut alla slitagedelar, alla bussningar, leder, stötdämpare, fjädrar och så vidare, en ny inredning med nytt innertak och golvmatta och omklädning av säten står på önskelistan. Nya gummilister överallt i den mån det finns att få tag på, ny vindruta och så vidare. Kanske gör jag även ett nytt motorbyte igen till något med lite mer effekt, funderingarna går mot någon turbomaskin, kanske en 2 liters Ecotec motor (190hk/250nm) från Opel Astra G, har inte riktigt bestämt mig ännu.
Det ska ju dock inte bli någon rejsbil av det hela, det ska fortfarande bara vara en glassätarbil och den ska framförallt vara användarvänlig.

Vi får se vad det blir av det hela, jag har ännu inte riktigt bestämt mig för hur mycket tid jag ska lägga på detta eller hur högt jag ska lägga ribban…


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1629b836983bb175406e8d3fdc5c13e0.jpg

Senast redigerat av eastereverybodybay (1 maj 2023)

eastereverybodybay
19 december 2016 · 365 Inlägg

Ja, den första prioriteringen innan jag river ned bilen och som jag gjorde häromveckan var att fixa till ett rost-skadat chassinummer, dom två senaste besiktningarna så har Bilprovningen sagt att jag borde göra något åt chassinumret innan det rostar bort i golvet.
Sagt och gjort. Jag kapade bort det gamla chassinumret, svetsade dit ny plåt och stansade in numret på nytt på samma plats som tidigare.
Beställde sedan tid på Bilprovningen för en registreringsbesiktning för ändring och flytt av chassinummer (630 kr), jag hade med mig det bortkapade chassinumret samt dokumentation med foton från före och efter. Dom var glada och nöjda över detta och registreringsbesiktningen blev godkänd.
Nu slipper jag vara orolig för att bilen får någon sorts identitetskris.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3ff8f16d0ee151c838e9fe2c142f99d1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a0248c3d95708f7ad7f30f5a53fcf834.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-beec833018f82be7e3ace67ef82fe562.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-cff98c5e74ed39e2202e5dac370932ae.jpg

eastereverybodybay
19 december 2016 · 365 Inlägg

Började plocka isär bilen i fredagskväll, på söndagskvällen hängde den i vaggan.
Synd att det inte går lika snabbt att sätta ihop som att skruva isär... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0c6eaac893d246b2eb3c8917613e2992.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-67ae32442bef43cf8582487548107b90.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-fb29cecf6c4bb442b32bb2044ab448b0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e02a7d8d1fdb5bf4526a275626ff85b0.jpg

eastereverybodybay
19 december 2016 · 365 Inlägg

Det är många som har varit och lappat med plåtbitar både här och där, dom har alla en sak gemensamt att dom har punktat ett par punkter och sedan smetat på underredsmassa eller spackel. En del plåtbitar på underredet går nästan att bryta bort med hjälp av kniv och skruvmejsel.

Den personen som bytte skärmkanterna bak skulle jag gärna vilja ta ett allvarligt snack med, han har nämligen bytt HELA skärmkanten så som den levereras, och sen har han kapat bort LIKA mycket på bilen och lagt plåten kant i kant och sedan svetsat med följden att hela skärmarna bak har slagit sig ganska rejält, och på detta ligger det en himla massa spackel, (ja det där spacklet smetade ju jag dit när jag lackade bilen i garaget för 8 år sedan) och nu har det ju spruckit i skarven... vet inte riktigt hur man ska få ordning på bakskärmarna, men jag får göra så gott det går.

Sen finns det rost både här och där.

Ett litet smakprov...

 
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-671d3fffbff64efa134924853cbc3a76.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0ae43c5760ab9c4fd29db68dd43bc1db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c9980438f26db861738a635946f1f6a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ba34d61901f69e81a61aaf53b0e7c08f.jpg

eastereverybodybay
20 december 2016 · 365 Inlägg

För er som kommer ihåg den gamla serien Macken på TV där det var ett avsnitt där dom diskuterade om  "barkisar", Roy menade på att dom där barkisarna bara innehöll vatten, mjöl och gammalt bös...

Just precis detta innehåller min Kadett. Den här bilen har passerat "bäst före datum" med minst 35 år. Fan vet om den ens duger till folkrace.
Gräva ned den i trädgården och odla blommor i den kanske hade varit ett bättre alternativ.

Nåja, det är bara att jobba på... smile  Bryt ihop å kom igen...

Jag svetsade en stötta i dörröppningen innan jag började skära annars hade väl fanskapet vikt sig på mitten.
 
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-703fadab19ff4a065c06e2deec7e8047.jpg

eastereverybodybay
20 december 2016 · 365 Inlägg

Power-krille skrev:
Är lite svag för såna små lätta farkoster!

Ja vad är det man säger... Hellre liten, lätt å rapp, än stor, tung å slapp.  smile smile

eastereverybodybay
26 december 2016 · 365 Inlägg

Ja frågan är var man ska lägga ribban?

Någon originalrenovering är det inte tal om... Som sagt... vatten , mjöl & gammalt bös! Mest bös...
Den är riktigt risig.
Inte undra på att den har varit som en kåt snok över farthindren.



https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-072eebf9b2d46dffdaf76a836fb4077d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-25f1a7398e9993bea80b50e3810ad9e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9fe727d761ab9533d229a8f49ad05385.jpg


Här på bilden under har någon lagat någon gång i tiden... Snyggt!  smile 
Jag kommer dock inte plocka bort ALLA dessa bitar, så länge plåtbitarna är friska så nöjer jag mig med att helsvetsa dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-11cdad6d5175d98a3d912ea7dd8c5ded.jpg

eastereverybodybay
26 december 2016 · 365 Inlägg

Ribban får väl hamna på en sådan nivå att jag försöker stärka upp alla bärande delar så gott det går.

När man slår med hammaren på golvet så låter det som att slå på en träbit... smile Ha ha ha.

Från tröskelkanten och cirka 15 cm inåt så är golvet så dåligt så att det går utan problem att sticka en kniv genom plåten. jag skär bort en del och fyller i med 1,5 mm plåt, ja jag får väl leva med att bilen väger 25 kilo mer när den är färdig...

Och det som jag inte skär bort, det helsvetsar jag.

 
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a103a082db77e9e113a2cf08094671ed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-820038004dc1f85246c3793929609ed6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-84a348f580f0e776575bc54f9d7f1000.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a560e3e961dc0ddfe164d754f4aab34c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-505f9deb7ad83b6a9d15462c256cf21f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-813a90bcde83656a51d67b9c734bf7f2.jpg

eastereverybodybay
26 december 2016 · 365 Inlägg

Tröskelkanten var ungefär som en bit blöt knäckebröd, svetsade dit en ny i 2 mm plåt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6d2d15c4dac85f7b83875991555a0dfc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-56e0be57ffcea47f1a36ab8589c84f8f.jpg



Efter att jag har helsvetsat det mesta så målar jag på lite Hagmans CA på insidan...



https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b6b45819114f80c862c9e4645b38bb6a.jpg


Även på insidan av tröskeln målar jag med Hagmans CA och Volvos svetsprimer runt kanten... Vad mer kan jag göra??  Ja förutom hålrumsvätska sedan då så klart.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ebf886ae6b1585d547848c8e096c0460.jpg


När jag väl är klar med all rostlagning så får jag väl se till att dränka in alla hålrum rejält med rostskydd.

Jag inbillar mig att jag kan förlänga bilen livslängd med 15 år... kanske mer om jag bara ser till att bada den med rostskydd överallt. Den här bilen ska följa mig i graven...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7abe9e01b059e264fcb9d563ebeae322.jpg

eastereverybodybay
26 december 2016 · 365 Inlägg

It´s a never ending story... Den gyllene rosten.

Reservhjulsbalja...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3b9126867d8eee1a15e5cb87351cac53.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ed680c3a15ee4e1aa9e97fa42b149129.jpg



Den andra sidan...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a80c4a5f867cd7f5ac2a44cdff8d74b6.jpg



Främre innerskärm allra längst fram under strålkastaren...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9fac03bcedcd29a70ae6a76c606a46f2.jpg



Tidigare lagning..., Den får fan sitta kvar, ska bara helsvetsa den...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9a061d2f233cac5254c9d749fec91b65.jpg



Bakaxelinfästningen... det är ju tur att det inte är diffad axel eller att det är så breda däck, hade det greppat lite för bra så kanske bakaxeln hade stått kvar på stället efter en snabb rivstart... smile ha ha ha


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ca6e61711fcc08b6a1b5ae72f590790b.jpg

eastereverybodybay
29 december 2016 · 365 Inlägg

Efter att ha skrapat underredsmassa långt in på natt-timmarna upptäckte jag att det är just underredsmassan som håller ihop golvet... smile

För typ två år sedan hade jag bilen ute till salu på Blocket där jag hade begärt 27000 kr, det var ett par spekulanter och tittade på den och en av dom bjöd mig 18000 kr, vilket jag tackade nej till. med facit i hand så hade det ju varit ett riktigt bra försäljningspris. Hm...   

(Om jag inte minns helt fel så betalade jag 2700 kr för bilen när jag köpte den 2005) 

Stolinfästningen till förarstolen ser väl stabil ut?  Inte för att jag vill krocka i en 43 år gammal Opel då det förmodligen innebär en direkt tur till Sankte Pers paradis. Men just i den här Opeln hade man förmodligen inte ens överlevt en krock med en Crescent Compact... smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-be7ce53a77cc818334123f49840525f2.jpg





En stor bit av golvet på förarsidan var också angripet av plåt-termiter. Ja det är en väldigt ovanlig typ av termiter som härjar fritt här på den svenska östkusten... smile Fick byta ut en ganska stor bit där.

Dock långt ifrån klar med den sidan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7f287676136dee099df78d90a2b36a88.jpg




Högersidan däremot känns färdigsvetsad, i alla fall i golvet. kanske inte världens snyggaste lapptäcke, men vad gör det, huvudsaken är att det blir stabilt, distinkt och hållbart långt in i framtiden, har använt 1,5 mm plåt och helsvetsat både utsida och insida så att alla skarvar är täta överallt.
Tre lager med Hagmans CA på både ut och insida och ska sedan pensla två lager med en vanlig svart 2-k färg också innan det blir ett par lager med tjockflytande tectyl under hela golvet.

Eftersom bilen bara ska rulla på sommarhalvåret så tror jag på en lång livslängd.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8c2ba3032bd7ff68526d5d1c59e073ac.jpg

eastereverybodybay
29 december 2016 · 365 Inlägg

malmchris skrev:
kul att du väljer att rädda bilen, har själv en manta A som står och väntar på ett garage att flytta in i.

ska bli kul att följa din tråd

Tack!  smile

Ja Manta A är också en underbar modell som verkligen tål att räddas så långt det är möjligt, synd bara att alla dessa gamla Opelvagnar från 70-talet inte tål svenskt väder och att många av dom nästan har hunnit passera bortom räddningsdatum...

eastereverybodybay
29 december 2016 · 365 Inlägg

HG_ skrev:
Följer, kul att det finns fler som jagar rost 
på gamla bilar. smile

Åker man gammal Opel behöver man inte "jaga" rosten, den kommer liksom med på affären så att säga... Ha ha ha smile

Riktigt skönt stuk du har på den där Kapitänen!

eastereverybodybay
30 december 2016 · 365 Inlägg

mikko_ skrev:
Helt rätt beslut att laga och ge den några år till.
Saknar min gamla coupé som hade samma färg som din.

Förhoppningsvis MÅNGA år till.

Den blåa du hade verkade ju vara väldigt fräsch,

Lacken på min kommer att bli en lite ljusare blå än original, en ljusblå kulör som fanns på gamla Volvo P1800 och 140 serien, färgkod 108 safirblå. Redan bestämt!  smile

Som denna!  http://www.garaget.org/?car=372753&image=3601392


turbonova skrev:
Kul att du lagar den ordentligt smile så detta följs smile

Tack! Jag ska göra vad jag kan, jag ska försöka hålla ribban på en rimlig nivå...



Nya fräscha framskärmar ramlade in idag...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a82819b33c136fc9577257ce020f135c.jpg

Letar efter en fräsch begagnad buckelfri och rostfri motorhuv också.

eastereverybodybay
6 januari 2017 · 365 Inlägg

Ni kanske tror att jag har lagt ned?

Don't worry!  Jag svetsar rost i mitt anletes svett, och jag misstänker att ni har sett rost förr...

Kanske inte så kul att se rostlagning alla gånger...

Jag känner dock en viss frustration över arbetet, ju mer underredsmassa jag skrapar bort, desto mer bajs hittar jag.

A stolpen på förarsidan var mer eller mindre som en gammal kaffeburk som har legat i jord sedan 40 talet. När jag skrapade bort underredsmassan insåg jag att det låg typ ett centimetertjockt lager med spackel där under och efter att ha slipat bort spacklet så såg plåten ut som ett gammalt durkslag...

Och det är inte det enda stället på bilen som ser ut så. Halva bilen är som ett jävla durkslag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-df39a1e63c3750c8182ec56f35ce96e8.jpg

Nu visar bilden bara den övre delen av stolpen, men den såg likadan ut hela vägen ned...

Plåt går det åt på den här sophögen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7ec02d8f9215d4ec7106748da45d1dac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e37ef17f71450787296cd99c69d2eb83.jpg





Jag känner mig dock klar med golvet på båda sidorna, ja åtminstone bak till domkraftsfästena.
Och båda trösklarna sitter på plats, med en ny stadig och rejäl tröskelkant ditsvetsad på båda sidorna.

Bakom domkraftsfästena upp över balkarna som går över bakaxeln och fjädersätena är det fortfarande många många timmars jobb, och sen bak vid reservhjulsbaljan så klart.
Och så har jag ju batterihyllan kvar att laga... 

Ja det tar sin lilla tid det här, synd att man har ett arbete att sköta på dagarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ca16bb92b8a3f77f0caa4b46bf11d53d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-09d25f86dba05b611017679063b8d6cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9a0341f3005147396fbe509da6510aee.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4c01dcf291ddee5c82d0b992104c25b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-340a873737ac91284b31e2d4939dae57.jpg

eastereverybodybay
6 januari 2017 · 365 Inlägg

HG_ skrev:
Istället för att se det negativa så kan man vända på det & tänka lite positivt när du får bort alla klant lagningar så får du en mer trafiksäkrare bil. smile
Blir ju kanon detta. smile

Ja förhoppningsvis så gör det underverk för bilens väghållning och hur den känns på vägen sen när allt är klart... smile

Men jag förstår ju nu varför folk väljer att köpa en osvetsad bil om man vill bygga något raceaktigt, som den Kadetten Mikko hade sålt... Visserligen är det ju lite synd att såga sönder en sådan bil... Men det sparar ju mycket arbete.

Jag ska försöka komma igenom rostlagningen så fort som möjligt så kanske det blir lite roligare sen. smile

Det som jag dock ser som allra besvärligast är rostlagningen av dörrarna...

Dörrarna är riktigt dåliga i botten, VÄLDIGT mycket spackel på dom.

Jag har visserligen beställt bottenplåt och ytterplåt till dörrarna från Tyskland, men jag misstänker att plåtarna inte riktigt räcker till så att säga. Att dom är typ för små.

Egentligen skulle jag vilja ha tag på ett par andra dörrar, men det är ju som att hitta en nål i en höstack.

Priserna för en begagnad dörr ligger typ från 350 Euro, men då är dom oftast lite buckliga och rostiga, vill man ha en fräsch dörr så får man nästan slanta upp det dubbla och nya NOS dörrar har jag sett för begärda priser på 1000 Euro per styck. Hoppsan Kerstin!

Nåja, det löser sig nog. smile

eastereverybodybay
24 januari 2017 · 365 Inlägg

Jakten på ren frisk plåt fortsätter i det tysta...

Fy fulet! Vad tråkigt det är att svetsa rost!
Nu har jag hållit på med att svetsa nästan varje kväll efter jobbet ända sedan julhelgen, det är nästan så jag hör vinkelslipen i sömnen... smile

Men äntligen ser jag ljuset i tunneln... smile
Rostlagningen börjar lida mot ett slut.



Under underredsmassan har jag hittat MÅNGA sådana här plåtbitar som på bilden här under, tagen på bakre stötdämpartorn.

Plåtbitar som sitter fast med typ 8½ svetspunkter och ett par hekto Plastic padding finspackel...

Efter att man har slipat bort spacklet och står där och ser ut som ett dammigt vitt monster så kan man lätt bryta bort plåtbiten med en kniv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-192d640bcf5e8e304f589cc537050a2c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b4e6307163787359b3e14997cfdee79a.jpg




Jag råkade ta en bild inifrån kofferten när golvet där bak var ursågat, det är ju brun ytrost precis överallt, Som här runt kanten av öppningen, ska man få bort sånt här så är det ju bara ett syrabad som gäller eller en komplett blästring av karossen.

För min del får det bli till att försöka slipa bort så gott det går och sedan dränka halva bilen i linolja.
En hel Jävla tankbil med linolja! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-33f2c016cb3da4ae5d0f5bd3ddee225d.jpg




Alla balkar är ju också rostbruna på insidan... fast det är ju kanske normalt efter 43 år...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-b53a16851439f321e434dfec11b4309e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-075d7155b6b592fab43879507532b8e8.jpg

lagat lite här....

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-78dedeb23c8e741255897e8a549cfa9a.jpg

Och lagat lite där....

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-23b2dd7fe96e641ef7ff2c370434f3bb.jpg




Mellan jul och nyår så var jag på en plåtfirma och köpte en 1,5 mm:s plåt på 2,5 gånger 1,5 meter, den plåten är nästan slut. Förmodligen väger karossen 25 kg mer nu än när jag började...

Men jag kan med hundra procents säkerhet i alla fall påstå att det kommer INTE att uppstå någon besiktningsrost på bilen dom kommande 15 åren, att det uppstår någon liten fläck med skönhetsrost om 5-6-7 år det må vara hänt, men i övrigt så har jag svetsat allt så stabilt jag bara kan.

Det enda jag är lite smått orolig över är att det ska säga SPJJÅÅÅÅIING när jag sågar bort strävorna i dörröppningarna, ibland har jag känt att jag kanske har sågat bort lite för stora bitar plåt på en och samma gång och då haft en känsla av att det funnits en risk att karossen ska slå sig.

I stort sett allt som är målat med gul epoxigrund har varit bortkapat och tillfört ny plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-aaa4c3f93c80c11dee166b01d6f17087.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0d7ec644a649acd4a6e0821ff0ce154a.jpg


Nu är det bara batterihyllan i motorrummet som ska lagas så eventuella passagerare slipper få batterisyra på fötterna... Och sen ska jag gå loss på dörrarna.

Slit å släp! Ingen vila ingen ro.

eastereverybodybay
25 januari 2017 · 365 Inlägg

Tyfors skrev:
Ser riktigt bra ut smile rost lagning är ju kul men visst finns de en gräns men bara man kliver över den gränsen å blir klar så är man nöjd ändå me att man fortsatte. Kommer bli hur bra som helst när du e klar smile

Kul att laga rost? Synd att du inte sa det lite tidigare för då hade jag bjudit in dig till att komma hit och roa dig... Ha Ha Ha. smile

HG_ skrev:
big_smile Det tar ju på't nu ju. Bra jobbat. Fortsätt som du har gjort så är du snart i mål. smile

Ja det är bara till att beta av så fort som möjligt, tanken och förhoppningen är att bilen ska vara på vägen i sommar, för sen när solen och värmen kommer vill man ju inte ligga i garaget om kvällarna.






Jag har för övrigt börjat att fundera lite smått över hur jag ska göra med motorn.
Jag har börjat att titta runt lite efter en eventuell donatorbil att plocka motor ifrån.

Frågan är ju hur mycket pengar man ska lägga på en bil som är i det här skicket?

Det hade ju varit kul med lite mer maskin även om jag absolut inte har tänkt att använda bilen som någon lekbil.

Hur som haver så vill jag INTE fortsätta med den etanolmotor som jag har och att bygga tillbaka den till bensindrift känns som ett tråkigt alternativ.

Jag har pratat med en besiktningsman på SFRO och om jag vill utnyttja 15kw per 100kg så räcker tyvärr inte mina Opel Rekord bromsar speciellt långt. Dom kunde vara lämpliga upp till 110kw/150hk.

15kw per 100kg motsvarar 147kw (200hk) om jag räknar på bilens tjänstevikt på 980 kg som står i reg. beviset idag och om jag vill utnyttja det till fullo så tyckte SFRO att minst 260 mm ventilerade skivor med bra bromsok där fram kunde vara lämpligt samt typ 250 mm solida skivor där bak.

Men det finns ju å andra sidan ganska prisvärda bromskit nere i Tyskland att köpa...



Om man ska göra ett motorbyte så brukar ju det absolut enklaste vara att köpa en komplett donatorbil och plocka allt ifrån istället för att köpa lösa prylar på skroten med mera.

För enkelhetens skull så har jag tänkt att jag ska ta en motor där min befintliga Getrag låda passar på bultdelningen och jag vill nog allra helst att det ska sitta en Opel motor där under huven, även om lådan passar direkt på SAABs så kallade kortmotor.

Många skulle nog påstå att den lådan inte kommer att hålla ihop för en turbomotor, men det tror jag faktiskt att den gör om man kör som folk.

Läser man på engelska hemsidor så påstår man att lådan ska vara konstruerad för 240 ft-lbs, vilket då skulle vara 325nm. Det finns folk på Opel forum där som har kört med Getraglådan på turbomaskiner i många år utan problem.
Läser man på tyska hemsidor så säger dock en del skribenter 240nm som max, men det låter ju lite?

För 20 år sedan körde jag rally med 225 hästars Ascona 2,4 och där höll ju faktiskt Getrag lådan ihop hyfsat bra trots mycket misshandel.

Jag har funderat en del på den så kallade Z20LET turbomotorn, det är ju efterträdaren till C20LET (204hk/280nm) som satt i Opel Calibra.

Z20LET är på 192hk och 263nm och sitter i Opel Astra och Opel Zafira OPC runt 1998-2003.
192 hästar vore ju faktiskt ganska lagom i Kadetten.

Det största problemet är att det bara finns 49 st registrerade bilar med Z20LET i Sverige och man hittar sällan någon till salu under 30-40000 kr och på skroten finns inga sådana motorer över huvud taget.

Men i Tyskland finns det ju faktiskt gott om bilar med denna motor, man kan hitta en komplett körbar bil från typ 1500 euro och uppåt, frågan är ju ändå om det är värt det. Dom har oftast gått runt 25-30000 mil och troligen lär man väl bli tvungen att kosta på en sådan motor en ny turbo och lite annat smått och gått.
Det är ju lätt hänt att ett sådant motorbyte slutar på minst 25-30000 kr innan den sitter på plats.

Är den här Kadetten verkligen värd det?

Ett billigare alternativ skulle ju som sagt vara motorn från en SAAB 900 turbo med 185hk där man kan hitta en komplett bil på Blocket för typ 3000-5000 kr. Men det känns faktiskt helt fel att slänga i en SAAB motor.

Ett tag gick jag och funderade på en V6:a från Opel Omega, den så kallade X25XE på 170hk och 227nm. Det finns ju en hel del gamla Kadetter på Youtube som har fått en sådan 6:a monterad under huven och dom ger ju faktiskt en ganska skön sång.

En sådan Omega hittar man ju på Blocket för några tusenlappar... men jag vet inte...

Ett sista billigt alternativ är ju annars den beprövade 2,0 16V C20XE från Kadett och Astra GSI, 150hk och 196nm. 

Beslutsångest har jag...

Ska man löpa hela linan ut med turbomaskin och större bromsar och låta det kosta vad det kosta vill?
Hur hade ni gjort om ni hade varit ägare till den här Kadetten?

eastereverybodybay
25 januari 2017 · 365 Inlägg

malmchris skrev:
bra jobbat med rosten.

angående motorval så tycker jag antingen trimmad cih med weber eller c20xe, går ju att sätta turbo på den om man vill.

Tack!

Ja förgasare i all ära, men jag vill nog ha en så modern maskin som möjligt.

Det är ju visserligen en oerhörd skön sång från en 2,4 liters CIH med ett par Weber 48:or, men min tanke är att jag ska ta bilen ut på en lång roadtrip i Europa någon gång vad det lider och då kan det ju vara trevligt med en mer modern och pålitlig maskin som går att köra på ett smidigt sätt.

C20XE är ju faktiskt en riktigt bra maskin och dom finns ju att hitta för hyfsade pengar.

Ja jag får väl se vad som dyker upp på annonser... Jag har ju några månader på mig. smile
Och känner jag mig själv rätt så hinner jag väl att ändra mig 14 gånger om. smile

eastereverybodybay
25 januari 2017 · 365 Inlägg

mikko_ skrev:
Jag skulle gå på C20XE-spåret.
Trevlig motor och rätt märke.

Ja karaktären på motorn är ju riktigt trevlig, pigga och rappa när man så vill och bränslesnåla om man så vill, och det är ju faktiskt ganska stor skillnad gentemot C20NE när det gäller hur pigg den upplevs.

En C20XE är ju egentligen det absolut smartaste sett ur det ekonomiska perspektivet, då kan jag ju ta både motorfästen och oljetråg från min C20NE. Det blir ju ett billigt och enkelt motorbyte till det bättre. smile

En Z20LET kommer att ge mycket huvudbry med det elektriska då det ju t.ex. är gaspedal av typen "fly by wire" och sen vet jag inte riktigt hur man ska göra med OBD2 uttaget, om man ska flytta över en sådan sak...

Men sen samtidigt, så vore det ju en liten utmaning i att stoppa i en sådan motor.


Tyfors skrev:
Haha jo ja hör te den lilla skaran som tycker rost lagning är kul smile ännu roligare om man har garage me plats samt grejer smile

Motor val är ju nåt du lär känna sj men att du bojar Saab är en bra idé wink

Men hellre en Saab än en traktor snurra smile även om du nu inte nämnt de men ändå big_smile

"Den lilla skaran som tycker att rost lagning är kul..." 
Jag tror du tillhör en minoritet!! Ha Ha Ha. smile smile

Nej Volvo folket har redan varit i garaget och yrat runt lite, enligt dom så är ju en 740 turbo guds gåva till folket, Nää, någon traktormaskin blir det absolut inte...
Över min döda kropp! HA HA HA. smile



Power-krille skrev:
Kör etanol i sommar, det kommer fler vintrar!

Njaaaa, efter 8 år på etanol så är bränsletanken RIKTIGT rostig på insidan, jag måste skaffa en annan tank. En del gummislangar fram på motorn har jag bytt flera gånger genom åren, trots att säljaren sagt att dom ska tåla etanol. Den grova matarslangen som gick mellan tanken och bensinpumpen var mer eller mindre som bakelit nu när jag tog bort den, den gick att bryta av.
Packningen runt tankarmaturen har också läckt som ett såll när jag har tankat fullt.

Nää, jag gillar inte etanolen längre, förr i tiden tyckte jag att den luktade gott, men nu tycker jag att den luktar apa. Ha ha ha. smile smile
Visserligen så förändrar etanolen motorns karaktär till det bättre, väldigt varvvillig blev C20NE motorn på etanol.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang