Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 256 742 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
eastereverybodybay
14 juli 2017 · 365 Inlägg

Plockade ur maskinen ur Astran...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2ba0e54cd9de8f20bdee25275266b714.jpg


Ska tvätta av den ordentligt och sen byta lite packningar och dylikt, byta kamrem och vattenpump, ska också plocka bort grenröret/turbon och borra ur två avgångna bultar i toppen.

Sen får det väl bli till att börja pussla lite med motorfästena.

Funderade en del på svänghjul och koppling... Har läst en del på tyska och engelska forum där man säger att det inte går att köra med original svänghjul vid RWD.

Några har rekommenderat att köpa svänghjul från eftermarknaden med Z20LET bultcirkel som sedan är anpassat för koppling från V6:an i Omega och Vectra.

Jag funderade på om inte svänghjulet jag har på min C20NE skulle passa... Och mycket riktigt, passar som handen i handsken på vevaxeln. smile

Men kopplingen lär ju inte räcka till för effekten...  Men ENEM säljer ju förstärka kopplingar till C20NE...

Men sen när jag lägger dom båda svänghjulen bredvid varandra så är ju faktumet att dom bygger EXAKT lika mycket båda två i höjd.

Z20LET till vänster... Tjockare svänghjul men lägre tryckplatta än C20NE.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d15f7083a211c922048c1511fe2ae07e.jpg


Vilket gör att jag faktiskt tror att jag kan använda både original Z20LET svänghjul och koppling till min Rekord låda. Lamellen passade på ingående axel.
Hade inte alls räknat med att det skulle vara samma splines...  smile smile smile

Ska provmontera lådan på motorn i helgen... smile

eastereverybodybay
16 juli 2017 · 365 Inlägg

Ja visst fasen passade lådan på motorn med original svänghjul och koppling på plats. Helt perfekt.
Till och med samma spel på kopplingsgaffeln som med C20NE motorn. smile
Ja C20NE och Z20LET är ju i grunden väldigt lika.



https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-77d3e6e890782547e5ec66cca0e34232.jpg


Det var en glad överraskning att jag slipper lägga ned tid och energi på det.
Behöver bara komplettera med ett litet stödlager i vevaxeln för växellådans ingående axel. (GM 90105743).
Ska dock kosta på mig en ny kopplingssats också då den gamla ju har hängt med i 28000 mil.




Oljetråget däremot passar ju inte alls att använda tillsammans med Kadettens framvagnsbalk.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-91a0164f8499ccf5913ad9d5d46a2cd6.jpg


Vad döljer sig där under för spännande?


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3ab1afb134fd42e7b004aa5fee0512f7.jpg


Balansaxlar... sad sad   Så himla o-spännande...

Går ju tyvärr inte att få dit ett vettigt oljetråg för RWD med balansaxlarna på plats, då hamnar motorn alldeles på tok för högt upp om den ska gå fri från Kadettens framvagnsbrygga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e1127c7dcb489657d06ceddad1e90fe5.jpg


Så jag gör som många andra Z20LET-ägare och plockar bort balansaxlarna. Känns bara som en fördel med mindre vikt och mindre rörlig massa. Verkar ju fungera bra för folk borta i UK och i Tyskland.
Den starkaste versionen av Z20LET (Z20LEH med 240hk) har ju faktiskt inte ens några balansaxlar från fabrik.)

"Tyvärr" så försvinner stödgördeln när man plockar bort balansaxlarna, allt sitter ju ihop i ett, man KAN plocka en stödgördel från tidig X20XEV motor om man känner att man vill behålla stödgördeln.

Jag skippar stödgördeln helt.
Med 0,64 bars original laddtryck och att jag förmodligen väldigt sällan kommer att varva över 5000 rpm så tror jag att motorn håller ihop bra utan stödgördel.
Som sagt, det ska ju bara vara en rolig glassätarbil... ingen racebil.



Det är fyra stycken oljekanaler i två av ramlageröverfallen till balansaxlarna, dessa måste ju pluggas, tog bort överfallen och borrade upp kanalerna cirka 12 mm djupt och gängade dom till M8x1,25 och pluggade dom med ett par huvudlösa insex-skruvar och lite loctite på gängorna så dom inte gängar ur sig och ställer till oreda i mekaniken ute på motorvägen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a808e8b274a13f72f0ffc93050bf9078.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-eeb6131a7845a42e75b65a5f5cecf666.jpg



Med balansaxlarna borta och oljekanalerna pluggade så passar skvalpplåten från C20NE motorn som hand i handske samt mitt hemsvetsade oljetråg som i grund och botten kommer från en framhjulsdriven Astra F med C20NE.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ec4e2d02a12a44fef38786bd1f1cc154.jpg

Ska bara svetsa om och förlänga röret till oljepickupen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7d62a189708ad5ccfcc764be5112446d.jpg



Tittade även lite på motorfästena, Motorfästet på passagerarsidan passar utan modifikation.

Det andra fästet måste dock modifieras, turbons utlopp hamnar mitt i fästet. sad sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-849404e5fa0854c2d89a51aed05792fd.jpg

Får försöka svetsa om och förskjuta fästet 6-7 centimeter bakåt.

Ska väl inte vålla några större bekymmer...  smile  smile

eastereverybodybay
16 juli 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Kollade du så att oljekanlerna i stödgjördeln inte leder vidare till längre bak på vevaxeln ??

Ja oljekanalerna går enbart till balansaxlarna, kanalerna går inte vidare i gördeln.

Innan jag gick till verkställande så har jag samlat information på engelska och tyska forum om hur andra Z20LET ägare har gjort när dom har monterat dessa motorer för RWD bruk.

Det är många individer som har plockat bort balansaxlarna och pluggat dom fyra kanalerna.

Fast flertalet verkar dock ersätta stödgördeln med en liknande gördel från X20XEV som inte har balansaxlar...
Jag inbillar mig dock att motorn håller ihop utan gördel...  smile

eastereverybodybay
23 juli 2017 · 365 Inlägg

Svetsade om motorfästet så nu mynnar turbon ut framför motorfästet istället för mitt i fästet.
Fick vinkla om oljereturen också så att den kommer ned bakom fästet istället.
Motorkudden kommer för övrigt från Volvo 240 turbo.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-501a4cc7ae2f2fc01fdf40eff523d597.jpg




Svetsade också ihop ett rör till oljepickupen... JAA, JAG VET! Skitfula svetsar! Men röret är tätt, det är ju viktigast. Fan det är ju hopplöst att svetsa tunna rör med migsvets. Tyvärr har man ju ingen tillgång till tigsvets.

Funderade lite på hur långt ifrån trågbotten man bör ha oljesilen? Nu hamnade den cirka 14 mm ifrån botten… borde väl funka bra?


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-186b5bf04bed6561b08b9089fb9e831a.jpg




Tråg på!
Ja, jag vet inte hur mycket skäll jag har fått genom åren från rallyvänner och bekanta för att jag smetar med blå tätningssilikon på packningar... Men jag ser hellre att det verkligen blir hundraprocentigt tätt än att det droppar olja efter några hundra mil.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-db0fce6aa13446d9e4abfab02ef1dd21.jpg



Skruvade också dit en ny vattenpump och en ny kamremsats.

Upptäckte då innan jag plockade bort kamremmen att avgaskammen satt ett kugg fel...  sad


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7f56c86889d8ceb8c0ed7cddf2f119b4.jpg


Bättre så här... Med ny rem...  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6d3272c1f64423ed28451b64ae47a687.jpg


Bilen har ju bettet sig lite dumt under fullgasacceleration på låga varvtal, den har accelererat lite tvekande för att sedan vakna till liv uppåt 3500 rpm. Kanske fick jag svar på varför där???
Sen har jag också tyckt att den har haft en tuffande gång ur avgasröret på tomgång.
Konstigt att det inte har legat några felkoder.


Får se om jag kanske gör en provmontering av motorn nästa helg i Kadetten om inte vädret vill göra andra planer... smile  smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (23 juli 2017)

eastereverybodybay
25 juli 2017 · 365 Inlägg

Fick lite fritt från jobbet idag så jag passade på att plocka i motorn där den ska vara.

Ser ju nästan att att vara född och uppväxt där i...  smile  smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2ba8e1e0851b83a0a70ec9ad6b8ae799.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1d0193ec50c9db807f3cdfc17fff3cb8.jpg

eastereverybodybay
25 juli 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Huvaligen vad mycket slangar och grejor det var på den motorn wink wink

He He big_smile Ja lika snygg och clean som din maskin är den ju tyvärr inte..
Jag får försöka städa upp i kablaget och snygga till lite så gott det går när jag ska koppla allt. smile

eastereverybodybay
30 juli 2017 · 365 Inlägg

Hela långa fredagen i garaget, från 12:00 till 22:30. Hela långa lördagen från 9:00-22:00 samt halva söndagen från 9:00 till 16:00.
Med avbrott för lite mat så klart.

Det är inte undra på att mina vänner idiotförklarar mig lite då och då... smile

Men nu är själva kablaget inkopplat vad det gäller motorn.

Vred på startnyckeln innan jag åkte hem och han går ju runt så fint på startmotorn.

Dock inget avgas monterat, inget kylsystem, inga soppaledningar, ingen olja påfyllt då jag fick plocka bort original oljekylare som sitter under insuget, (ska montera en liten oljekylare i fronten).  Inga tryckrör monterade.

Men jag sprayade i lite startgas i spjällhuset och körde runt motorn, utan tillstymmelse till liv...
Men när jag duttade till på gaspedalen tände den till för 3-4 sekunder. Stängde ju av direkt när jag märkte att den startade till.
TACK GODE GUD!  smile smile Det fungerar.

Jag har varit en aningen nojig över det här med startspärren.
Men det verkar ju ha blivit rätt...

Försökte dock koppla upp datorn i OBD uttaget men där fick jag ingen kontakt sad
Kan det kanske bero på att sladden från styrenheten till motorlampan inte är inkopplad?

Det sitter ju en diod i instrumentpanelen... Kan man använda sig av en vanlig glödlampa istället??  Eller blir det tokigt då?  Nån som vet mer än jag om motorlampor??? smilesmile

eastereverybodybay
18 augusti 2017 · 365 Inlägg

Man får ju lite dåligt samvete för att man inte gör något men man måste ju hinna njuta av sommaren också.  smile

Kom iallafall fram till varför jag inte fick någon kontakt med OBD uttaget.
Hade råkat koppla kabeln från OBD uttaget som går till styrenheten till fel PIN i styrenheten, hade råkat få dit den på kabeln som egentligen ska gå till serviceindikatorn i instrumentpanelen.
Hoppsan! 
Vore ju bra om man vet vad man håller på med. sad Tur att man inte dödar elektroniken vid såna små misstag.

Men nu får jag kontakt med styrenheten via OBD uttaget och kan läsa felkoder.
Har också anslutit en liten lysdiod som motorlampa lite provisoriskt...  å det funkar som det är tänkt. smile


Bråkade lite med oljekylaren, eller värmeväxlaren som är mer rätt benämning.

Det sitter ju en originalmonterad värmeväxlare längs motorblocket under insuget...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-816ec21ebf753ee09b1d11e08411f2ba.jpg

Men med den på plats så löper ju kylarslangen ut på baksidan av motorn... å det blir ju lite dumt när den sedan ska gå fram till kylaren. Plockade bort värmeväxlaren och monterade istället en 16-radig Setrab oljekylare i fronten framför kylaren.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ef03c6fd22541ee4dd87b46f0f35ca8a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3d907b8a033e15dff1792f3f209aaeaa.jpg

Nackdelen blir ju tyvärr att jag inte att får plats med någon intercooler i fronten, men det känns som att jag överlever den lilla effektförlusten... Jag vet inte men det kanske nästan går jämnt upp med den effektvinst det borde ge med bortplockade balansaxlar....???

Nåja... Återstår att se...
Det spelar ju inte så stor roll om han lämnar 180 eller 190 kusar. smile

Med oljekylaren på plats fick jag iallafall upp oljevolymen från 3,8 till 4,25 liter.

Sätter ändå dit en oljetempmätare av ren nyfikenhet och plats för den givaren fanns i ett pluggat originalhål bredvid oljetrycksgivaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-bf0fee47c9854896682ddecfa4dd01b2.jpg

Smidigt när det finns färdiga hål för ändamålet.  smile smile

Råkade däremot tabba mig med motortemperaturgivaren.
Den sitter ju skruvad i toppen bakom motorn original och den sticker ut ca 6 cm, så jag plockade helt enkelt bort den från motorn när jag lyfte motorn fram och tillbaka i motorrummet...  Ville ju inte skada givaren. smile

Glömde ju sedan helt bort att givaren var urskruvad när jag bestämde placering för motorkuddarna och motorn. sad
Hoppsan... igen!
Motorn hamnade bara 4,5 cm från torpedväggen så det gick ju inte att skruva i givaren. smile

Hittade dock ett gängat uttag i framkant på motorn. Ett uttag som går till vattenkylningen för spjällhuset (den får jag ta från en kylarslang istället).

Ungefär där sitter tempgivaren originalmonterad på C20NE motorn så då bör det ju funka här också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0b1582abe6ce08cf90f698d028e176a1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5b8e550d63193185a18555a95de199fc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-cbd53cc76d99d61f66e541d761a5e5ba.jpg

Fick gänga upp hålet från 1/8 NPT till M12x1,5 och slipa ur lite på insidan för att bereda väg för kylvätskan... Bör nog förhoppningsvis fungera...

En annan liten skitsak var att jag fick svetsa om fästena till kylaren och flytta kylaren tre centimeter åt passagerarsidan då nedre kylarutgången hamnade rakt in i oljefiltret. Tråkigt att slipa och svetsa i det nylackade. sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f1bfd805f1bd2ed73f5679d2e3d5b919.jpg

Men nu går slanganslutningen fri med ett par cm till godo. smile

Många små saker som tar tid i anspråk. smile

Var för övrigt och hämtade en reservdelsbil häromdagen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-c0a571ddc7854c2152b954af055898fc.jpg

Ful som stryk. Betalade 1000 spänn för den på en bildemontering.
Men det fanns en hel och oskadad golvmatta i bilen som bara behöver en tvätt.
En fräsch bensintank (min är ju sönderrostad inuti p.g.a. min etanolkörning) och dessutom var min tankgivare trasig.
Behövde också en annan armatur till vindrutetorkarna då min gamla är glapp och tvärslut.
Dessutom har reservdelsbilen ett fräschare och finare värmepaket samt att värmereglagen och fläktreglagen är hela, vilket dom inte är på min bil.
Råkade bryta av motorhuvsvajern när jag plockade isär min bil i vintras, hade tänkt beställa en ny från Tyskland men även en sådan fanns att plocka från reservdelsbilen.
Samt många andra småprylar, sånt som t.ex. en gummi-damask som sitter runt rattstången genom torpedväggen har jag letat efter i ett par månader och den var ju också hel och fräsch på denna skrotbil...

Så den tusenlappen gick nog ihop sig..  smile smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (18 augusti 2017)

eastereverybodybay
20 augusti 2017 · 365 Inlägg

CCRobin skrev:
Riktigt bra jobbat tycker jag, har man bara plats för det så är ju en reservdelsbil klockren att ha smile

Tackar!  smile

Ja reservdelsbilar är alltid bra att ha, men egentligen har jag inte plats för den och dessutom så är jag rädd att grannarna börjar klaga om det står för mycket skrot så jag gav bort den idag efter att ha plockat det som jag behövde. smile







Fick för övrigt lite gjort den här helgen också.

Monterade värmepaketet samt torkarmotor med armatur samt spolarebehållaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-196c01d3ad54c79e2063f79f12686046.jpg



Skruvade fast styrenheten på stötdämpartornet...
ECU:n är ju designad för att sitta i motorrummet så då får den göra det här också, även OBD-uttaget fick sitta där bredvid, man skulle ju visserligen kunna gömt allt inne i bilen under instrumentbrädan för ett snyggare utseende, men då hade det blivit betydligt mer jobb med att förlänga motorns kablage...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-2a4745e8aa1e0d85cb8b51a755695e88.jpg



Fick också dit ett fäste för ett expansionskärl, ett kärl från Volvo V70/S80/S60 m.fl.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0d86d1eec55a4aa5381af13f7f838f9d.jpg



Började för övrigt fundera på var jag ska göra av avgasröret...
Det är TRÅNGT ned förbi rattstången...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ee13479cce1475908267cf08cbd771e6.jpg

Att få plats med grövre rör än 2 tum den första biten är tyvärr helt omöjligt... sad
Man vill ju gärna inte såga i rambalken... sad
Fast 2 tums avgasrör bör ju räcka till för 190 kusar...

Original sitter det en förkat direkt efter turbon...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f70dddf70705cb1a4a945e2e5285cf9a.jpg

Den får jag ju rationalisera bort, den får inte plats...

Nåja, jag får grubbla på saken ett par dagar.   smile

eastereverybodybay
20 augusti 2017 · 365 Inlägg

Vettemannen skrev:
Snyggt jobbat idag!!

/Benny

Tack!  smile

Ja det känns betydligt roligare nu när man har kommit över alla dom stora problemen.  smile

eastereverybodybay
21 augusti 2017 · 365 Inlägg

Gussam skrev:
Snyggt jobbat! Du fick en hel del gjort.
Ett alternativ ifall du vill ha större avgas är att klämma det ovalt där det är trångt. Tvärsnittsarean på röret påverkas knappt och gör du det med en mjuk övergång minimeras ev. turbulens i avgaserna. Skulle gissa att ett skruvstäd och lite hammarknack kan funka.

Vill minnas att de gjorde ett test med det på Mighty Car Mods (Youtube) utan större påverkan på effekt.
Hittade denna sidan som räknar på diameter kopplat till HP men vet inte om den är relevant:
http://www.mk5cortinaestate.co.uk/calculator5.php

Tackar! smile smile


Hm, den kalkylatorn sa 164 bhp med ett tvåtumsrör, det lät ju väldigt lite tycker jag...

Bra idé där med att göra röret ovalt, den tanken har jag inte tänkt på.

Fast det är nog inte helt enkelt att göra snygga böjar med ovalt rör?




Tog en bild underifrån...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4b1ecbe25607d0cd17d1145b7a08eadd.jpg

Svårt att se på bilden, men jag har ju faktiskt något mer mellanrum mellan rattstången och motorn än vad jag har mellan rattstången och rambalken, och för att slippa en kraftig böj utåt direkt efter turbon så hade det varit bättre att dra röret rakt ned mellan rattstången och motorn, och där får jag nog plats med ett 2,5 tums rör...

MEN! MEN! MEN! Den Förbannade kopplingsvajern ligger ju där... sad sad

Funderar på om jag skulle göra ett nytt fäst-öra till kopplingsvajern, ungefär 8-9 cm ut från lådan, och sen förlänga kopplingsgaffeln motsvarande lika mycket.

Då kan jag flytta ut vajern mellan rattstången och rambalken istället...

Men sen samtidigt så har ju SFRO en bullergräns på 84 dB så det går ju inte heller att bre på med allt för grovt avgasrör... sad

Ja man har många småsaker att grubbla över när man ska somna om kvällarna...  smile smile

eastereverybodybay
22 augusti 2017 · 365 Inlägg

Fick för mig att montera gaspedalen... smile

Old school VS new school...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-9a9566ddea353508dd73ddf7b4e8bae5.jpg

Stor klump den nya pedalen.

Fick knåpa dit ett fäste som jag svetsade fast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3f2d404903e8eb531f0ec62e4ba48c96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-019244cc36467aac52676eae5699b3b4.jpg

Tur att pedalen inte var en cm större för då vete i fasen hur den hade fått plats. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f2ed952841b853f65a1029f1e77b2b67.jpg


Bytte också ut anslutningarna på min "nya" bensintank.
6 mm anslutning är väl kanske inte optimalt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f33439ab86e68b6e7753bbff93f4601d.jpg

Svetsade dit en halvtumsanslutning och pluggade den bredvid. (är ju halvtumsanslutning på både förfilter och bränslepump).
Returen satt jag på sidan i en ny anslutning ovanför tankgivaren...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d2f7a50b2cdef87422417cc98f6fdbce.jpg

Tyvärr har jag en dålig vana till att kräma på alldeles på tok för mycket ström när jag svetsar så givetvis brände jag hål i tankjäveln... sad sad
Ja om det nu är någon som undrar varför svetsen ser ut som svullen kattskit...  big_smile.

Men det blev tätt efter några svordomar.smilesmile

eastereverybodybay
23 augusti 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Du är modig du som vågar svetsa i en tank wink

Nja, lite förstånd har jag kvar... om än ytterst lite... big_smile

Just den här tanken har ju varit på skroten i 19 år, det luktade inte ens bensin ifrån den. Jag spolade den invändigt i några minuter med högtryckstvätten och blåste sedan igenom den med tryckluft innan jag gav mig på med svetsen.

Skulle dock aldrig chansa med att svetsa i en tank om jag inte kände mig säker på att den inte innehåller några gaser eller ångor från bensin eller dylikt.

Det kan ju bli det sista man gör om det vill sig illa.  smile

eastereverybodybay
27 augusti 2017 · 365 Inlägg

Tryckte dit en gammal vattentemperaturmätare som har legat och skräpat i garaget i minst 20 år...

Den fick plats där klockan sitter normalt sett i instrumentet. 
Hm, skulle kanske ha målat den vita kanten svart för ett stiligare utseende??

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d8832c68914239514b353571bf820e86.jpg

Även en liten motorlampa-symbol fick en plats nere till höger bland instrumentlamporna.  smile smile
Små detaljerna som gör det... smile
Klippte sönder mätartavlan i Astran.




Svetsade också ihop första biten av avgasröret.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-20799d525665469862df1747e959c48c.jpg

Jag valde att göra som så att jag flyttade ut kopplingsvajern 6-7 cm med ett nytt fäst-öra som jag skruvade fast i det gamla örat och så förlängde jag kopplingsgaffeln lika mycket.

På så sätt fick jag plats med avgasröret från turbon rakt ned mellan rattstången och motorn istället för att lägga det mellan rattstången och rambalken.

På köpet blev kopplingen VÄLDIGT lättrampad när armen blev lite längre... Bättre hävstång.  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6cc48450a063fff458bafb89b400a8ec.jpg

Sätter dit en Biltema-katalysator... Den får hamna strax under växellådan vinklad över till passagerarsidan, enda stället att få den så högt upp som möjligt. Sätter man den under golvet på passagerarsidan så hamnar den alldeles för långt ned. sad

Nu hamnar den typ bara två cm lägre än framvagnsbalken...
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4c5de2b710cd064f971647f345fbb9ba.jpg

Jag väljer att bygga hela avgassystemet i 2 tums rör, jag hoppas att det räcker, annars får jag väl göra om det sedan när besiktningen är avklarad.  smile

Frågan är vad man ska välja för ljuddämpare? Hade tänkt att köpa Apple Racings ljuddämpare som jag har haft väldigt god erfarenhet av på mina gamla rallybilar, men givetvis så har 2 tums dämparna utgått ur sortimentet...
Har tyvärr inte lika god erfarenhet av Simons ljuddämpare... Men det finns väl inte så mycket annat att välja på??

eastereverybodybay
28 augusti 2017 · 365 Inlägg

Gussam skrev:
Behöver du ha 2 tum hela vägen? Vill minnas att jag läst någon stans att det är första hälften/två tredjedelarna av avgaset som räcker för att få ut effekten. inte helt säker då jag inte själv gjort det och därför inte gjort någon djupare undresökning.

Låg och funderade igår kväll innan John Blund sopade till mig och jag tror nog fan att jag gör ett nytt försök med 2½ tums rör direkt från turbon.
Det ser faktiskt alldeles på tok för tanigt ut med 2 tums rör, och det borde väl gå att komma under SFRO:s bullergräns ändå kan jag tycka...

Tror minsann att jag slänger det jag gjort i skrotlådan och glider förbi Biltema ikväll och inhandlar lite nya 2½ tums delar och lämnar tillbaka 2 tums delarna. smile smile

eastereverybodybay
28 augusti 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Låter som en god ide, ljudnivån borde du klar du har ju "turbodämpare". Om du har möjligheter att svetsa rostfritt så köp det istället ser mycket trevligare ut smile

Ja turbon dämpar ju en hel del i sig, men 84 db som maxgräns är ju inte mycket.

Jag minns hur SFRO:s besiktningsman sa att jag låg på gränsen när jag var där med den förra motorn, och den väsnades inte mycket alls tyckte ju jag.

Idag har jag tråkigt nog ingen tillgång till att svetsa rostfritt. sad sad   Annars så hade det ju helt klart varit att föredra.

eastereverybodybay
30 augusti 2017 · 365 Inlägg

Ja det känns som att det var värt att lägga några timmar på att få till ett 2,5 tums rör direkt från turbon...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a43a2dc070a097573c35e4fac20918ae.jpg

Fick dock göra det lite ovalt där det passerar styrstången. Men det bör ju ändå bli betydligt bättre än ett tanigt 2 tums rör.

Bara resten kvar... big_smile



Å så en liten notering i komihåg blocket...
ANVÄND HANDSKAR NÄR NI LINDAR AVGASBANDAGE!!
Just nu känns det nästan som att jag har doppat nävarna i en klunga av brännässlor.  sad   Hahaha. big_smile

eastereverybodybay
31 augusti 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Blev ju bra det där.
Ja det är ju glasfiber i avgasbandage så handskar är att rekommendera big_smile

Gussam skrev:
...trots luvtröja och tejpade hanskar gick man och kliade sig ett par dar efteråt big_smile

Påminde mig om gång för väldigt länge sedan på den gamla goda tiden när man var ungefär en och en halv cykelpump hög... När man klädd i shorts skulle hjälpa pappa att lägga upp en massa glasfiberull på vinden...

Inte alls begåvat gjort. Det blev lite mycket kli på kroppen där i ett par dagar. sad Fyfan. big_smile big_smile big_smile. Hahaha.

eastereverybodybay
1 september 2017 · 365 Inlägg

Bajs!  sad

Tänkte "bara" skruva dit bromsservot efter att jag fått dit det främre avgasröret.

Ett bromsservo som kommer från Opel Rekord 2,2. Ja jag tog ju alltihop från Rekorden när jag bytte bromsar 2008. Fast egentligen var det ju onödigt att montera ett större servo, (5 cm i diameter) det blir ju inte bättre bromsar för det...

Gissa om det var trångt att få dit servot när motorn sitter i, fick lossa motorfästena och flyta lite på motorn innan jag efter en timme av en mängd fula ord fick servot på plats...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1a42ad7976b36da8f016d3057b3adae5.jpg

Och jag kan ju genast konstatera att servot är för stort om man vill ha en turbo på den sidan av motorn.

Wastegaten kan ju inte öppna. big_smile big_smile
Wastegate-stången går rätt in i servot.
Testade lite försiktigt med tryckluft i wastegateklockan och stången slår i med ett SCHKLONK rakt in i servot. big_smile

Suck! Får bli till att skruva dit ett original Kadett servo istället, tur att det sitter ett i reservdelsbilen som jag gav bort till min vän häromveckan.  big_smile

eastereverybodybay
3 september 2017 · 365 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-35bd6f0452d6f3445dc260d5221b6a29.jpg

Bort med Rekordens bromsservo och dit med Kadettens lite mindre.



Skruvade sent som fan igår. Släckte lyset klockan 02:10. big_smile
Och så tillbaka på morgonen idag igen.

Vill verkligen ha bilen färdig så den slipper stå och ta plats på jobbet, den står i vägen och det går ut över mitt arbete, var ju aldrig meningen att min lilla räddningsrenovering skulle ta så här lång tid...



Knåpade ihop alla kylslangar och fyllde upp kylsystemet och luftade ur ordentligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a09923e702e6686921ae97d45656196c.jpg

Givetvis gick rörstumpen på värmeventilen av när jag skulle dra åt slangklammern.
Fick bli en rörbit där nu så länge...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-839ab1f67e50a01409d75e584808e750.jpg

43 år gammal skör plast.
Någon som har en värmeventil till C Kadett att sälja? smile



Monterade dit nya bränslerör i plast tillsammans med en ny bränslepump och ett förfilter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-82f1bb04866e54440c73e63a4384f6f1.jpg

Hade det varit en av mina gamla rallybilar hade jag ju satsat på kvalitativ Bosch 044 pump, men i detta fall blev det billigare variant från demon-tweeks.co.uk.
Räcker gott och väl till denna moderata effekt.

Monterade dit bensintanken och kopplade ihop resten av elsystemet till motorn och fixade småsaker som generatorremmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-6be736291d61d4944a04ca988a5cb1b2.jpg

Den gamla remmen var ju typ 1,7 meter lång och gick ju runt AC pumpen och remspännaren.
Nu blev det en kortare rem på 90 cm och med hjälp av övre generatorfästet från Kadett E så blir det justerbart.

Kostade också på mig en ny utbytesgenerator från AUTODOC.


Monterade dit katalysatorn och fortsättningen på avgasröret men kom inte längre än till strax innan baksätet då jag ännu inte har beställt några ljuddämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-7582263011752bbe30d6825f1a8ffc06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-883443f6f0f386237151419eb57214b1.jpg

Ville verkligen vrida på startnyckeln och göra en första uppstart och varmkörning av motorn för att se så det fungerar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-4ae7d1e73b907f263ac95b6099e52bcb.jpg

Så det fick bli tillfällig sidepipes... big_smile big_smile Hahaha.

Fyllde på lite soppa och vred på nyckeln, och visst fasen startade han så fint.
Så nu har han stått och gått i 20 minuter och allt verkar fungera enligt plan, svarar på gas och allt som det ska.

Känns jäkligt skönt efter alla timmar. smile smile

Men tyvärr så är det ju LÅÅÅNGT kvar innan en första provkörning...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang