Opel Kadett C Coupe 1974 SFRO ombyggt fordon

Det handlar om att försöka rädda en stackars Kadett från att dö... å det lyckades.... :)
  • 110 Följare
  • 256 734 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 mars
eastereverybodybay
4 september 2017 · 365 Inlägg

mattew skrev:
Va kul! Grattis!!

Dr_No skrev:
Vad kul att du kommit så långt känns ganska skönt eller hur? smile
Men får du inte lite väl lite markfrigång med katalysatorn under växellådan?

Jo tack! Känns skönt.  smile
Men ännu mer underbart skulle det vara om bilen vore färdig... big_smile


Bilderna blir lite missvisande där med katalysatorn, den hamnar faktiskt rätt okej till. Placerar jag den bredvid lådan så hamnar den tyvärr ännu lägre ned, och då kommer den också lite väl nära golvet tycker jag.
I den bästa av världar så hade jag gärna fått upp den lite till, men det var ju tyvärr ingen i Rüsselsheim som 1974 tänkte på att dessa bilar skulle utrustas med katalysator.  big_smile

Får i alla fall plats en Coca cola burk där under med cirka 4 cm tillgodo, det fattas 1 cm från att en ölburk kan placeras stående under katalysatorn... smile  Det borde räcka...  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-e418691c4c58c5cbf39f043d3c11f56d.jpg

eastereverybodybay
4 september 2017 · 365 Inlägg

Gussam skrev:
Det ser ut som att slangniplarna är inlimmade i huset. Ett alternativ är att du "knackar" ut dem och gör egna slangniplar i metall som du limmar in.
Här är ett exempel på en gör-det-själv tång för att skapa bulan i röränden wink

Ja det var ju en lösning. smile

Det stämmer att rörstumparna ser ut att vara ipressade och limmade. Ska se om jag kan lyckas få ur röret på något sätt, och kanske rädda ventilen.

Jag var dock nyligen ute och rotade runt i kartongerna i uthuset här hemma och där i gömmorna hittade jag ju en värmeventil. big_smile

Man har sparat mycket småsaker till Opel genom åren som man nu inte vet om att man har. Borde ju gå igenom allt och skriva ned vad man har.  smile




vw_audi skrev:
Smart, och riktigt snyggt blir det :-)

Åhå, Tack!

Men jämfört med vad många andra bygger i sina projekt-trådar här på forumet så känns det nästan som att man håller på med ett folkracebygge. big_smile
Vissa har ju enorm puts och finish på sina byggen. smile

eastereverybodybay
6 september 2017 · 365 Inlägg

Suck!  Varför kan saker och ting inte bara fungera enkelt och smidigt. sad

Dom var tydligen lite olika dom två bromsservona.
Olika avstånd mellan bulthålen för huvudcylindern. Det såg jag ju inte... sad
60 mm på mitt Rekord servo som kommer från ATE och 86 mm på Kadettens servo som är ett DELCO.

Så nu passar inte min ATE huvudcylinder på Kadettens servo.

Hade ju planerat att beställa en ny ATE huvudcylinder med en diameter på 22,20 mm alternativt 23,81 mm (istället för den 20,64 mm som jag har) bara för att kompensera för den större kolvarean på dom större bromsoken, men det är ju ingen mening med att beställa en sådan huvudcylinder när den ändå inte passar på servot.

Och till DELCO servot har jag inte lyckats hitta någon huvudcylinder med större diameter än just 20,64 mm.

Jag är ganska säker på att 20,64 mm inte kommer att räcka till för den ökade kolvarean i bromsoken...


Funderar nu på om jag ska försöka ”buckla till” det lite större servot för att få frigång på wastegate-stången?

Har aldrig förut våldfört mig på ett servo i syfte att buckla till det.  big_smile big_smile
Det är ju synd att buckla sönder det.


Det finns ju så klart ATE servon till Kadett C, men dom är nästan lika stora som det Rekord servo som jag redan har, skiljer bara typ 1½ cm i diameter, så det känns onödigt att börja leta efter ett sådant, dessutom är dom väldigt svåra att hitta...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5f777dbb0291298d9a4d287b9ae1a9ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3f76d5d3d93668e2b8af49717bd81d8e.jpg

eastereverybodybay
8 september 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Ja visst är det tråkigt när det inte går som man tänkt sig sad sad

Ja det där med motgångar och uppförsbackar gillar vi inte alls... Det ska gå som på räls i nedförsbacke...  smile





Men det är ju en jäkla tur att man är lika envis som sex åsnor. 
Jag ger mig fan på att jag var en mexikansk åsna i ett tidigare liv...


Ända sedan jag fick i motorn i motorrummet så har jag stört mig lite på att den av någon konstig anledning har hamnat cirka 2 cm högre upp än den gamla motorn, dessutom så hamnade den cirka 8-9 mm förskjuten åt förarsidan.

Så jag skred helt enkelt till verket, plockade bort växellådan, kopplade bort motorkablaget och lyfte ur motorn igen och svetsade om plattorna som motorkuddarna är skruvade i.

Så 8,5 timme senare sitter nu allt på plats igen och nu är motorn MITT i motorrummet och dessutom sitter den nu knappt 2 cm lägre ned. (Det räcker ju att man får i mellan 1 finger mellan oljetråget och framvagnen istället för halva handen.)

Och VIPS!  Så går Wastegate-stången fri från det stora ATE-servot. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-42610020db18efdf684fad200c957d4c.jpg

Myyycket jobb för liten skitsak...sad

Men bra blev det.  smile smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (8 september 2017)

eastereverybodybay
10 september 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Jag lämnade 5 mm mellan oljetråg och styrväxel, tyckte att det räckte big_smile

Optimerat för snabba kurvtagningar förstår jag... smile

Jag får väl kompensera med att bromsa lite senare...  big_smile big_smile.  Och hoppas att jag inte välter... big_smile







Den här helgen blev det inte mycket gjort, Råkade hamna i hammocken med grillen tänd bredvid. Skulle nog kunnat stanna där i ryggläge i en vecka om bara vädret tillät.  smile


Skruvade bara dit en kylfläkt från Biltema.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-59e007298eaf206fc115c732c0e8f479.jpg



Och så praktiserade jag som veckans klantarsel när jag skruvade dit stötfångaren... 
Snygg repa i lacken. sad sad sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-5d9e89b9285e8c683db5e75390ecab9a.jpg

eastereverybodybay
10 september 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Nääää fy var tråkigt, lider med dig sad sad

Vettemannen skrev:
Näe, fyfan....lider med dig. Hoppas att det går att reparera någorlunda./Benny

Det är nog bara att försöka bättra i med en stenskottspensel, å försöka se glad ut. smile

eastereverybodybay
10 september 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Spackla upp med finspackel var noga så att du inte behöver slipa så mycket, spackla hellre flera gånger köp sedan en modellfärgspruta. Maska lite oregelbundet runt om skadan spruta sedan i flera tunna lager. Polera sedan så kommer skadan knappast att synas. Jag gjorde så på en brun metallic bil en gång för länge sedan och det gick knappt att se var det var reparerat.

Ja du har rätt, så borde jag ju egentligen göra...

Avvaktar med det ett tag och låter det sjunka in hur jag ska göra med saken.
Grundfärgen är ju kvar så det klarar sig nog ett tag utan åtgärd, ja så länge den står inomhus.

Trodde jag var klar med allt vad slip och lack heter. Suck. sad

eastereverybodybay
16 september 2017 · 365 Inlägg

Gussam skrev:
Surt med sådanna missar... man kan inte skylla på någon annan heller.

Så sant... smile

Förr i tiden när man höll på med rally varenda vecka så skyllde jag alltid allting på kartläsaren.
Det var alltid hans fel om vi inte vann, och smakade maten dåligt på pizzerian på vägen hem så var det alltid hans fel.
Ja även om det regnade så klagade jag på honom...

Stackarn...  big_smile big_smile. Hahaha

Skämt åsido.

Jag tror jag väntar med den där lilla skadan tills resten av bilen börjar bli färdig, skadan är ju som sagt inte ända ned till plåten.






Den gångna veckan blev det tyvärr inte ett dugg gjort . sad
Sängläge i sex dagar med feber... sad sad
Usch vad dagarna går sakta.

Posten var dock och dumpade av fälgarna som jag la beställning på förra veckan.
Ser faktiskt riktigt snygga ut och dom lär nog göra sig bra på Kadutten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a21398450f47c04e586b741bf8186adb.jpg

6,5 x 15 tum.

Funderar på vad man ska välja för däckdimension. Helst vill jag ju inte ha så jätte breda tungrullade sulor.

Och helst vill jag ju ha samma rullomkrets som dom 175 65 14 jag hade förut, eftersom hastighetsmätaren visade väldigt korrekt med den storleken. Och jag tyckte dessutom att det var ganska lagom mycket utfyllnad i hjulhuset...

205 50 15 är typ 0,4 % större rullomkrets, men jag tycker det känns väl brett med 205.

195 50 15 verkar ju annars vara en vanlig storlek som många monterar på C Kadett men där är rullomkretsen 1,1 % mindre än 14 tums däcken.  sad

185 55 15 kan ju annars betecknas till att vara samma rullomkrets som 175 65 14 då det bara skiljer 0,2 %, men 185 kanske blir lite väl smalt...?? 

Vet i fasen?


Navdekalerna var ju för övrigt inte speciellt snygga....

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ea899c30b18d2329c95f7564e6218969.jpg

Så där fick det helt enkelt bli en liten beställning på ebay av fyra stycken självhäftande silikon dekaler.

6,70 GBP inkl frakt.  smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-679d3b06a6d0b2b4513651ff8e560a47.jpg



Ska för övrigt försöka boka en tid hos något bilsadelmakeri i trakten för att få hjälp med att montera det nya innertaket, så jag kan plocka i rutorna och sedan börja plocka i inredningen.

Letar också efter att par svarta fräscha Kadett C originalstolar med nackstöd...

Hade ju först tänkt att använda skinnstolarna från Astran, men dom var tyvärr lite för breda.

Och med facit i hand så lär det nog se bättre ut med originalstolar i bilen...

smile smile smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (16 september 2017)

eastereverybodybay
8 oktober 2017 · 365 Inlägg

Försöker hitta motivation till att skruva med Kadutten...   sad

Det blir alldeles för många timmar i verkstaden med kundbilar, skulle behöva ha 32 timmars dygn... och 11 dagars veckor...  big_smile

Så om det är någon som har en påse motivation att sälja så köper jag gärna hela påsen. big_smile





Nåja... jag gick i alla fall lös på att skruva dit lite bromsar.

Köpte ett bromskit till bakvagnen på tyska ebay för typ 10 månader sedan.

Solida bromsskivor från Opel Meriva 264x10 mm, samt 38 mm enkolvs-ok från VW/Audi med adapters för ok-hållaren. Betalade 265 euro + 27 euro i frakt för kitet, vilket jag tyckte var förhållandevis prisvärt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-278296772e58bdca7be1f4c2776e1dc2.jpg



Drog ur drivaxlarna ur bakaxeln och plockade bort bromssköldarna....



https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a75a6a1447550e7c526e2fce3e809f06.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-935edd95b2e974aec25bdf7cbbc2b4d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d4689be2c0b50a36bbfd2e93f2ecd998.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-8866d132ea7eae5d436aeb046182dd78.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0179fb77f5c55584e7239542bfe0fa76.jpg



Kostade på mig nya rallyfjädrar samt Bilstein stötdämpare för bakaxeln. En beprövad kombination under typ 30 år på både gatbilar och rallybilar.
Dock inte alls speciellt ”prisvärt” med sina 3690 kr.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-ac8e062f85c375118378122c020a6d33.jpg



Även denna gång fick jag med livet som insats använda buntband för att få dit fjädern...
Bilen är så lätt så det går ju inte bara att sätta fjädern på plats och sedan lyfta under bärarmen med domkraften, då lyfter man ju hela bilen... smile

Men även denna gång undvek jag att få fjädern i pannan.  big_smile  Men man ska nog inte utmana ödet med det här systemet... big_smile  Då får man nog åka ambulans en mulen dag.  sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1ffa61765eabf99854bf79c0723026bb.jpg



Fjäder och stötdämpare på plats och ny-tectylerat hjulhus...



https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d663344a9882577cf1956f0f1b55c2d2.jpg


Lite nya bussningar fick det också bli till bakvagnen, dom gamla har hängt med ett tag... typ. smile

Köpte vanliga standardbussningar, tycker personligen Polyuretanbussningar blir för hårt för gatbruk.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-fd54dc1aac72034b291cda1da5954c93.jpg



När det gäller däcken så fick det till slut bli 195 50 15.
Min däckgrossist hade utförsäljning på sommardäck, och hade fyra stycken Michelin Pilot Sport 3 kvar i lagerhyllan.
472 kr per styck känns som ett jäkla klipp...  smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-64f7153e4b66d1cea751f75d74181fef.jpg



Hjul monterat där bak...  6,5 x 15, ET 25.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-21dd5c8f069b4c339f155f37c42ce2e2.jpg


Phuw! Lite flyt hade jag där... det är bara 1 mm mellan oket och fälgens ekrar... men det går fritt. smile

Fälgen hamnade enligt mitt tycke och smak helt perfekt i förhållande till skärmkanten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-d92d7c23db5781d46242e25a465d5580.jpg







När det gäller bromsarna till framvagnen så tog jag en snabb genväg.

Orkade efter lite fundering inte alls lägga ned jobb och energi på att bygga dit något eget.
Det fick helt enkelt bli ett bromskit från Krause Rennsporttechnik i Sydtyskland.

4-kolvs Wilwood ok med 280 mm skivor samt adapters, bromsbelägg och stålomspunna bromsslangar. 780 euro + 27 euro i frakt. (7763 kr).

Inte alls billigt, men vad fan gör det om hundra år...


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-3958e9bbfaad015153c19c5dac9e593c.jpg



Hade ju först tänkt att ta bromsarna från Opel Omega B (296x28 och 57 mm bromskolv), då man kan köpa sprillans nya ok, skivor & belägg för endast 2800 kr. Det är ju väldigt prisvärt.

Lånade dock hem ett par begagnade okhållare och bromsok till en sån Omega från min lokala bildemontering.

Upptäckte tyvärr direkt att mina köpta 15 tumsfälgar inte alls fick plats över dom bromsoken...  sad sad

Ja jag har ju läst och hört att det krävs luftiga fälgar om man vill åka 15 tum på dom stora Omega bromsarna.

Tänkte då att jag försöker med bromsarna från tidiga Opel Omega 3000 (87-88), dom har ju 280x24 mm skivor och 60 mm bromskolvar i oken.

Dom bromsarna är dock inte alls lika billiga att köpa, och framför allt så upptäckte jag att det är besynnerligt svårt att få tag på ett par okhållare. Räknade ihop att nya delar hamnar som lägst runt 5700 kr + att jag ju måste lägga ned tid, arbete och pengar på att anpassa skivorna till navet.

Nää, det fick bli en snabb genväg, med beprövade Wilwood delar... bara att bulta dit... enkelt och smidigt. Man ska inte gå över ån för att hämta vatten.





Lite nya hjullager behövdes innan skivorna kunde skruvas på plats.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-104262f5fae16c812281247c455f41e4.jpg


Skiva och ok monterat.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0c15680d36a6349a6d916c2379fc2945.jpg


Tyvärr tog framhjulets ekrar emot oket, men det räckte att lägga i mellan 2 mm bricka. Ska skaffa ett par tunna mellanlägg.


Skruvade på alla hjulen och rullade ut bilen i dagsljus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a0e4940f7b715251f8cc83ad7814c9ab.jpg


Rallyfjädrar och rallydämpare där bak och original Ascona A fjädrar där fram ger fel proportioner...

Helt perfekt lagom höjd där bak. Men helt åt helvete för hög där fram.  smile

Ska plocka bort fjädrarna där fram igen och kapa dom litegrann... när jag hittar mer motivation i någon påse på vinden... smile

Senast redigerat av eastereverybodybay (8 september 2018)

eastereverybodybay
8 oktober 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Har själv planer på att sätta på Willwood bromsar på min, men det blir nog special både fram o bak om jag känner mig själv wink

Wilwood är bra skit. smile  Men dom har vett att ta betalt.

Men eftersom du mer eller mindre är färdig med din bil så kan du ju komma hit och skruva istället... big_smile  Så jag också blir färdig...  big_smile big_smile  Ha Ha Ha.

Jag verkligen hatar dom här lördagarna när man åker till garaget klockan 8:00 och nästa gång man tittar på klockan så upptäcker man att den är 17:00... Jaha det var därför magen kurrade.. big_smile

eastereverybodybay
8 oktober 2017 · 365 Inlägg

mattew skrev:
Va bra det blir tillslut!! Ska du ha orginal huvudbroms cylindern kvar?

Tack... Ja en mutter i taget... Sakta men säkert. smile

Krause menade på att man ska kunna åka med original 20,64 mm huvudbromscylinder.
Jag gör ett försök, funkar det inte så får det bli en 22,2 mm cylinder istället från Krause. smile

Dom som åker Omega bromsar brukar oftast välja en 23,81 mm cylinder.



Fiesta_Racing skrev:
det finns 3mm spacers på biltema. använder 5mm spacers när jag besiktar min fiesta för mina xr3i ok tar emot plåtfälgarna. aldrig haft några problem med det heller

Ja jag såg att dom hade det... Det får bli ett par sådana 3 mm:s därifrån.  smile smile

eastereverybodybay
15 oktober 2017 · 365 Inlägg

Monterade dit nya bromsrör överallt den här helgen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-727e2591a84e8eba7e9c4c162fe70d9a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-88468fc11a3f13dace856c3168b28e54.jpg

Behöll reduceringsventilen som jag använt tidigare...  Får se om det blir rätt?  Eller fel...




Svängde förbi min lokala bilskrot häromdagen och skruvade bort ett par bromsslangsfästen på en Audi A4.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a5f1faf05a5207c2eb9f733e3f4bfde9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a330f45d973e1e6ac8fe8d68f124eb95.jpg


Svetsade fast dom fästena på bakaxeln så jag fick något att förankra bromsokens bromsslangar i.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-be438d140d16d6bd443c9029a5191468.jpg




Luftade sedan ur alla bromsoken.

Tyvärr så blev det så som jag misstänkte.

Färdvägen på bromspedalen blir väldigt lång, typ 60 procent behöver jag trycka ner pedalen innan den blir stum.

Blir nog tvungen att gå upp lite i storlek på huvudcylindern.  sad




Hann också med att plocka bort fjädrarna där fram (med en jävla smäll) och sedan fimpa ett varv på dom.

Nu blev höjden där fram betydligt mer proportionerligt.  smile smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-23647e775154996bcdbeb3f2b6ad57e7.jpg

Ser helt rätt ut. smile


Dock skulle jag nog så här med facit i hand behövt ha typ ET 35-40 på framhjulen istället för 25.
Framdäcken kommer nästan jämns med skärmkanten... Hm...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-30377e373235153e937f5ce70df63544.jpg



smile

eastereverybodybay
16 oktober 2017 · 365 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
blir bra ju

Tack. smile






Försöker fundera fram vilken huvudbromscylinder jag ska beställa?

22,20 mm eller 23,81 mm?

https://www.edelschmiede.com/shop/ATE-m … 24V-brakes

http://www.krause-rennsporttechnik.de/s … kelid=5288


Det borde ju inte behövas så stor som 23,81 mm kan jag tycka... risken är ju att det blir tungtrampat om cylindern blir för stor.

Opel Omega med 23,81 mm huvudbromscylinder har ju 1 st stor 57 mm kolv där fram och där bak är det 2 kolvsok med 40 mm kolvar (Lär ju vara en ganska stor volym bromsvätska som ska skyfflas i det systemet).

Jag har ju visserligen fyra kolvar där fram på 35 mm, men volymen på varje kolv är ju inte så stor, och sen är det ju bara 1 st 38 mm kolv där bak.

Kan därför tycka att det Borde räcka med 22,2 mm huvudcylinder??  Hm...   

Vad tror ni om mitt resonemang?

eastereverybodybay
22 oktober 2017 · 365 Inlägg

Bara gjort lite allmän ihopplockning dom senaste dagarna. Inte så mycket att fota...

Skruvade dit krängningshämmare och dylikt och drog fast alla bultar och skruvar ordentligt i fram och bakvagn.

Dit med ny bakre packbox i växellådan och i med växellådsolja och dit med kardanaxeln, som passade som hand i handsken då lådan sitter på exakt samma plats som tidigare.  smile

ÄNTLIGEN kan jag flytta bilen med hjälp av motorn.
Den har varit lite tungknuffad sista tiden, och den står ju tyvärr ivägen var jag än ställer den i mina trånga lokaler. sad

Backade faktiskt ut den och körde ett varv runt fastigheten sittandes på en oerhört sportig "stol".

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-f5327ecadc27af381a07dca7817d84e9.jpg

Fick va lite försiktig på gasen och hålla hårt i ratten...  big_smile big_smile

eastereverybodybay
23 oktober 2017 · 365 Inlägg

Gussam skrev:
grattis till första "körningen" big_smile

Jo tack! big_smile
Spännande upplevelse...  big_smile






Pratande för övrigt med Edelschmeide.de i torsdags och dom berättade att dom körde med 23,81 mm stor huvudbromscylinder på sina Ascona och Kadetter med Wilwood bromsar så det var vad dom rekommenderade.

Beställde en cylinder av dom i fredags klockan 11:00... Idag klockan 09:30 kom Posten och lämnade av.

Tänk om det kunde se ut så varje gång man köper nåt från utlandet på nätet.

Helt suverän leveranstid!! smile

Tog även med lite andra småprylar i beställningen, en ny värmeventil, ett par gummikuddar till motorhuven / skärmarna samt ett par fettkoppar till hjulnaven.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-0f8064239069954c0916bbfc8fa5406d.jpg


smile

eastereverybodybay
25 oktober 2017 · 365 Inlägg

KireRep skrev:
Är en av dom som följer ditt bygge i det tysta..
Grabben har en Kadett från 78 och han blev helt tagen av dina bakbromsar.
Har dock en fråga.. funkar det med handbromsen? är det mekanik på oken eller hur har du löst det?

Just ja, Riktigt snyggt blire...

Tackar.  smile smile

Ja det stämmer, det är ju mekanik/hävarm på oket...
Jag har ju inte fixat dit någon vajer ännu, men säljaren av bakbromsarna sa att jag skulle kunna använda originalvajern med bara några små modifieringar (Jag har ju bakaxel och vajer från Ascona A.)

Han sa att man var tvungen att förlänga skruvstången till själva justeringen under bilen med mera.
Har bara tittat lite smått på det där än så länge, men jag har i alla fall kunnat konstatera att öglan i slutet på vajern passar fint i bromsokets hävarm. smile
Ska ta en närmare titt på saken vad det lider...
Bilder på lösningen kommer... smile

eastereverybodybay
31 oktober 2017 · 365 Inlägg

Bilskrotar alltså… Suck!  sad  sad

Behövde en annan blinkers på ena sidan där fram då jordstiften runt lampan i lamphållaren har ärgat sönder.

Hittade en på Bildelsbasen till en Manta A som ju är samma, visserligen kostade den bara 100 kr.
Men 200 kronor i frakt… (Hm jag tror minsann vissa skrotar ockrar en hel del när det gäller fraktavgiften…)

Fick en blinkers levererad som egentligen borde ha förpassats till metallåtervinningen långt innan skroten lade upp den på sin lagerhylla. 
Den vänstra på bilden fick jag från skroten, den högra hade jag på bilen.

Det finns INGENTING kvar av stiften till lampan på den som bildemonteringen (Begagnade bildelar i Linköping AB, *skrotens namn tillagt senare) valde att lägga i ett paket och skicka ut till en kund, varken jordstift eller plusstift, allt är bort-ärgat. Glödlampan är helt omöjlig att få bort utan huggmejsel.
En FULLSTÄNDIGT värdelös blinkers som jag bara kan förpassa direkt till skrotlådan. sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-42955b110b596ec36a5dceef693728f1.jpg

Varför i helvete väljer man som bildemontering att lägga upp något på hyllan som inte går att använda? Och än värre leverera ut skräpet till kund.

Egentligen så skiter jag i vilket om pengarna, för det handlar ju inte om några stora pengar, men känslan är att skroten lika gärna kunde ha levererat en tegelsten i kartongen. Det hade varit ungefär lika ärligt.

Jag ser det ungefär på samma sätt som att dom skulle sälja ett däck som bara har 1,5 mm mönsterdjup kvar.

Senast redigerat av eastereverybodybay (8 augusti 2019)

eastereverybodybay
31 oktober 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Prata med dom och ersätter de inte så häng ut dom överallt du kan, jädrans typer.

Förresten så gäller distansköplagen har de levererat något som uppenbarligen inte fungerar enligt vad man kan förvänta sig så måste de ta tillbaka och betala alla dina kostnader.

Tyvärr så beställde jag den till mitt företag så distansköplagen gäller dessvärre inte där.  sad

Dom hade en till blinkers upplagd på sin hemsida så jag ringde till dom och bad att få ett par bilder mejlade till mig på den eftersom inga bilder, heller på den, låg upplagda på Bildelsbasen. Passade då på att beklaga mig över den som dom hade levererat, berättade för honom att den borde ha förpassats till skrotlådan och att den inte borde ha lagts upp till försäljning... Men han gjorde inget utfall av att vilja göra något åt saken. Han lät mest irriterad över att jag klagade.   

Jag fick några bilder på den andra blinkern i mejlen, den såg ju något bättre ut, men ett par timmar senare var den bortplockad från Bildelsbasen. Kanske kom dom på sig själva där...

Nää, jag ska ta och löda dit en jordkabel i den blinkern som jag har... Kunde jag ju gjort från början om jag bara inte hade varit så förbannat bekväm av mig.  smile

eastereverybodybay
31 oktober 2017 · 365 Inlägg

Dr_No skrev:
Ja ja är man snål och låter jobbet betala så..... big_smile
.

Ånää, jag betalar minsann med egna pesetas...  big_smile

Vill bara ha leveransen till jobbet så slipper man åka och hämta delarna på Posten.  smile




Det brukar sällan leda till att något förändras när man lägger upp namn på filur-företag, så jag skakar av mig min irritation och går vidare. smile
En vacker dag kanske jag lär mig att undvika filurerna.  smile

Det finns ju värre saker här i livet än en förlust av 300 spänn... smile

eastereverybodybay
4 november 2017 · 365 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
https://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=kadett+c&_osacat=64826&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xkadett+c+Blinkerglas.TRS0&_nkw=kadett+c+Blinkerglas&_sacat=64826

här hittar du säkert något

Så sant.  Där finns det mesta av saker man kan tänkas behöva.  smile

Jag lödde dock dit en liten jordkabel i min befintliga blinker, nu blinkar det så fint så... smile

Så borde jag gjort från början.



Tittade lite på vajern till parkeringsbromsen.

Blev tvungen att kontakta säljaren av bromskitet för att fråga vilken vajer det är tänkt att man ska använda.

Hade ju trott att jag skulle kunna använda min vajer från Ascona A som har suttit där sedan axeln kom på plats för snart 10 år sedan... Men det sket sig.

Ascona A vajern har ju ett hölje runt sig medan original Kadett vajer bara är en ren vajer.

I samband med att jag satte dit Ascona A vajern så svetsade jag dit ett par öron som vajerns hölje/ände har vilat i...

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-1e99196b1840e97f05e108f19b672b24.jpg

Dom får jag skära bort igen.

Säljaren menade på att jag ska använda original Kadett vajer och sedan förlänga justerpinnen 10-15 cm.

Men jag var dock och köpte en vajer till Ascona B istället.
Den ser likadan ut som Kadett vajern, men den är 18-19 cm längre. smile

Ascona B vajern bredvid min Ascona A vajer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-fc733e8bcd8764079bd161c1c51eb9e0.jpg


Med den vajern på plats behöver jag inte förlänga justerpinnen.  smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-cb454e10222db11fc8fa7c59c0d6ed6b.jpg

Vajern passar perfekt i Kadettens originalfästen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-a8cd5111714ccac2b980613844b0071d.jpg

Problemet är att den ligger emot fjäderskålens undersida och nöter.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-900eeed1afa1fe795e9500a39fe6bb42.jpg


Måste försöka tillverka något där som den kan glida i...

Misstänker att Bilprovningen kan ha synpunkter på att vajern ligger emot och gnager.

Samt att jag också måste försöka få dit någon litet glidskydd/styrning ute vid oket där vajern ligger genom vajerfästet

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-11dee89d7fa87e0803569b2a8743b36c.jpg

Ska fundera lite på hur jag ska lösa den saken.

I övrigt så blir det perfekt bett i handbromsen. Fullständigt omöjligt att köra iväg med den idragen.  smile
Dessutom så går den nästan fjäderlätt att dra i. smile






Köpte för övrigt två stycken Apple Racing Slimline ljuddämpare som jag ska försöka få på plats.

En styck 69 centimeters samt en styck 56 centimeters.

Hade tänkt att ha den långa dämparen direkt efter katalysatorn, men jävlar vad plats den tar.


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-253b6e91093611a0d09b3dd3387af91c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38222/38222-bee117e38a6caffc8785d7efe14f80ff.jpg

Kommer ju väldigt långt ner hur jag än gör.  sad

Det lär ju helt klart krävas stora ljuddämpare om man ska komma ned i 84 dB vid ett förbifartsprov med full gas på vissa växlar...
Funderar på om det ens räcker med två ljuddämpare?? Kanske behöver tre stycken??

Jag hade 2 tums avgas med två små ljuddämpare med den gamla sugmotorn och jag minns då hur jag låg på gränsen.

Visserligen vill jag ha en tyst bil, men man ska ju få plats med alla ljuddämpare också...  Hm...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang